fbpx

в школах України

О. Грін «Пурпурові вітрила» Віра в силу надії та справжнього кохання

Автор: Денисюк Ольга Григорівна, вчитель зарубіжної літератури Судилківської ЗОШ І–ІІІ ступенів Шепетівського району Хмельницької області
Презентація до уроку
Denisyk_O_Grin

https://www.youtube.com/playlist?list=PL3k9dNeQbWE-wxmVJ2knsge2fFYJ4frRu

Мета уроку: ознайомити учнів з головними подіями життя та творчості О. Гріна, допомогти зрозуміти своєрідність образів головних героїв повісті «Пурпурові вітрила», розкрити символічне значення образу пурпурових вітрил; розвивати навички виразного читання, зв’язність усного мовлення, дослідницькі здібності учнів; виховувати віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися, творити добро своїми руками.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Форма проведення: урок-подорож.
Обладнання: презентація життя та творчості О. Гріна, ілюстрації до твору «Пурпурові вітрила».

Хід уроку
 
І. Мотивація навчальної діяльності:
1. Вступне слово вчителя.
2. Повідомлення теми, мети уроку.
Рада вітати всіх присутніх на палубі незвичайного корабля, корабля з пурпуровими вітрилами. Саме на ньому сьогодні ми здійснимо подорож до країни Грінландії. (Де вона? Хто вигадав цю країну?) Звичайно, О. Грін. Він також склав докладну малу країни. Погляньте на неї: ось відомі нам Лісе, Каперна, Зурбаган… Тут мешкають герої творів О. Гріна.
Щоб думки-відповіді чулися всякчас, Щоб ні на мить не збитись з курсу головного. Щасливого шляху, мій юний друг,
Щасливого, як у народі кажуть, плавання!
– Чи звернули ви увагу на жанр твору?
– Які асоціації викликає це слово?
3. Відомості з теорії літератури: (випереджувальне завдання: виступ учня)
Феєрія – (від фея – чарівниця) театральна або циркова вистава, побудована на фантастично-казковому сюжеті й виконувана з використанням найрізноманітніших сценічних ефектів, щоб вразити глядача. Довести, що «Пурпурові вітрила» О. Гріна – феєрія.

II. Актуалізація опорних знань:
К. Паустовський: «Я міг би навести сотні уривків з книжок Гріна, які хвилюють кожного, хто не втратив здатності хвилюватися перед видовищем прекрасного, але читач знайде їх сам».
1. Мікрофон: Яке враження справила на вас повість О. Гріна «Пурпурові вітрила»? Які епізоди вас особливо схвилювали?
2. Створення асоціативного ланцюжка: Які асоціації з’являються у вас, коли ви чуєте вираз «пурпурові вітрила»?

III.Вивчення нового матеріалу:
Хто ж цей невиправний мрійник і вигадник – Олександр Грін?
1. Презентація життя та творчості О. Гріна.
2. Бесіда за змістом повісті:
Наближуємося до селища Каперна! Ось і перші мешканці, що нам зустрілися.
Охарактеризуйте мешканців Каперни та саму Каперну.
Чому Лонгрен сам виховував маленьку доньку Ассоль?
Розкажіть про подію, після якої мешканці Каперни зненавиділи
Лонгрена та його доньку. Оцініть ситуацію: чи правильно вчинив
Лонгрен? Що ним керувало?
Якою росла Ассоль?
За яких умов відбулася зустріч Ассоль з чарівником-фольклористом?
Що напророкував дівчинці Егль? (виразне читання пророцтва).
І поки Ассоль чекає на пурпурові вітрила, ми завітаємо до величного замку, де проживає наш герой Артур Грей.
Що ви знаєте про життя Грея? Яку роль у розкритті характеру хлопчика відіграють епізоди «Картина Христа», «Випадок з Бетсі»,
«Подарунок Бетсі до весілля»? Коли Грей вирішив поєднати своє майбутнє з морем?
Яким був шлях Грея-юнги до Грея-капітана?
Чим схожі Ассоль і Грей? (виразне читання уривків твору)
3. Дослідницька робота:
Коли вперше у творі згадано пурпурові вітрила? У яких випадках слово «пурпурові» пишеться з маленької, а в яких з великої літери? Чим це можна пояснити?
Знайдіть опис пурпурового кольору. Які порівняння і з якою метою використовує автор?
Чи всі розуміють, що відбувається з Греєм? Навіщо Грей возиться із пурпуровими вітрилами замість щоб укласти угоду й відправитись у похід? Який висновок для себе зробив Грей?
4. Перегляд заключного епізоду художнього фільму «Пурпурові вітрила».

IV. Творче переосмислення вивченого:
Яким ви уявляєте майбутнє Ассоль і Грея?
Чи зміняться мешканці Каперни після випадку з пурпуровими вітрилами?
О. Гріну дорікали, що він не пише сучасних творів, він розсердився і запитав: «Хіба «Пурпурові вітрила» не сучасна річ?» Чи актуальна повість сьогодні?
Чи доводилося вам зустрічати (чути про) людей, схожих на героїв повісті О. Гріна «Пурпурові вітрила»?

V. Підсумок уроку:
Заключне слово вчителя.
Романтиків зараз лишилось так мало,
Життя чорно-білим без вигадки стало.
Із вірою в казку ви спробуйте жити
І не поспішайте суворо судити,
Тих, хто мрію здійснити чиюсь забажає.
Творити добро кожен хай поспішає!
Завершуючи подорож, хочу побажати:
За море мрії сягнути,
Ті хвилі швидкі осідлати
У вільнім бігі своїм
вільних птахів перегнати.
Вітрила пурпурові знайти
Та на життєвім шляху їх пильно оберігати!
Домашнє завдання:
– підготувати інтерв’ю з мешканцями або діалог мешканців Каперни;
– підготувати спецвипуск газети «Вісник Каперни».

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”