fbpx

в школах України

Сильний людський характер в екстремальній ситуації за оповіданням Д. Лондона «Любов до життя»

Автор: Флоренко Ляля Миколаївна, вчитель зарубіжної літератури, вища категорія, Софіївська ЗОШ І-ІІІ ст. Первомайського районної ради Миколаївської області
Презентація до уроку

Florenko_London
Мета: показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя оповідання «Любов до життя»; розкрити роль пейзажу в художньому творі; розвивати навички аналізу художнього твору, критичне мислення, творчі здібності учнів; формувати уміння висловлювати та обстоювати власні думки, навички роботи з книгою; виховувати в учнів вольові якості, життєвий оптимізм і гуманізм.

Тип уроку: урок вивчення художнього твору.

Методи і прийоми: слово вчителя, словникова робота, вибіркове та коментоване читання, робота з епіграфом, словесне малювання, робота в парах, прийом «Лови помилку» та «Павутинка».

Обладнання: портрет Дж. Лондона, карта світу, підручники, ілюстрації.

Цілі уроку:
учні повинні знати:
· зміст оповідання;
· риси характеру героїв;
· значення слова «анонімний»;
учні повинні вміти:
· виділяти ключові епізоди;
· переказувати зміст оповідання;
· характеризувати героїв з використанням цитат;
· пояснювати сенс відсутності імені головного героя;
· визначати роль пейзажу оповідання;
· тлумачити сенс назви твору.

Епіграф: Лише ті здатні цінувати життя, кому доводилося бути на краю смерті.
Джавахарлал Неру

Хід уроку

І. Етап орієнтації.
1. Інтерактивний прийом «Лови помилку».
* Джек Лондон видатний російський (американський) письменник.
* Справжнє прізвище Дж. Лондона – Семюел Клеменс (Джон Гріффіт).
* «Любов до життя» – це пригодницький роман (оповідання).
* Події оповідання відбуваються в Африці (на Півночі).
* Люди з китобійного судна «Пілігрим» («Бедфорд») помітили якусь дивну істоту, яка йшла (повзла) до води.
* Цією істотою виявився ведмідь (герой).
* У бухті «Каліфорнія» («Сан – Франциско») судно кинуло якір.
* Перебуваючи на судні, герой круглішав, гладшав, тому що кишені набивав золотом (хлібом).

2. Робота з епіграфом.
* Як ви розумієте слова епіграфа?
* Чи є в нас підстави стверджувати, що людина лише тоді починає цінувати життя, коли потрапляє в екстремальні ситуації?
Висновок. Джек Лондон вірив у безмежні можливості людини, яку зробив предметом свого поклоніння. Про сильну, незламну, мужню людину-переможця піде розмова на уроці.

ІІ. Етап цілепокладання.
1. Визначення спільно з учнями завдань уроку.

ІІІ. Етап проектування.
Слово вчителя. Сьогодні, розглядаючи оповідання «Любов до життя», спробуємо з’ясувати, що автор вважає найціннішим, і як має жити людина, щоб достойно пройти земний шлях.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності.
1. Бесіда
· Назвіть героїв оповідання «Любов до життя».
· Кому симпатизує автор?
· Чому ж він жодного разу не називав імені головного героя? Чи випадково це?

2. Словникова робота.
„Анонімний» має грецьке походження і в перекладі означає – без імені автора.
– Не даючи своєму герою імені, Джек Лондон хотів підкреслити, що немає значення, як називати людину, головне, щоб вона залишалася Людиною.

3. Робота з текстом. Вибіркове читання.
– За яких обставин ми зустрічаємо Білла та його супутника на початку твору? (Золотошукачі, виснажені, стомлені, їхні кості нили, дубіли ноги..)
– Чому саме в такому стані перебувають герої? (Сама природа ставить їм усілякі перешкоди: вкритий каменюками берег, річка з крижаною водою..).

4. Словесне малювання.
– Якими ви уявляєте цих чоловіків? Намалюйте словесні портрети Невідомого та Білла, скориставшись для цього першим абзацом твору.

