Автор: Чоловська Ольга Сильвестрівна, вчитель зарубіжної літератури Борщівської ЗОШ І-ІІІ ст №2, Тернопільська обл.
Презентація до уроку
Мета: Спонукати учнів до пошукової роботи, формувати їхнє уявлення про О. Блока, як поета –символіста, розвивати асоціативне мислення учнів, навики компаративного аналізу поетичного тексту, вміння визначати наявність в них елементів символізму; формувати естетичні смаки.
Обладнання: збірки віршів Олександра Блока, підручники, збірка віршів О. Пушкіна, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань (5хв.)
Бесіда за питаннями
– Що таке символізм? Коли він виник у західноєвропейській літературі?
– Що призвело до розквіту символізму у російській літературі?
– Чим зумовлена відмова символістів від зображення повсякденного життя?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. (3 хв)
Слайд 1.
1. Обговорення фону першого Слайду.
– Які кольори переважають на цій картинці?
– Які асоціації у вас з’явилися від цієї картинки? Що для вас означають ці кольори?
Постараємося з’ясувати, як ці кольори відобразилися в житті відомого російського поета-символіста Олександра Блока.
Епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова, народжені в його поетичній душі.
Сотри случайные черты
И ты увидишь – мир прекрасен
– Яким ви собі уявляєте автора таких рядків?
О, я хочу безумно жить!
Все сущее – увековечить
Безличное – очеловечить
Несбывшееся воплотить»
– Яких нових фарб додали ці рядки у портрет душі письменника?
ІІІ. Засвоєння учнями нових знань, формування вмінь та навичок (32хв.)
Слово вчителя. (Пропедевтичне завдання пошукового характеру).
На попередньому уроці ви отримали перелік понять, які асоціюються у мене із ім’ям Олександра Блока. Вашим завданням було знайти факти біографії письменника, пов’язані з ними.
Слайд 2 (через гіперпосилання вихід на Слайди 3 – 12 (клік на опорному слові) і повернення (клік на фоні Слайду) до Слайду 2)
Бекетови (Слайд 3)
Олександр Блок народився у домі свого дідуся Бекетова Андрія Миколайовича, видатного ученого біолога, ректора Петербурзького університету. Бабуся Єлизавета Григогрівна Бекетова – дочка відомого дослідника Середньої Азії Г. С. Кареліна – володіла декількома іноземними мовами, була талановитим перекладачем. В житті їй пощастило спілкуватися з Гоголем, Достоєвським, Л. Толстим, Ап. Григорєвим, Полонським, Майковим. Блок дуже жалів, що вона не залишила літературних спогадів про ці зустрічі. В автобіографії Блок писав, що «от дедов унаследовали любовь к литературе и незапятнаное понятие о ее высоком значении их дочери – моя мать и ее две сестры». Влітку з дідусем і бабусею відпочивали у маєтку Шахматово, захоплювалися чарівними навколишніми краєвидами. Батьки (Слайд 4)
Батько Олександр Львович Блок – професор Варшавського університету, талановитий вчений-юрист, добре знав і цінував літературу і мистецтво взагалі. Та водночас людина неврівноважена, жорстока, що й призвело до розлучення. Мати – Олександра Андріївна Бекетова, перейняла духовні традиції свого рідного дому: любов до літератури, мистецтва. Як і її мама, багато працювала над перекладами літературних творів.
Полкові казарми (Слайд 5)
У 1889 році мати вдруге вийшла заміж за офіцера Ф. Кубліцького-Піоттух. В 1903 році разом з матір’ю та вітчимом Олександр Блок жив у полкових казармах леб-гвардії гренадерського полку.
Фабрика (Слайд 6)
Шлях до школи пролягав повз тюлеву фабрику, а за річкою розкинулися заводи Нобеля і Лесснера. Блок не раз спостерігав, як набирали робочих на фабрику, як вони товпилися коло прохідної, бачив робітничі бойкоти. Свої враження цього періоду Блок виразить у вірші «Фабрика».
Робота з текстом з елементами аналізу.
Виразне читання напам’ять вірша «Фабрика»
– Зверніть увагу на головні образи-символи вірша.
– Яким запам’яталося Олександру Блоку життя поряд із фабрикою?
