fbpx

в школах України

Урок позакласного читання за романом Ю.Гордера «Помаранчева дівчинка»

Автор: Євдокія Кашуба, вчитель зарубіжної літератури Малорублівської ЗОШ І–ІІ ступенів Котелевського району Полтавської області
Презентація до уроку
Kashuba Time to choose

ЗРОБИТИ ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР

Урок позакласного читання за романом Ю.Гордера «Помаранчева дівчинка». 9 клас

Мета: виявити рівень сприйняття учнями роману Ю.Гордера «Помаранчева дівчинка», формувати двопівкульне мислення; розвивати вміння презентувати і захищати свій проект; прищеплювати інтерес до сучасної літератури, виховувати вміння знаходити і відчувати СВОЄ місце на землі, прагнути робити правильний вибір у житті.
Тип уроку: біоадекватний урок з елементами проектної технології.
Обладнання: демонстраційні слайди, відповідне обладнання для їх демонстрації; учнівські проекти за романом Юстейна Гордера, музика для релаксації; «Політ джмеля» М.А. Римського-Корсакова.
Символ уроку: терези.
Епіграф. Якщо ти зараз не живеш, то уже не оживеш. Відповідай, а ти живеш?
Піт Хейн, датський поет

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Гра на розвиток творчого мислення «Біном фантазій» (слайд 2).

(Беремо два слова, далекі за змістом, і намагаємось їх поєднати. Наприклад:

  • Помаранч із конвертом.

По вулиці котиться помаранч із конвертом. Це його «будинок». Конверт йому подарував хлопчик Сергійко.

  • Помаранч у конверті.

Таня приходить додому, відкриває конверт, а там – помаранч. Здивована дівчинка біжить у ванну за ліками, а в аптечці – теж помаранч. Таня хоче випити води, а в холодильнику – помаранч! Приходить додому мама і вони з Танею влаштовують День помаранча).

  • Скажіть, будь ласка, чому ми з вами розпочали урок із розмови про помаранчі?

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Звучить тиха спокійна музика (слайд 3).

Учитель. А зараз я попрошу вас сісти зручніше, глибоко вдихнути, видихнути. Добре. Ще раз. Глибоко вдихніть і видихніть. Використайте цей процес розслаблення, щоб відчути себе спокійними і розслабленими. Подумки уявіть себе в якомусь місці на природі, яке дає вам відчуття тепла, затишку, спокою і безтурботності. Знайдіть це місце у своїх спогадах чи у своїх фантазіях. Зосередьтесь на деталях цієї картини. Побачте це, почуйте і відчуйте, ніби насправді зараз там. Уявіть себе в усіх деталях: колір, звук, запах, дотик. Продовжуйте бачити себе в дуже розслабленому стані на природі.

А зараз подумки окиньте себе поглядом з голови до п’ят. Уявіть, що ви – художник. Що ви візьмете до рук: крейду, шматочок вугілля, палітру чи, може, чарівну паличку? Починайте малювати свою картину. Намалюйте на ній терези. Якої вони у вас форми? Якого кольору? З чого вони? З якою метою ви їх малюєте? Як би ви хотіли застосувати їх? Продовжуйте малювати терези. Попросіть їх стати для вас символом вибору. Що і між чим ви будете вибирати? А що покладете на свої терези? Пригадайте роман Юстейна Гордера «Помаранчева дівчинка». Після розказаної історії про Помаранчеву Дівчинку батько пише синові: «…у тебе є вибір, чи хочеш ти коли-небудь у майбутньому народитися і жити на цій планеті. Тобі невідомо, коли це може статися, і невідомо, скільки тобі буде відпущено прожити, але говорити про великий термін не приходиться. Ти тільки повинен зрозуміти, що, якщо ти вибираєш можливість коли-небудь, коли прийде час, або, як ми говоримо, проб’є час тобі народитися на світ, точно так проб’є час, коли тобі прийдеться його покинути. … Що б ти вибрав, Георг, якби існувала вища сила, яка дозволила тобі зробити такий вибір?… Вибрав би ти для себе земне життя, неважливо, довге чи коротке, через сто тисяч або через сто мільйонів років? Чи ти відмовився б приймати участь у цій грі, тому що тобі не подобаються її правила?» А вам подобаються правила нашого уроку? Правила вашого відпочинку на природі? Вслухайтесь у звуки, які оточують вас. Придивіться уважніше. Що ви бачите навколо себе? Роздивіться різнокольорову гаму добре знайомих вам слів. Запам’ятовуйте їх: ЖИТТЯ, ВСЕСВІТ, НАВКОЛИШНІЙ СВІТ, ВІРА, НАДІЯ, ЛЮБОВ, БОГ, СМЕРТЬ, ДОБРО, СОНЦЕ, НЕБУТТЯ, НЕВІДОМІСТЬ, ДИЯВОЛ. Які запахи ви вчуваєте? Якою енергією наповнені почуті слова? Розмістіть їх на свої терези. Надайте своїй картині закінченості. Легким порухом руки ви вільно можете також підправити у вашому тілі все, що вважаєте за потрібне. Полюбуйтеся собою і своєю картиною. Насолоджуйтесь своїм станом, станом здорового духу і тіла. Огорніть себе і своє творіння любов’ю, і пошліть свою любов навколишньому світу.

