Автор: Шиян Наталя Євгенівна, вчитель зарубіжної літератури Миколаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 39 Миколаївської міської ради Миколаївської області
Презентація до уроку
Shiyan_Anna Karenina
СУЧАСНИЙ УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Сучасний урок… Яким він має бути аби зворушити дитячу душу, пробудити в ній кращі людські якості, запам’ятатися, стати дороговказом у майбутньому? Саме це хвилює мене як вчителя світової літератури вже багато років. Адже від уроку залежить все: сьогодення і майбутнє моїх учнів. У Концепції загальної середньої освіти підкреслюється: «Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної, здатної до самоосвіти й саморозвитку особистості, яка вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язування проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни». Тому намагаюсь кожен урок зробити якісним, спрямовую свою роботу не тільки на засвоєння учнями знань, предметних умінь і навичок, а й на розвиток творчих здібностей, на створення умов для розвитку самостійності, набуття ще в шкільному віці досвіду вирішення проблеми, активну співпрацю з учнями, що сприяє компетентнісному підходу до організації навчально-виховного процесу уроків відповідно до науково-методичної проблеми школи.
Загальновідомо, що найефективніший вплив на людину має та інформація, яка впливає на кілька органів чуття, і запам’ятовується вона тоді краще, коли активізовано як можна більше каналів. За словами К.Ушинського: «Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос і навіть, якщо можливо, нюх і смак, взяли участь в акті запам’ятовування… За такого дружнього сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам’ять». Саме ці слова стали головними для мене при підготовці і проведенні уроків.
Сучасні діти – це діти екранної інформації, тому, як не було мені важко, я постійно ознайомлююся з інформаційними технологіями, переймаю досвід колег, відвідую семінари, наради, підвищую власний фаховий рівень. Я впевнена, що комп’ютер активізує розумову діяльність учнів, формує знання. Діалог із класом і візуальний контакт не переривається протягом всього уроку. Тому часто використовую комп’ютерні презентації, які вміщують багатий ілюстративний і документальний матеріал. Але учні на моїх уроках не просто слухають і дивляться навчальний матеріал, а обов’язково готують випереджальні індивідуальні або групові завдання. В ході перегляду презентації вони або записують основні факти, або шукають відповідь на проблемне питання, або складають план, що дає можливість ефективно розвивати загальнонавчальні і предметні компетенції. Саме таким, на мою думку, і повинен бути сучасний урок світової літератури. Але не слід забувати, що мультимедійні засоби навчання виконують допоміжну функцію, а саме – досягнення більшого ефекту у сприйманні і розумінні літературного твору. Тому текст художнього твору і робота з ним посідає важливе місце на моєму уроці. Обговорення епізодів, складання цитатного плану, сенканів, коментоване і виразне читання, рольова гра, читання за особами, мотивація вчинків героїв – все це сприяє досягненню мети уроку. В старших класах вважаю необхідним проведення уроків-роздумів, уроків-досліджень, уроків-семінарів, які спрямовують роботу учнів не на репродуктивне відтворення навчального матеріалу, а на розвиток умінь і навичок самостійного здобування інформації, співпраці. Сприяють цьому і творчі, дослідницькі роботи, теми яких учні обирають на початку навчального року і при вивчені того чи іншого твору захищають. Так тільки учні 10-х класів в цьому навчальному році писали дослідницькі роботи на теми «Доля Анни Кареніної в романі Л.М. Толстого», «Багатозначність назви роману Стендаля «Червоне і чорне»», «Тлумачний словник імен та прізвищ героїв роману Ф.М. Достоєвського «Злочин і кара»», творчі роботи «Достоєвський і Україна», та багато інших.
Хочу презентувати один із моїх уроків, який я провела в 10-Б класі в січні 2012р. Його тема: «Суперечливий образ Анни» (за романом Л.М.Толстого «Анна Кареніна»). Це один із семи уроків, яких відведено на вивчення роману. На першому уроці учні були ознайомлені з тематичною картою, темами контрольних творів (див. додаток).
Питання сенсу життя справжнього щастя і кохання, сімейних стосунків актуальні в наші дні. Тому я вирішила побудувати цей урок як дослідження даної теми в історії, мистецтві і літературі (творчості Л.М.Толстого). Епіграфом до уроку невипадково були взяті слова сучасної української поетеси Ліни Костенко: «Страждаю, мучусь і живу, і гину…», які зацікавили десятикласників з першої хвилини уроку. Створена проблемно-пошукова ситуація на початку заняття сприяла активізації навчально – пізнавальної діяльності учнів, підвищенню їх інтересу до теми, яка вивчається. Сприяли цьому і принципи науковості, системності і послідовності у викладенні нової теми, історизму, пріоритету загальнолюдських цінностей, різноманітні форми (групова, індивідуальна, фронтальна) і методи (бесіда, розповідь, спостереження за мовою і вчинками героїв роману, опора на життєвий досвід учнів) роботи з учнями. Дослідження груп істориків, мистецтвознавців і літературознавців допомогли зрозуміти учням актуальність питань: «Як жити? В чому сенс життя? Якою повинна бути родина?» Учнями самостійно було зроблено висновок щодо головної теми роману «Анна Кареніна», на яку вказував автор («В «Анні Кареніній» люблю думку сімейну»,- вказував Л.М.Толстой), значення імені – Анна Кареніна – для читачів, особливо сьогоднішніх. Мультимедійна презентація доповнила ілюстративний цитатний матеріал, який було розміщено на дошці, містила схеми порівняння роману «Анна Кареніна» з повістю «Тіні забутих предків» Михайла Коцюбинського. Було використано відеоролик з презентацією фільма «Анна Кареніна». Створення сенкану і пісня А.Пугачової «Анна Кареніна», під супровід якої учні виконували творчу роботу, активізували підбиття підсумків уроку. Урок пройшов цікаво, пізнавально. Відбулось дослідження – подорож у минуле і майбутнє. Адже долаючи роки й відстані, до сьогоднішніх десятикласників дійшли думки і почуття одного з найсвітліших умінь людства Л.М.Толстого.
