Мистецький вечір, присвячений Іоганну Себастьяну Баху “У світі був лише Бах”

10 липня 2011 - Администратор



 

 

 

АФІША
До вашої уваги твори Баха:
 
Токата і фуга ре мінор
Пассакалья c-moll
Концерт №5 f-moll
Англійської сюїта №3g-moll,
Соната №4 для скрипки і клавесина с-moll
Сюїта №2. Жарт
Аве Марія

 

Епіграф:
Ті, які слухали багатьох музикантів,
справедливо говорять: у світі був лише Бах.
 ( М.І.Адлунг)
 
 
 
Обладнання: портрет Баха, виставка фотоматеріалів (із книги С.А.Морозова “Бах”), музичне оформлення, афіша творів Баха, які звучатимуть на вечорі (“мистецтвознавець” має відмічати твір, який звучить, малюючи біля його назви скрипічний ключ), свічі у свічниках.
Вечір ведуть 5 ведучих, 3 “мистецтвознавці” (сидять за столиками), “Бах” (сидить за окремим столом, на якому лежать розгорнуті нотні збірки, папір, пера, стоїть свічка у свічнику)
  
Звучить Токата і фуга d-moll BWV-565 (початок)

 

1 ведучий (на фоні мелодії)
 Якби можна було почути сучасне місто так, як з вертольоту ми бачимо його – внизу, в геометричній красі та цільності, якби місто раптом зазвучало, як оркестр, - мабуть, музика його була б схожа на музику Баха. На його органні прелюдії та фуги в їх математичних бездоганних розрахунках та глибині почуттів.
2 ведучий
 Яка сучасна ця музика. Дивно! Адже, коли Бах писав її, світ був зовсім іншим. Ще пересувалися на конях, стріляли з мушкетів… Життя волочилося повільно і сонно, як поштова карета із Лейпцига в Гамбург.
3 ведучий (біля портрета Баха)
Крізь два століття з портрета дивиться на нас Іоганн Себастьян Бах. Перука з буклями. Чорний камзол. Біла хусточка на шиї. Вперте, вольове підборіддя піджате. Міцно стиснуті губи. Ніби він готовий до випробувань долі.
4 ведучий
… В останній рік свого життя, передчуваючи повну сліпоту і сам уже не в силах писати, 65-річний Іоганн Себастьян Бах диктував хоральні обробки своєму зятю Іоганну Себастьяну Альтниколю. Якось Альтниколь розповів Баху:
5 ведучий (тримає в руках книгу, потім її відкриває)
 На днях бачив я курйозну книгу Іоганна Готліба Бідермана, ректора із Фрейбурга. Цей ревнитель науки ополчається проти музичної освіти. Послухайте, дорогий батьку, що він стверджує: «Заняття музикою шкодять наукам, найдурніші суб’єкти в школі зазвичай ті, хто захоплюються музикою. Чи може музика виразити дух наш так, як теологія чи божественні науки? Ні, вона лише відволікає від пізнання бога і людини. Її значення припинилося, і сама вона…»
4 ведучий
Бах перебив у гніві:
«Бах»
 Досить! Балачки глухого! Гарного прочухана заслуговує цей учений бовдур. Прочистити б йому вуха і зробити їх придатними для музики. Я відповів би йому сам, якби не темрява навкруги… Але ми відповімо йому музикою…
4 ведучий
Альтниколь посміхнувся іронічно:
5 ведучий
О дорогий батьку, глухих кантатами не переробиш!
4 ведучий
Але Бах ставав усе більш нетерпимим.
«Бах»
Усе моє життя пройшло серед глухих. Глухі величності і високості, глухі магістрати і консисторії, глухі міста і князівства – можна збожеволіти. Глухий світ, в який я прийшов, нічого не маючи, окрім пристрасті роду Бахів до музики…
1 ведучий (біля зображення прадіда і батька Баха)
 Славний рід Бахів! Усі його представники, очевидно, в дар від самої природи отримали любов до музики та музичний талант. І, починаючи з прабатька роду Фейта Баха, протягом семи поколінь присвячували своє життя музиці. Органісти, флейтисти, капельмейстери, церковні кантори, придворні композитори – невтомний музичний цех Бахів увінчався народженням в 1685 році Іоганна Себастьяна Баха.
2 ведучий
…В сім’ї чекали дитину. Метушилися родички в накрохмалених чіпцях і фартухах, грілася вода на вогнищі, були напоготові миски і глечики. Маленьких, семирічну Саломею та трьохрічного Якоба, відправили до родичів.
3 ведучий
Якщо з’явиться на світ хлопчик, що ж одним музикантом буде більше: хлопчики в роду неодмінно поповнювали цей цех. Проте, на все воля божа. Чотирьох немовлят втратив уже ейзенахський музикант Амвросій Бах. Його дружина Елізабет народжує восьмий раз. Чоловік нервово пригладжує вуса, кличе старшого сина Христофа і виходить з ним у двір…
4 ведучий
Не мало не багато пройшло часу, нарешті, розчинилися двері.
-Син! – почув Амвросій веселе слово. І, поплескавши по плечі свого первістка, розділяючи з ним радість, він впевнено попрямував у будинок. На порозі він почув крик новонародженого.
5 ведучий
Так, можливо, пройшов цей день у сім’ї Амвросія Баха. Жодних свідчень про обставини народження майбутнього великого музиканта не збереглося. Лише в магістратсько-церковній книзі записано, що 21 березня 1685 року (за новим стилем – 31 березня) з’явився на світ син у міського музиканта Амвросіуса Баха і його дружини Елізабет, названий Іоганном Себастьяном.
1 ведучий (біля зображення будинку в Ейзенасі, де народився Бах)
Будинок цей зберігся в Ейзенасі. На початку ХХ століття в ньому створили Дім-музей І.С.Баха. Тисячі і тисячі пілігримів і туристів з усієї Німеччини і різних країн світу приїжджають в Тюрингію і відвідують цей двоповерховий будиночок, який не втратив чарівності свого часу. В музеї зберігається рідкісна колекція музичних інструментів часів Баха.
2 ведучий
Небагато відомо про роки раннього дитинства Себастьяна. За словами одного із біографів Баха, його батько Амвросій «рано підмітив велику музичну обдарованість сина і прийняв необхідні міри для її развитку». Амвросій сам навчав синів гри на скрипці і – скільки міг – на клавесині. Старший син, дев’ятнадцятилітній Христоф, у 1690 році зайняв самостійне місце церковного органіста. Семирічного Себастьяна в 1693 році віддали в ейзенахську міську школу.
3 ведучий
 Навесні 1694 року в сім’ю Амвросія прийшло горе: померла дружина, мати, дбайлива господарка дому Елізабет, залишивши чотирьох дітей, із яких лише старший заробляв свій хліб.
4 ведучий
Амвросій поспішив знову одружитися. Але біда не приходить одна. У лютому наступного 1695 року сім'ї був нанесений долею новий удар: помер сам Іоганн Амвросій. Троє дітей залишились на руках мачухи, яка ще не встигла замінити їм матір.
Звичай роду зобов’язав старшого двадцятичотирьохлітнього Іоганна Христофа.
