в школах України

«Будьте по-дитячому прості, захоплені, емоційні!». Ексклюзивне інтерв’ю Анни-Марії Богосвятської

Шановна Анно-Маріє! Ми раді знову бачити Вас у нашій редакційній вітальні. Нагадаємо читачам, що минулого року, в травневому числі часопису, було опубліковано інтерв’ю з Вами. Ми дізналися про Ваші творчі плани, мрії, захоплення, а також про вихід у світ книжки «Як зробити смачний, ароматний, кольоровий урок літератури». Не секрет, що для багатьох учителів Ваш методичний посібник став настільною книжкою. Сьогодні ми хочемо привітати Вас із виходом нового посібника – «Давайте відпочинемо! Сезонні валеохвилинки». Він стане у пригоді вчителям-практикам, котрі прагнуть не тільки гарно навчати, а й дбають про збереження здоров’я дітей. Пишаємося, що наше видавництво долучилося до його випуску. Розкажіть нам, будь ласка, про цю книжку.
Вітаю дорогих колег з барвистим осіннім настроєм! Посібник написаний у співавторстві з Марією Володимирівною Кібою – учителем зарубіжної літератури і англійської мови, яка уже четвертий рік є учасником творчої лабораторії під моїм керівництвом «Обличчя і душа сучасного уроку літератури» при Львівському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Марія Володимирівна, як і я, дуже захоплена темою хвилинок відпочинку на уроці; потужно, яскраво і натхненно представляє щомісяця цілі блоки здоров’язбережувальних вправ. Творити в парі з нею було одне задоволення: поступово визрівала концепція посібника, перебрали більше 20-ти варіантів його назви. До книжки увійшли тільки ті вправи, яких ви майже ніде не зустрінете, які пройшли багаторазове випробовування на практиці: дихальні вправи, гімнастика для очей, вправи для відновлення нервових клітин, зміцнення м’язів рук, зняття втоми, тренування красивої і здорової спини, масаж окремих частин тіла, а також вправи, пов’язані з актуалізацією різних сенсорних каналів: звукового, нюхового, смакового, тактильного. Найкраще і найефективніше!

Ми знаємо, що Ви плануєте випустити цілу серію книжок, яка матиме загальну назву «Давайте відпочинемо!». Вийшов у світ перший посібник із цієї серії – «Сезонні валеохвилинки». Нас дуже зацікавив такий креативний поділ вправ на пори року. Як виникла ця ідея та яке її практичне значення? А якими будуть назви наступних випусків, якщо не секрет?
Три сезони – осінь, зима, весна – пов’язують основну діяльність дітей із перебуванням у школі. Щоб яскравіше підкреслити єднання людини і природи, звернути увагу дітей на неповторність кожної пори року, вписати звичайний шкільний день у магію ритмічності всесвіту, можна і вітатися кожен раз унікально – залежно від сезону, а також проводити тематичні природні хвилинки відпочинку. Авторство терміну «сезонні валеохвилинки» належить М.В. Кібі – така геніальна у своїй простоті ідея.
Під час відбору матеріалу до пропонованого посібника ми з Марією Володимирівною стикнулися з проблемою, що багато вправ концептуально не підходять для книжки. Існують комплекси, серії, цикли хвилинок здоров’я, які складаються в інші великі групи – наприклад, предметні валеохвилинки (спеціальні вправи для кожної шкільної дисципліни), вправи для гармонізації півкуль головного мозку, вправи для зміцнення психологічного здоров’я тощо. Отже, надіємось, будуть інші книжки в серії «Давайте відпочинемо! Острівець здоров’я, усмішок і позитиву на уроці».

Як збиралася ця неповторна колекція валеохвилинок? Що стало Вашим джерелом натхнення?
Почалося захоплення темою валеохвилинок з літа 2011 року, коли я потрапила на 10-денний фестиваль «Педагогіка ХХІ століття», що проходив поблизу Одеси. Ми прокидалися о 5-й ранку, йшли зустрічати схід сонця на березі Чорного моря. Чотири тренери один за одним проводили для учасників фестивалю ранкові оздоровчі комплекси – гімнастика, дихальні вправи, ігри з тенісними м’ячами. Сил потім вистачало до кінця дня, а це були насичені інформацією заходи: 8-10-годинні семінари, доповіді, майстер-класи, уроки. Здивувалась, наскільки уважно промовці фестивалю ставились до самопочуття своїх гостей: кожні 30-40 хвилин нам пропонували динамічні паузи, руханки, вправи для очей. Уперше на собі відчула, наскільки це приємно – бути енергійною, радісною, позитивною завдяки простим вправам. Мозок збагачується киснем, виробляються ендорфіни – гормони щастя, відчуваєш себе в тонусі!
Так з’явилося хобі. На кожній педагогічній конференції, фестивалі, відкритому уроці обов’язково були колеги, які турбувались про здоров’язбереження учасників і пропонували оригінальні валеохвилинки. Щось запозичувала, щось вдосконалювала і модернізувала, щось сама почала вигадувати. Взяла собі за правило: мої слухачі повинні після мого виступу поїхати додому більш здоровими – психологічно, фізіологічно, духовно, – ніж до відвідування.

