в школах України

Підлабузництво підданих та необмежена влада – головні причини спотворення характеру королеви. Урок за п’єсою-казкою С. Маршака «Дванадцять місяців»

Автор: Пішук Ольга Вікторівна, вчитель зарубіжної літератури та російської мови, вчитель-методист СЗШ №286 Голосіївського р-ну м. Києва
Презентація до уроку
Pishuk_Marshak

https://zl.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/03/vremena01.mp3?_=4 https://zl.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/03/vremena04.mp3?_=5 https://zl.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/03/vremena12.mp3?_=6

https://www.youtube.com/watch?v=pxNrAY9kCTc

Мета:
– перевірити рівень засвоєння пройденого матеріалу;
– розкрити причини спотворення характеру королеви у п’єсі-казці С. Маршака «Дванадцять місяців»;
– закріпити знання про особливості драматичного твору;
– розвивати навички характеристики персонажа драматичного твору за його вчинками;
– виховувати почуття власної гідності та потягу до знань.
Обладнання: листівки із завданням, кольорові олівці, відеоряд, уривки з музичного циклу П.Чайковського «Пори року».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Література: Тлумачний словник української мови;
Зарубіжної література. Підручник для 5 класу за ред. Ю.Ковбасенка.
Теорія літератури: драматичний твір, діалог, репліка, антракт.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, етика.

Хід уроку
 
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Мета: перевірити рівень засвоєння вивченого попереднього матеріалу.

Мотивація навчальної діяльності.
Учитель.Здається, немає людини, яка б не любила свята, особливо новорічні. На думку С. Маршака, саме діти потребують веселих святкових видовищ. Сьогодні ми спробуємо з вами перетворити звичайний урок на святковий.
Дорогі діти, йдучи ранком до вас на урок, я зустріла листоношу, яка передала для вас телеграму, прошу хто зачитає?
Учень читає телеграму на листівці: «Любі діти! Я замерзаю в лісі! Допоможіть!»

Роздатковий матеріал: листівки із завданням

ТЕЛЕГРАМА
Любі діти!
Я замерзаю в лісі. Допоможіть!

Лист-побажання королеві
_____________________________________
_____________________________________

Тести за п’єсою-казкою С. Маршака «Дванадцять місяців»
1. Які предмети викладав професор?
а) арифметику і краснопис; б) арифметику і читання;
в) арифметику і фізкультуру.

2. Найстаршим серед братів-місяців є:
а) Квітень; б) Жовтень; в) Грудень.

3. Місяць, який дає «урок» королеві:
а) Лютий; б) Січень; в) Грудень.

4. Що наказала королева приставити до Нового року в палац?
а) кошик пролісків; б) кошик грибів; в) кошик горіхів.

5. Королеву не вчили:
а) наказувати; б) просити; в) писати.

6. У п’єсі-казці нові закони природи встановлює:
а) професор; б) канцлер; в) королева.

_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________
_____________________________________

Відповіді:
1
2
3
4
5
6

Бал ________________

Прізвище та ім’я учня _____________________

– Діти, як ви думаєте, хто це може просити нашої допомоги?
– На попередніх уроках ви ознайомилися з п’єсою-казкою С. Маршака «Дванадцять місяців». Сьогодні ми продовжимо нашу зустріч з казкою. Для того, щоб дізнатися, хто потребує нашої допомоги, я пропоную виконати завдання, яке прийшло разом із телеграмою.

Виконання тестової роботи проводиться під музику.
– Сьогодні на уроці буде звучати музика П. Чайковського з циклу «Пори року».

Тести за п’єсою-казкою С. Маршака «Дванадцять місяців»
1. Які предмети викладав професор?
а) арифметику і краснопис; б) арифметику і читання;
в) арифметику і фізкультуру.
2. Найстаршим серед братів-місяців є:
а) Квітень; б) Жовтень; в) Грудень.
3. Місяць, який дає «урок» королеві:
а) Лютий; б) Січень; в) Грудень.
4. Що наказала королева приставити до Нового року в палац?
а) кошик пролісків; б) кошик грибів; в) кошик горіхів.
5. Королеву не вчили:
а) наказувати; б) просити; в) писати.
6. У п’єсі-казці нові закони природи встановлює:
а) професор; б) канцлер; в) королева.

Перевірка тестової роботи, мотивація подальшої роботи у формі накопичувальної системи балів.

Учитель. А тепер, діти, ви вже здогадалися, хто просить вашої допомоги? Для тих, хто здогадався пропоную відгадати загадку.

Перші квіти проростають з цибулиночок малих,
красну весну зустрічають, розпізнайте, діти, їх. (Проліски)

– Які квіти дуже любить королева з казки «Дванадцять місяців», хоча ніколи їх не бачила? (Проліски)

– А хто з вас знає що-небудь про проліски?
Учні розповідають інформацію, яку вони знайшли про проліски.

Довідкова інформація природознавців.
Проліски – рід трав’янистих рослин родини лілійних з блакитними або синіми, або майже білими квітками на безлистому стеблі.
Розповсюджений у південних районах європейської частини. На Україні часто зустрічається на Закарпатті, у Криму, Прикарпатті. Колись у Голосіївському лісі їх було безліч. Проліски занесені до Червоної книги.