взяти на себе обов’язки годувальника і наставника братів.
 5 ведучий
В гімназії, куди Христоф влаштував Себастьяна і Якоба, ґрунтовно проходили латинську мову, читали в оригіналі римських ораторів і письменників; у старших класах проводились навіть маленькі диспути. Суворо навчали письму. Себастьян мав нахил до ретельної і впертої праці. Музикантом він був уже підготовленим; старший брат-наставник проявив себе суворим учителем молодших. Так що у поєднанні із шкільними уроками музики, а там займались нею п’ять годин на тиждень, Себастьян отримав гарну підготовку в своєму родовому ремеслі.
1 ведучий
Любов і схильність до музики проявлялися в Себастьяні уже в ранньому дитинстві. Музичні п’єси, які пропонував для виконання брат, він вивчав досконало і грав їх натхненно. Жадібна допитливість хлопчика лякала обережного Христофа, який із року в рік виконував одні й ті ж прелюдії і хоральні мелодії, побоюючись додати до музики зайвий форшлаг або якусь прикрашаючу мелодію фігуру. В свої двадцять п’ять років він знав, як небезпечно спокушати церковне начальство нововведеннями у музиці.
2 ведучий
 Христоф бачив, що Себастьяна приваблює велика музика, повсякденна ж церковна служба – це ремесло, угодне магістратам і консисторіям.
Христоф мав збірку „модної” музики знаменитих тоді композиторів. Він тримав її в заґратованій шафі, ховаючи від Себастьяна. Старший брат побоювався, щоб така музика не розбестила юного музиканта і той не втратив поваги до загальновизнаних музичних авторитетів.
3 ведучий (тримаючи у руках нотну збірку)
Та ночами юний Бах умудрявся якимось хитрим способом діставати через решітки нотну збірку... Він потай переписував її для себе. Це була складна і ризикована справа. До того ж дістати свічки було неможливо і доводилося писати при місячному світлі.
4 ведучий
Цілих шість місяців десятирічний Іоганн Себастьян ночами переписував ноти, але, о горе... Коли героїчна праця наближалася до завершення, Іоганн Христоф застав молодшого брата на місці злочину і забрав у непокірного і оригінал, і копію...
Горе Баха не знало меж. У сльозах він закричав:
«Бах»
Якщо так, я сам напишу таку музику, напишу ще кращу!
4 ведучий
Брат розсміявся у відповідь і сказав:
-          Іди спати, балакун.
5 ведучий
Але Іоганн Себастьян не кидав слів на вітер. Свою дитячу обіцянку він поклявся виконати...
1 ведучий
1700 року Себастьян закінчив школу. Він був радий звільнити брата від опіки і відправився в Люнебург, де був прийнятий стипендіатом до школи св. Міхаеля. Баха зарахували в хор, групу голосів сопрано.
2 ведучий
Школа св. Міхаеля була відома в Німеччині своєю музичною бібліотекою. В її дещо похмурих приміщеннях на полицях зберігалися нотодруковані і переписані збірки творів німецьких та італійських музикантів.
Сюди і занадився Себастьян. Він мав вражаючу здібність чути музику «внутрішнім слухом». Партитури і «голоси» були для нього живою музикою.
3 ведучий
В Люнебурзі жив органіст і композитор Георг Бьом, який помітно вплинув на формування музичного світосприйняття юного співака, скрипаля та клавесиніста. Себастьян слухав гру талановитого майстра затамувавши подих. Бьом багато розповідав своєму юному шанувальнику про Гамбург. Себастьян побував у цьому місті не раз.
4 ведучий
 За сьогоднішніми мірками відстань від Люнебурга до Гамбурга сорок кілометрів. Подорожі, як свідчить сімейна хроніка, Себастьян здійснював пішки. В Гамбурзі юнак слухав знамениту оперну трупу, першу тоді в Німеччині. Можна уявити, з яким захопленням юний музикант із провінції розглядав сцену з декораціями, слухав оперну виставу за участю професійних артистів і, що було нове і незвичне, за участю співачок.
5 ведучий (біля зображення Іоганна Адамса Рейнкена)
 Але найголовніше, що вивіз із Гамбурга Себастьян, – це враження від гри знаменитого органіста, імпровізатора і композитора Адама Рейнкена. Старий органіст церкви св. Катаріни потряс своєю грою. Суворою і разом з тим поетично-імпровізаційною. Себастьян, звичайно, не смів навіть підійти до цього майстра, коли той після служби спускався з хорів і величаво залишав храм. На його плечах трималися традиції органного мистецтва Північної Німеччини.
1 ведучий
1703 року Бах закінчив навчання в школі св. Міхаеля. Його вважали вправним скрипалем і клавесиністом. Яке ж майбутнє обере Себастьян? Для малозабезпеченого випускника школи дорога до університетської освіти була закритою. А втім, ученим Бах себе і не бачив. Він знав своє призначення. Кров спадкового музиканта кликала до музичної практики.
2 ведучий (біля зображення Арнштадта)
Вісімнадцятилітнього Себастьяна Баха затвердили на посаду органіста Нової церкви і керівника шкільного хору в Арнштадті. Місце для молодого музиканта не залишало бажати нічого кращого. Він був зобов’язаний у вихідні з 8 до 10 годин ранку грати в церкві на органі і два рази в будні займатися з невеликим учнівським хором в церковній школі.
3 ведучий
На втіху Себастьяна, настоятель дозволив тренуватися в музиці, коли побажає органіст, у час, вільний від служби. Саме про таку свободу Бах і мріяв.
4 ведучий (запалює свічу, підходить до зображення «Нової церкви» в Арнштадті)
Годинами він не залишав зачиненого на засув храму. Без перуки і камзола, коротко підстрижений, в сорочці і жилеті, в черевиках, зручних для роботи, Себастьян нагадував більше майстрового, ніж статечного церковного органіста. Орган був чудовий. Юний музикант наполегливо опановував мистецтво віртуозної гри, тренувався, шукав нові комбінації поставлення пальців, іноді входячи в протиріччя з прийнятими правилами. Він тренував ноги, досягаючи легкості виконання на клавішах педалі. Інколи вів мелодію без участі рук, у швидкому темпі, із зростаючою міццю і милувався гучними звуками, які заповнювали сутінки храму. І знову він вводив в дію пальці рук, легко сковзаючи ними по клавішам мануалів. Запалював свічі; вони коштували дорого, і Себастьян задовольнявся часто однією-двома. Полум’я свічок, не долаючи сутінків, відкидало величезну неспокійну тінь музиканта в просторі, який заповнювався густими звуками труб.
 

