в школах України

Роман М.Булгакова «Майстер і Маргарита» як вершина творчості письменника. Проблематика і система образів твору

Автор: Тамара Денисюк, вчитель зарубіжної літератури й російської мови гімназії № 179 м. Києва
Презентація до уроку
Denisyk_Bulgakov_ all new

https://zl.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/03/Andrey_makarevich_-_poka_gorit_svecha.mp3?_=2

Мета: розкрити широту філософсько-етичної проблематики твору, познайомити з його головними героями, розвивати логічне й образне мислення, зацікавити тематикою роману, озвучити проблемні питання для розгляду на наступних уроках, виховувати спостережливого уважного читача з активною життєвою позицією.
Обладнання уроку: презентація роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита», текст арії Мефістофеля з опери Ш. Гуно «Фауст»
Тип уроку: комбінований

Хід уроку

Коли творять, думають про читача. Так, художник пише й думає про майбутнього спостерігача його картини. Ударивши раз пензлем, він відступає на два або три кроки й оцінює враження.
У. Еко

Таємниця життя незбагненна, але ми не можемо відмовитися від спокуси все ж таки пізнати її та зрозуміти
Й. В. Гете

1. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. На попередньому уроці ми познайомилися з біографією і творчістю російського письменника М. О. Булгакова, а також з історією створення його роману «Майстер і Маргарита». (1 слайд) Після прочитання рукопису твору А. Ахматова сказала письменнику: «Ти геній». А ще я хочу навести поетичні рядки тої ж поетеси, в яких йдеться про значення будь-якої славетної книги:
Ржавеет золото и истлевает сталь,
Крошится мрамор – к смерти всё готово.
Всего прочнее на земле печаль
И долговечней – царственное слово.
1961 року філолог А. З. Вуліс, що писав про роботу радянських сатириків, зустрівся з удовою М. Булгакова Оленою Сергіївною, яка дала йому прочитати рукопис роману, що потряс Вуліса. Москвою поповзли чутки про неймовірний роман. 1966 року в журналі «Москва» в урізаному скороченому варіанті було надруковано цей твір, і тільки 1973 року (через 33 роки від дня написання), за сприяння К. Симонова, він з’явився окремою книгою.
Але сьогодні ми погортаємо сторінки сучасного видання (2005р. ) і познайомимось з проблематикою і головними героями твору.

2. Запис теми уроку й першого епіграфа.
Учитель. Слова У. Еко підкреслюють вимогливість справжнього митця до свого твору. Ви знаєте, що роман «Майстер і Маргарита» став останнім твором письменника. , його заповітом.
Більшість з вас вже давно прочитала цей твір і має про нього певні враження. Хотілося б їх почути.
Мікрофон: «Мої враження після прочитання роману»

