Історичний колорит і романтика пригод у романі Вальтера Скотта «Айвенго»

Автор: Керносенко Наталія Вікторівна, вчитель української мови та літератури, зарубіжної літератури, Комунальний заклад “Лисичанська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів № 8”, Луганська обл.
Презентація до уроку

Kernosenko_Scott

Мета: ознайомити учнів з поняттям «історичний колорит» та з’ясувати засоби його створення в романі;
– розвивати вміння школярів розрізняти художньо-виражальні засоби тексту, навички виразного читання, словесного малювання, творчі здібності;
– сприяти вихованню вдумливого читача.
Обладнання: тексти роману «Айвенго», малюнки учнів, презентації учнів та вчителя.

Хід уроку
 
І. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. «Айвенго» (1820 р.) — один з найпопулярніших романів Вальтера Скотта; він став важливою віхою в творчому житті письменника. У романі «Айвенго» дія відбувається у XII столітті, в глибині середньовіччя, і з перших розділів набуває динаміки і драматизму. Розгалужений сюжет витворюється з переплетіння кількох сюжетних ліній, які формуються на основі мотивів різного змісту і характеру, що дозволяє авторові широко представити епоху, зобразити її життєвий устрій і звичаї, суперечності й конфлікти.
Епіграф уроку – слова В. Скотта. Ці слова якнайкраще характеризують життєвий і творчий шлях письменника, його кредо.

2. Актуалізація опорних знань учнів.
· Згадайте, які історичні події покладені в основу роману «Айвенго»?
· Назвіть головну тему роману.
· Давайте згадаємо героїв роману. Пропоную вам розгадати кросворд.

3. Вивчення нового матеріалу.
Уже декілька століть читачі захоплюються точним та детальним зображенням середньовічної Англії, майстерно створеним В. Скоттом. Атмосферу ХІІ століття допомагає відчути історичний колорит. Якими є засоби його створення в романі, ми й дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
Словникова робота. (Запис до літературознавчого словника)
Історичний колорит – наявність у творі, сцені чи описі, а також у мові персонажів прикмет історичного минулого. Це імена історичних героїв, описи старовинних звичаїв, згадки про історичні події тощо.
У романі «Айвенго» історичний колорит створюється за допомогою лексичних засобів увиразнення мовлення. До них належать: архаїзми, історизми, екзотизми, варваризми.
Архаїзми – застарілі слова, словосполучення, граматичні чи синтаксичні форми,які вийшли із широкого вжитку й перейшли до так званого пасивного запасу лексики. До них належать слова, що називають предмети й поняття, які самі по собі не є застарілими, але для їх позначення користуються іншими словами.
Історизми – слова, застарілі через те, що вийшли з ужитку предмети або явища, які вони позначають.
Екзотизми – слова, що передають назви реалій із життя інших народів і не мають точних відповідників у мові, до якої вони потрапили. В художній літературі використовуються з метою створення незвичайної, екзотичної атмосфери,що посилює емоційне враження, а також для передавання етнографічних особливостей тієї місцевості, про яку розповідається у творі.
Варваризми – слова іншомовного походження, які вживаються поряд із своїми відповідниками у тій чи іншій мові, але остаточно не засвоюються нею. В тексті художнього твору варваризми передаються або мовою запозичення, або національною мовою.

Елементом створення історичного колориту є використання описів одягу героїв. Вальтер Скотт докладно й точно описав одяг різних верств суспільства.
Переказ тексту з творчим завданням.
Розкажіть, як були одягнені сакси, а саме — Седрік Сакс.
Як поводилися сакси? Чому?
Як Седрік ставився до норманів? Чому?
Одяг простолюдинів не представляв особливого інтересу для дослідження. Натомість одяг і манери феодалів того періоду стали основою майбутньої моди.
5. Повідомлення «Мода Англії ХІІ століття». Представлення-захист малюнків учнів.