 
Звучить Пассакалья c-moll BWV 582 (початок).

 

 
5 ведучий (на фоні мелодії)
Заходив до церкви настоятель. Він сідав так, щоб бачити органіста. В години богослужінь він чув умиротворені мелодії. У ці ж хвилини орган вивергав незвичні для церкви каскади звуків. Звичайно, настоятелю було б спокійніше, якби музику виконував більш слухняний органіст і кантор. Звучали б твори, канонізовані часом. Натхнення ж, не контрольоване слухняністю, може призвести до спокуси і ускладнити мирне життя пастирів.
1 ведучий
Але цей органіст із впертим підборіддям, з відкритим поглядом, упевнений в своєму ремеслі все ж руйнує звичні уявлення про церковну музику.
Пастор залишає храм, а за стінами зачиненої церкви ще клубочуться глухі і пристрасні звуки…
 
Звучить Пассакалья c-moll BWV 582 (продовження).
 
2 ведучий
Наближалась осінь 1705 року. Іоганн Себастьян старанно виконував свої обов’язки органіста. Але рівновазі його життя в Арнштадті загрожувала небезпека. Впливові бюргери, парафіяни Нової церкви, все частіше відкрито висловлювали невдоволення вільностями, якими, на їхню думку, упертий органіст прикрашав богослужебну музику. Обробки хоралів та всякого роду варіації вельми відходили від канонізованої музики.
3 ведучий
Консисторія в Арнштадті не раз учиняла розноси норовливому музиканту.
4 ведучий
Засуджуємо пана Баха за нехтування заняттями з хором!
5 ведучий
 Маючи неспокійну вдачу, не бажаючи дослухатися до наших повчань, він вводить у хорал багато дивних варіацій, чим приводить общину нашу в немале збентеження…
1 ведучий
Засуджуємо пана Баха! Раніше він грав надто довго, але після зроблених йому зауважень почав грати занадто коротко.
2 ведучий
Оголошуємо з обуренням, що в церкві він насмілився музичити з незнайомою дівчиною.
3 ведучий
Консисторія попереджає: якщо він і далі буде таким недбалим і зарозумілим, то багато чого втратить!
4 ведучий
Розставався Бах с Арнштадтом спокійно: образи в його двадцять с невеликим років проходять швидко. Він не забуде Арнштадта.
5 ведучий
На жаль, Арнштадт забуде його. Ім’я Баха, як установили дослідники життя композитора, не буде згадуватися в місті більше півтораста років. Його не знайти в ґрунтовних довідниках минулих часів серед відомостей про всіх знатних жителів міста. Твори Баха були відсутніми в програмах тутешніх музичних вечорів і концертів духовної музики. Лише в 1878 році великий музикант Ференц Ліст відвідає місто юності Баха, і в його виконанні прозвучить фуга арнштадтского органіста.
1 ведучий (тримає в руках зв’язку ключів)
 Але повернемось в 1707 рік. Іоганн Себастьян збирається до від’їзду. Єдине, з чим жаль розставатися в Арнштадті, - новий орган. Його орган, з яким в самотні присмеркові години, в тиші спустілої церкви Бах відходив від служби в задуми своїх перших фуг і прелюдій…
Він віддав ключі в магістрат.
«Бах»
Передайте їх суперінтенданту і скажіть йому: служити гидко, але служити йому – тричі гидко!
2 ведучий
Ви ще занадто молоді, пане Бах! Ви не знаєте, що всюди є суперінтенданти, всюди, куди б ви не кинулись у пошуках кращої служби – в Мюльхаузені, в Веймарі, в Кьотені… Ви занадто молоді і тому ви такі норовисті. Музикант всього лиш придворний. І це вам не раз дадуть відчути – і у Веймарі, і в Кьотені, і в Дрездені.
 

