в школах України

Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра

Автор: Комар Оксана Василівна, вчитель зарубіжної літератури Красилівської ЗОШ І-ІІІ ст. №2 Хмельницької обл.
Презентація до уроку

Komar_sonety

Тема. Розкриття особливостей ренесансного сприйняття кохання в сонетах В. Шекспіра. (Слайд 1)
Мета: поглибити знання учнів про творчість В. Шекспіра ; розвивати навички аналізу сонета, виразного читання, зв’язного мовлення, самостійної роботи, дослідницької діяльності ; виховувати естетичні смаки і любов до поезії.
Обладнання: Портрет Шекспіра, збірки сонетів.
Епіграф: Сонети — це ключ, котрим Шекспір відкрив своє серце
У. Водсворд

Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності (Слайд 2)
Епоха Відродження—це час розквіту людської особистості, час географічних, наукових і творчих відкриттів, час, коли творили титани: Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаель і звичайно Шекспір з його драматургією й незвичайною поезією. Шекспіра – поета дуже високо цінували його сучасники, знавці літератури. Вони уподібнювали його до великих письменників античності. А це була найкраща похвала за епохи Відродження.
(Cлайд 3)

В сонетах Шекспір прагнув пізнати таїну людського серця, поринути в глибину людської душі. Можливо, таким чином він хотів краще пізнати самого себе. Недаремно ж У. Водсворд сказав: «Сонети—це ключ, котрим Шекспір відкрив своє серце». На сьогоднішньому уроці ми спробуємо розкрити глибину почуттів і переживань, які втілені в рядках сонетів Шекспіра. ІІ Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями:
1. Що таке сонет як літературний жанр ?
2. Де і коли з’явився сонет ?
3. Які види сонетів вам відомі ?
4. Хто ще звертався до цього жанру ? (Слайд 4)

ІІІ Оголошення теми і мети уроку

ІV Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Повідомлення учня. Історія створення і публікації сонетів Шекспіра (Слайд 5)
Літературознавці визначили, що час написання сонетів Шекспіра—1590 – 1598 роки. А з публікацією цих творів пов’язана досить цікава історія. Існує версія, що Шекспір не хотів, щоб сонети вийшли за межі тісного кола його друзів. Але 1599 року без згоди автора були опубліковані два вірші. А 1609 року одному видавцю за дуже великі гроші вдалось отримати рукопис. Вважають, що цей рукопис дав видавцю таємничий містер W. H, якому і присвятив Шекспір свої сонети. Можливо, по відношенню до великого поета містер W. H. вчинив негідно, але якби не він, ми не мали б цих безцінних шедеврів світової літератури. (Слайд 6)
2. Слово вчителя. Тематичні групи сонетів Шекспіра (Слайд 7)
Дослідники поділяють сонети Шекспіра на такі групи:
– Сонети,присвячені другові (1-126)
– Сонети, присвячені «смаглявій леді» (127-152)
– Сонети, в яких оспівуються радощі і краса кохання (153-154)
3. Проблемне запитання. Чому сонетів, присвячених другові, більше, ніж сонетів, присвячених «смаглявій леді» ?
(На думку гуманістів, саме в дружбі найповніше виявляються найкращі людські риси: честь, добро, вірність. Чоловіча дружбі для Шекспіра — найбільша цінність у житті, вона вища за кохання до жінки, оскільки позбавлена почуттєвих насолод)

4. Повідомлення груп «дослідників»

1 група. Презентація результатів дослідження «Хто приховується в сонетах під образом юного друга?» (Слайд 8)
У присвяті до сонетів Шекспіра, виданих 1609 року є такі слова «Тому єдиному, кому завдячують своєю появою нижчеподані сонети, містеру W. Н.»
Ще досі залишається відкритим питання, хто ховається за цими ініціалами. Більшість схиляються до версії, що це ініціали або графа Генрі Різлі Саутгемптона, або графа Вільяма Герберта Пемброка. Існує версія, що це ініціали оксфордського студента Генрі Віллоубі, котрий в 1594 р. випустив у світ поему про нещасливе кохання. Але всі версії занадто хисткі, бо у Шекспіра було чимало друзів, імена яких поглинули століття історії.
Тому більш слушною є думка дослідників, що в сонетах йдеться не про одну особу, а про багатьох людей. Образ друга—це узагальнений портрет дружби.

