в школах України

Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя

Автор: Веремійчук Олена Дмитрівна, вчитель зарубіжної літератури І категорії ЗОШ №4 м. Шепетівки Хмельницької обл.
Презентація до уроку

Veremeychuk_Skrudg

Мета: вдосконалювати навички характеристики літературного героя, розвивати в учнів творчу уяву, вміння аналізувати, логічно міркувати, досліджувати, виховувати негативне ставлення до скнарості та жадібності
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Комплекс використаних методів: метод образного бачення, дослідження, евристична бесіда
Обладнання: добірка цитат, портрети Скруджа, кольорові картки.
Структура уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
V. Осмислення нових знань, умінь.
VІ. Підсумки уроку.
VІІ. Домашнє завдання.

Епіграф: Грабуй, хапай, збирай, володій – усе прийдеться залишити.
Марк Валерій Марціал

Хід уроку
 
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вибірковий диктант
– Які людські якості цінував Скрудж, а які ні? (доброта, щедрість, економність, любов, черствість, байдужість, людські стосунки, точний розрахунок, добрі сімейні стосунки, співчуття, бережливість, заощадливість). Учні записують ці слова в дві колонки:

Цінував
Не цінував

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
– З огляду на домашнє завдання (виписати цитати з твору Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», що характеризують Скруджа)та початок уроку, якою буде тема та мета нашого уроку? Чого ви очікуєте від нього?

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку. (Слайд1)
2. Робота з епіграфом.
– Прочитайте епіграф уроку, як ви думаєте, відповідає він темі сьогоднішнього заняття? Можливо, з вашої точки зору, інші вислови будуть більш влучними? Прокоментуйте свій вибір. (Слайд 2)
Добірка цитат
Золота вузда не зробить шкапу русаком
Луцій Анней Сенека
Турбота про зайве часто поєднується з втратою необхідного
Солон з Афін
Хто надію покладає на багатство своє, той впаде
Біблія
3. Малювання словесного портрета.
– Яким ви уявляєте собі Скруджа? Уявіть, що вам потрібно намалювати його портрет (учні усно складають портрет Скруджа).
– Я теж уявила собі Скруджа і зобразила на малюнку. Але в мене вийшло два різних Скруджа. Чому? (Слайд 3)
– Який з Скруджів до вподоби вам більше? Чому? З яким з них ви хотіли б потоваришувати?Який фон ви б порадили мені обрати для цих малюнків?
4. Робота в парах.
Одні учні характеризують Скруджа до зустрічі з духами, а інші – після (учні використовують цитати виписані з тексту під час роботи з домашнім завданням). (Слайд 4)
Порівняльна таблиця
До зустрічі з духами
Після зустрічі з духами

При цьому школярі підкреслюють ключові слова, які вони використовують в своїй характеристиці. Після відповіді учнів ці слова висвічуються на моніторі. Наприклад:
До зустрічі з духами
Після зустрічі з духами
Жадібність, жорстокість, грубість, скнарість, злість, темрява
Доброта, милосердя, щедрість, світло, тепло, любов, радість

V. Осмислення нових знань, умінь.
Проблемні запитання.
– Як ви думаєте, чи легко змінити своє життя так, як це зробив Скрудж, а саме: свої погляди, переконання, вподобання, стиль життя? З огляду на це, як ви оцінюєте його вчинок?
– Чи могли б ви поспівчувати Скруджу, як це робив його бідний племінник і чому?
– Письменник намалював нам картину гіркої долі Скруджа в майбутньому, якщо той не зміниться. Давайте пофантазуємо і намалюємо картину майбутнього Скруджа після змін в його житті.
– Чи є люди, подібні до Скруджа в сучасному світі?А що сталося б, якби ці люди також змінили своє життя так, як це зробив Скрудж?
– Дайте характеристику переродження Скруджа одним реченням.

