Шарль Бодлер – пізній романтик і один із зачинателів символізму

Автор: Пушкар Ольга Михайлівна, вчитель зарубіжної літератури Мурафської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Краснокутської районної ради Харківської області
Презентація до уроку
Pushkar_Bodler_Albotros

Тема. Збірка «Квіти зла». Протиставлення дійсності й ідеалу як семантико-образна вісь збірки. Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії «Альбатрос».
Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю, естетичними поглядами Ш. Бодлера; розкрити роль поета у формуванні мистецтва символізму; розвивати навички виразного читання та аналізу поетичного твору, вчити учнів виражати власні судження; виховувати прагнення розуміти мову мистецтва.
Обладнання: портрет Ш. Бодлера, презентації «Життєвий і творчий шлях Шарля Бодлера», «Шарль Бодлер – пізній романтик і один із зачинателів символізму».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.
Епіграф: Бодлер… Цей король поетів, справжній бог.
А. Рембо

Хід уроку
 
І. Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.
Словникова робота
Предтеча — попередник, зачинатель.
Кенотаф – надгробний пам’ятник, споруджений не на місці поховання.

ІІ. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»:
1. Пригадайте, який напрям у мистецтві ми називаємо романтизмом?
2. Назвіть характерні ознаки романтизму.
3. Що таке модернізм? Коли він виник?
4. Які філософські теорії стали підґрунтям модернізму?
5. Назвіть представників модернізму в різних видах мистецтва.
6. Яке основне ставлення до людини й життя проголосили модерністи?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Недаремно XIX століття називали Золотим Віком літератури. 1819 — народився Уолт Уїтмен, 1820 — Афанасій Фет, 1821 — Шарль Бодлер: щороку народжувався великий поет. Якщо ж пригадати, що того ж 1821 року народилися також Флобер і Достоєвський, то автор унікальної книги «Квіти зла» опиниться в цікавій компанії своїх ровесників — дослідників природи зла.
Шарль Бодлер стояв біля витоків французького символізму. Сам поет вважав себе пізнім романтиком, а історія літератури визнала його предтечею символізму і митцем, у творах якого відображений декадентський умонастрій кінця XIX ст.
Більшість сучасників називала Бодлера аморальним, небезпечним богохульником, напівбожевільним. А поет Теодор де Басквіль говорив про нього інше: «Якщо можна назвати людину приємною, то найбільшою мірою це стосується Бодлера. Погляд його сповнений життям і думкою. Коли я слухав його швидку, вишукану мову, мову справжнього парижанина, мені здавалося, що з очей моїх спадає пов’язка, що переді мною відчиняється безмежний світ мрій, образів, ідей, величних пейзажів…». Артюр Рембо писав: «Бодлер… — це король поетів, справжній Бог».
Марина Цвєтаєва у вірші «Чарівник» робить сміливе порівняння:
Поміж Дияволом і Богом
Я весь роздертий:
Дві правди – два шляхи
Дві сили – дві безодні: Данте і Бодлер…
То чому ж такі протиріччя в оцінці особистості поета і його творчості?

IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Життєвий і творчий шлях Шарля Бодлера (з використанням презентації № 1).
2. Символізм як модерністський напрям (презентація № 2, слайд 2-3).
3. Учитель. Бодлер залишив порівняно невеликий творчий спадок: збірку “Маленькі поезії в прозі”, книгу статей про мистецтво та літературу “Романтичне мистецтво”, яка була видана посмертно. Бодлеру також належать чудові переклади поезії і прози Е. По, з яких почалася слава американського романтика в Європі. Але вершиною творчості Бодлера залишається поетична збірка “Квіти зла”, в якій схрестилися магістральні шляхи французької і всієї європейської поезії.
У назві збірки — парадокс, у ній протиставлено сподівання, ідеали, відчай та безнадія. Та чи завжди квіти — це символ радості? Адже з квітами людей проводжають в останню путь, приносять їх на могилу аж ніяк не на знак радості.
Назва збірки напрочуд містка і виразна, бо сфокусувала в собі не лише суперечності епохи, а й суперечності самого Бодлера. Збірка «Квіти зла» – вияв протиставлення Добра і Зла (презентація № 2, слайд 4-6).
4. Учитель. “Альбатрос” – найбільш програмний вірш Шарля Бодлера. Він входить в будь-яку поетичну антологію. “Альбатросом” представляють Бодлера і в тих виданнях, де кожен поет дається лише одним зразком його творчості.(презентація № 2, слайд 7)
На фоні музики читання напам’ять вірша «Альбатрос» учителем.
5.Аналіз змісту поезії Ш.Бодлера «Альбатрос» (презентація № 2, слайд 8-12).
– За допомогою якого образу досягається композиційна єдність твору?
– Що ми бачимо на першому плані?
– Як поступово змінюється сприйняття образу?
– Визначте, заповнивши таблицю, різницю між альбатросом у небі і на палубі (запис в зошитах).