2 група. Презентація дослідження «Хто ж вона — «смаглява леді» ?(Слайд 9)
Сонети Шекспіра, судячи з усього автобіографічні. Хто вона, «смуглява леді» шекспірівських сонетів? Які стосунки у поета були з цією жінкою? Хто надихнув його на створення настільки пристрасних і гірких рядків? І чому в них так багато відчаю, печаль і ревнощів? Із цього приводу впродовж 19-20 століть висловлювалися різні припущення. В кінці 19 століття особливо популярна була версія про те, що під образом «смуглявої леді» ховається придворна пані – королеви Єлизавети Мері Фіттон, яку Шекспір міг зустріти в крузі Вальтера Релі, знаменитого в ту пору в Англії воїна, поета і мандрівника, або серед оточення відомого мецената лорда Саутгемптона.
Вже в наш час англійський дослідник А. Роуз висунув нову гіпотезу, за якою прототипом «смаглявої леді» була італійка Емілія, дочка придворного музиканта Б. Бассано і дружина Вільяма Ланьє.
Головна героїня суттєво відрізняється від ідеалу того часу. Автор все про неї розповів, тільки імені її не назвав.
Можливо, він просто вигадав образ цієї жінки, подарувавши світові нетлінний образ.

5. Виразне читання сонета № 3 (Слайд 10)

6. Обговорення прочитаного
· Яка тема прочитаного сонета?
· Яким постає образ юного друга поета?
· Що надає цьому образу піднесеності?

7. Виразне читання сонета № 90

8. Обговорення прочитаного
· Який настрій цього сонета ?
· Як ліричний герой сприймає втрату ?
· Який прийом використовує автор для побудови цього сонета ? (Антитеза)
· Що дає використання цього прийому ?

9. Виразне читання сонета №130 (Слайд 11)

10. Обговорення прочитаного
· Якою постає кохана в сонеті ?
· Що кидається у вічі в портреті коханої?
· Які художні засоби використовує автор ?

11. Коментар вчителя
Шекспір значно розширив жанр сонета, наповнив свої твори ідейною глибиною. У сонетах він повстає проти традиції ідеалізованого зображення жінки. Він сміливо протиставляє образ своєї коханої шаблонному поетичному портрету красуні. Ліричний герой сонетів—людина тонкої, сприйнятливої душі, глибокого й сильного почуття.
Змальовуючи людські присрасті і почуття, Шекспір піднімає такі проблеми: кохання, життя, смерть, смисл буття, краса, цінність людини. (Слайд 12)

12. Літературне гронування (Слайд 13)

Звичайна земна жінка Не красуня «Деспотична, з серцем кам’яним»
«Смаглява леді» Шекспіра

Примхлива Гордовита «І все ж вона—найкраща поміж тими,
Що схвалені похвалами пустими»

V. Закріплення вивченого
Слово вчителя. (Слайд 14)
Шекспір залишив нам чудовий заповіт:
«Итак, до пробуждения живи
В стихах, в сердцах, исполненных любви!»
Дякуючи своїй емоційності, лірика Шекспіра залигається співзвучною переживанням багатьох поколінь. Сподіваюсь, що і вас вона не залишила байдужими.
Вправа «Мікрофон»
Продовжити речення: «Сонети Шекспіра мене вразили тим, …»

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 15)
Написати твір-мініатюру «Моя зустріч з сонетами Шекспіра»

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”


×
Exit mobile version