в школах України

Джеймс Джойс – видатний ірландський письменник-модерніст. Характерні риси його творчості та їх прояв в есе «Джакомо Джойс» (відтворення душевного стану героя через колір)

Автор: Булига Ольга Іванівна, учитель зарубіжної літератури Солоненського НВК, Вільнянського району, Запорізької обл.
Презентація до уроку

Buliga_Joys

Мета:
– ознайомити учнів з особливостями модерністської поетики
– визначити відповідність кольоропису психологічному стану письменника
– розвивати уміння аналізувати художній текст на основі асоціативного мислення
– розвивати образне мислення, уяви
виховувати любові до слова,
Тип уроку: поглиблена робота з текстом, урок-дослідження.
Обладнання: на дошці-портрет Д. Джойса, запис теми, епіграфа, таблиця із значенням символіки кольорів, текст твору «Джакомо Джойс», мультимедійна презентація.
Місце уроку в системі знань:
після первинного самостійного прочитання поеми учнями, на початку його текстуального вивчення на уроці.
Основні поняття:
• анестезія
• синестезії
• кольоропис
Епіграф: Якщо я розкрию все негайно, я втрачу моє безсмертя. Я вклав настільки багато загадок і головоломок, що професори будуть століттями сперечатися, що я мав на увазі, і то єдиний спосіб забезпечити безсмертя.
Д. Джойс

Хід уроку
 
l. Організаційний момент
Зіткнення з проблемою
Вчитель. Феномен сприйняття кольору і особливості взаємодії організму людини з кольором здавна цікавили дослідників душі. Сотні поколінь учених намагалися зрозуміти загадку глибинного впливу кольору на внутрішнє життя людини

У багатьох областях сучасного життя: науці, мистецтві, літературі, психології активно використовуються слова із значенням кольору.
Психологи відзначають зв’язок кольору з емоціями, тобто кожен колір викликає певну емоцію.

II. Мотивація навчальної діяльності
Порівняйте репродукції. Яка з них зрозуміла, дозволяє побачити емоції, почуття?

Слайд 2
Вчитель.
1 – наповнена сенсом, кольором, передає настрій
2 – безбарвна
Безбарвна картина – незрозуміла, залишає глядача байдужим.
Відсутність емоцій, почуттів – нечутливість називається анестезія

Змішання почуттів, наприклад: чуємо звук – бачимо колір – представляємо образ носить назву синестезії.

Синестезія – це психологічна співвідносність кольору, звука, слова

Кольоропис – мистецтво передачі кольорів, фарб навколишнього світу мовою художнього твору. За допомогою кольоропису письменник може передати почуття не безпосередньо, а як би дрібними штрихами, наповнюючи змістом художній твір.

Слайд 3
Ключове питання:

Яким ми бачимо світ? (Яскравим, кольоровим, в залежності від настрою).
КОЛІР – один з факторів, що визначає стан нашої психіки.

Проблема:
Спробуємо дослідити гамму почуттів, внутрішній світ героя через барви ти відтінки у творі ірландського письменника Д. Джойса, розгадати деякі його таємниці

III. Актуалізація опорних знань
Запитання до учнів
1. Що вам найбільше запам’яталось у творі «Джакомо Джойс»?
2. Ваші враження, в чому полягає своєрідність манери письменника. ?

Слайд 4

Вчитель. Джеймс Джойс був одним із засновників європейського модернізму. Його твори позначені сміливим експериментом з мовою та стилем, засобами зображення внутрішнього світу людини. Яскравим прикладом втілення модерністської поетики письменника стало його психологічне есе «Джакомо» Джойс», яке написано у вигляді низки фрагментів. Твір являє собою своєрідний художньо-щоденниковий літопис історії кохання, потік переживань, асоціацій, спогадів героя.
Слайд 5
«Джакомо» — своєрідне виявлення творчого методу митця — новатора XX столітгя

Слайд 6
Відомо, що твір написано в межах 1911—1914 pp., коли письменник проживав у Трієсті. Есе багато в чому автобюграфічне, про що свідчила назва «Джакомо» (так звучало італійською мовою Джеймс). Отже, автор став літературним героєм твору, але не злився з ним. Прототипом героїні стала Амалія Попер, яка була ученицею метра протягом 1907—1908 рр

ІV. Дослідницька робота
Учні об’єднані в 3 групи
Група 1. Яким сприймає світ Джакомо?
Група 2 Хто вона, кохана Джакомо?(Які асоціації викликає дівчина у свідомості героя?)
Група 3 Колір почуття (описати гамму почуттів героя)

Самостійна робота
Група 1
Слова та звороти в межах мікротексту
Символічне значення
Під арками темних вулиць
чорний камінь
Темно-рудуватий морок у просторому храмі з химерною ліпнявою.

Сірий присмерк опадає на широкі шавлієві луки
Сіра сутінь
Світло у горішній кімнаті
Білий спалах – сніжинка, снігопушинка:

Чорний колір пов’язаний з цікавістю, він притягує до себе. Лякає (страх через загадковість). Чорний колір завжди кидає виклик, щоб людина спробувала звільнити свою суть, тобто людина повинна пройти через чорне, щоб пізнати, як багато в ньому білого.