Учитель. Я бачу, що багатьом з вас цей твір сподобався, але чи правильно ви його зрозуміли, чому він був таким важливим для письменника і став вершиною його творчості, чому через 72 роки після написання він актуальний сьогодні? Ми спробуємо на уроці дати відповіді на ці питання.
А допоможуть нам у нашій роботі художники-ілюстратори: В. Глушенко, С. Борисова, І. Вороніна, Р. Румянцева, А. Саморізова. Саме вони створили чудові ілюстрації до роману М. Булгакова, якими я скористалася при створенні презентації (2 слайд)
3. Робота з епіграфом. Про що говорить вам другий епіграф? (Дуже складно розгадати таємницю життя, але слідом за Й. Гете М. Булгаков спробує це зробити в своєму творі)
Учитель Спробуємо це зробити й ми
Мозковий штурм.
– Скільки часу письменник працював над романом?
– Якими джерелами він користувався при його написанні?
– Коли з’явилася остаточна назва твору?
Учитель. Дійсно, М. Булгаков працював над романом майже все своє письменницьке життя. Цей твір став його заповітом. Автор хотів, щоб його прочитали нащадки, ми з вами, тому старався відшліфувати його, працюючи до останніх днів свого життя, намагався доторкнутися до важливих вічних тем і проблем, підказати шляхи їхнього вирішення. (3 слайд) Подивіться, скільки варіантів назв перебрав автор, щоб вибрати найбільш вдалу. І йому це вдалося.
Людина, яка подивиться на цю назву, подумає, що це історія про якогось майстра і Маргариту. А ті, хто вже прочитав цю книгу, мають іншу думку. Яку?
(Учні намагаються назвати теми твору)
Учитель Дійсно, виявилося, що не так просто помітити всі теми твору і назвати всі його проблеми. М. О. Булгаков називав себе містичним письменником. І це так. Він залишив нам загадковий, зашифрований текст, який однозначно не може розтлумачити ніхто. Спробуємо і ми долучитися до його розгадки.
4. Активна лекція.
Учитель. Поділіть, будь ласка, аркуш в зошиті на дві частини. В більшу (ліву) частину ви робитимете записи на уроці, а в меншу (праву) будете записувати запитання, над якими подумаєте вдома. (Це домашнє завдання)
А почнемо з жанру твору. Яким, на вашу думку, є цей твір за жанром? (Відповіді учнів)
Учитель. Однозначно визначити жанр роману складно. (4 слайд) Він багатоплановий, поліфонічний, але літературознавці – булгаковеди придумали для нього назву меніппея. Запис у зошиті.
Меніппея (меніппова сатира) – жанр античної літератури, для якого характерне вільне поєднання вірша та прози, серйозного й комічного, філософії й сатири, фантастичних моментів, що створюють умови для вільного поводження персонажів в будь-яких ситуаціях. В сучасній літературі цей термін, започаткований М. М. Бахтіним, пов’язують з романами Ф. Рабле, Ф. М. Достоєвського, М. О. Булгакова.
Учитель. Звідки взялося це чудернацьке слово?
Довідка учня. Меніппа в грецькій міфології – дочка Оріона, сестра Метіохи. Афродіта наділила сестер красою, Афіна навчила їх ткати. Сестри добровільно принесли себе в жертву богам, щоб врятувати свій народ. Аїд і Персефона перетворили їх на комети.
Учитель. Таке визначення жанру цього твору, як ми згодом пересвідчимось, цілком виправдане. Але є тут і інші нові терміни, значення яких ви визначите вдома, працюючи з підручником.
Домашнє завдання: опрацювати стор. 106 – 114, запитання на стор. 115.
Продовжуємо нашу мандрівку сторінками роману.
Перегляд 5, 6, 7 слайдів, запис запитань.
Учитель. На 8, 9 слайдах представлений один із головних персонажів роману Майстра – Понтій Пілат. Зверніть, будь ласка, увагу на вираз його обличчя. Воно виражає силу і владу. Важко повірити, що ця людина може когось боятися. Ми ще звернемось до цього героя, а поки в праву колонку зошита запишіть запитання для роздумів: «Що символізує плащ Понтія Пілата?»
Продовження лекції. З постаттю Понтія Пілата пов’язана проблема вибору людини в складній ситуації. Ключем для розуміння задуму письменника стануть так звані «єршалаїмські розділи». Це тема наступного уроку.
Запис у зошиті. Запис проблематики твору (слайд 9)
Учитель. Ім’я Понтія Пілата зустрічається в Новому Заповіті, тому цю постать відносять до «біблійного» світу роману. Персонажі наступних трьох слайдів є фантастичними, тому в різних іпостасях вони представлені в трьох світах, але вважається, що вони представляють вищі сили – «космічний світ». Головного героя цього світу М. Булгаков назвав Воландом. Але є в нього й інші імена. (слайд 10) Перегляд відео слайду (роздрукований текст арії Мефістофеля є у кожного учня)
Довідка учня. Ім’я Воланд (з німецької чорт) взято з поеми Й. Гете «Фауст», де його ще називають Мефістофелем (з давньоєврейської: «Мефіз» – руйнівник, «Тофель» – обманщик).
Учитель. Близькість цих персонажів показує епіграф до роману М. О. Булгакова, взятий з тої ж поеми Й. Гете. (11 слайд) Воланд прибув до Москви рівно через 2000 років після смерті і воскресіння Ісуса Христа з певною місією. То хто ж він такий? (Слайд 12)
У Воланда є почет, з яким він прибув до Москви (слайди 13, 14)
Учитель. Тема деградації суспільства (15 слайд) найкраще висвітлена в главі «Чорна магія та її викриття»
– Який епізод тут представлено? (Відповіді учнів)
Запис у зошиті. Основними є й такі теми твору (слайди 16- 20). Коментар учителя щодо прототипів головних героїв. (За версією Альфреда Баркова, прототипами майстра й Маргарити були М. Горький і М. Андреєва)
Учитель. Ми познайомилися з представниками різних світів (слайд 21). Спираючись на теорію Григорія Сковороди, автор розмістив героїв свого роману в різні світи. Спробуйте й ви це зробити зараз. (Відповіді учнів)
А цей слайд-підказка (№22) відповідає на питання, для чого письменник змалював різні світи. Учні записують висновок (слайди 22, 23)
Придивіться, будь ласка, до цієї людини (слайд 24). Впізнаєте її?
Так, це Понтій Пілат. Але ж як змінився вираз його обличчя! Він викликає жаль і співчуття. Пілат зрозумів ті істини, про які він говорив з Ієшуа Га-Ноцрі, а мандрівний філософ вже давно зрозумів Пілата, тому й пробачив йому його слабкодухість, яка вкоротила йому віку. Обидва герої ще зустрінуться у Вищому, Духовному, Космічному світі і підуть однією дорогою, бо земні проблеми не будуть їм заважати залишатися справжніми людьми. А дозволить їм зустрітися майстер за допомогою Маргарити і Воланда.
Останній 25 слайд представляє ідею роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита» (учитель диктує текст). Протягом подальших уроків ми познайомимося з творчими прийомами втілення ідеї в тексті твору.
Мікрофон: «Що нового я дізнався (дізналася) про роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита»
Учитель. Готуючи домашнє завдання, запишіть, будь ласка, свої запитання, думки щодо роману М. Булгакова.
А зараз перегляньте, будь ласка, відео з А. Макаревичем і прослухайте його пісню «Свічка». Слухаючи, подумайте, чим дотична ця пісня до нашого уроку.
Дякую за урок.