Філософія Соловйова (Слайд 7)
Великий вплив на О. Блока мала теорія «младосимволізму» Володимира Соловйова. Ідеаліст і містик, вслід за Платоном, стверджував подвійну природу світу – поєднання реального і ідеального. І ці два світи за його теорією протистоять один одному. Основу світу становлять «божественное начало», «высший мировой разум», які проявляються в «мировой душе», «Вечной Женственности»,. Теорія младосимволізму Соловйова – це протиставлення землі – поета і неба – Прекрасної Дами. Вищий сенс життя у Любові,
яка може і повинна врятувати світ, внести в нього гармонію
Мендєлєєва (Слайд 8)
З Любов’ю Мендєлєєвою Олександр Блок буде грати у самодіяльному театрі. Йому довірять роль Гамлета, їй – Офелії. В їх душах зародиться кохання. 7 листопада 1902 року він освідчиться. І саме їй судилося стати Прекрасною Дамою його ранньої творчості.
Але стосунки їхні не будуть простими. Мендєлєєвій хотілося простого земного кохання, а для Блока вона була божеством.
Прекрасна Дама (Слайд 9)
У 1904 році вийде перша книга віршів Олександра Блока «Стихи о Прекрасной Даме»
Образи-символи (Слайд 10-11)
Прекрасная Дама, Владычица Вселенной, Вечная Женственность, Душа мира. Вона являється у снах, казці, сутінках, тумані, оточена тінями. Ліричний герой – раб, отрок, лицар, готовий все життя з радістю служити своїй Дамі.
Перегляд ілюстрацій Ірини Слєпової до творів О. Блока.
– Поділіться своїми враженнями від побаченого.
Революційний Петербург Спогади сучасника О. Блока
“Мне уютно в этой мрачной и одинокой бездне, имя которой – Петербург.. Куда ты несешься, жизнь? Ото дня, от белой ночи – возбуждение, как от вина”.
Худющий, нелюдимый солдат в длинной шинели бродил по городу, размышляя о революции – неукротимой, как набег скифской конницы на чужеплеменные шатры.
Он забыл свои стихи и вспоминал тютчевские:
Счастлив, кто посетил сей мир
В его минуты роковые..
Столичные барышни вряд ли узнали бы теперь в этом солдате кумира их первой любви –
Александра Блока. Нет, уже не стихи о Прекрасной Даме замышлял он на распутье ветров, где еще вчера старая цыганка дала ему поцеловать свою руку, всю в кольцах и перстнях. Теперь в нем – уже в зрелости – зарождалась книга о последних днях царской империи
Да, скифы мы, да, азиаты мы
С раскосыми и жадными очами..
Запирайте этажи –
Нынче будут грабежи!
Отмыкайте погреба –
Гуляет нынче голытьба!
На скользком мосту, при зыбком свете фонаря, Блок записывал самое откровенное, самое наболевшее: “Что-то нервы притупились от виденного и слышанного. Опущусь – и сейчас же поднимается этот сидящий во мне Распутин..
Все, все они – живые, и убитые дети моего века – сидят во мне. Сколько, сколько их!”
Лист Луначарського в ЦК ВКПб
Решение ЦК РКП по поводу Блока кажется мне плодом недоразумения. Кто такой Блок? Поэт молодой, возбуждающий огромные надежды, вместе с Брюсовым и Горьким, главное украшение нашей литературы. Человек, о котором “Таймс” недавно написала
большую статью, называя его выдающимся поэтом России и указывая на то, что он признает и восхваляет Октябрьскую революцию. Блок заболел тяжелой ипохондрией,
и выезд его за границу признан врачами единственным средством спасти его от смерти. Но вы его не отпускаете.
Могу заранее предсказать результат, который получится вследствие вашего решения. Блок умрет недели через две, и тот факт, что мы уморим талантливейшего поэта России,
не будет подлежать никакому сомнению и никакому опровержению”.
(Из письма А. Луначарского в ЦК РКП(б) 16 июля 1921 года)
Блок й справді потребував лікування. Останнім часом йому здавалося, що світ душить його, потрібна була хоча б зміна обстановки, але йому не дали згоди на виїзд за кордон.
Літераторські містки (Слайд 12).
Це місце на Волковому кладовищі, де поховані найвидатніші поети Росії. Тут перепоховано прах Блока.
Тіло Олександра Блока знайшло прихисток на Літераторських Містках, а його душа й досі живе у блоківській поезії.
2. Слово вчителя
Вірш, в якому найбільш яскраво виражене протиставлення реального й ідеального, безперечно «Незнайома».
