Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Гуманістичний зміст та висока людяність твору

28 листопада 2012 - Администратор

Мета: подати учням короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника; навчити стежити за авторською думкою у творі; вчити аналізувати прочитане; ознайомити з поняттям «гуманізм»; поглиблювати навички виразного читання, аналізу образів; уміння логічно й послідовно викладати свою думку; виховувати інтерес до творчості Ч. Діккенса

Тип уроку урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет Ч. Діккенса, виставка його книг, підручник, схеми, мультимедійна презентація, відеоверсія «Рождество Кэрол»
Міжпредметні звіязки: історія
Теорія літератури: гуманізм                                                                                                   Епіграф
Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
 Це єдині дні в усьому календарі,
коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають
одне одному серця і бачать у своїх ближніх –
навіть у бідних та знедолених – таких людей, як вони самі.
Ч. Діккенс
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
            Свята люблять усі. Адже це можливість відпочити, отримати подарунки, відвідати близьких людей, друзів…Наближається одне з найпрекрасніших свят – свято Різдва. Чому цей день такий жаданий? Що означає Різдво в житті людини? За відповідями на ці та інші запитання звернемося до англійського письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса.       (Слайд №1)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
 Питання до учнів:
-          Що визнаєте про Різдво?    (Слайд №2)
-          Як святкують у нас на Україні свято?        (Слайд №3)
-          Як святкують Різдво  в інших країнах?
-          Як святкують Різдво в Англії?         (Слайд №4)
 Отже, очікуючи на незвичайну пригоду, перенесімось на крилах фантазії у засніжену Англію….(Слайд №5)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.      Повідомлення теми, мети уроку (Слайд №6)
2.      Слово вчителя
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про Англію ХІХ ст., про королеву Вікторію та її сучасника, співця доброти та милосердя – Ч. Діккенса.
            Народився на півдні Англії а Портсмуті у 1812 року. Сім’я не була заможною. Батько, чиновник морського відомства, часто змінював місце роботи, жив не відповідно до своїх статків, що і призвело сім’ю до боргової в’язниці. Сім’я була великою, як скаже сам письменник:
«… півдюжина братів і сестер, серед яких я був другим». Не відчув Діккенс радості від навчання, бо навчання як такого в нього не було, а тільки мрія, яка так і не здійснилася. Працював Діккенс з
12 років, по 16 годин на добу на фабриці вакси – наклеював ярлички на банки.
            Згодом навіть у зрілі роки Діккенс не міг примусити себе пройти повз фабрику на Чаррінг – Кростр. «Жодними словами не можна було передати мої душевні муки!» - згадував письменник. Тому в музеї Діккенса на Даутстріт у Лондоні зберігається і незграбна рама з маленьким віконцем із каламутного скла: через нього дивився на світ маленький Чарльз, коли жив у підвалі. Тоді Діккенс дав собі обітницю самостійно боротися з труднощами.
            Не дивлячись на всі життєві негараздові Ч. Діккенс залишився людиною світлою, не втратив інтересу до життя. (Відеофільм про життєвий та творчий шлях Ч. Діккенса)
 
 
3.      Виступ літературознавця про «Появу в літературі нового імені»
            1 учень :
Юнак наполегливо займався самоосвітою, працював у конторі юриста, судовим репортером. Через деякий час він посів чільне місце серед англійських журналістів. В одній із англійських газет,  з’явилося його перше оповідання : «Нариси Боза». Попереду були роки важкої праці й слава, яку принесли твори : « Олівер Твіст», «Записки Піквікського клубу», «Домбі і син», «Девід Копперфілд» , « Картини Італії», « Американські нотатки», «Холодний будинок», « Тяжкі часи», « Крихітка Дорріт», «Великі сподівання», «Ваш спільний друг».
            Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь – яке зло можна побороти зусиллям людської волі.
 (Слайд № 8, 9)
 
4.      Виступ історика про «Добу королеви Вікторії» ХІХ ст..
            Учень:
До 40-х років ХІХ століття Різдво в Англії не святкувалося. Тільки у царювання королеви Вікторії англійці почали прикрашати до Різдва ялинку і приєдналися до країн континентальної Європи. Виник і звичай публічного виконання різдвяних духовних співів, які можна почути в різдвяні дні, на вулицях, в торгових центрах і навіть у вестибюлях станції метро. Перша різдвяна листівка в Англії також з’явилася у вікторіанські часи – в 40 – і роки ХІХ століття. Проте, саме Різдвяні повісті Ч. Діккенса, які він написав з 1843 по 1848 рік, додали англійському Різдву духовний і естетичний сенс головного і найулюбленішого свята. 
             Відомо, що королева Вікторія мала наміри подарувати Діккенсові титул дворянина. Однак ця звістка не викликала у нього великого захоплення. Найбільшою нагородою була любов читачів. (Слайд №10, 11)
 
5.      Виступ літературознавця про історію написання «Різдвяних повістей»
            Учений – економіст Сміт, член комісії з питань дитячої праці, попросив Діккенса як письменника, який користувався всенародною повагою та популярністю, виступити в пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Він повідомив про нелюдські умови праці робітників, зокрема факти експлуатації дітей. Але він вирішив виступити проти експлуатації не як публіцист , а як письменник. Так були написані «Різдвяні повісті», серед них і «Різдвяна пісня у прозі» - повість про переродження людини, як яка понад усе цінувала дзвін монет.
 
