в школах України

Мужність Тараса. Сувора романтика подвигу

Автор: Стахова Наталія Григорівна, вчитель зарубіжної літератури Сарненської гімназії, Рівненська обл.
Презентація до уроку

Staxova_Gogol

https://zl.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/04/Uvertyura-do-opery-Taras-Bulba.mp3?_=2

Мета уроку: охарактеризувати образ Тараса Бульби як втілення найкращих рис козацтва, розкрити значення його подвигу, розвивати вміння логічно мислити, висловлювати власну думку, аналізувати та узагальнювати, розвивати навики самостійної роботи, роботи із текстом, виховувати почуття патріотизму, героїзму.
Завдання уроку: охарактеризувати образ головного героя, розкрити значення його подвигу, вміти працювати з цитатним матеріалом, висловлювати та аргументувати свої думки, аналізувати та робити висновки.
Обладнання: мультимедійна презентація, фрагменти фільму «Тарас Бульба» та опери М. Лисенка «Тарас Бульба»

Хід уроку

1. Організаційний момент. Створення емоційно – сприятливого настрою. (1 хв.) підготовка до уроку (запис дати уроку у зошитах)
2. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя. Вже не перший урок ми з вами працюємо над повістю М. Гоголя «Тарас Бульба», тому перевіримо ваші знання: окремі учні отримують тестові завдання достатнього рівня (завдання додаються)(термін виконання – 4 хвилини)), а усім іншим я пропоную «Літературну розминку»
Вчитель: Уявіть себе у ролі вчителя і виправте помилки у наступних твердженнях: (2-3 хвилини)
«Лови помилку» (Слайди 2-4)
1. Андрій керувався у своїх вчинках розумом, був поміркований.
2. Остап з охотою брався за науки.
3. Андрій завжди був верховодою серед бурсаків, і готовий був прийняти покарання за свої витівки.
4. По дорозі на Січ Андрія не залишає думка про матір.
5. Остап зраджує свою Вітчизну заради польської красуні.
6. Андрій приніс дівчині хліб та воду.
7. Остап – перший, хто під час битви побачив брата у польському гарнізоні.
8. Батько у гніві шаблею розсікає тіло сина – зрадника.
9. Остап в останні хвилини життя думав про матір.
10. Батько змирився з втратою сина.
Робота в парах (усно) (підготувати запитання за змістом повісті «Тарас Бульба») (2-3 хвилини)
Мотивоване оцінювання учнів. Відмітити активність дітей.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Звучить уривок із опери українського композитора Миколи Лисенка «Тарас Бульба». (2хв. 11с.)
(Слайд 5)
Запитання до учнів
– Який образ постає перед нами? Що малює ваша уява під час прослуховування цієї музики?
Вчитель. Великий кобзар Т. Г. Шевченко, який вперше зобразив на ілюстрації зустріч Тараса з синами, художники – графіки Євген Кібрик, Михайло Дерегус, які теж ілюстрували повість, І. Рєпін з відомою картиною «Запорожці пишуть листа турецькому султану», композитор Гулак-Артемовський, що написав оперу «Запорожці за Дунаєм» та багато інших митців…Чим захопила їх повість М. В. Гоголя та образ головного героя однойменної повісті? Наш урок допоможе вам знайти відповідь на це запитання (Слайд 6-7)

Оголошення теми та мети уроку (запис теми уроку у зошитах) (Слайд 1)
Вивчення та опрацювання навчального матеріалу.
Вчитель: Щоб дати відповідь на це запитання, проаналізуймо образ Тараса Бульби, у чому полягає його мужність, чи можна вважати смерть козацького отамана подвигом? У пошуках відповідей ви будете працювати з текстом, висловлювати власні думки, робити висновки.
Запитання до учнів:
– Пригадаймо, про що потрібно пам’ятати характеризуючи той чи інший образ? (загальні відомості про героя, вчинки та характер, ставлення до нього інших персонажів, авторське ставлення) (Слайд 8)
Відповіді учнів: дані про героя, зачитують опис зовнішності.
Вчитель: Щоб пригадати, життя Тараса, авторське ставлення до нього, і почути думку інших персонажів, я пропоную вам стати редактором і відновити цитати про героя однойменної повісті – Тараса Бульбу. Перед вами «цитатна доріжка», з підказкою, де вказана сторінка з даною цитатою. (Слайд) Записати цитати у зошит. (2-3 хв.)(пригадати правила написання цитат)
«Цитатна доріжка» (Слайд 9)
Автор про Тараса Бульбу:
1. «Бульба був … страшенно. Це був один із тих характерів, які могли виникнути тільки у тяжке ХV століття» с. 114
2«Він тішив себе заздалегідь думкою, як він з’явиться …. на Січ і скаже: «Ось, погляньте, ….»» с. 114
3. «Йому не до душі було таке гуляще життя – … він хотів. Він усе придумував…» с. 120
4. «Все давало йому перевагу над іншими: і похилий вік, і …» с. 133
Найстаріший козак війська запорізького Касян Бовдюг:
5. «А наказним отаманом не годиться бути нікому іншому, як тільки … Нема з нас нікого рівного йому у …» с. 126
Правильний варіант цитат (Слайд 10)
Автор про Тараса Бульбу:
1. «Бульба був (упертий) страшенно. Це був один із тих характерів, які могли виникнути тільки у тяжке ХV століття» с. 114
2. «Він тішив себе заздалегідь думкою, як він з’явиться (з двома синами своїми) на Січ і скаже: «Ось, погляньте, (яких я молодців до вас привів)»» с. 114
3. «Йому не до душі було таке гуляще життя – (справжнього діла) він хотів. Він усе придумував (як би підняти Січ на відважне діло, де можна було б розгулятися як слід лицареві)» с. 120
4. Все давало йому перевагу над іншими: і похилий вік, і (досвідченість, і вміння керувати своїм військом, і найсильніша за всіх ненависть до ворога)» с. 133
Найстаріший козак війська запорізького Касян Бовдюг:
5. «А наказним отаманом не годиться бути нікому іншому, як тільки (одному Тарасові Бульбі) Нема з нас нікого рівного йому в (доблесті)» с. 126
Вчитель: Користуючись, відновленими цитатами, власними знаннями, схематично зобразити риси характеру Тараса Бульби, ставлення до синів. (Учень біля дошки, інші – у зошитах). Зачитати звернення Тараса до козаків, охарактеризувати мовлення героя.

