Автор: Юрчишина Марія Іванівна, вчитель зарубіжної літератури Кудринецької ЗОШ І-ІІІ ст. Борщівський р-н, Тернопільська обл.
Презентація до уроку
Мета: простежити життєвий і творчий шлях Е. Хемінгуея, створити яскравий «живий» образ письменника як унікальної особистості, органічно пов’язати цей образ митця з його творчістю взагалі і повістю-притчею «Старий і море» зокрема; ознайомити із сюжетом твору та його людиностверджуючим змістом, із новаторським характером прози; розвивати навички сприйняття інформації з різних джерел, визначення головного, висловлення власної думки; виховувати в учнів почуття честі, гідності, справедливості, прагнення до активної життєвої позиції.
Обладнання: портрет письменника, видання творів Е. Хемінгуея, відеоматеріали (фрагменти художнього фільму Річарда Еттенборо про Е. Хемінгуея «В любви и на войне»), комп’ютерні презентації, електронна книга, ілюстрації до повісті «Старий і море», карта світу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя. Сьогодні ми уявно перенесемося до далекої Америки, у США. А чи хотіли б ви насправді побувати там і з якою метою? Чи знаєте ви менталітет американців?
«YesMan» – такий логотип психології жителів США, що означає «Так Людині». Саме таке життєстверджуюче «так» людині сказав на весь світ Ернест Хемінгуей, за що і отримав Нобелівську премію. То хто ж він, цей харизматичний письменник? (Слайд 1)
ІІ. Оголошення теми й мети уроку (Слайд 2)
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Ознайомлення учнів із завданнями уроку
– Дослідити, в чому незвичність, унікальність життя і творчості Хемінгуея
– Розглянути історію створення та сюжет повісті «Старий і море»
– Створити і надіслати своїм друзям меседж від Хемінгуея в його стилі
– Створити рекламу творів Хемінгуея, зокрема повісті-притчі «Старий і море» (індивідуальне завдання для обдарованих учнів)
2. Слово вчителя.
Вивчення біографії Хемінгуея ми почнемо не в хронологічній послідовності, а з того періоду життя людини, який для вас, старшокласників, є найбільш близьким і зрозумілим. Юність – пора становлення особистості і вибору свого життєвого шляху. Кожного із вас хвилює ця проблема. Молодий американець теж хотів самоствердитись і зробив свій вибір. Який саме?
Очікувані відповіді
Ернест Хемінгуей, долаючи багато перешкод, добровільно подався у далеку Європу на фронт Першої світової війни як водій санітарної машини Червоного Хреста.
3. Перегляд уривків кінофільму «В любви и на войне» про героїчні будні Хемінгуея на італо-австрійському фронті, де юнак, рятуючи пораненого італійського товариша, сам був тяжко поранений (227 осколків!)
Перед переглядом кінофільму учні отримують завдання:
а) назвати риси людини, які ви побачили в образі санітара, воїна Хемінгуея; (Слайд 3)
б) чомуХемінгуей пішов на цю війну? (він вірив, що «ця війна покладе кінець всім війнам»).
4. Дослідницьке завдання
Дослідити за підручником етапи життя і творчості письменника:
– Хто і як виховав такого юнака із активною життєвою позицією? (дитинство і юність Хемінгуея)
– Як склалась подальша життєва і творча доля Хемінгуея (після Першої світової війни)
– Схарактеризувати особливості поетики і стилю письменника (індивідуальне завдання)
5. Робота в групах
І група під назвою «Люди, країни, долі» досліджує життєві дороги Хемінгуея. Учні діляться на три підгрупи і працюють за такими пунктами:
1. Країни, в яких перебував Хемінгуей
2. Час перебування в названих країнах
3. Мета перебування
ІІ група «Враження, проблеми, твори» досліджує творчість Хемінгуея у відповідності до перебування в тих чи інших країнах. Учні діляться на три підгрупи і працюють за такими пунктами:
1. Твори, які написав Хемінгуей
2. Час написання
3. Тематика творів
Результати роботи груп заносяться в таблицю. (Див. Додаток)
6. Гра «Викресли зайве» (Слайд 4)
(групи розв’язують завдання суперників)
І група
ІІ група
Твори Е. Хемінгуея:
Країни, в яких побував Хемінгуей:
«Старий і море»
«Майстер і Маргарита»
«Фієста» «Чума»
«Прощавай, зброє»
«Перевтілення»
«По кому подзвін»
США Іспанія
Росія Україна
Італія Куба
Франція Англія
Польща Фінляндія
Країни Африки
7. Повідомлення учня про особливості поетики і стилю Е. Хемінгуея
(Зовнішня простота, сувора об’єктивність, стриманий ліризм, глибинний змістовий підтекст, «телеграфний» стиль, широке використання лейтмотивів)
8. Повідомлення про історію створення повісті «Старий і море»
(Інформація береться із електронної книги) (Слайд 5)
9. Аналіз сюжету повісті «Старий і море»
Складання відповідностей «твір – життя» (Слайд 6)
І група
ІІ група
Називає основні події твору:
Називає відповідне смислове значення подій твору в реальному житті
1. Старий 84 дні підряд не може зловити рибу
–
1. Принизливе становище людини-невдахи
2. Старий у морі прагне спіймати рибу
–
2. Пошук людиною удачі
3. Старий зловив рибу і три дні намагається її втримати
–
3. Перемогу важко здобути, а ще важче її втримати
4. Старий повертається додому як переможець чи переможений?
–
4. Філософія здобутків і втрат людини. Повернення статусу успішної людини
10. Робота над графічним зображенням «Прийом айсберга» у повісті «Старий і море» (Слайд 7)
IV. Домашнє завдання (Слайд 8)
Аналізувати зміст «підводної частини айсберга» (підтекст): визначити проблеми твору, символи і їх значення, характеризувати героїв повісті.
Індивідуальне завдання: пояснити філософський зміст і притчевий характер повісті «Старий і море».
V. Закріплення знань, умінь та навичок
· Меседж від Хемінгуея. (Слайд 9)
· Реклама творів Е. Хемінгуея (Слайд 10-12)
VІ. Підсумки уроку
Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”