  Герцог Веймарський в розмові з придворними не буде церемониться:

 

3 ведучий
Він все ще грає занадто незграбно, занадто по-німецьки, наш гоф-органіст Іоганн Себастьян Бах. У ньому не вистачає ані італійської жвавості, ані французької вишуканості.
4 ведучий
Він впертий, ваша високість. Впертий і примхливий.
3 ведучий
Впертий? Хіба у Веймарі йому мало платять?
4 ведучий
Сто п’ятдесят шість гульденів у рік, ваша високість.
3 ведучий
 

  Ну ось. Чи в Мюльхаузені він отримував більше?

 

4 ведучий
В Мюльхаузені – лише вісімдесят п’ять гульденів.
3 ведучий
Ну ось. Скажіть йому, що в його грі має бути більше живості. Його музика занадто серйозна, занадто учена і нудна. Скажіть йому: це схоже на невдячність.
5 ведучий (біля зображення Веймара)
…І все ж саме Веймару судилося стати містом Іоганна Себастьяна Баха.
1 ведучий
 Напружено-плідним проступає перед нами життя композитора-органіста. Важко навіть обійняти слухом і думкою все створене Себастьяном Бахом у веймарські роки. Не оцінені по достоїнству сучасниками твори молодого композитора, написані саме у Веймарі, - це великий, зрілий Бах.
1 мистецтвознавець
Слухачам нашого часу важко повірити в те, що більша частина програм концертів Баха складається із творів юного композитора. Концертний зал заповнюється звуками органа; стоустий інструмент висловлює величаві думки, які полонять слух, серце, свідомість Поволі в уяві створюється образ неодмінно «старого Баха», знайомого нам по відомим портретам, у перуці, в строгому камзолі; уявляється образ музиканта тяжкої долі, багатодітного батька, втомленого від боротьби із церковною та бюргерсько-чиновницькою рутиною.
Яке ж буває здивування, коли по нотографічному довіднику слухач дізнається про те, що більшість цих знаменитих творів написано у віці від 23 до 30 років!
 
 Звучить токата і фуга d-moll BWV-565 (фрагмент)

 

2 мистецтвознавець (на фоні цієї ж мелодії)
Чи не найпопулярніший органний твір юності Баха – Токата і фуга ре мінор. У цьому творі двадцятичотирьохлітнього Себастьяна Баха, як у зернах, як у макромоделі, приховуються безмежні можливості всієї його органної творчості .
Починається токата із схвильованого вигуку. Пауза. Знову вигук. Ще один. Зал захоплюється шквалом звуків, насичених густими, низькими голосами. Це не епіграф. Це розгорнуте програмне висловлювання. Воно вражає своїм вольовим поривом, несподівано залишає на мить у глибокій тиші, а потім захоплює мелодійною мовою. По-молодому бунтівна, в темпі токатного руху, ця мова артистично стримується голосами басів.
3 мистецтвознавець
Після паузи – фуга. Витончені і ліричні голоси сприймаються як довірче зізнання. Фуга не протиставить себе токаті. У розвитку теми і розробці її також відчувається цілеспрямованість молодих сил. Протест бунтаря чи напір сил творення? Одну з цих або якусь іншу інтерпретацію запропонує залу виконавець. А, можливо, він захопить нас блиском артистичної віртуозності, і це немало!
Згадаємо юного Себастьяна. Він виконує свою токату з фугою, і дух захоплює від його гри у парафіян, друзів, гостей міста, які прийшли у церкву не стільки помолитися, скільки послухати придворного органіста, який став найвідомішим Бахом, незважаючи на свою молодість.
  
2 ведущий
У перші роки життя у Веймарі Іоганн Себастьян служив гоф-органістом герцога. Саме тому орган тоді і став інструментом його поліфонічного мистецтва.
3 ведучий
А між тим слава Баха – віртуоза і імпровізатора – уже поширилась в Галлі, Лейпцизі, Ерфурті й Мейнінгені. «Князем клавесиністів і королем органістів» називали Баха численні прихильники його таланта.
4 ведучий
1717 року в Дрезден приїхав уславлений французький клавесиніст Маршан. Своєю грою він вразив усіх, навіть короля-курфюрста, на думку якого, Маршан рішуче перевершив усіх німецьких виконавців. Але курфюрсту сказали, що у Веймарі проживає органіст Бах, мистецтво якого не допускає ніякого суперництва. Баха терміново викликали у Дрезден.
5 ведучий
Змагання Маршана і Баха влаштував королівський капельмейстер Волюмьє. Блискуче зібрання. Розкіш обстановки, багаті наряди. Маршан, який поводить себе із звичною придворною грацією, моложаво виглядає у своєму французькому камзолі, обшитому найтоншими мереживами. Це уже не перший виступ віртуоза, і всі присутні заздалегідь готові до захоплених овацій. Очевидно, на закінчення концерту композитор заграв французьку пісню. Маршану бурхливо аплодували.
1 ведучий
Потім був запрошений «спробувати клавір» веймарський музикант. Іоганн Себастьян, як завжди, тримався просто, без манірності.
Він легко засвоїв зовнішньо ефектну п’єсу Маршана з усіма її прикрасами, без сумніву майстерними варіаціями. Бах вільно і легко повторив пісеньку, яку тільки-но зіграв Маршан, і приголомшив слухачів цілим десятком варіацій, імпровізаційно створених на тему пісні. Спокійна, впевнена, делікатна і в то й же час пристрасна гра!
2 ведучий
Чи не перший раз у житті Себастьян почув такі шалені оплески за гру на клавірі, та ще в товаристві, у якому не прийнято захоплюватися вітчизняними музикантами? Церковний органіст, концертмейстер провінційної капели перевершив своїм мистецтвом світської імпровізації версальського артиста!
Однак було вирішено, що музиканти зійдуться ще раз для музичного змагання.
3 ведучий
В призначений час увечері Маршан не з’явився. Пізніше з’ясувалося, що француз ще вранці залишив місто, навіть не зробивши прощальних візитів, просто втік...
4 ведучий
Волюмьє не розгубився, почувши про від’їзд Маршана. Він зробив так, що Іоганна Себастьяна відразу запросили до інструменту. Зайняв крісло король, за ним гості, дами, пани.
5 ведучий
Збереглися свідчення про величезний успіх Баха. Залишаючись наодинці з музикою, в церкві чи в парадних залах вельмож, він віддавався усім єством не знаючій меж фантазії. В цей день свого тріумфу Бах розкрив повністю тему, задану йому Маршаном, потім імпровізував, варіюючи тему і відходячи від неї. Він грав довго і натхненно.
  

