fbpx

в школах України

Повторення та узагальнення знань із тем «Фольклор». «Літературна казка». Розв’язування текстових задач

Автор: Костюкевич Оксана Вікторівна, учитель зарубіжної літератури та художньої культури НВК “ЗОШ І-ІІІ ст., гімназія” № 5, м. Славута, Хмельницька обл.http://zl.kiev.ua/wp-admin/post-new.php
Презентація до уроку
Kostukevich_folk


Мета: структурування отриманих знань з різних пред­метів у систему особистісних знань учнів; розвиток їхніх умінь аналізувати і систематизувати, навичок само­стійності мислення; сприяння формуванню ціннісних орі­єнтирів у житті.
Обладнання: дидактичний роздатковий матеріал, сині та червоні картки, крижинки, підручники із зарубіжної літератури і математики, ноутбук, проектор, виставка дитячих ілюстрацій, набір карток із цифрами для відповідей.

Хід уроку

Слайд 2 «Тема уроку»
І. Орг. момент.
Привітання. Постановка теми, мети, завдань уроку.

Слайд 3 (один клік) «Епіграф»
Пусть добрым будет ум у вас,
А сердце умным будет.
С. Я. Маршак
…. . (другий клік) «Заставка»
ІІ. Основна частина.
1. Вступне слово учителя.
· У шкільному житті ви здобуваєте знання на окремих ізольованих один від одного уроках. Але чи існують ті знання в реальному житті так само ізо­льовано, як ви їх отримуєте?
(Усі отримані знання синтезуються, інтегруються і ра­зом формують індивідуальність кожного).
· Отже, неповторність кожного — наслідок того, як сприймається та опрацьовується у його внутрішньому світі зовнішня інформація. А яким чи­ном у вашому внутрішньому світі поєднуються, на­приклад, знання з літератури та математики ?
Учні висловлюють свої міркування.

2. Актуалізація опорних знань учнів.
· Назвіть героя із вивчених вами на уроках світової літератури казок, який захоплювався мате­матикою.
(Кай,один із головних персонажів казки Г. К. Андерсе­на “Снігова королева”).
Слайд 4 «Снігова королева»
· Пригадайте епізоди з казки, де йшлося про за­хоплення Кая математикою.
(1. Коли Снігова королева викрала хлопчину, він хотів гукнути на допомогу своїх батьків, але в голові у нього була лише таблиця множення.
2. Після поцілунку Сніго­вої королеви Кай розповів їй, що знає всі чотири дії ариф­метики, навіть з дробами. . .
3. У палаці Снігової королеви він грався крижинками, складав з них різні фігурки. То була льодяна гра розуму).
· А якою Кай побачив Снігову королеву після її по­цілунку?
(Кай глянув на неї. Вона була така прекрасна! Розумнішого, чарівнішого обличчя він не міг собі уявити).
· То чому ж від Снігової королеви, такої прекрас­ної, віє холодом ? Яку антитезу в образі Герди мож­на знайти для відповіді на це запитання ?
(Холодний розум Снігової королеви — гаряче серце Гер­ди).
· Якщо пригадати вислів О. С. Пушкіна: “Сказка — ложь, да в ней намёк, добрым молодцам урок”, — то який урок для себе ви б узяли, аналізуючи образ Снігової королеви або Кая на той час, коли він пере­бував у її крижаному полоні?
(У людини розум повинен поєднуватися з щирим сер­цем). + повторення епіграфу
· Тобто не можна займатися лише, скажімо, ма­тематикою або літературою? Тож потренуймося сьогодні, як можна поєднати такі заняття.

3. Перевірка знань, умінь і навичок учнів з математики та зарубіжної літератури, а також їх творче застосування за умов нестандартних обставин (шляхом змагання ко­манд).
A. Поділ учнів на 4 команди. Умови змагання:
а) кожне завдання виконується в зошиті, відповіді показуються за допомогою карток-цифр;
б) за правильне та швидке виконання завдання команда отримує червону картку (5 балів), а за правильне, але із затримкою — синю картку (4 бали);
в) за порушення правил змагань, нетактовну поведінку учневі вручається крижинка;
г) запис підрахунків ведеться на дошці у загальній таблиці.

Б. Бесіда, що передує змаганням.
– Який головний конфлікт казок прочитаних на уроках світової літератури?
(Конфлікт добра і зла).
– Чи легко було казковим персонажам боротися зі злом? Які випробування їм довелося долати?
– Які риси характеру допомогли вашим улюбленим персонажам перемогти зло?
– А чи не хотілося б вам допомогти їм подолати труднощі та примножити таким чином добро? Отож — до виконання завдань.

