Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст та висока людяність твору

Автор: Бензар Людмила Вікторівна, учитель зарубіжної літератури Доманівської ЗОШ I-III ступенів №2 Доманівської районної ради Миколаївської обл.
Презентація до уроку

Benzar_Dikkens

Мета: подати учням короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника; навчити стежити за авторською думкою у творі; вчити аналізувати прочитане; ознайомити з поняттям «гуманізм»; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів; уміння логічно й послідовно викладати свою думку; виховувати інтерес до творчості Ч. Діккенса
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет Ч. Діккенса, виставка його книг, підручник, схеми, мультимедійна презентація, відеоверсія «Рождество Кэрол»
Міжпредметні звіязки: історія
Теорія літератури: гуманізм
Епіграф: Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
 Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх –
навіть у бідних та знедолених – таких людей, як вони самі.
Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Свята люблять усі. Адже це можливість відпочити, отримати подарунки, відвідати близьких людей, друзів…Наближається одне з найпрекрасніших свят – свято Різдва. Чому цей день такий жаданий? Що означає Різдво в житті людини? За відповідями на ці та інші запитання звернемося до англійського письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса. (Слайд №1)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Питання до учнів:
– Що визнаєте про Різдво? (Слайд №2)
– Як святкують у нас на Україні свято? (Слайд №3)
– Як святкують Різдво в інших країнах?
– Як святкують Різдво в Англії? (Слайд №4)
Отже, очікуючи на незвичайну пригоду, перенесімось на крилах фантазії у засніжену Англію…. (Слайд №5)

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення теми, мети уроку (Слайд №6)
2. Слово вчителя
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про Англію ХІХ ст., про королеву Вікторію та її сучасника, співця доброти та милосердя – Ч. Діккенса.
Народився на півдні Англії а Портсмуті у 1812 року. Сім’я не була заможною. Батько, чиновник морського відомства, часто змінював місце роботи, жив не відповідно до своїх статків, що і призвело сім’ю до боргової в’язниці. Сім’я була великою, як скаже сам письменник:
«… півдюжина братів і сестер, серед яких я був другим». Не відчув Діккенс радості від навчання, бо навчання як такого в нього не було, а тільки мрія, яка так і не здійснилася. Працював Діккенс з
12 років, по 16 годин на добу на фабриці вакси – наклеював ярлички на банки.
Згодом навіть у зрілі роки Діккенс не міг примусити себе пройти повз фабрику на Чаррінг – Кростр. «Жодними словами не можна було передати мої душевні муки!» – згадував письменник. Тому в музеї Діккенса на Даутстріт у Лондоні зберігається і незграбна рама з маленьким віконцем із каламутного скла: через нього дивився на світ маленький Чарльз, коли жив у підвалі. Тоді Діккенс дав собі обітницю самостійно боротися з труднощами.
Не дивлячись на всі життєві негараздові Ч. Діккенс залишився людиною світлою, не втратив інтересу до життя. (Відеофільм про життєвий та творчий шлях Ч. Діккенса)

3. Виступ літературознавця про «Появу в літературі нового імені»
1 учень:
Юнак наполегливо займався самоосвітою, працював у конторі юриста, судовим репортером. Через деякий час він посів чільне місце серед англійських журналістів. В одній із англійських газет, з’явилося його перше оповідання: «Нариси Боза». Попереду були роки важкої праці й слава, яку принесли твори: «Олівер Твіст», «Записки Піквікського клубу», «Домбі і син», «Девід Копперфілд», «Картини Італії», «Американські нотатки», «Холодний будинок», «Тяжкі часи», «Крихітка Дорріт», «Великі сподівання», «Ваш спільний друг».
Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь – яке зло можна побороти зусиллям людської волі.
(Слайд № 8, 9)

4. Виступ історика про «Добу королеви Вікторії» ХІХ ст.
Учень:
До 40-х років ХІХ століття Різдво в Англії не святкувалося. Тільки у царювання королеви Вікторії англійці почали прикрашати до Різдва ялинку і приєдналися до країн континентальної Європи. Виник і звичай публічного виконання різдвяних духовних співів, які можна почути в різдвяні дні, на вулицях, в торгових центрах і навіть у вестибюлях станції метро. Перша різдвяна листівка в Англії також з’явилася у вікторіанські часи – в 40 – і роки ХІХ століття. Проте, саме Різдвяні повісті Ч. Діккенса, які він написав з 1843 по 1848 рік, додали англійському Різдву духовний і естетичний сенс головного і найулюбленішого свята.
Відомо, що королева Вікторія мала наміри подарувати Діккенсові титул дворянина. Однак ця звістка не викликала у нього великого захоплення. Найбільшою нагородою була любов читачів. (Слайд №10, 11)