мужній
впертий

Тарас Бульба

Вчитель. Ім’я «Тарас» у перекладі з грецької «бунтівник, бунтівний». Чи є відповідність характеру та імені героя? (Слайд 11)
Робота з ілюстраціями. (3 хв) (Слайд 12)
Вчитель. Перед вами ілюстрації відомих художників. Чи вдалося їм передати характер героя? Як? У чому полягає майстерність митців?
Робота з текстом (розділ ХІІ) (15 хв.)
Бесіда за питаннями:
1. Чому Тараса Бульба повів полк у військовий похід на Польщу? Чому він не повірив польському гетьману, який підписав угоду про мир з козацтвом?
2. Якими були «поминки по Остапу»? У своїй відповіді використайте цитати (с. 134)
Перегляд фрагменту фільму В. Бортка «Тарас Бульба» (Слайд 13)
– Увага на екран, порівняйте прочитане з кіноверсією українського режисера В. Бортка. (5 хв. 30с.)
Бесіда за питаннями:
1 Як вороги схопили у полон козацького отамана?
2 Про що думав Тарас, палаючи у вогнищі?
3 Як режисеру вдалося передати драматизм останніх хвилин життя козацького полковника?
4 У полягає мужність Тараса?
5 Чи можна вважати смерть Тараса – подвигом? Чому?
6 Що таке подвиг? Тлумачний словник дає наступне визначення: «Подвиг – це героїчний вчинок, здійснений у складних героїчних умовах». Яке ваше розуміння подвигу? (перевірка домашнього завдання: читання творів – мініатюр) Здійснювати подвиги – це чоловіча чи жіноча справа? Чи є для нього місце у сучасному житті? (Слайд 14)
Підсумок уроку (3-5 хв.)
2009 рік був ювілейний, увесь світ святкував 200-річчя з дня народження письменника. Стали пророчими слова Т. Г. Шевченка, який писав: «Наш безсмертний Гоголь». Дійсно, яскравих, неповторних героїв неможливо забути, серед них і Тарас Бульба. Закінчіть речення, виразивши особисте ставлення до козацького отамана.
«Незакінчене речення»
Образ Тараса Бульби буде жити у віках, тому що…
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання: написати твір – мініатюру: «Про що говорили козаки, згадуючи свого отамана». Високий рівень – творчий проект, с. 137 підручника

Тестові завдання (9 балів)
1. Визначте, у якому столітті відбуваються події, описані у творі «Тарас Бульба»
А. ХІІ ст.
Б. ХV- ХІІ ст.
В. ХІ ст.

2. Що було найсвятішим для козаків?
А. віра, вітчизна, товариство
Б. слава і визнання друзів
В. служіння жінці

3. Яку виразну деталь вбрання підкреслює автор в образі Андрія під час битви козаків проти поляків?
А. зав’язаний на руці шарф, гаптований прекрасною полячкою
Б. дорогу зброю
В хрест

4. Пояснити мотиви зради Андрія:
А. його закликала до цього полячка
Б. під впливом почуттів він сам відмовляється від батька, товаришів, вітчизни
В. під впливом органної музики, яку він почув у католицькому храмі.

5. Як зображує автор Андрія під час бою?
А. змальовує красу і привабливість юнака
Б. засуджує його
В. закликає Андрія схаменутися.

6. З яким деревом порівнюється Тарас, коли був поранений?
А. дубом,
Б. ясеном
В. кленом

7. Яку річ не захотів залишати полякам Тарас?
А. коня
Б. люльку
В. шаблю

8. З ким порівнює автор запорожців?
А. левами, соколами
Б. левами, орлами
В. тиграми, орлами

9. Яка основна ідея повісті?
А. діти повинні слухатися своїх батьків
Б. любов до Вітчизни, прославлення подвигу заради неї
В. уславлення кохання

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”


×
Exit mobile version