в школах України

Федір Достоєвський. «Злочин і кара»

Автор: Ходоровська Христина Степанівна, викладач зарубіжної літератури коледжу Чортківського інституту підприємництва і бізнесу Тернопільськогонаціонального економічного університету (ТНЕУ)
Презентація до уроку
Xodorovskaya_Dostoevskiy

Мета: зацікавити учнів особистістю Ф.М.Достоєвського; з’ясувати основні положення роману «Злочин і кара»; формувати в учнів навички аналітичного мислення; виховувати почуття справедливості, гуманізм, прагнення розуміти світ навколо себе.
Обладнання: портрет письменника; тексти твору, ілюстративний матеріал.
Методи роботи: бесіда, робота з книгою, метод «Гронування».
Тип уроку: аналіз художнього твору

Хід заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У нашому житті часто буває, що людина сходить з правильного життєвого щляху, втрачає певні життєві орієнтири. Внаслідок цього почувається самотньою. Стати на правильну дорогу важко, але можливо. У такій ситуації опинився головний герой роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара» Родіон Раскольников, про якого сьогодні і поговоримо.
(Слайд 1)
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування
1. Від чого походить прізвище Ф.М. Достоєвського?
(с. Достоєво, дарованого далекому предку письменника Даниїлу Ртищеву).
2. Яким було дитинство майбутнього письменника?
3. Де навчався майбутній письменник? (У приватних пансіонах, Військово-інженерному училищі в Петербурзі).
4. Яку назву мав перший опублікований твір Ф.Достоєвського? (переклад повісті Бальзака» Євгенія Гранде»).
5. З ким 1847 р. потоваришував письменник і як це вплинуло на його життя? (З Михайлом Буташевичем-Петрашевським, що призвело мало не до смерті).
6. Яку назву мав перший роман Ф.Достоєвського? («Бідні люди»).
7. Що вплинуло на формування світогляду Ф. Достоєвського?
8. Яка тема є провідною у творчості митця? (тема «маленької людини»).
9. Назвіть основні твори письменника. («Бідні люди», «Двійник», «Слабке серце», «Білі ночі», «Нєточка Нєзванова», «Ідіот», «Брати Карамазови»).

2. Тестові завдання (0,5 бала)
1. Який сон приснився Раскольникову перед вбивством?
а) сон про коня; б) Соня Мармеладова; в) його майбутнє

2. Чию розмову про «аморальну арифметику» випадково почув Раскольников?
а) студента і купця; б) студента і офіцера; в) студента й жебрака.

3. Для чого насправді Раскольников пішов на злочин?
А) матеріально збагатитись;
Б) віддати гроші своїй матері;
В) для перевірки своєї «теорії»

4. Хто, крім убитої Альони Іванівни та її сестри, постраждав від Раскольникова?
А) Соня; б) робітник Миколка; в) Катерина Іванівна

5. Після якої трагічної події Раскольников познайомився з Сонею?
А) смерть Катерини Іванівни;
б) смерть Альони Іванівни;
в) смерть Семена Мармеладова

6. Хто забезпечив матеріальне майбутнє дітей Катерини Іванівни?
А) Лужин; б) Раскольников; в) Свідригайлов

7. Що допомогло Порфирію Петровичу відразу зрозуміти, що вбивця Раскольников?
А) газетна стаття, що написав Раскольников;
Б) щиросердне зізнання;
В) розмова з Разуміхіним

8. Яку біблійну притчу читала Соня Мармеладова Раскольникову?
А) притчу про сіяча;
б) притчу про воскресіння Лазаря;
в) притчу про блудного сина

9. На яку жертву пішла Соня заради Раскольникова?
А) віддала всі свої заощадження;
Б) стала повією;
В) поїхала за ним на каторгу

10. За кого вийшла заміж сестра Раскольникова Дуня?
А) Разуміхін; б) Свідригайлов; в) Лужин

11. Який сон став поштовхом до щирого каяття Родіона?
А) сон про моравицю, що насувається з Азії;
Б) сон про коня;
В) сон про Альону Іванівну

12. Які слова підкреслюють каяття Раскольникова, коли взяв до рук Євангеліє?
А) «Я щиро каюсь»;
Б) «Хіба можуть тепер її переконання не бути моїми переконаннями…»;
В) «Моя теорія згубна»

 ІV. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

1. Евристична бесіда
– Яка реальна історія лягла в основу роману «Злочин і кара»?
(Федір Достоєвський почув історію про виключеного з університету студента, який убив поштаря і пограбував поштову карету).

– Коли і за яких обставин письменник почав роботу над романом «Злочин і кара»? (Під час лікування у німецькому місті Вісбадені 1865 року).

– Які сюжетні лінії простежуються в романі? ( Дві сюжетні лінії. Перша стосується родини Мармеладових, друга – сповідь від першої особи головного героя Родіона Раскольникова).

Вчитель. Велику увагу у романі автор приділяє образу Петербурга, де і відбуваються події.
– Яким же перед нами постає це місто?
– Що вас найбільше вразило в ньому?
– На які думки підштовхує такий опис Петербурга? ( Важкі умови життя мешканців міста).

(Слайд 2)
(Слайд 3)

2. Метод «Гронування»

«Місто напівбожевільних»

«На вулиці спека стояла страшна…»

Петербург

«Особливий літній сморід…»

«Задуха, штовханина,повсюди»

3. Евристична бесіда. Аналіз розвитку подій у творі.
1) Хто є головним героєм роману «Злочин і кара»?
2) Чого, на думку Раскольникова, найбільше бояться люди?
(«Цікаво, чого люди найбільше бояться? Нового кроку, нового власного слова вони найбільше бояться…»)
3) Які почуття викликає у Раскольникова лист матері?
(«Або відмовитись від життя зовсім, слухняно прийняти долю, якою вона є, раз і назавжди і придушити в собі все, відмовившись від усякого права діяти, жити й любити!»)