Роль символів твору в характеристиці Скруджа
– Одним з засобів характеристики персонажів є використання символів, які підкреслюють авторську ідею і допомагають яскравіше розкрити образ героя. Давайте пригадаємо саме визначення поняття «символ».
Словникова робота (Слайд 5)
Символ – різновид інакомовного художнього образу, у якому зображується одне явище життя, а за принципом подібності прочитується, причому завжди  емоційно, зовсім інше.
– Отож, з огляду на визначення, які образи-символи ми зустрічаємо у творі?
(вогонь, камін, Різдво, туман, сонце)
Вогонь – символ всього існуючого, а також переродження і перетворення.
Камін – втілення домашнього затишку, щасливого сімейного життя. (Слайд 6)
Сонце – символ Бога, що дарує світло і життя, символ Божого слова, що наповнює все навкруги.
Туман – приховує в собі багато таємничого, невідомого. Разом з тим він є символом сірого, похмурого, безрадісного життя. (Слайд7)
Різдво – свято народження Ісуса Христа, новий відлік часу, надія на кращі зміни в житті людини. (Слайд8)
Робота в групах:
І група – розкриває символічність образів вогню та каміна.
ІІ група – розкриває символічність образу Різдва.
ІІІ група – розкриває символічність образу туману і сонця.
– Як ви вважаєте, яким чином за допомогою цих символів автор розкрив образ
головного героя, а головне – як вони допомогли підкреслити переродження Скруджа, зміну його душевного стану?(Учні заповнюють таблицю).
Наприкінці роботи груп зробіть загальний висновок про роль всіх символів твору.
Символ
Цитата з твору
Значення

Вогонь
У Скруджа в каміні вугілля була дещиця, а в клерка ще менше, – здавалося, там жевріє один-єдиний вуглик.
Вогонь у каміні ледь жеврів – мало пуття було від нього такої холодної ночі. Скруджеві довелося присунутися впритул до ґрат і низько нагнутися над вогнем, щоб відчути слабкий подих тепла від цієї жалюгідної жменьки вугілля.
Це була його власна кімната. Без сумніву. Але вона дивовижно змінилася. Всі стіни й стеля були прикрашені живими рослинами, і кімната скидалася на ліс. Яскраві блискучі ягоди весело визирали із зеленого листя. Свіжі тверді листи гостролисту, омели й плюща блищали, як маленькі дзеркальця, розвішені на гілках, а в каміні горіло таке яскраве полум’я, якого цей понурий камінь не знав ні за часів Скруджа, ні за часів Марлі, ані протягом багатьох і багатьох холодних зим.

Вогонь – це один із символів, який проходить через увесь твір. На початку він жевріє маленькою іскоркою, а в кінці, з переродженням Скруджа, переростає в яскраве полум’я. Отож, він символізує зміни в житті Скруджа, яскраве перевтілення головного героя з жмикрута, безсердечного одинака в щедру, сердечну людину, що цінує сімейне життя.

Камін
Камін був старий-престарий, складений іще бозна коли якимось голландським купцем і облицьований дивовижними голландськими кахлями, що зображали сцени зі Святого Письма. Тут були Каїни й Авелі, дочки фараона й цариці Савські, Авраами та Валтасари, янголи, що сходять на землю на хмарах, схожих на перини, й апостоли, що виходять у море в схожих на соусниці човнах, – словом, сотні фігур, які могли б зайняти думки Скруджа.
Камін Скруджа старий та занедбаний, в ньому ледве жевріє вогонь. Таку ж картину ми спостерігаємо і в конторі, де працює Скрудж. В інших домівках, де мешкають веселі, хоча і бідні люди, полум’я весело палахкотить в Різдвяну ніч. Після того, як Скрудж починає розуміти, що його життя позбавлене багатьох людських цінностей, камін Скруджа осяває яскраве полум’я.

Різдво
– Це радісний час – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні у всьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають один перед одним свої серця і бачать у своїх ближніх, – навіть у незаможних і знедолених, – таких же людей, як і вони самі, що бредуть однією з ними дорогою до могили, а не якихось істот іншої породи, яким личить йти інакшим шляхом. А тому, дядечку, хоча це й правда, що на Різдво у мене ще жодного разу не додалося ні єдиної монетки в кишені, я все одно вірю, що воно приносить мені добро і буде приносити добро. Тож хай живе Різдво!(слова племінника Скруджа)
– Веселого Різдва! Та йди ти зі своїм Різдвом! Для таких, як ти, Різдво означає, що настав час сплачувати рахунки, а грошей катма. Час підбивати річний баланс, а в тебе з місяця в місяць жодних прибутків, самі збитки, і хоча віку твого прибуло, та до капіталу не додалося жодного пенні. Якби на це була моя воля, – обурено продовжував Скрудж, – я б кожного дурня, який бігає і кричить: «Веселого Різдва!» – зварив би живцем разом із начинкою для святкового пудинґа і в могилу йому увігнав кілок із гостролисту. (слова Скруджа)
– Сам не знаю, що зі мною діється! – закричав він, плачучи й сміючись, коли панчоха Лаокооном оповилися круж нього. – Мені так легко, наче я пір’їнка, так радісно, наче я ангел, так весело, наче я школяр! А голова йде обертом, як у п’яного! Вітаю з Різдвом усіх, усіх! Із Новим роком весь світ! Ура! Ура! Ура!
(слова Скруджа)
Різдво для багатьох людей в світі є символом радості, щастя, надії, але не для Скруджа. Для нього це лише безцільно витрачений час, який позбавляє Скруджа прибутку. Він не розуміє людей, які веселяться і марно витрачають гроші на пожертви та подарунки. Лише після переродження Різдво наповнює серце Скруджа радістю, милосердям та добротою.

