Автор: Турчина Світлана Леонідівна, учитель російської мови, зарубіжної літератури та художньої культури вищої кваліфікаційної категорії, “старший учитель” ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3 м. Славутич, Київської обл.
Презентація до уроку
Turchina_Ogenri
Тема уроку: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу…» Новела О. Генрі «Останній листок». Втілення в образі Бермана кращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього (2 години)
Мета уроку:
навчальна: поглибити розуміння ідейного змісту новели “Останній листок”; закріпити відомості про жанрові особливості новели;
розвивальна: вдосконалювати навички характеристики літературного героя, вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва(скульптура Мікеланджело «Моїсей»;
виховна: виховувати почуття милосердя, готовності допомагати іншим.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійна презентація, музична композиція «Пори року»(«Жовтень») П. І. Чайковського, пісня Світлани Копилової “Останній листок”(за мотивами оповідання О.Генрі), текст новели.
Епіграф уроку: «Прагнення робити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів».
О. Генрі
Добро – не наука, воно – дія.
Р. Ролан
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Скажіть, будь ласка, який розділ ми розпочали вивчати? Так, він називається «Краса чистих людських взаємин». Як гарно звучать ці слова! Які ж взаємини між людьми можна вважати такими: чистими і красивими?
2. Інтерактивний прийом «Коло думок»(Взаємодопомога, взаєморозуміння між людьми тощо)
3. В яких творах ми зустрічалися з такими героями?
– Усі ми немов би мандрівники в цьому житті. Багато буде радості і щасливих днів. Але доведеться і труднощі долати.
– Як же подолати життєві проблеми? Хто приходить на допомогу? (Сім’я, друзі, які завжди підтримають у важку хвилину).
Життєві труднощі прекрасно долав і американський письменник О. Генрі та герої його творів (слайд 1). (Звернення до слів О. Генрі на слайді).
ІІ. Оголошення теми і мети уроку (Слайди 2, 3)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевіримо, як ви засвоїли матеріал, яких вивчався на попередніх уроках.
Літературний диктант (слайд 4)
1. Ім’я О. Генрі носить найвища літературна американська нагорода у жанрі …
2. Він відомий усьому світові під псевдонімом О. Генрі. Його справжнє ім’я —…
3. Від кого з членів сім’ї письменник О. Генрі успадкував схильність до літератури?
4. Ким працював письменник у в’язниці?
5. Редактором якої газети працював письменник у 1894 році?
6. Хто був першим перекладачем творів О. Генрі українською мовою?
7. Кого письменник називає в новелі “Останній листок” “старим джентльменом містером Пневмонією”?
8. Чому хвора Джонсі так ретельно рахувала листки плюща за вікном?
9. Яку “мазанину” малював старий Берман, щоб заробити шматок хліба?
10. Якого героя намагалася намалювати з Бермана Сью для журнальної ілюстрації?
11. Назвіть останній шедевр художника Бермана.
12. Скільки років чекало чисте полотно на мольберті Бермана на його шедевр?
ІV. Робота з літературознавчим терміном. Поглиблення знань про новелу (слайд 5)
Новела – (від італійської – новина) – невеликий за обсягом прозовий твір, де зображено 1-2 епізоди з життя одного або декількох осіб із гострим захоплюючим сюжетом.
Особливості новели:
• чітка композиція;
• психологізм;
• напружений сюжет;
• яскравість, влучність художніх засобів;
• несподіваний фінал;
• лаконізм;
• гумор і сатира.
Знайдіть спільні ознаки оповідання і новели серед поданих словосполучень (слайд 6)
невеликий обсяг, прозова форма, одна подія з життя героя, несподіваний і стрімкий фінал, мала кількість персонажів, езопова мова, складна будова твору.
V. Індивідуальна робота. Диференційоване завдання (на картках):
Пригадайте фінал новели Рея Бредбері «Посмішка».
Назвіть за лексичним значенням саме слово:
Дерев’яний верстат для живопису, на якому встановлюють підрамник з полотном, дошку, картон. (Мольберт)
Визначний твір мистецтва. (Шедевр)
Давньогрецька богиня – покровителька мистецтв і наук. У переносному значенні – джерело поетичного натхнення. (Муза)
Поясніть, яке відношення до новели О. Генрі «Останній листок» має скульптура італійського митця епохи Відродження Мікеланджело «Моїсей»?
З якого твору ця фраза, кому вона належить: «Добре бачить тільки серце, головного очима не побачиш».