у небі

на палубі
величний

приборкане крило
ясних висот владика

знесилено ступає
велетень

зборканий каліка
плавець повітряний

незграбний і смішний
пролітає

кульгає

– Який прийом композиційної побудови вірша «Альбатрос» використовує автор?
– Знайдіть в тексті вірша слова, якими характеризує Ш.Бодлер птаха і поета (запис в зошитах).

птах

поет
величний

глузує з блискавиць
володар морських просторів

володар гроз та грому
ясних висот владика

жадає висоти

– Який реальний і символічний план вірша «Альбатрос»?
– Як у вірші поєднуються традиції романтизму і модернізму?
6. Читання напам’ять різних перекладів вірша «Альбатрос» підготовленими учнями (додаток 1).

V. Рефлексія.
Учитель. Становище поета в тогочасному суспільстві бачиться Бодлеру безправним і трагічним. Поет приречений на нерозуміння. Дивовижне, воістину символічне втілення здобули ці думки у вірші “Альбатрос”. Тут – усе символ: і Альбатрос – великий прекрасний сильний птах, і моряки, які спіймали його, щоб посміятися і познущатися з нього. Альбатрос – образ-символ поета. Бодлер називає птаха “королем блакиті”. Йому, поетові, він співчуває, бачачи, як “волочаться за ним великі білі крила, як весла по боках розбитого човна”. У руках моряків Альбатрос утратив свою силу й могутність: його “ходити по дошках природа не навчила”. Але, попри увесь цей трагізм, у голосі автора немає приниженості. Навпаки, в останніх рядках вірша відчувається не лише гордість за поета, але й виклик тим, хто його принижує:
Поет, як Альбатрос – володар гроз та грому,
Глузує з блискавиць, жадає висоти,
Та, вигнаний з небес, на падолі земному
Крилатий велетень не має змоги йти.
1. Складіть «Асоціативний кущ»:
«Шарль Бодлер» (слайд 13)
(Бунтівник, романтик, денді, митець-новатор, король поетів, та ін.)
2. То чому ж такі протиріччя в оцінці особистості поета і його творчості?

VI. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника про життєвий і творчий шлях Ш. Бодлера.
2. Підготувати виразне читання поетичних творів Ш. Бодлера «Відповідності», «Вечорова гармонія».

Вам також має сподобатись...

3 Відповідей

  1. admin сказав:

    Анна-Марія Богосвятська: Одна з кращих робіт, надісланих на конкурс. Професійно даний аналіз художнього тексту, порівняння двох світів: реального і символічного плану, романтизму і символізму, альбатроса і поета. Чіткі висновки по кожному епату уроку. Презентація насичена за змістом, ілюстрацій як раз небагато – щоб учні розвивали уяву, вичитуючи образи і картинки з поезії.
    Лаконічно, майстерно, відмінно!

  2. admin сказав:

    Наталія Вихрист: Учитель завжди ставить питання: як за урок розкрити цікаві складні теми? Вам це вдалося. “Краткость – сестра таланта” – це доречно про ваш урок.Гарно і фахово плануєте роботу з учнями.
    Розумію, чому А.Bogosvyatska в захопленні від вашої презентації: вона допомагає в роботі. І мені подобається ваша робота, хоч я грішу більш образним насиченням слайдів.

  3. admin сказав:

    Ірина Хроменко: Дякую за прекрасну роботу! Майстерно вимальована загальна картина творчості Шарля Бодлера, фахово зроблений аналіз окремої поезії. Цікаво, логічно, точно, майстерно! Презентація чітка, структурована, логічно вибудована, абсолютно органічна на даному уроці! Дякую за миті фахового задоволення! Бажаю успіхів, натхнення, великих фахових здобутків!

Залишити відповідь