Вчитель. Починаємо аналіз роману з того, що виділяємо «сходинки», по яких іде герой до злочину, а згодом до каяття («сходинки» записані на різних аркушах паперу і вивішуються за ходом аналізу).
На згубний шлях героя роману штовхнула його «теорія». Тому доречно розглянути її коріння – ідеї наполеонізму та «надлюдини».
– У чому суть «теорії» Раскольникова? (Люди поділяються на «тремтячі створіння» і «ті, що право мають»).

(Слайд 4)

– Чи вірив Раскольников у щось (ідеї, релігія) ще до виникнення «теорії»? (Ні)
– То що можемо сказати про його свідомість? (Свідомість була вільною, чистою)
ПЕРША СХОДИНКА. Вільна свідомість.

Пригадайте сон Раскольникова, у якому б’ють коня (можна зачитати). Спробуйте пояснити значення цього сну.
Передайте зміст розмови, почутої Раскольниковим у трактирі.
– Над якою арифметикою він замислився?

(Слайд 5)

– Чого прагне Раскольников? (Змінити на краще життя людей)
ДРУГА СХОДИНКА. Бажання змінити світ.

З цієї арифметики випливає наступний крок Раскольникова.
– Наскільки детально продумує Раскольников свій злочин?
– Чи сумнівається і правильності того, що збирається вчинити? Чому?
(Так. Про це ми дізнаємось з допомогою внутрішніх монологів героя. «Розум і воля залишаться в ньому невід’ємно, у весь час виконання задуманого, лише з тієї причини, що задумане ним не злочин».
ТРЕТЯ СХОДИНКА. Задум злочину.

– Про що думав Раскольников, ідучи на злочин?
(Слайд 6)
– Чому він убив Лизавету?
– Чи входило це в його плани?
– У якому стані перебував Раскольников, скоюючи злочин?
ЧЕТВЕРТА СХОДИНКА. Злочин.

– Коли Раскольникова викликали до поліції вперше, у якій справі?
– Про що він думав? («Увійду, стану навколішки і все розповім…»)
– У якому стані перебував Раскольников після вбивства? («… До того раптом спустіло його серце. Похмуре відчуття болісної самотності та відчуження…, «…він ніби ножницями відрізав сам себе від усіх і всього в цю хвилину»
– Що мучить Раскольникова? (Не смерть Альони Іванівни та її сестри, а усвідомлення того, що він помилився, коли відніс себе до «тих, що право мають»)
П’ЯТА СХОДИНКА. Муки.

– Чому Раскольников вирішив зізнатись у скоєному?
– Як поводився герой під час судового процесу?
– Як спочатку поводився Раскольников на каторзі?
ШОСТА СХОДИНКА. Кара.

– Яких висновків дійшов Раскольников? (Що його «теорія» – згубна)
– Яким шляхом? (Шляхом каяття)
СЬОМА СХОДИНКА. Каяття.
(Слайд 7)
(Слайд 8)

Каяття

Вільна свідомість

Кара

Бажання змінити світ

Муки

Задум злочину

Злочин

Вчитель. Бачимо, якою б грішною не була людина, завжди можна обрати правильний шлях у житті, покаявшись у своїх гріхах.
Родіон вбив.
– Що було карою за вбивство? ( Вісім років каторги)
– А що ж було карою за його «теорію» ( Муки совісті, усвідомлення згубності цієї «теорії»)
– Особисто для вас Родіон Раскольников більше позитивний чи негативний герой? ( Робота з таблицею)

РОДІОН РАСКОЛЬНИКОВ

Позитивне

Негативне

1. Віддав останні гроші родині
Мармеладових.

1. Вчинив вбивство.
2. Врятував п’яну дівчину від
домагань чоловіка.

2. Створив «згубну теорію».
3. Врятував двох дітей під час
пожежі.

4. Доглядав за хворим на
сухоти товаришем, а після
його смерті за його батьком.

4. Жіночі образи. Тема страждання.
Велику увагу у романі відіграють жіночі образи. (Соня Мармеладова та Дуня)
Спробуємо визначити основні етапи життя Соні Мармеладової.
(Відповіді: смерть матері; життя з мачухою; невдалі спроби заробити гроші; отримання «жовтого квитка»; загибель батька; знайомство з Раскольниковим; смерть Катерини Іванівни; до Сибіру за каторжником)
– У чому полягає схожість Соні та Дуні? (Обох об’єднує любов до Родіона,
жертви, на які вони йдуть заради цієї людини)

5. Бесіда про біблійні мотиви у творі.
(Бесіда починається читанням уривку, де йдеться про воскресіння Лазаря)
– Чому Соня читала саме цю легенду?
– Чи зробив Раскольников висновки з почутого?
– Що потрібно для духовного воскресіння людини?
– Чому саме Соні Раскольников зізнається у злочині?
– Що відповіла йому Соня?
– У чому смисл її поради? (Жити з Богом)
– Чи можливе для Раскольникова прощення за Біблією?
– Чи можна стверджувати, що що Раскольников зробив крок до розуміння Соніного світосприйняття? (Зачитати останній абзац твору)

V. ПІДСУМОК УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
– Майбутнє Родіона Раскольникова я уявляю таким…

(Слайд 9)

VІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати міні-твір на тему: «Моє відношення до головного героя Родіона Раскольникова».

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”


×
Exit mobile version