Автор: Малимон Людмила Михайлівна, вчитель зарубіжної літератури Коврайського навчально-виховного комплексу Золотоніського району Черкаської обл.
Презентація до уроку
Мета: ознайомити із життям і творчістю видатного англійського письменника, зацікавити його творами,спонукати до їх читання;розвивати навички аналізу літературного тексту,вдосконалювати вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно; виховувати доброту, людяність, щирість, ввічливість, допитливість і фантазію.
Обладнання: портрет письменника,різні видання повісті, ілюстрації до неї, мультимедійна презентація.
Тип: вивчення нового матеріалу та формування на його основі вмінь і навичок.
Епіграф: Я пишу тільки про те, що захвачує дух чи смішить.
Діти знають, що я на їхньому боці.
Роальд Дал
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
– У світі багато письменників, які писали й пишуть казки. Роальд Дал заявив про себе як видатний дитячий письменник, коли продаж його книги «Чарлі і шоколадна фабрика» досягнув 125000 екземплярів за 5 років із дня першої публікації. Відтоді вона неодноразово друкується багатьма мовами. З часом популярність не зменшується і «Чарлі» залишається улюбленою казкою багатьох дітей у світі.
II. Оголошення теми й мети уроку (Слайд 1)
III. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Робота з портретом письменника та епіграфом. (Слайд 2)
2. Бесіда за запитаннями:
– Чи знайомі ви з творчістю Дала?
– Чи бачили ви мультфільми чи художні фільми за творами письменника?
– Чим вам сподобалися?
– Які герої запам’яталися?
3. Розповідь учителя про життя і творчість Роальда Дала та
заповнення анкети письменника:
Роки життя: (1916 – 1990)
Країна: Англія
Жанр: дитяча та доросла література, містика, фентезі.
Твори: «Джеймс і гігантський персик», «Чарлі і шоколадна фабрика», «Чудесний містер Фокс», «Величезний крокодил», «Матильда»(Слайд 3).
4. Повідомлення мікрогрупи «біографів» про історію створення повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».
Учень 1. Робота над книгою велася в1961-1962 рр. Це був нелегкий період у житті письменника(тяжко захворів син, а через рік помирає донька). Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п’ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора – згадує письменник. – Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі».
Учень 2. За словами Даля, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, – пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». – Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п’ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».
Учень 3. І книга знайшла читача!!! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання у 1991 році: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу». (Слайд 4).
5. Усна подорож книжковою виставкою, на якій представлені різні видання повісті та ілюстрації до неї. (Слайд 5).
6. Повідомлення учня – «мистецтвознавця». (Слайди 6 -7).
В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.
7. Робота над текстом. (Слайд 8)
– Хто є головним героєм твору?
– Який подарунок вирішив зробити дітям власник шоколадної фабрики?
– Скільки щасливчиків отримали золоті квитки?
8. Запис у зошити (тільки імена і прізвища):
Август Глуп (англ. AustusGloop) — жадний і ненажерливий хлопчик, «їжа — його улюблене заняття»;
Верука Солт (англ. VerukaSolt) — розбалувана дівчинка із сім’ї власників фабрики по переробці горіхів, звикла, щоб всі її примхи негайно виконувались;
Віолетта Борігард (англ. VioletBeauregarde) — дівчинка, що постійно жує жуйку, установила світовий рекорд — жує одну жуйку протягом трьох місяців;
Майк Тіві (англ. Mike Teavee) — хлопчик, що зранку до ночі дивиться телевізор, любитель гангстерських бойовиків;
Чарлі Бакет — головний герой цієї повісті.
9. Складання сюжетного «ланцюжка» подорожі по казковій фабриці. (Слайд 9).
Шоколадний цех – Умпа-Лумпи – По шоколадній річці – Цех винаходів –вічні барбариски – Велика жуйкова машина – По коридору – Квадратні цукерки – Верука в Горіховому цеху – Великий скляний ліфт – Телевізійно-шоколадний цех – Шоколадна фабрика.
IV. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне із речень:
– Мені запам’яталося із життя Роальда Дала…
– Я знаю такі твори письменника.
– Герої «Чарлі і шоколадна фабрика» – це.
– Казка «Чарлі і шоколадна фабрика» популярна у світі, бо… (Слайд 10).
V. Оцінка діяльності окремих учнів.
VI. Домашнє завдання. (Слайд 11)
Підготувати розповідь про пригоди Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки.
Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”