Новела відрізняється від оповідання. Чим саме? (Динамічним і стрімким сюжетом, раптовою, іноді парадоксальною розв’язкою, глибоким психологізмом. Учні пригадують несподіваний фінал новели Р. Бредбері – після знищення озвірілим натовпом картини «Джоконда», в руках у хлопчика Тома залишається клаптик полотна із зображенням усмішки Мони Лізи).
VІ. Підготовка до роботи з текстом новели.
Поясніть, що об’єднує подані слова і яку роль відіграють вони у тексті новели (слайд 7): полотно, майстерня, туш, шедевр, пензель, натурник, мольберт,палітра, ілюстрація, фарби, Муза. (Це слова-професіоналізми, пов’язані з ремеслом художника. Вони строюють творчу атмосферу і допомагають глибше зрозуміти задум письменника у змалюванні життя головних героїв, зокрема старого Бермана, і відтворити в новелі тему мистецтва і життя богеми).
Словникова робота (слайд 8)
Пневмонія – гостре запалення легенів.
Плющ – ліаноподібна рослина (дикий виноград).
Шедевр – винятково майстерний, досконалий твір мистецтва.
VІІ. Робота з текстом новели. Психологічний настрій.
А) Бесіда:
– У яку пору року відбуваються події у творі? (Учні зазначають, що восени, а вчитель пропонує прослухати музичну композицію «Пори року»(«Жовтень») П. І. Чайковського).
– У якій країні відбуваються події твору? (слайд 9)
– У яких умовах мешкають герої новели?
– Чому героями твору стали люди мистецтва? (слайд 10)
особливі люди;
почуття розвинені сильніше
легко поранити, образити
автор сам належав до цього світу
(Зачитуємо початок новели й разом з учнями потрапляємо до Грініч-Віліджа, бідняцького кварталу Нью-Йорка, де живуть люди мистецтва, й опиняємось у студії Сью і Джонсі. Знайомимося з дівчатами. Джонсі – пестливе імя від Джоана, – приїхала зі штату Мен, Сью народилася у штаті Каліфорнія. Молоді бідні художниці побачили, що “. . . їхні погляди на мистецтво, салат з листя цикорію та широкі рукави цілком збігаються”. Далі учні спостерігають за поведінкою хворої на пневмонію Джонсі, котра, не маючи сил опиратися хворобі, рахує останні листки старезного плюща за вікном : “. . . я хочу побачити, як упаде останній листок. Я стомилася чекати. Стомилася думати. Мені хочеться розслабитись, ні за що не триматися й полетіти – дедалі нижче й нижче – як один з отих нещасних, виснажених листків. ” Знаходимо й зачитуємо опис плюща у новелі: “. . . до половини тієї стіни видряпався старезний плющ, вузлуватий і підгнилий біля коріння. Холодний подих осені струсив з нього листя, й було добре видно, як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини. ” Скажемо учням, що створена письменником реальна картина складається з окремих художніх деталей. Так, деталь – символ рослини плюща (в християнській символіці він трактується протилежно: як символ вірності і символ смерті, безсмертя) допомагає налаштуватись на загальний психологічний стан у новелі, на сприйняття авторської думки твору).
– Поясніть, яке відношення до новели О. Генрі «Останній листок» має скульптура італійського митця епохи Відродження Мікеланджело «Моїсей»? (із зовнішністю Моїсея порівнюється зовнішність художника Бермана) (слайд 11)
Б) Проблемна ситуація. Перед роботою над характеристикою образу Бермана бажано поставити проблемне запитання. О. Генрі стверджує: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо», і це справді можливо? Кращі риси у новелі уособлює зовні непривабливий герой – старий пияк Берман.
В) Робота над характеристикою літературного героя (свої слова обов’язково підтверджувати цитатами з твору) (слайд 12).
– Яке у вас склалося перше враження від Бермана?(учні звертають увагу на те, що Берман типовий невдаха, бридкий старий буркотун, неохайний, приречений ніколи не створити свій шедевр, усе життя витратив на чекання Музи, непривабливої зовнішності, жахливий німецький акцент, від нього тхне ялівцівкою, він нещадно знущається з усякої делікатності)
“Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело “Мойсей”, кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не намалював нічого, крім якоїсь мазанини – вивісок та реклам. Він надто багато пив і ще не облишав балачок про свій майбутній шедевр. Що ж до всього іншого, то це був буркітливий дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності, в кому б вона не виявлялася, і дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі”.