4. Виконання завдань з математики.
Завдання 1.
– Згадайте та підрахуйте кількість всіх казок, які ми прочита­ли у першому семестрі казок. («Пані Метелиця», народна казка за вибором учнів, «Руслан і Людмила», «12 місяців», «Попелюшка», «Снігова королева» = 6 казок)
Слайд 5 «Задача 1»
– Чого вони нас навчають? (Добра, працелюбства, чемності, вихованості).
– Яким чином можна примножити те добро, яке вони посіяли у світі своїми казками?(Треба перемножити на кількість учнів нашого класу). (6 Х 18 = 108)
Завдання 2.
– Згадайте всіх авторів та збирачів казок.
(Слайд 6,7, 8, 9, 10 «Портретна галерея»)
– Звернувшись до роздаткового матеріалу, підрахуйте за роками життя авторів, скільки прожив кожен із них окремо і дізнайтесь, скільки років вони прожили разом. Таким чи­ном ви примножите добро, яке вони посіяли у світі своїми чудовими казками. (Перевірка по слайд-шоу)
Слайд 11 (один клік) «Перо та чорнильниця»+ (другий клік) «Задача 2»
Вільгельм Грімм 1786 — 1859 73 роки
Якоб Грімм 1785- 1863 78 років
Олександр Сергійович Пушкін 1799 – 1837 36 років
Шарль Перро 1628- 1703 75 років
Ганс Крістіан Андерсен 1805 — 1875 70 років
Самуїл Якович Маршак 1887 — 1964 77 років 411 років

Завдання 3.
Слайд 12 (один клік) «Пані Метелиця»+ (другий клік) «Задача 3»
Коли падчерка повернулася від пані Метелиці, на ній було золотих прикрас на суму 11 000 гривень. Половину прикрас вона віддала мачусі, а решту поділила порівну із її дочкою. На яку суму вона залишила собі прикрас? (2750 гр.)

Завдання 4.
Слайд 13 (один клік) «Попелюшка» +
Запишіть відповіді на такі запитання:
– Із чого хрещена мати Попелюшки зробила їй за до­помогою своєї чарівної палички карету? (Із гарбуза).
– Кого вона перетворила на коней, щоб запрягти ка­рету? (6 мишей).
– Яких осіб ще не вистачало, аби влаштувати святко­вий екіпаж?
(Кучера та лакеїв).
– Скільки усього було предметів чи особин, які за до­помогою чарівної палички перетворювалися на членів свят­кового екіпажу Попелюшки? (10).
(другий клік) «Задача 4»
А. 8 В. 11 Б. 9 Г. 10

Слайд 14 (один клік) «Снігова королева»+ (другий клік) «Задача 5»
Задача 5.
Герда втекла від старої Чаклунки і йшла лісом 5 годин зі швидкістю 4 км/год і раптом зустріла старого ворона. Яку відстань вона подолала за цей час? (20 км.)

«Впізнайте казку!» (Відео-слайд 15)
Запишіть відповіді на запитання, аби до­помогти пасербиці із драматичної казки С. Я. Маршака “Дванадцять місяців”:
– Хто розбудив дівчинку, щоб вона незамерзла на де­реві в лісі? (Білка).
– Хто накинув на неї плащ, коли королева веліла зня­ти з неї шубу й хустинку?
(Солдат).
– Скільки братів-місяців покарали бабу та її доньку? (12).
Слайд 16 (один клік) «12 місяців»+ (другий клік) «Задача 6»
Завдання 6.
Допоможіть пасербиці підрахувати друзів та промовити чарівні слова, аби примножити добро, яке зробив для неї Квітень:
Ти котись, каблучко,
На весняну лучку,
У літнії сіни,
В теремок осінній,
Серед зимового двора. . .
(“До новорічного костра!”) (14 помічників)
А. 11 В. 14 Б. 12 Г. 10
ІІІ. Заключення.
Підсумки математичних вправ.
Учитель повідомляє про кількість синіх та червоних карток у кожній команді. Оголошує переможців. А переможцями є всі учні одночасно.
Підсумки уроку.
Учитель вдячний учням за копітку пра­цю, за те, що вони, як і їхні улюблені казкові персонажі, подолали чимало труднощів під час виконання завдань і значно примножили за цей час світове добро. Чинячи доб­ру справу, щиро бажаючи добра іншим, учні й самі ста­ють привабливішими, красивішими.
Вчитель ба­жає дітям цікавих зимових канікул, щоб Снігова коро­лева подарувала їм снігову погоду, морозне повітря та інші умови для чудового відпочинку.

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”