Звучить фрагмент із Англійської сюїти №3 g-moll, прелюдії BWV-808
 
1 ведучий
Коли затихли бурхливі оплески, Фрідріх-Август підізвав до себе музиканта-віртуоза.
2 ведучий
Як ви досягнули такої майстерності?
«Бах»
Працею, ваша величносте. Мені довелося бути старанним. Будьте стільки ж старанні – і досягнете того ж.
3 ведучий
Король усміхнувся зухвалій відповіді.
2 ведучий
Ми знали не менш старанних. Але у них орган звучав гірше. Ви – набагато майстерніші за них.
«Бах»
У цьому немає нічого дивного. Потрібно лише своєчасно потрапляти пальцями на правильні клавіші. Тоді орган грає сам собою.
3 ведучий
Король розсміявся.
2 ведучий
Відпустіть пана Баха. І даруйте йому 500 талерів. Він потішив нас не лише блискучою грою, але й гострим язиком.
4 ведучий
Проте поїхав композитор додому ні з чим. Королівська нагорода загубилась десь у придворній канцелярії.
5 ведучий
Після повернення у Веймар Бах був посаджений ревнивим герцогом Саксен-Веймарським під арешт «за норовливу впертість».
1 ведучий
Від суми і від тюрми не зарікайся. Цю невеселу народну мудрість знали в роду служивих музикантів. Дружина Марія Барбара кожного дня посилала Себастьяну домашні харчі, нотний папір і власноручно відточені гусячі пера.
2 ведучий
І заарештований Бах у короткі і присмеркові дні листопада в камері судового управління творив музику! І закінчив дні свого життя у Веймарі циклом поліфонічних мініатюр. Це була збірка вправ для сина Фрідемана – «Органна книжка», яка включала 46 органних хоральних прелюдій для музикантів початківців.
3 ведучий
Пізніше Себастьян перепише її начисто. Сюди увійшли прелюдії, створені раніше, і імпровізації, які зберігалися в пам’яті, і ті, можливо, які виникли експромтом на гауптвахті. Перо ледве встигало за думкою, робота зігрівала серце. За гратами поліцейської управи композитор-педагог, як показав час, написав прелюдії для майбутніх поколінь не починаючих, а майстерних музикантів… Мініатюри «Органної книжки» Фрідемана звучать сьогодні в концертах видатних музикантів-солістів.
4 ведучий
 Майже через місяць надійшло «немилостиве звільнення»… і відправка у відставку. Що ж, вирішив герцог, у світі знайдуться інші музиканти, окрім Іоганна Себастьяна Баха, більш смирні і поступливі. Хто він такий, цей самовпевнений органіст? Невже він не знає, що ім’я його буде стерте часом, ледве інші займуть його місце?
5 ведучий
Блискучі змагання з музикантами-віртуозами та зухвалі суперечки з королями і вельможами – це ще не безсмертя. Безсмертя – це жива музика Баха, від якої і в ХХІ столітті стискається серце.
 

Звучить Концерт №5 f-moll BWV-1056 (початок)

 

 
1 мистецтвознавець (на фоні цієї ж мелодії)
В сучасну біографію Баха владно втручається тема: музика великого композитора і сприйняття її слухачами.
Історики мистецтв відносять творчість Баха до могутнього стилістичного напрямку ХVІІ – початку ХVІІІ ст. – бароко. В творах геніального композитора часто проступають характерні бароко риси монументальності, патетики; для них характерні зіставлення за контрастом, вражає динаміка; декоративність композицій поєднується з проявами глибоких емоцій.
2 мистецтвознавець
Головною ознакою музичного бароко була поліфонія – одночасне звучання декількох мелодійно змістовних голосів, що робило музику багатоплановою, багатотемною, просторово глибокою. Бах був художником і мислителем поліфонії, удосконалення якої у всіх жанрах музики – найголовніша його художня задача.
  

3 мистецтвознавець 
Розуміння прекрасного в поліфонічних творах часто виявляється для немузикантів складною справою: слухачу потрібно відчути і осмислити зміст кожного із голосів, вникнути в логіку їх співвідношення. Тому шукаються асоціативні шляхи, які допомагають слухачам, які не володіють досвідом аналізу музичних форм, увійти в глибину бахівських образів.
  

1 мистецтвознавець 
Дослідники творчості Баха красу його органних творів часто порівнюють з красою архітектурних споруд. Музику Баха називають “текучою архітектурою”. Що ж, і справді, слухаючи органні твори видатного композитора, ми часто уявляємо урочистий середньовічний собор із стрілчастою аркою, здійнятою високо в небо.
 