6.      Особливості «різдвяних» творів Ч. Діккенса
Слово вчителя
 «Різдвяний» цикл Діккенса складається з 5 повістей: «Різдвяна пісня у прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).
«Різдвяні повісті» Ч. Діккенса є досить значним за обсягом. Сам автор об’єднав їх під спільним заголовком «Christmas Books» («Різдвяні книги»).
Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних , вічних.
 
7.                 Словникова робота
З’ясувати значення слова гуманізм
/ Гуманізм – від слова гуманус, тобто земний, людський; це любов і співчуття до людини, доброта та милосердя/.(Слайд № 12)
 
8.      Бесіда за прочитаним твором
- Чи сподобалась вам повість? Які епізоди викликали емоційні переживання?(співчуття, обурення, сміх)
- Коли відбувається дія? (На свято Різдво.)
- Це випадковий вибір письменника? ( Ні. «Різдвяні оповідання « були задумані Діккенсом як соціальна проповідь в цікавій художній формі. Він звертався як до бідних, так і до багатих із закликом морального вдосконалення багатих і покращення долі бідних. У цьому і полягає гуманістичний зміст твору, його висока людяність)
Слово вчителя (Відеоверсія слайд № 13)
            А тепер давайте переглянемо уривок із мультфільму «Рождество Кэрол» (сцена до появи духа Марлі) і дамо відповідь на запитання:
- Хто жив разом із ним у цьому будинку? ( Ніхто)
- Чому Скрудж любив темряву?( Тому, що темрява річ дешева)
- Що побачив Скрудж на дверях замість молотка? ( Обличчя давно померлого Марлея, свого компаньйона)
- Як потрапив привид Марлея до кімнати Скруджа? ( Пройшов крізь замкнені двері)
- Чи вдалося режисеру втілити гуманістичний пафос Різдва? ( Так)
 
9.         Літературна вікторина  (Слайд №14)
Як називалася кантора, в якій працював головний герой твору? («Скрудж і Марлей»)
З якими природними явищами автор порівнює Скруджа? (Зі снігом, морозом, градом, зливою, жорстоким і невблаганним)
Як поводилися люди, зустрівшись із Скруджом на вулиці? (Вони обходили його стороною, не віталися, не питали в нього дороги)
Яка погода стояла на дворі в той час, про який йдеться у творі? ( Година була холодна, похмура. Туман аж проймав)
Який вогонь горів у коминку Скруджа? (Там ледве жевріло)
Чому Скрудж ніколи не зачиняв дверей у свому кабінеті? ( Щоб наглядати за писарем)
Біля чого намагався зігрітися писар на своєму робочому місці? (Біля свічки)
Кого відігнав Скрудж страшним прокльоном від своїх дверей?( Маленького хлопчика)
За що ? ( За те, що той хотів колядувати)
Кого ще прогнав Скрудж зі своєї контори в цей святковий вечір? (Свого племінника і збирачів коштів для бідних)
 
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
Питання до учнів  прийом «Мікрофон»( Слайд №15)
Сьогодні на уроці :
-         Я дізнався….
-         Я відчув….
-         Я уявив….
 
V. Підведення підсумків, виставлення оцінок
 
VІ. Підсумок уроку
-          Які факти з біографії вам запам’яталися?
-          Чому Діккенс обирає для «Різдвяних повістей» форму художнього твору?
-          Ваше враження від образу Скруджа?
-          Як ви гадаєте, чи може цей герой змінитися на краще?
 
VІІ. Домашнє завдання (Слайд №16)
1.Прочитати стор. 86-100
2. Підібрати матеріал для характеристики життя родини Крачитів.
Рейтинг: -15 Голосов: 19 4201
А.Bogosvyatska # 1 грудня 2012 в 07:20 +2
Гарний урок, але не конкурсний. Це перший урок з вивчення "Різдвяної пісні" Діккенса, і, звичайно, на ньому необхідно говорити про біографію письменника, про Різдво, про традиції Англії та її королеву Вікторію. А на аналіз художнього твору - по темі конкурсу - із 15 слайдів - всього один.
Все одно презентація залишає приємне враження.
Ірина Хроменко # 23 грудня 2012 в 13:09 0
Гарна презентація, але занадто багато текстів на слайдах.

Передплата на журнал "Зарубіжна література в школах України" - найкращий подарунок для вчителя! Індекс видання 90230