Життя триває. Завтра знову зайду до класу. Як зробити урок цікавим, сучасним, перетворити його у годину естетичної насолоди, посилити прагнення учнів до знань, сформувати учня-читача. Тому реформування освіти в Україні передбачено самою дійсністю, часом. Ми, вчителі світової літератури, повинні вдосконалювати методику викладання літератури, активніше впроваджувати інноваційні технології, використання яких сприятиме покращенню якості навчально-виховного процесу, приверненню уваги учнів до найкращих надбань світової літератури, формуванню гуманістичного світогляду самостійної, творчої особистості.
УРОК – ДОСЛІДЖЕННЯ
Тема: Суперечливий образ Анни (за романом Л.М.Толстого «Анна Кареніна»)
Мета: продовжити знайомство учнів із романом «Анна Кареніна», проаналізувати образ Анни, дослідити причини суперечливості цього характеру, розвивати вміння аналізувати, співставляти і робити висновки, виховувати у десятикласників справжні моральні цінності, любов до життя, родини.
Обладнання: портрет Л.М.Толстого, Анни Кареніної (листівка ХІХ ст.), відео, мультимедійна презентація, пісня А.Пугачової «Анна Кареніна».
Тип уроку: урок-дослідження
Інтеграційний фон: історія, українська література, музичне і образотворче мистецтво.
На дошці епіграф:
Страждаю,
мучусь і живу,
і гину…
Л. Костенко
Випереджальні завдання. На попередньому уроці учні отримали завдання по групам (історики, мистецтвознавці, літературознавці). Клас поділено на 3 групи, але на уроці приймають участь всі учні.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тому розпочати урок я хочу словами Пушкіна, а ви, подивіться відеоролик, присвячений роману «Анна Кареніна», подумайте, щодо тих завдань, які ми поставимо сьогодні перед собою.
А счастье было так возможно,
Так близко! Но судьба моя уж решена.
Неосторожно,
Быть может, поступила я… ( «Євгеній Онєгін» О.С.Пушкін)
(учні самостійно визначають мету уроку)
Епіграфом до нашого уроку пропоную слова Л.Костенко Яке тут слово є головним для Анни? І чому цей образ є суперечливим? (це і є наше проблемне питання, на яке завдяки нашому дослідженню, ми спробуємо знайти, і, я впевнена, знайдемо відповідь).
Завдання:
Історики: дослідити історичну епоху написання роману «Анна Кареніна».
Літературознавці: дослідити образи жінок, які стали прототипами А.Кареніної. (мультимедійна презентація, репродукції портретів жінок на дошці).
Мистецтвознавці: дослідити тему шлюбу, долі жінки в роботах художників 19 ст.
Висновок: 1860-1880 р.р. – період протиріч, переломна епоха в житті Росії, яка вплинула на проблеми головних героїв літературних і мистецьких творів. На перший план виходять питання: «Як жити?», «Якою повинна бути сім’я». Цікавлять ці питання і Л.М.Толстого. Він пов’язує Анну з усіма героями роману, розкриває сімейні стосунки родин вищого світу.
Якими словами починається роман? Як ви їх розумієте?( «Всі щасливі родини схожі одна на одну, кожна нещаслива родина нещаслива по-своєму.»)
Сім’я Кареніних | АННА | Сім’я Левіних |
Сім’я Облонських | Сім’я Вронських | |
Сім’я Щербацьких |
(…очень мила. Я бы с вами объехала вокруг света и не соскучилась бы… Я полюбила вас)
Висновок: шукає сенс життя і головний герой твору М.М.Коцюбинського «Тіні забутих предків» – Іван. Він не аристократ, а простий селянин, але теж хоче бути щасливим. Життя дуже складне, суперечливе.
ІІІ. Підсумки. Повернення до епіграфу, проблемного питання, мотивація твору, образу Анни Кареніної. Робота над значенням імені головної героїні (Анна – благодать, дарунок, Кареніна – розум). Який же дарунок своїм читачам робить автор роману?
Творча робота (складання сенкана під пісню А.Пугачової «Анна Кареніна»)
ІV. Оцінки.
Додаток.
Теми контрольних творів:
Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”