Підсумок учителя:
Психологiчно найскладнiшим образом у новелi є старий Берман. Автор iронiзує з його кумедної зовнiшностi (“Борода Мойсея Мiкеланджело. . . спускалась у нього з голови сатира. . . на тiло гнома”), з його постiйних розмов про шедевр, який вiн коли-небудь залишить свiтовi. До того ж, Берман п’є запоєм, у нього характер сварливого старого, який знущається з будь-якої сентиментальностi. Але саме вiн виявляється спроможним на великий акт самопожертви: цiною власного життя пiдтримує дух Джонсi i рятує її вiд смертi. Цей старий невдаха
i пияк постає взiрцем тiєї дiєвої любовi, яка без жодного слова кидається на допомогу iншим. Образ Бермана набуває справжньої духовної величi, а смерть його викликає у нас такий самий бiль, якби iз життя пiшла близька для нас людина.
“Останнiй листок” — одна з найкращих новел в усiй свiтовiй лiтературi, яка розкриває тему вiдданої любовi людини до людини.
– Чому автор порівнює Бермана саме з пророком Моїсеєм, а не з іншим героєм?
Учень – мистецтвознавець: (повернення до сайду 11)
Геніальний митець зобразив пророка в останній період його життя. Моїсей на хвилину присів спочити, але все тіло його в напрузі: рвучко повернута голова, збурено куйовдиться борода, правою рукою він притискає до себе скрижалі законів, а в набухлих жилах лівої пульсує гаряча кров. Образ Моїсея приваблює художнім протиріччям: внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм. Він постає справжнім вождем іудейського народу – мудрим, мужнім, сповненим титанічних сил і незламної віри в те, що рідний край позбудеться єгипетської неволі і осяде на вільних землях, обіцяних Богом. Духовний поводир нації, Моїсей усе життя поклав на спасіння свого народу…
(Учні доходять висновку, що порівняння це не випадкове: як Моїсей жертовно віддав життя для звільнення іудейського народу, зазнавши гіркоти розчарувань і зневіри, так і Берман виявляється рятівником життя юної художниці. Як образ Моїсея приваблює художнім протиріччям між внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм, так і образ Бермана приваблює нас своїми контрастами. Лик Моїсея на усіх зображеннях випромінює світло, так само і від серця Бермана ллється світло. Атрибутами пророка є скрижалі законів, а для Бермана таким атрибутом є християнська мораль, а саме довести людині, що «це гріх – хотіти вмерти».
Г) Робота над розвитком вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва.
Слово учителя: Митці різних епох Мікеланджело і О. Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини – в цьому гуманізм великого мистецтва.
Прослухайте уважно пісню сучасного автора і виконавця Світлани Копилової “Останній листок”(за мотивами оповідання О’Генрі). Чи вдалося їй передати ідею твору? (слайд 13)
А ось ще одна інтерпретація сюжету новели, яку я знайшла у Інтернеті. Поезія належить Максиму Бикову. (Учитель читає вірш)
Останній листок. . . (Згадуючи новелу О’Генрі)
Злющий осінній вітер,
Завивав в обіймах плюща,
Зриваючи листя сердито,
Зі старого чіпкого куща.
Ти дивилась покірно і тихо,
У заплакане,мокре вікно,
Де хитався,боровся із вітром,
На плющеві останній листок.
І воском стікала надія,
По тонесенькій свічці життя,
Картин твоїх -недописана мрія,
Манила тебе в небуття.
Та не здався листочок у віконці,
Художник старий на стіні,
Найкращу картину й останню,
Написав у своєму житті.
Малюнок із жовтої фарби,
Життя – тендітний росток,
В тобі народилась надія,
Коли впав останній листок.
– Що змінилося б в ідейному спрямуванні твору, якби Берман залишився жити? (Учні розмірковують над зміною фіналу. Вірогідно, новела б у таких спосіб втратила б не лише трагічне забарвлення, а й ідейну концепцію – висвітлити готовність до непоказної самопожертви та любові заради ближнього. Отже, ідея твору О. Генрі в самому образі Бермана).
VІІІ. Висновки уроку.
– Так чому О. Генрі називають «великим розрадником»?
– Які герої у світовій літературі схожі на Бермана? (слайд 14)
ІХ. Домашнє завдання.
1. Написати твір-роздум(поезію) на тему: “На які роздуми наштовхнув мене твір О. Генрі?”
2. До уроку додаткового читання прочитати новелу О. Генрі “Дари волхвів”
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про волхвів.
Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”