сірий колір у негативному значенні – немає майбутнього
Символ надії

Слайд 7
Висновок:
Світ, що оточує Джакомо, брутальний, тому і кольори переважають темні, чорні (сірий, чорний). Душа героя прагнула чистих і світлих почуттів. Проте Джакомо не міг втекти від потворної реальності у світ мрій, бо його кохана і він сам належали до усього життя, якого навіть неможливо позбавитись навіть уві сні. Хоча суспільство знедуховнене, брутальне, у ньому все мало свою щну. Герой – духовно обдарована особистість і усвідомлював, що людина не може жити в суспільстві і бути вільною від нього, оскільки свобода може бути лише у внутрішній сфері — мистецтві, та почуттях. Герой зможе відродитися (білий)

Слайд 8
Група 2
Слова та звороти в межах мікротексту
Символічне значення
…пекуча голка погляду тремтить та жалить з фіолетових зіниць.
сірувато-сизі тіні попід вилицями,
пасма жовткової жовтизни на вологому чолі
жовчний гумор криється за легким прижмуром очей.
оливкове довгасте лице

години, уроки, години – і поволі її бліді щоки опалево рожевіють
Тут бурштинові всі вина
Подовгасті, розпусні, розтлінні вуста: молюски темної крові
…дамський капелюшок,прикрашений червоними квітами

…біле мереживо, окраєць спідньої спідниці

Вона підіймає руки в намаганні застебнути на спині свою чорну сукню.
темний вузол її волосся
темні очі, сповненні страждання,
Вся в чорному вона стоїть біля телефону.
Чорна молоденька курочка
ховає чорні василіскові очі

Зелена стрічка у волоссі і зеленим вигаптувана сукня: барва оманливої надії

Зоряна змія
фіолетовий символізує благородство
хворобливість
брехня

знак закоханості, романтичності

пристрасть

білий колір символізує чистоту і невинність

чорний – це колір таємниці

Один із символів ревнощів

прагнення до свободи і спробу подолати всі обмеження.

Висновок:
Вона — знатна молода особа, витончена і дозріла, у неї бліде обличчя, бліді щоки, вологий лоб, зіщулені очі, руки сором’язливі і нервозні, спосіб мовлення: стисло висловлювати осяжне. Одягнена в пухке хутро, капелюх зі спущеними крисами, високі підбори.
Кохана Джакомо заповнює собою весь світ, його теперішнє і далеке минуле. Її подоба асоціюється з відомими образами літератури, постатями великих жінок минулого: «Вона йде переді мною вздовж коридору, і доки вона йде, вузол її волосся розгор­тається і розсипається.. Вона не знає про це і йде переді мною проста і гордовита.
Образ коханої замальовується у різних ракурсах: то вона витончена красуня, то безпорадне курча, то зваблива кокетлива жінка
Тому кольорова палітра у зображенні коханої насичена різними відтінками, що створює образ чуттєвої, ніжної, романтичної,(рожевий, червоний), непізнаної жіночої душі (чорний)
Темні кольори, зокрема чорний, Джойс використав при описі тіла героїні, сріблясто-сірий — коли описував душу. Але душа героїні залишилася непізнаною

Група 3
Слова та звороти в межах мікротексту
Символічне значення

Темна хвиля відчуттів, знову, і знову, і знову.

Темна любов, темне жадання.

Темрява.

Безнадія, розпач

Слайд 9
Висновок:
Джойс зображує різні відтінки почуття героя: спалах кохання, «хресна путь», гіркота втрати, відродження)
Кохана причинила біль, який ніколи їй не буде пробачено. Гідність і образа— ось що керувало героєм у хвилини розпачу і безнадії.
На перший погляд, герой спустошений духовно, знищений, не справдилися його мрії та бажшня. Герою надто важко, хоч це своєрідний закон долі, заслужена кара, бо він теж зрадив свою дружину,
Зоряне небо, пітьма Космосу. Куди відлетіло кохання? Пустка. Все має свій початок і свій кінець. Кохання приносить не тільки радість, а й муку. Та чи може людина жити без кохання?

Слайд 10
V, Коло думок
2. Розгляньте картину Мунка «Розлука», проаналізуйте кольорову гамму. Знайдіть відповідний фрагмент у творі «Джакомо»
(Падуя далеко за морем. Мовчазний середній вік, ніч, морок історії сплять під місяцем на Piazza delle Erbe. Місто спить. З підворіть темних вулиць очі повій виловлюють блудолюбів. Cinque servizi per cinque franchi. Темна хвиля чуття, ще, і ще, і ще.
Мій зір померк у мороці, померк,
Померк у мороці, любове.
Ще раз. Годі вже. Темна любов, темна жага. Годі вже. Морок.)
3. Чи зміг збагнути внутрішній світ дівчини Джакамо? (ні, він навіть не робить такої спроби. Однією із особливостей модерністської літератури є мотив незбагненності духовного світу іншої особистості)

VІ. Підсумок уроку
Слайд 11
1. Як ви розумієте фінал есе?

Слайд 12
1. В чому полягає художня своєрідність творуД. Джойса»Джакомо Джойс»?
2. Які кольори використовує письменник для зображення коханої?
3. Які відтінки передають почуття героя?
2. Яка роль кольору у творі «Джакомо»?

VІІ, Рефлексія:
Який колір зараз волієте Ви, підійміть картку з кольором, який передає ваш психологічний стан, сприйняття уроку, ваші почуття, емоції.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1 Якою кольоровою палітрою Д. Джойс зобразив кохання?

VІІІ, Домашнє завдання
1. Проілюструйте прикладами з тексту психологічного есе «Джакомо Джойс» характерні риси поетики модерністського твору ірландського письменника Д, Джойса:
а) використання «потоку свідомості»,
б) наявність елементу пародійності та іронічності
в) інтертекстуальність;

Черговий номер

Каєнко Олександр

Каєнко ОлександрУчитель-методист зарубіжної літератури Новоукраїнського НВК – гімназії «Лідер». Заслужений учитель України, відмінник освіти, лауреат …

Сич Леся

Леся СичВикладач зарубіжної літератури в Немирівському НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. М.Д. Леонтовича-гімназія» та …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”