Туман
…Зрештою, похмуро було весь день; і вогники свіч, що жевріли у вікнах контор, лягали багряними мазками на темну завісу туману – таку щільну, що, здавалося, її можна торкнути рукою. Туман заповзав у кожну шпарку, просочувався в кожну замкову щілину, і навіть у цьому тісному дворику будинки навпроти, ледь помітні за густою брудно-сірою завісою, скидалися на примар. Дивлячись на клуби туману, що спускалися все нижче й нижче, ховаючи від очей усі предмети, можна було подумати, що сама Природа відкрила десь по сусідству броварню і варить собі пиво до свята.
На початку твору вулиці міста, в якому мешкає Скрудж, оповиває туман. Лише де-не-де вогники пробиваються крізь густу брудно-сіру завісу. Так і життя Скруджа проходить, немов в тумані, без втіхи та задоволення.

Сонце
Підбігши до вікна, Скрудж підняв раму і висунувся назовні. Ні імли, ні туману! Ясний, погожий день. Колючий, підбадьорюючий мороз. Він посвистує у свою крижану сопілочку і змушує кров, пританцьовуючи, бігти по жилах. Золоте сонце! Блакитне небо! Прозоре свіже повітря! Веселий передзвін!

В кінці твору в кімнату Скруджа вривається яскраве сонячне проміння як символ оновлення, душевної чистоти, радості, Божого благословення. Герой твору починає нібито жити заново, його осяває любов до ближніх, бажання дарувати іншим радість і душевне тепло.
Висновок:
Всі символи твору розкривають образ Скруджа, підкреслюють духовне переродження головного героя, а також головну мета автора – відродити справжні людські цінності в серці головного героя.

VІ. Підсумки уроку.
– Чи запропонуєте ви своїм знайомим, що мають риси Скруджа, прочитати цю повість? Чому?
– Чи досягнули ми мети сьогоднішнього уроку?
– Ще раз зверніть увагу на епіграф уроку, чи змінили ви свою думку щодо його відповідності сьогоднішньому заняттю?
– Візьміть в руки картки (зелена, червона, жовта) і оберіть ту, яка відповідає вашому сприйняттю цього твору. (Слайд 9)

Емоційно-візуальне тестування
Зелений – я зробив для себе певні висновки, твір позитивно вплинув на мене.
Жовтий – твір не вразив мене, але деякі моменти під час його вивчення були для мене цікавими.
Червоний – твір не справив на мене враження.

Коментарі своєї позиції окремих учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Завдання на вибір:
– складіть план еволюції Скруджа («Шлях до кращого»);
– напишіть міні-твір «Чи хотів би я бачити своїм другом Скруджа?»
(Слайд 10)

 

Література
1. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі».
2. Словарь символов и знаков/ Авт. – сост. Н. Н. Рогалевич. -Мн.: Харвест, 2004 – 512с.
3. Смертін В. С. Короткий словник літературознавчих термінів. – Тернопіль: «Амбер», 1997. – 80с.

Черговий номер

«ЗЛ» №7-8

Дорогі вчителі, у другій половині серпня вийде у світ спарений номер журналу «ЗЛ» №7-8 (липень-серпень)! У …

АБОНЕМЕНТ

Вітаю, дорогі освітяни! З вами Дмитро Лебедь, видавець та головний редактор журналу «Зарубіжна література в …

Бойко Людмила

Бойко Людмила БорисівнаВчитель української мови та літератури навчально-виховного об'єднання №6 м. Кропивницького Сертифікований вчитель-експерт Microsoft, тренер …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”