Анно-Маріє, разом з Вами наше видавництво підготувало справжній сюрприз для вчителів – відеододаток до випуску «Сезонні валео-хвилинки». Під час відеоуроку Ви демонструєте вправи, що пропонуються у книжці. Як, на Вашу думку, це допомагатиме вчителеві?
Коли читаєш у книжках опис вправ, рухів, часто не уявляєш, наскільки це насправді пластично й енергійно можна проводити. Хочеться, щоб посібник став справжнім помічником для вчителя. Але деякі з пропонованих вправ, зокрема рухових, можуть викликати сумнів, невпевненість, побоювання видатись дітям смішними. Відеоурок побудований як тренінг з метою надати сміливості у використанні пропонованих валеохвилинок. Будьте смішними! Будьте по-дитячому прості, захоплені, емоційні! Отримуйте самі радість від пропонованих учням хвилинок відпочинку.

А тепер цікава і корисна інформація для всіх, хто прагне до самовдосконалення, професійного зростання. Ми вирішили розширити формат спілкування читачів з авторами нашого часопису. Тепер ви матимете змогу обмінюватися думками не лише заочно (на сторінках видання), а й в режимі он-лайн. Ми плануємо з нового навчального року регулярно проводити вебінари за участю відомих науковців та вчителів України. 27 вересня 2017 року перший вебінар для педагогів проведете Ви, Анно-Маріє. Чи є такий формат спілкування для Вас цікавим і якою буде тема першого вебінару?
Так, для мене це цікавий формат, і, сподіваюсь, проведення вебінарів стане новою сходинкою мого професійного зростання і можливістю донести новаторські ідеї якомога ширшому колу вчителів. Кількість запрошень на проведення авторських семінарів у різних містах України на сьогодні перевищує мої можливості. Останнім часом почала задумуватись над новими формами спілкування з колегами і поширення досвіду. Сама із задоволенням відвідую вебінари з різних галузей знань. Тому з радістю відгукнулась на пропозицію редакції часопису побувати в ролі одного з тренерів навчальних вебінарів для педагогів. Тема першої зустрічі – «Позитив і радість у школі: система хвилинок здоров’я». Поділюсь своїми улюбленими валеохвилинками. Ви зможете на практиці переконатися в ефективності різних комплексів вправ, які зроблять вас і ваших учнів бадьорими, щасливими, здоровими.

Шановна Анно-Маріє! Нещодавно ми дізнались про ще одну важливу подію у Вашому житті, з якою, користуючись нагодою, хочемо Вас щиро привітати. У червні 2017 року на Третьому Львівському фестивалі гуманної педагогіки «Як любити дітей» оголосили про присудження Вам звання Лицаря Гуманної Педагогіки, а також вручили диплом та золотий нагрудний знак «Серце і Лебідь». Небагато українських учителів мають таку відзнаку. Розкажіть, будь ласка, читачам про цю особливу нагороду.
Дякую! Міжнародне громадське журі при Центрі гуманної педагогіки у 2003 році заснувало звання «Лицар Гуманної Педагогіки» і щорічно вручає диплом і золотий значок «Серця і лебедя» десяти діячам науки, мистецтва і освіти, педагогам-новаторам з Грузії, Латвії, Литви, Естонії, України, Білорусі, Росії, Киргизстану, Казахстану, Азербайджану. Це звання присуджується людям, які хочуть позбутися в своїй роботі рутини і шаблонів авторитарної педагогіки, відзначилися своєю діяльністю на шляху розвитку і втілення на практиці ідей гуманної педагогіки. Лицар Гуманної Педагогіки – це своєрідний морально-духовний Кодекс ставлення до дітей, до себе як до людини, до місії Вчителя.

Розпочався новий навчальний рік. Будемо вдячні, якщо Ви надасте кілька порад нашим читачам, як, на Вашу думку, зробити урок дійсно позитивним.
Це прості поради: йдіть на урок з вірою в кожного учня, частіше посміхайтеся, вітайтесь нестандартно (наприклад: «Доброго дня, мої прекрасні! Сьогодні на уроці я хочу зібрати чудовий урожай ваших думок»); починайте вивчення нового навчального матеріалу зі слів: «уявіть…», «відчуйте…», «пригадайте…»; коментуйте кожну відповідь дитини особливою похвалою («Якими чудовими думками ти володієш!», «Твоя відповідь мене дуже зворушила», «Світла голова!»), а також візьміть за правило проводити на кожному уроці хвилинку здоров’я, адже це гарантоване вироблення корисних ендорфінів і гарного настрою. Яскравих фарб життя і позитиву у всьому, шановні колеги!

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”


×
Exit mobile version