Як ви думаєте, що ще створює історичний колорит у романі? Звичайно, це опис побуту.
l Де мешкали феодали?
l Зачитайте опис внутрішнього убранства замку.
Повідомлення «Середньовічні замки» (Захист учнями мультимедійного проекту)

Без кого ми не можемо уявити замки і середньовіччя в цілому? Звичайно, без лицарів.
Повідомлення «Лицарі середньовіччя»

8. Слово вчителя. Тема лицарства, честі, благородства не втратила актуальності й сьогодні. До цієї тематики звертаються письменники, художники, сценаристи.
Чи знаєте ви фільми, зняті за мотивами роману В. Скотта «Айвенго»?
(«Айвенго», 1952р, реж. – Річард Торн.
«Айвенго», 1997р, реж. – Стюарт Орм.
«Баллада о доблестном рыцаре Айвенго», 1983р, реж. – Сергій Тарасов.
«Айвенго», 1982р, реж. – Даглас Кемфілд)
Згадаймо кадри з кінофільму «Баллада о доблестном рыцаре Айвенго»

9. Слово вчителя.
Як уже зазначалося, заслугою В. Скотта було те, що він не просто створив жанр історичного роману, а й увів у нього елементи пригодницького роману. Такий прийом не залишив байдужими читачів різного віку й сприяв ще більшій популярності твору.
Згадайте, що означає поняття «пригодницький роман»? (В основі пригодницького роману лежить якась пригода, незвичайна подія, часто – небезпечна подорож. Для пригодницького роману характерний напружений динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами в їхньому розвитку)

10. Бесіда та завдання учням.
Яка, на вашу думку, роль пригодницьких елементів у романі «Айвенго»? (За допомогою пригодницьких елементів створюється атмосфера таємничості, загадковості, події розвиваються більш динамічно)
Подумайте, на долю яких героїв випало найбільше пригод.
Які з пригод Айвенго вам запам’яталися найбільше?
З якими героями пов’язані романтичні пригоди? (Ровена та Айвенго, романтична лінія намічається у стосунках між Ребеккою та Бріаном де Буагільбером)
Хто переживає таємне кохання?
Як ви гадаєте, чи могла б Ребекка стати суперницею Ровени?
Чому вона цього не зробила? (Бо Ребекка розуміла, що представниця гнаного народу. А Айвенго був саксонським дворянином. Окрім того, вона поважала почуття інших людей)
З якими героями пов’язаний традиційний для пригодницького роману мотив викрадення, нападу розбійників? (З Айвенго, якого викрала Ребекка, щоб вилікувати. З Ровеною, що стала жертвою підступних планів Моріса де Брасі)
Яке ваше ставлення до Ребекки та її батька? Яка авторська ідея пов’язана з цими образами? (Ідея віротерпимості. Автор співчуває представникам гнаного народу)

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Підсумкова бесіда:
· Дайте визначення поняття «історичний колорит»
· Які засоби його створення вам відомі?
2. Літературний диктант:
– Який за жанром роман В. Скотта«Айвенго»?(історичний)
– Яку країну описав В. Скотт у романі «Айвенго»?(Англію ХІІ ст.)
– Які історичні події покладено в основу роману?(протистояння англосаксів і норманів)
– Які національності описує автор у творі?(нормани, англосакси, євреї)
– Хто правив Англією за відсутності Ричарда Левове Серце? (принц Джон)
– Лицар, який приховував своє обличчя на турнірі (Айвенго)
– Королевою кохання і краси на турнірі обрали…(Ровену)
– Під яким ім’ям виступав на лицарському турнірі Айвенго?(«Позбавлений спадщини»)
– Коня й збрую для Айвенго допоміг дістати…(Ісаак)
– Хто взявся рятувати пораненого Айвенго? (Ребекка)
– Замок Фрон де Брефа підпалила…(Ульріка)
– Про що Річард Левове Серце просив у Седріка? (простити сина)

3. Домашнє завдання:
· Зробити художній переклад тексту:
The roof, composed of beams and rafters, had nothing to divide the apartment from the sky; there was a huge fireplace at either end of the hall. The other appointments of the mansion partook of the rude simplicity of the Saxon period. The floor was composed of earth mixed with lime. The walls of the upper end of the hall, were covered with hangings or curtains, and upon the floor there was a carpet.
· Написати твір – мініатюру «Якою я побачив Англію ХІІ століття»

4. Медод «Про що я дізнався на уроці?»
Продовжте думку.
1. На уроці я дізнався про..
2. Особливо цікавим для мене було..
3. Мені сподобалось виконувати..
4. На наступний урок я..

5. Оголошення оцінок.

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”