– Підведемо підсумок першого етапу нашої роботи. Отже, про кого ми маємо поговорити сьогодні на уроці і які проблеми розв’язати? Хто з героїв казки «Дванадцять місяців», дійсно, потребує нашої допомоги?
Так як ми з вами вже потрапили у казку «Дванадцять місяців», то відзначати правильну відповідь ми будемо чарівними горішками, які також хотіли побачити піддані королеви в лісі.

ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

Погане товариство й доброго чоловіка зіпсує.
Прислів’я

Учитель. Тема нашого уроку…
Мета уроку…
Епіграфом до уроку будуть слова прислів’я…

Проблемне питання уроку:
Чи може багатство, золото врятувати від небезпеки або природних катаклізмів?

Бесіда
– Пригадайте, що таке драматичний твір? Що допомагає зрозуміти характер героя драматичного твору?

– Розкажіть, як себе поводить королева під час уроку? Чому королева нічого не знає про проліски? Чи можна навчити дитину, якщо в неї нема бажання вчитися?

Королева не хотіла вчитися, була ледача, їй було нецікаво дізнаватися про щось нове: «Це мене ніколи не цікавило…» (с. 90). Вона жорстока, вередлива й примхлива: «Я видам новий закон природи!» (с. 92). Королева любить, щоб слухали її і погоджувалися: «А я люблю, щоб зі мною погоджувались.» (с.90).

– Що ви можете сказати про ставлення підданих до королеви? Чому солдат у розмові з пасербицею говорить, що «нема кому повчити її, довести до розуму», адже при дворі багато підданих?

Підданих багато, але усі вони запобігають перед нею, бо бояться її, виконують усі її примхи: «Гофмейстерина (тихо). Так я і знала…(Вголос.) Яка чудова розвага!» (с.106)

Словникова робота

Підлабузництво – негативна риса характеру; означає лестощами, догідливістю, вихвалянням викликати у кого-небудь добре ставлення до себе або добиватися вигоди, користі.

– Як ви розумієте епіграф до нашого уроку? Чи допомагає дане прислів’я зрозуміти причини спотворення характеру королеви?

– Хто з героїв хоч якось намагається сперечатися з королевою?
(Професор, солдат, пасербиця, Січень)
«Так, ваша величносте, знов і знов! Ви можете відрубати мені голову, можете посадити мене до в’язниці, …а наука для мене дорожча за власну голову!» (с.102)

– Про які риси характеру свідчать слова професора?
Королева жорстока, має необмежену владу і робить все, що їй заманеться, ні з ким не радиться.

– А зараз ми з вами маємо потрапити в ліс. Прошу закрийте очі, хай вони відпочинуть, а попрацює ваша уява. Я запрошую вас у подорож до лісу.

Звучить музика П. Чайковського з циклу «Пори року».

Вчитель читає уривок з вірша М. О. Некрасова

Не ветер бушует над бором,
Не с гор побежали ручьи,
Мороз воевода дозором
Обходит владенья свои.
Глядит – хорошо ли метели,
Лесные тропы занесли,
И нет ли где трещины, щели,
И нет ли где голой земли?

Пушисты ли сосен вершины,
Красив ли узор на дубах?
И крепко ли скованы льдины
В великих и малых водах?
Идет, по деревьям шагает,
Трещит по замерзлой воде,
И яркое солнце играет
В косматой его бороде.

Інтерактивна гра «Я – художник-декоратор»
– Пропоную вам стати художником-декоратором і створити ілюстрацію до дії IV. Прочитайте уважно ремарку до дії на с. 108 і намалюйте на титульній стороні вашої листівки.

Інтерактивна гра проводиться під музику, що допомагає створити емоційний настрій і відтворити його в малюнку.

– Що нового дізнається в лісі королева? Чи відбуваються зміни в її характері?
Королева дізнається про те, що звірі зимою сплять, що в лісі бувають високі замети, що не вона, а її природа може обдарувати.
«Хіба вони так рано лягають спати?»; «Я й не уявляла собі, що на світі бувають такі високі замети.»(с.109)
«Дід. Не ви мене, а я вас обдарувати можу.» (с.118)
«Вересень. Ми, місяці, народ багатий» (с.120)

– Хто з братів-місяців навчив королеву ввічливості?
(Січень)
«Та й не вмію я просити, мене цього не вчили. Я вмію тільки наказувати…»
«Ну, коли вже про те йдеться, то за сьогоднішній день я багато чого навчилася!» (с.124)

Учитель. Ми з вами так довго були в лісі, що ви, мабуть, стомилися? Пропоную зробити антракт.

– А що таке антракт?
(Перерва)

– Давайте проведемо фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка

Руки вгору! Погойдали –
Це дерева в лісі.
Опустили і стріпнули –
Збив росичку вітер.
Руки в сторони, змахнули –
Летимо, мов птахи.
Приземлились, відпочили –
Руки-крила склали.

Учитель. А тепер час почитати п’єсу-казку виразно в особах.
с.124 зі слів «Королева. Ну, коли вже про те йдеться…» до слів с.125 «Здається я зрозуміла…»

Дійові особи: королева, пасербиця, Лютий, солдат, автор.

– А що ви зрозуміли сьогодні на уроці?

Прийом «Мікрофон».
Сьогодні на уроці я зрозумів (ла)…

Пояснення домашнього завдання: написати лист-побажання королеві на листівці; повторити матеріал за темою.

Оцінювання.
Підсумок уроку. Подяка дітям за співпрацю.

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”


×
Exit mobile version