в школах України

Шарль Бодлер – пізній романтик і один із зачинателів символізму

Автор: Пушкар Ольга Михайлівна, вчитель зарубіжної літератури Мурафської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Краснокутської районної ради Харківської області
Презентація до уроку
Pushkar_Bodler_Albotros

Тема. Збірка «Квіти зла». Протиставлення дійсності й ідеалу як семантико-образна вісь збірки. Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії «Альбатрос».
Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю, естетичними поглядами Ш. Бодлера; розкрити роль поета у формуванні мистецтва символізму; розвивати навички виразного читання та аналізу поетичного твору, вчити учнів виражати власні судження; виховувати прагнення розуміти мову мистецтва.
Обладнання: портрет Ш. Бодлера, презентації «Життєвий і творчий шлях Шарля Бодлера», «Шарль Бодлер – пізній романтик і один із зачинателів символізму».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.
Епіграф: Бодлер… Цей король поетів, справжній бог.
А. Рембо

Хід уроку
 
І. Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.
Словникова робота
Предтеча — попередник, зачинатель.
Кенотаф – надгробний пам’ятник, споруджений не на місці поховання.

ІІ. Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм»:
1. Пригадайте, який напрям у мистецтві ми називаємо романтизмом?
2. Назвіть характерні ознаки романтизму.
3. Що таке модернізм? Коли він виник?
4. Які філософські теорії стали підґрунтям модернізму?
5. Назвіть представників модернізму в різних видах мистецтва.
6. Яке основне ставлення до людини й життя проголосили модерністи?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Недаремно XIX століття називали Золотим Віком літератури. 1819 — народився Уолт Уїтмен, 1820 — Афанасій Фет, 1821 — Шарль Бодлер: щороку народжувався великий поет. Якщо ж пригадати, що того ж 1821 року народилися також Флобер і Достоєвський, то автор унікальної книги «Квіти зла» опиниться в цікавій компанії своїх ровесників — дослідників природи зла.
Шарль Бодлер стояв біля витоків французького символізму. Сам поет вважав себе пізнім романтиком, а історія літератури визнала його предтечею символізму і митцем, у творах якого відображений декадентський умонастрій кінця XIX ст.
Більшість сучасників називала Бодлера аморальним, небезпечним богохульником, напівбожевільним. А поет Теодор де Басквіль говорив про нього інше: «Якщо можна назвати людину приємною, то найбільшою мірою це стосується Бодлера. Погляд його сповнений життям і думкою. Коли я слухав його швидку, вишукану мову, мову справжнього парижанина, мені здавалося, що з очей моїх спадає пов’язка, що переді мною відчиняється безмежний світ мрій, образів, ідей, величних пейзажів…». Артюр Рембо писав: «Бодлер… — це король поетів, справжній Бог».
Марина Цвєтаєва у вірші «Чарівник» робить сміливе порівняння:
Поміж Дияволом і Богом
Я весь роздертий:
Дві правди – два шляхи
Дві сили – дві безодні: Данте і Бодлер…
То чому ж такі протиріччя в оцінці особистості поета і його творчості?

IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Життєвий і творчий шлях Шарля Бодлера (з використанням презентації № 1).
2. Символізм як модерністський напрям (презентація № 2, слайд 2-3).
3. Учитель. Бодлер залишив порівняно невеликий творчий спадок: збірку “Маленькі поезії в прозі”, книгу статей про мистецтво та літературу “Романтичне мистецтво”, яка була видана посмертно. Бодлеру також належать чудові переклади поезії і прози Е. По, з яких почалася слава американського романтика в Європі. Але вершиною творчості Бодлера залишається поетична збірка “Квіти зла”, в якій схрестилися магістральні шляхи французької і всієї європейської поезії.
У назві збірки — парадокс, у ній протиставлено сподівання, ідеали, відчай та безнадія. Та чи завжди квіти — це символ радості? Адже з квітами людей проводжають в останню путь, приносять їх на могилу аж ніяк не на знак радості.
Назва збірки напрочуд містка і виразна, бо сфокусувала в собі не лише суперечності епохи, а й суперечності самого Бодлера. Збірка «Квіти зла» – вияв протиставлення Добра і Зла (презентація № 2, слайд 4-6).
4. Учитель. “Альбатрос” – найбільш програмний вірш Шарля Бодлера. Він входить в будь-яку поетичну антологію. “Альбатросом” представляють Бодлера і в тих виданнях, де кожен поет дається лише одним зразком його творчості.(презентація № 2, слайд 7)
На фоні музики читання напам’ять вірша «Альбатрос» учителем.
5.Аналіз змісту поезії Ш.Бодлера «Альбатрос» (презентація № 2, слайд 8-12).
– За допомогою якого образу досягається композиційна єдність твору?
– Що ми бачимо на першому плані?
– Як поступово змінюється сприйняття образу?
– Визначте, заповнивши таблицю, різницю між альбатросом у небі і на палубі (запис в зошитах).

у небі

на палубі
величний

приборкане крило
ясних висот владика

знесилено ступає
велетень

зборканий каліка
плавець повітряний

незграбний і смішний
пролітає

кульгає

– Який прийом композиційної побудови вірша «Альбатрос» використовує автор?
– Знайдіть в тексті вірша слова, якими характеризує Ш.Бодлер птаха і поета (запис в зошитах).

птах

поет
величний

глузує з блискавиць
володар морських просторів

володар гроз та грому
ясних висот владика

жадає висоти

– Який реальний і символічний план вірша «Альбатрос»?
– Як у вірші поєднуються традиції романтизму і модернізму?
6. Читання напам’ять різних перекладів вірша «Альбатрос» підготовленими учнями (додаток 1).

V. Рефлексія.
Учитель. Становище поета в тогочасному суспільстві бачиться Бодлеру безправним і трагічним. Поет приречений на нерозуміння. Дивовижне, воістину символічне втілення здобули ці думки у вірші “Альбатрос”. Тут – усе символ: і Альбатрос – великий прекрасний сильний птах, і моряки, які спіймали його, щоб посміятися і познущатися з нього. Альбатрос – образ-символ поета. Бодлер називає птаха “королем блакиті”. Йому, поетові, він співчуває, бачачи, як “волочаться за ним великі білі крила, як весла по боках розбитого човна”. У руках моряків Альбатрос утратив свою силу й могутність: його “ходити по дошках природа не навчила”. Але, попри увесь цей трагізм, у голосі автора немає приниженості. Навпаки, в останніх рядках вірша відчувається не лише гордість за поета, але й виклик тим, хто його принижує:
Поет, як Альбатрос – володар гроз та грому,
Глузує з блискавиць, жадає висоти,
Та, вигнаний з небес, на падолі земному
Крилатий велетень не має змоги йти.
1. Складіть «Асоціативний кущ»:
«Шарль Бодлер» (слайд 13)
(Бунтівник, романтик, денді, митець-новатор, король поетів, та ін.)
2. То чому ж такі протиріччя в оцінці особистості поета і його творчості?

VI. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника про життєвий і творчий шлях Ш. Бодлера.
2. Підготувати виразне читання поетичних творів Ш. Бодлера «Відповідності», «Вечорова гармонія».

Черговий номер

Каєнко Олександр

Каєнко ОлександрУчитель-методист зарубіжної літератури Новоукраїнського НВК – гімназії «Лідер». Заслужений учитель України, відмінник освіти, лауреат …

Сич Леся

Леся СичВикладач зарубіжної літератури в Немирівському НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. М.Д. Леонтовича-гімназія» та …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”