Додаток 1 до уроку.
Текст арії Мефістофеля з опери Ш. Гуно «Фауст»
На земле весь род людской
Чтит один кумир священный,
Он царит над всей вселенной,
Тот кумир — телец златой!

В умилении сердечном,
Прославляя истукана,
Люди разных каст и стран
Пляшут в круге бесконечном.
Окружая пьедестал,
Окружая пьедестал!

Сатана там правит бал,
Там правит бал!
Сатана там правит бал,
Там правит бал!

Этот идол золотой
Волю неба презирает,
Насмехаясь, изменяет
Он небес закон святой!

В угожденье богу злата
Край на край встаёт войной;
И людская кровь рекой
По клинку течёт булата!
Люди гибнут за металл,
Люди гибнут за металл!

Сатана там правит бал,
Там правит бал!
Сатана там правит бал,
Там правит бал!

Додаток 2.
Бывают дни, когда опустишь руки
И нет ни слов,ни музыки,ни сил,
В такие дни я был с собой в разлуке
И никого помочь мне не просил.
И я хотел идти куда попало,
Закрыть свой дом и не найти ключа,
Но верил я,не всё ещё пропало,
Пока не меркнет свет,пока горит свеча. . .
И спеть меня никто не мог заставить.
Молчание – начало всех начал,
Но если песня плечи мне расправит,
То трудно будет сделать так, чтоб я молчал,
И пусть сегодня дней осталось мало,
И выпал снег, и кровь не горяча,
Я в сотый раз опять начну сначала,
Пока не меркнет свет,
пока горит свеча. .

Література:
1. Авраменко С. Л. Опорні схеми-конспекти для старшокласників. Ж. ”Зарубіжна література в школі”, №16 (136), серпень 2010 р.
2. М. Булгаков. “Мастер и Маргарита”, Л. , Худ. лит. , 1978.
3. Гузь О. А. Ключи к закодированному тексту романа Михаила Булгакова «Мастер и Маргарита». Альтернативный вигляд на произведение. Ж. «Зарубіжна література в школах України», № 9, 2011.
4. Дизайн презентації: М. В. Кононов/ Доцент радіофізичного факультету КНУ ім. Т. Г. Шевченка
5. Зарубіжна література / За ред. О. М. Ніколенко, Н. В. Хоменко, Т. М. Конєвої. – К. : “Академія”, 1998.
6. Ковбасенко Ю. І. Світова література. Підручник для 11 класу. К. ,: Грамота, 2011
7. Інтернет-ресурс

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”


×
Exit mobile version