Я хочу зачитати вам відгук критика Д. Максимова про «Незнайому»
«Это стихотворение о прозе и поэзии, о противоположности и единстве враждебных и трагически родственных друг другу стихий, о преображающей силе поэтической фантазии, в каком-то высоко духовном смысле близкой преображающему влиянию вина, – но, хотя поэт и кончает стихотворение словами «Ты право, пьяное чудовище! Я знаю: истина в вине», его опьянение, его «вино» иное, чем то, которым дурманят себя «пьяницы с глазами кроликов». Сила этого поэтического, то есть иносказательного вина в том, что оно сквозь мертвую прозу пошлости позволяет видеть поэтическую сущность мира единого, целостного».
Давайте і ми спробуємо побачити те, що побачив критик.
3. Виразне читання напам’ять вірша.
4. Коло обговорення
– Поділіться своїми враженнями про вірш.
– Чи правий критик, говорячи про прозу і поезію? В чому це відобразилося?
– Які дві ворожі стихії, на вашу думку, має на увазі критик?
5. Самостійна робота за варіантами
По пам’яті виписати образи, з допомогою яких автор описує реальне життя (І варіант) і ідеальний світ(ІІ варіант). Слайд 13
Методичний коментар. Такий вид діяльності дає можливість не тільки розвивати навики роботи з образами-символами, але й одночасно перевірити знання вірша напам’ять.
6. Робота в парах.
Порівняйте ці образи і зробіть висновки.
7. Коло обговорення. Бесіда за питаннями
– Який світ більше до душі поету і чому?
– Які традиційні для О. Блока образи-символи ви зустріли у вірші? Слайд 14
– Чи можна за образами-символами намалювати портрет Незнайомої? Наскільки вона реальна?
8. Робота в групах з конвертами-підказками
І група
Аналіз вірша «О доблестях, о подвигах, о славе..»
Підготувати виразне читання вірша
Проаналізувати вірш у порівнянні із іншим подібним за будовою віршем, який вам відомий, за планом:
– Особливості композиції;
– схожі елементи змісту;
– настрій віршів.
Конверт-підказка 1
О. С. Пушкін «Я помню чудное мгновенье..»
Конверт-підказка 2
Пригадайте, що таке обрамлення.
Конверт-підказка 3
Які почуття переважають у Пушкіна і які у Блока?
ІІ група
Аналіз вірша «О весна, без конца и без края..»
Завдання
1. Підготувати виразне читання вірша
Сформулювати життєву позицію ліричного героя
Конверт – підказка 1
Подумайте, чи можна блоківське «принимаю» вважати позицією покори?
Конверт-підказка 2
Випишіть образи-символи, що зображають позицію героя?
Конверт-підказка 3
Весна – символ оновлення життя, в людському житті – символ юності;
«без конца, и без краю мечта»;
«приветствую звоном щита»;
«враждующая встреча», але «не брошу щита»;
«принимаю» все позитивне і негативне, що є в житті.
9. Слово вчителя
Коли я навчалася в школі, вірш «О весна, без конца, и без края..» здавався мені сповіддю сильної, обтяженої досвідом людини. Але одне його виконання, докорінно змінило це враження. У 80-их роках вийшла в світ повість Бориса Васильєва «Завтра была война», а ще через пару років з’явилася і екранізація цього твору. Головні герої – випускники школи передвоєнного пріоду. Вони живуть у надто складний час – в умовах сталінських репресій, коли читати Блока, Єсєніна вважається соціальним злочином. І все ж вони їх читають. Іскра Полякова саме цей вірш читає на випускному балу. За старою, доброю традицією вони зустріли сонце. А з поверненням додому дізналися, що розпочалася війна, з якої багатьом з них не судилося повернутися. Епізод фільму, коли читаються рядки вірша, настільки мене вразив, що з того часу він для мене пов’язаний із випускниками школи. Вірю, що він стане і вашим надбанням.
ІV. Рефлексія (3 хв.)
Пригадайте картинку, з якої ми розпочали сьогоднішній урок.
– Які кольори в ній преважали?
– Чи хотілось би вам зараз поміняти в ній щось, наприклад, композицію, кольори, елементи? Якщо так, то поясніть чому?
V. Виставлення і мотивація оцінок (1хв.)
VI. Домашнє завдання (1 хв.)
1. Ознайомитися з автобіографією Анни Ахматової «Коротко про себе». Створити психологічний портрет поета і людини Анни Ахматової
2. Підготувати виразне читання напамять вірша А. Ахматової (за вибором учнів)
Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”