5. Виступ літературознавця про історію написання «Різдвяних повістей»
Учений – економіст Сміт, член комісії з питань дитячої праці, попросив Діккенса як письменника, який користувався всенародною повагою та популярністю, виступити в пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Він повідомив про нелюдські умови праці робітників, зокрема факти експлуатації дітей. Але він вирішив виступити проти експлуатації не як публіцист, а як письменник. Так були написані «Різдвяні повісті», серед них і «Різдвяна пісня у прозі» – повість про переродження людини, як яка понад усе цінувала дзвін монет.

6. Особливості «різдвяних» творів Ч. Діккенса
Слово вчителя
«Різдвяний» цикл Діккенса складається з 5 повістей: «Різдвяна пісня у прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).
«Різдвяні повісті» Ч. Діккенса є досить значним за обсягом. Сам автор об’єднав їх під спільним заголовком «Christmas Books» («Різдвяні книги»).
Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних, вічних.

7. Словникова робота
З’ясувати значення слова гуманізм
(Гуманізм – від слова гуманус, тобто земний, людський; це любов і співчуття до людини, доброта та милосердя/. (Слайд № 12)

8. Бесіда за прочитаним твором
– Чи сподобалась вам повість? Які епізоди викликали емоційні переживання?(співчуття, обурення, сміх)
– Коли відбувається дія? (На свято Різдво.)
– Це випадковий вибір письменника? (Ні. «Різдвяні оповідання «були задумані Діккенсом як соціальна проповідь в цікавій художній формі. Він звертався як до бідних, так і до багатих із закликом морального вдосконалення багатих і покращення долі бідних. У цьому і полягає гуманістичний зміст твору, його висока людяність)

Слово вчителя (Відеоверсія Слайд № 13)
А тепер давайте переглянемо уривок із мультфільму «Рождество Кэрол» (сцена до появи духа Марлі) і дамо відповідь на запитання:
– Хто жив разом із ним у цьому будинку? (Ніхто)
– Чому Скрудж любив темряву?(Тому, що темрява річ дешева)
– Що побачив Скрудж на дверях замість молотка? (Обличчя давно померлого Марлея, свого компаньйона)
– Як потрапив привид Марлея до кімнати Скруджа? (Пройшов крізь замкнені двері)
– Чи вдалося режисеру втілити гуманістичний пафос Різдва? (Так)

9. Літературна вікторина (Слайд №14)
– Як називалася кантора, в якій працював головний герой твору? («Скрудж і Марлей»)
– З якими природними явищами автор порівнює Скруджа? (Зі снігом, морозом, градом, зливою, жорстоким і невблаганним)
– Як поводилися люди, зустрівшись із Скруджом на вулиці? (Вони обходили його стороною, не віталися, не питали в нього дороги)
– Яка погода стояла на дворі в той час, про який йдеться у творі? (Година була холодна, похмура. Туман аж проймав)
– Який вогонь горів у коминку Скруджа? (Там ледве жевріло)
– Чому Скрудж ніколи не зачиняв дверей у свому кабінеті? (Щоб наглядати за писарем)
– Біля чого намагався зігрітися писар на своєму робочому місці? (Біля свічки)
– Кого відігнав Скрудж страшним прокльоном від своїх дверей?(Маленького хлопчика)
– За що ? (За те, що той хотів колядувати)
– Кого ще прогнав Скрудж зі своєї контори в цей святковий вечір? (Свого племінника і збирачів коштів для бідних)

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
Питання до учнів прийом «Мікрофон»(Слайд №15)
Сьогодні на уроці:
– Я дізнався….
– Я відчув….
– Я уявив….

V. Підведення підсумків, виставлення оцінок
 
VІ. Підсумок уроку
– Які факти з біографії вам запам’яталися?
– Чому Діккенс обирає для «Різдвяних повістей» форму художнього твору?
– Ваше враження від образу Скруджа?
– Як ви гадаєте, чи може цей герой змінитися на краще?

VІІ. Домашнє завдання (Слайд №16)
1. Прочитати стор. 86-100
2. Підібрати матеріал для характеристики життя родини Крачитів.

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”