 2 мистецтвознавець

Альберта Ейнштейна музика Баха також приваблювала своєю архітектонікою. Але піднесена увись, вона асоціювалася у вченого не лише з архітектурним образом собору, але і з стрункою логікою математичних конструкцій.

3 мистецтвознавець
А втім, у кожного слухача – свої знахідки серця та інтелекту в час звучання органних творів Баха. Звуки органа викликають абстрактні поетичні картини. Звергаються лавини, здіймається полум’я, ведуть спір небожителі, бореться добро зі злом, пристрастями наповнюється земля, співають хори, сповідається серце. Вписуються в бахівський музичний всесвіт прояви самого життя в його вічному русі.
І володіє над усім досконалість розміреності.
1 мистецтвознавець
 

 

Вслухаємося в мелодію із Концерту №5 f-moll Іоганна Себастьяна Баха. Які асоціації вона породжує у вас?

 

Звучить Концерт №5 ( до кінця). Діти розповідають про свої асоціації.

 

1 ведучий (біля зображення князя Ангальт-Кьотенського Леопольда)
На перехресті феодальної Німеччини Кьотену довелось стати найспокійнішим містом у житті Баха. Князь Леопольд виявився єдиним делікатним і великодушним покровителем мандруючого музиканта. Не орган, а клавесин і клавікорд, скрипка і альт стали тепер інструментами Баха. В Кьотені він у повній мірі виявив дар композитора світської музики.
2 ведучий
Спокійно і щасливо йшло життя сім’ї кьотенського директора камерної музики Себастьяна Баха. Поряд була дбайлива дружина Марія Барбара, підростали діти. На початку 1720 року Себастьян взявся за нову збірку “повчальних вправ” своєму Фрідеману. На обкладинці батько з любов’ю вивів: “Клавірна книжечка для Вільгельма Фрідемана Баха. Почата в Кьотені 22 січня 1720 року”.
3 ведучий
Весною цього року непосидючий князь Леопольд відправився, взявши із собою і придворного музиканта, в тривалу мандрівку. Повертаючись у Кьотен, ще в дорозі Бах дізнався, що у його сім’ю прийшло страшне горе: Марії Барбари не стало. Себастьян запізнився попрощатися з нею, своєю любою Марією.
4 ведучий
Вражений нещастям, блідий, він зупинився біля дому, осінив себе хрестом, зійшов на ганок, тримаючись за поручні. Його зустріла якось відразу ставша дорослішою донька Катаріна. У кімнаті біля клавікорда стояв дев’ятилітній Фрідеман. Він грав цього ранку: кришка інструменту була відкритою. Син підбіг до батька і увіткнувся обличчям в запилений дорожній костюм. У дитячій кімнаті плакав хтось із маленьких.
5 ведучий
Після розпитувань, таких непотрібних уже тепер, Бах, не переодягаючись, пішов на цвинтар.
Свіжий горбок, прибраний травою і польовими квітами. Не зронивши до цього часу жодної сльозинки, Себастьян припав до вологої від ранішнього дощику землі і невтішно заплакав…
 
 
Звучить Соната №4 для скрипки і клавесина с-moll BWV-1017 (початок)
 
На фоні цієї ж мелодії:
1 ведучий
Час не доніс до нас жодного зображення дружини Баха. Не у звичаях цехових майстрів було замовляти портрети своїх дружин. Не залишилось і листів Марії Барбари. Її прекрасному голосу не довелось артистично розквітнути. Життя своє вона присвятила чоловіку і дітям.
2 ведучий
Марія Барбара допомагала Баху зберігати спокій, коли його кривдили вельможі, свято вірила в його ідеали. Вона знала різного Себастьяна: пригніченого, коли він не торкався до нотного листа, і переповненого музикою, щасливого, збудженого, - тоді він, повернувшись додому після імпровізації на церковному органі, ледве встигав записувати мелодії. Себастьян скидав сюртук, перуку і сідав за стіл. Неодмінно за стіл, тому що і учням забороняв створювати музику за інструментом. Жартуючи, називав таких творців “гусарами”.
Дружина заздалегідь заточувала пера, і Себастьян скорописом заносив у нотні рядки знайдені сьогодні музичні теми.
3 ведучий
Молода матір і дружина серцем відчувала, як в суворі форми прелюдій, фуг і мотетів Себастьяна виливалися страждання, молитви, надії, радості, колискові мотиви. Можливо, і мотиви мук і щастя матері вона відшукувала в звуках органа, коли, залишивши дітей на служницю, слухала в церкві імпровізації Себастьяна.
У Веймарі сім’я втратила двох немовлят-близнюків, кьотенські роки затьмарились смертю ще однієї дитини, сина. Дружина мандруючого музиканта стійко переносила скорботу.
І ділила радощі із чоловіком…
  