5. Робота з текстом. Коментоване читання.
– Що сталося під час переходу через річку?
– Як змінювався фізичний і психологічний стан героя протягом твору?
– Як впливає природа на зміну стану героя? Чому? (Залишившись без допомоги, герой відчуває, що він самотній не лише в цій холодній пустелі, він самотній у Всесвіті. Описи природи підкреслюють безпорадність героя, безвихідь його становища. Природа не просто ворожа людині – вона до неї байдужа, і це особливо лякає, оскільки людина відчуває себе викресленою із життя)
– Доведіть, що ситуація, в яку потрапив герой оповідання «Любов до життя», була екстремальною? (Ушкоджена нога, зрада товариша, відсутність їжі, патронів, небезпечний і довгий шлях).

6. Моделювання логічного ланцюжка «Шлях до порятунку безіменного героя».
«Шлях до порятунку безіменного героя»

Поранена нога → зрада Білла → гостре відчуття голоду → сірники → марне полювання на куріпку → невдала рибалка → сльози відчаю → сирі пічкурі → живі пташенята → погоня за куріпкою → здоровий бурий ведмідь → вовки → сліди людини → Біллові кістки → хворий вовк → китобійне судно.
Слово вчителя.
Незважаючи на екстремальні обставини,які довелося здолати, хворий герой лишається живим, а. Білл гине. Як ви гадаєте, чому? Що допомогло йому вижити? (Людині в критичній ситуації потрібно мати надію на щось краще. Безіменного героя не залишала надія, що його чекає товариш. Саме це змушувало героя продовжувати шлях і боротися за життя)

7. Прийом «Павутинка».
Назвіть риси вдачі героя, що допомогли йому вижити.
витривалість
гуманізм
стійкість
сила волі
людяність
Герой
надія
благородність
мужність

8. Бесіда.
– Якби на місці Білла був Невідомий, чи вчинив би він так, як Білл?
– А чому Білл так вчинив?
– Які йому притаманні риси характеру?

боягузтво
егоїзм
самовпевненість
ідлість
бездушність
Білл

жадібність
аморальність
жорстокість

Висновок. Людина як істота наділена свідомістю, мусить не піддаватися тиску обставин, знаходити вихід із будь-якого, навіть найскрутнішого становища, тому що життя цього варте.

9. Робота в парах (на партах учнів лежать аркуші з духовним заповітом Матері Терези).
Завдання.
Знайти висловлювання, які найточніше передають головну думку твору. Обґрунтувати свої думки.

«Духовний заповіт Матері Терези»

10. Робота над заголовком оповідання.
– Як ви гадаєте, чому автор назвав оповідання саме так?
– Який із варіантів перекладу оповідання – «Жага до життя» чи «Любов до життя»? – здається вам таким, що більш влучно розкриває головну думку твору? (Любов – внутрішній духовний потяг до чого чи до кого-небудь. Жага – надзвичайно сильне бажання, пристрасне прагнення, почуття).
– Якби автором оповідання були ви, яку б назву йому дали? Що відображено у назві оповідання: тема чи його ідея?

11. Узагальнююче слово вчителя.
Отже, вирішальним фактором у боротьбі за життя, за перемогу стають не матеріальні цінності, а духовні якості людини, її воля. Письменник зображає не просто людину, а особистість, яка підноситься над оточенням завдяки своєму природному обдаруванню. Він доводить, що людина не безпомічна, що навіть у найважчих обставинах переважають її духовні якості, її моральна позиція. Її воля або слабкодухість. Людяність або користолюбство. Почуття морального обов’язку або бажання розбагатіти понад усе.
Вершиною людської гідності є здатність захистити слабшого, вірність дружбі, законам товариськості, гуманізм у стосунках між людьми. Такими були улюблені герої Джека Лондона. Таким був і він сам.

V. Контрольно-оцінювальний етап. Рефлексія.
1. Усна рефлексія.
Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»
Продовжити речення: «Я раджу Вам прочитати оповідання Дж. Лондона «Любов до життя» тому, що..»

VI. Домашнє завдання.
1. Скласти план статті підручника ст. 165 – 167 (Про Ш. Петефі).
2. Підготувати повідомлення про Шандора Петефі.
3. Завдання на вибір:
1) Підготувати усну відповідь на питання «Чого я навчився у героя оповідання Дж. Лондона «Любов до життя»?
2) Скласти сенкани на тему «Життя», «Безіменний герой».
3) Написати твір–есе «Думки вовка або Білла в останні хвилини життя».

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”