Пауза. Звучить Соната №4 для скрипки і клавесина
 
2 ведучий (на фоні цієї ж мелодії)
Бах писав у ту пору багато, годинами не випускав із рук пера. Перед музикою відступало горе. Безперервне творення полегшувало почуття самотності. Саме до 1720 року дослідники відносять найбільшу частину творів Баха кьотенської пори. До найтяжчого, найболіснішого року.
3 ведучий
… Як же співпало: батько Баха після смерті дружини також залишився з чотирма сиротами, також з трьома синами і донькою. Наслідуючи сімейним звичаям, Себастьян не думав довго залишатися вдівцем.
4 ведучий
Нова дружина Баха Анна Магдалена була на шістнадцять років молодшою за нього. Вона була тихою, домовитою, відрізнялась душевним благородством, м’яким і рівним характером. У той же час вона мала артистичну натуру; була обдарованою співачкою, здібною ученицею чоловіка, який відразу ж почав викладати їй гру на клавесині.
 Анна Магдалена стала тим полум’ям, яке зігрівало неспокійний геній Баха до кінця його днів.
5 ведучий
Незабаром Іоганн Себастьян прийняв посаду кантора церкви св.Фоми у Лейпцизі з одночасним виконанням обов’язків учителя школи при церкві.
1 ведучий
Бути дружиною церковного кантора – це розстатися із важливим у житті. Грати і співати Магдалені можна буде лише в домашньому колі, доведеться залишити професію артистки. Але у Баха були переконливі аргументи “за”. Почесно прийняти цю посаду. Лейпциг – місто, де цінують німецьку музику. Підростаючим синам можна дати університетську освіту. Пройшов час самоуків Бахів. Освіта тепер необхідна і для музикантів.
2 ведучий (біля зображення міста Лейпцига)
Приймаючи посаду кантора церкви св. Хоми, Бах не знав, що Лейпциг стане останнім невеселим містом в його житті.
  

3 ведучий 
В листі другу юності Георгу Ердману в 1730 році Бах писав:
 

  “Бах”(пише пером) 

«Я наважився відправитись у Лейпциг, пройшов випробування і став музик-директором і кантором у школі при церкві святого Хоми. Тут, по волі божій, живу і донині. Але бачу, що служба ця не така цінна, як мені її описували, прибутки мої низькі, а місцевість тут дорога. Додайте до всього дивне і мало віддане музиці начальство. Я змушений жити в постійних прикрощах, серед заздрощів та переслідувань… Хочу розповісти про свої сімейні справи. Моя дружина померла в Кьотені, і я одружився вдруге – з Анною Магдаленою. Від першого шлюбу у мене три сина і донька… Від другого – один син и дві доньки… Жити моєю теперішньою службою при такому дорогому житті важко, і тому буду змушений шукати своєї фортуни в іншому місці…»
 
4 ведучий
Пане Бах! Куди поділася ваша норовиста веселість, ваша гучноголоса життєлюбність?! Врешті-решт, якими б неприємними не були години у школі святого Хоми, у вас є дім і кохана, мила Анна Магдалена. Кінець кінцем, невже Лейпциг гірший за інші німецькі міста? Тут гарно твориться. Кантати, сюїти, «Магніфікат»…
5 ведучий
А якщо потребується щось урочисте, парадне, на випадок приїзду кронпринца, він дістає свої рукописи і недбало підновлює їх. Ці вічні «музичні приношення», данина, яку потрібно платити вельможам
1 ведучий
І вічне невдоволення церковної ради. Він тільки і чує сердиті голоси:
2 ведучий
Панове! Кантор Бах невиправний. Вчора він шпурнув перукою в учня Ренеке, обізвав його бовдуром і порадив зайнятися чоботарським ремеслом.
3 ведучий
Він ображає слух благочестивих парафіян. Його музика обурлива. Після його «Пристрастей по Іоанну» одна благородна стара вдова справедливо вигукнула: «Господи, помилуй нас! Де я знаходжусь, в опері-комедії?»
4 ведучий
Понизити йому платню!
5 ведучий
Понизити!
1 ведучий
Ну, що ви відповісте, пане Бах?
«Бах» (втомлено)
Зобов'язуюсь вельмишановній раді міста Лейпцига виявляти належну повагу і слухняність… Зобов'язуюсь коритися панам інспекторам… Зобов'язуюсь для підтримки порядку в церкві музику пристосувати так, щоб вона не була занадто довгою, не нагадувала легковажну оперу і відповідала благочестю слухачів…
2 ведучий (біля зображення синів)
Єдиною відрадою була, як і раніше, творчість, сім’я. Підросли сини - Вільгельм Фрідеман, Філіпп Еммануель, Іоганн Християн, які виявились талановитими музикантами. Ще за життя батька вони стали відомими композиторами.
1 мистецтвознавець
В Лейпцизі Бах закінчив другу частину розпочатих ще у Кьотені педагогічних клавірних п’єс – прелюдій і фуг під безстрасно вченою назвою “Добре темперований клавір”. Він піклувався про чистоту і зручність гри на клавірі і написав свої прелюдії і фуги для тренувань старшому сину Фрідеману. Дбайливий батько власноручно перепише збірку і для другого сина , Еммануеля. Протягом усього життя Бах-педагог користувався своїми циклами прелюдій і фуг у заняттях з учнями.
2 мистецтвознавець
Ніколи не згасало життя творів «Добре темперованого клавіру». Не було, як і нема нині, жодного відданого мистецтву піаніста або композитора, який на своєму творчому шляху не вивчав би цих творів.
Сьогодні бахівські прелюдії і фуги чуються в класах кожної музичної школи, в кожній сім’ї, де хтось навчається грі на фортепіано. Чуються в несміливих, а то і набридливих вправах новачка, назубок завчаючого заданий урок, і у тренуваннях відомих артистів. Інколи музиканти високого дару пропонують концерти, повністю складені із творів “Добре темперованого клавіру”.
3 мистецтвознавець
Звичайно, слухачам, не достатньо знайомим із технікою поліфонії, важко сприймати серйозні п’єси одну за одною. Але щось своє забирає з концерту кожний. Насолоджується слух, музика викликає відгуки найрізноманітніших почуттів і думок.
1 мистецтвознавець
Ми запрошуємо до фортепіано нашу ученицю, яка виконає фугу Баха із знаменитої збірки “Добре темперований клавір”.
 
 

Учениця виконує твір Баха 

 

1 мистецтвознавець  
Із крупинок висловлювань учнів Баха створюється образ суворого вчителя, побічника кропіткої наполегливої праці, осяяної спалахами натхнення. Ми бачимо ледь схилену фігуру вчителя поряд з учнем. Бачимо його руки, готові в будь-яку мить виправити помилку пальців учня і уточнити музичну думку.
2 мистецтвознавець
Життя Іоганна Себастьяна протікало в безкінечному робочому ритмі. Від однієї недільної духовної кантати до наступної, від одного твору до іншого Його фантазія не знала спокою, вона шукала постійного виходу. Важко ще і ще раз не подивуватися плідності бахівського генія. Творчий спадок Баха по-справжньому величезний. Він складає 46 томів нотних книг.
Чи відпочивав коли геніальний композитор? За думкою деяких дослідників, своєрідним відпочинком для Баха було створення циклу сюїт для інструментів соло.
3 мистецтвознавець
Сюїта – це така форма твору, яка складається із послідовного виконання танцювальних мелодій. Традиційні складові частини сюїти Бах доповнив розробкою тем гавота, менуета, полонеза, старовинних французьких танців пасп’є і бурре, слав’янсько-італійського танцю форфлана. В його сюїтах зустрічається частина, яка називається “Жартом”.
Пропонуємо вашій увазі “Жарт” Іоганна Себастьяна Баха із Сюїти №2
 

  Звучить Жарт із Сюїти №2 BWV -517 

 
3 ведучий
1743 і 1744 роки. В нотографічних довідниках майже немає творів Баха, відмічених цими датами. Саме з цього часу починається для біографів смуга, яку прийнято називати «Останні роки життя і творчості».
4 ведучий
…Бах ставав похмурішим і мовчазнішим. Його дратували брудні класи, крикливі учні, фіскали-вчителі, наглядачі із церковної ради… Жалюгідний хор, вічно п’яні оркестранти, юрма вихованців, страждаючих коростою…
5 ведучий
Вранці Бах простував до школи – великий, громіздкий, похмурий, в камзолі, перуці. Потім поспішав у церкву, сідав біля органу, з нудьгою думаючи про довгий день – про череду уроків, весіль, репетицій, про поховання, на яких також потрібно грати, - про всю цю довгу метушню дня.
1 ведучий
 Але ж буде вечір, благословенний вечір, коли він залишиться один… Запалить свічки в темному просторі церкви святого Хоми і торкнеться клавіш органа, знаючи: цього достатньо, щоб нахлинуло щастя…
  

Звучить Аве Марія BWV-517
 
2 ведучий (на фоні мелодії)
Видатний органіст і композитор Іоганн Себастьян Бах пішов у безсмертя 28 липня 1750 року.
3 ведучий (біля зображення могили Баха)
Химерні примхи історії, коли вона розпоряджається безсмертям.
 Композитора поховали біля церкви св. Хоми, в якій він прослужив 27 років. Але могила загубилась: церковний двір, де бул похований Бах, став міським майданом – півтора століття над ним гуркотіли екіпажі, стукотіли солдатські чоботи та метушився галасливий базарний натовп.
 Лише в 1894 році останки Баха випадково були знайдені під час будівельних робіт, тоді і відбулось перепоховання.
4 ведучий
Трагічно склалася доля дружини і молодшої доньки Баха. Через десять років після смерті Себастьяна Анна Магдалена, яка виростила його синів, була залишена навіть ними і померла у злиднях. Процвітаючі музиканти, сини Баха, забули, як осліплий батько, помираючи, прохав їх лише про одне: будьте добрими з Анною Магдаленою. Молодша донька Регіна також злидарювала. В останні роки тяжкого і нестерпного життя їй допоміг Бетховен.
5 ведучий
Складною виявилася і доля спадку Баха.
 Після смерті композитора його ім’я і музика почали забуватися. Геніальні «Бранденбургські концерти» продали по шести грошей за кожний, а «Пристрасті», величні, як «Божественна комедія» Данте, пилилися в рукописах.
1 ведучий
Справжній інтерес до творчості Іоганна Себастьяна Баха виник лише у ХІХ столітті. Це відбулося після виконання в 1829 році в Берліні "Пристрастей по Матфею", влаштованого Ф. Мендельсоном-Бартольді. В 1850 році було організовано "Бахівське товариство", серед основних завдань якого знаходження та друк всіх рукописів композитора.
2 ведучий
Людство мало прожити ціле століття, щоб йому відкрились нарешті радість, мудрість і скорбота Іоганна Себастьяна Баха.
 
 
Використані джерела:
1.      http://www.classic-music.ru/bach.html - сайт класичної музики,
2.      http://www.peoples.ru/art/music/composer/bach/index.html - сайт „Люди”
3.      Андроник А.В. В мире барокко// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-1998.-№3. – С.24-28
4.      Диск. Бах. Избранное.
5.      Мархасев Л.С. Любимые и другие. Научно-художественная книга. Л., «Дет.лит.», 1978.
6.      Морозов С.А. Бах Иоганн Себастьян. М., «Молодая гвардия», 1975.
 
  

Хроменко Ірина,
вчитель-методист, тренер консультативно-тренінгового центру «Педагог»,
Черкаська обл.

 

 

 

А.Bogosvyatska # 23 серпня 2011 в 07:11 +1
Баха люблю з дитинства. Прекрасний сценарій музичного вечора! Взагалі, усі розробки пані Ірини Хроменко - це "знак якості": бачиш це ім'я і розумієш, цо зраз буде зустріч з дивом.
Ірина Хроменко # 7 жовтня 2011 в 23:34 +1
Дуже вдячна за високу оцінку моєї праці.

Передплата на журнал "Зарубіжна література в школах України" - найкращий подарунок для вчителя! Індекс видання 90230