Думки, образи, почуття ясні, яскраві… голова світла… пам’ять чудова… ваше тіло наповнюється бадьорістю, здоров’ям, впевненістю в своїх силах… Розумова працездатність відновлюється і зростає. Все почуте залишається в пам’яті. Розплющте очі…підведіться, струсніть руками… Настрій бадьорий, чудовий.

  1. IV. Візуалізація.
  • В якому місці ви себе уявили?
  • Що бачили навколо себе? Які кольори, звуки, запахи вчували?
  • Чи вдалося намалювати свою картину? Опишіть її.
  • Символом чого послужили вам терези?
  • До чого хотілося вам доторкнутися? А що хотілося посмакувати?
  • Що ви розмістили на своїх терезах?
  • Замалюйте свій образ ( малювання образу).

Представлення образу вчителя (слайд 3) та учнівських робіт.

  1. V. Сприйняття чуттєво-образної картини твору.

Бесіда-первинне виявлення сприйняття художнього твору.

  • Чи було вам цікаво читати «Помаранчеву дівчинку» Ю.Гордера?
  • Які труднощі з’являлися при читанні? Чим би ви це пояснили?
  • Що ви дізналися про автора твору?
  • В чому особливість роману «Помаранчева дівчинка?»

(Особлива форма викладу: епістолярний жанр. Лист батька, якого немає вже 11 років, синові, якому вже 15 років. Разом вони і пишуть книгу, свою історію).

  • Які почуття ви переживали під час читання? Обгрунтуйте свою відповідь.
  • Поміркуйте над тим, яка головна думка твору?

Дослідницьке завдання уроку: довести, що головна проблема роману «Помаранчева дівчинка» – проблема вибору.

Для цього звернемося безпосередньо до тексту і надамо слово вам для представлення і захисту своїх проектів (слайд 4).

ПРОЕКТ 1. «Зорові образи»

Завдання:

  • Визначити, які зорові образи поставали у вашій уяві під час читання книги Ю.Гордера.
  • Виписати зорові образи і визначити їх роль у творі.

 

Зорові образи Роль зорових образів у тексті
Книга об’єднує минуле і майбутнє
Батьківський комп’ютер ниточка до розуміння історії батькової оповіді
Густий сніг, сонце, місяць, зорі створюють гармонійну картину навколишнього світу
«Телескоп Хаббла» зв’язок із Всесвітом
Дівчина з помаранчами кохання з першого погляду
Собор в Різдво, Різдвяне богослужіння роль традицій в житті героїв; місце зустрічі
Пусті вулиці під час різдвяних церковних дзвонів підкреслена урочистість зустрічі і перших почуттів
Мама «схожа на великий знак запитання» невід’ємна частина історії

про Помаранчеву Дівчинку

Лижні змагання в Осло молодість, енергія, рух, життя
«Помаранчевий гай» з перезрілими плодами надія на побачення, сумнів, оцінка нестриманої поведінки
Хворий батько у «зимовому саду» холод, пустка
«Зоряне небо» доля, життя, пізнання Всесвіту
«Місяць в ущербі» хвороба, загроза життю батька, закінчення його земного шляху.
Висновки. Зорові образи створюють гармонійну картину єдності людини і природи. Людина живе, рухається, закохується, по-особливому сприймає навколишній світ, вивчає закони Всесвіту, розмірковує над вічними проблемами – і саме тому, в критичну хвилину свого життя, готова свідомо приймати певні рішення і залишати після себе СЛІД, ПАМ’ЯТЬ.

 

ПРОЕКТ 2. «Тактильні образи»

Завдання:

  • Поміркуйте, що з прочитаного ви можете відчути на дотик.
  • Виписати дотикові образи і визначити їх роль у творі.
Дотикові образи Роль дотикових образів у тексті
Шкіряний диван сімейний куточок
Старий комп’ютер, щоденник, старі фото джерело інформації, зв’язок із батьком
Помаранч загадка
Килим затишок
Лист послання до сина
Конверт пам’ять
Рояль душевне збудження почуттів
«Пластикові і паперові пакети» викликають море запитань у закоханого батька
«Помаранчі, на яких збереглися гілочки з листочками» свіжість, новизна, відродження, вічність почуттів
«Вологе волосся зі срібною пряжкою» свіжість, краса, незвичайність господарки
Куртка з «верблюжої вовни» тепло, сімейний затишок
Перина  союз двох, м’якість і легкість почуттів
«Брижі на поверхні води» течія життя, перепони і, одночасно, краса природи
«Зоря на небі – це гаряче сонце» філософія людського життя, загадка Всесвіту
«Холодна вечеря» тривога, самотність, відсутність «другої половинки»
Висновки. Дотикові образи доповнюють зорові, створюють атмосферу сімейного затишку, добробуту, спокою. Від усього віє СВІЖІСТЮ, ЧИСТОТОЮ, в якійсь мірі, наївністю. Автор за допомогою усіх органів чуття непомітно готує читача на фоні історії про кохання до зустрічі з більш глибокими, філософськими проблемами. Якими? Про це, мабуть, нам усім буде зрозуміло, коли зведемо докупи свої дослідницькі проекти.

 

ПРОЕКТ 3. «Слухові образи»

Завдання:

  • Виокремити і дослідити слухові образи в романі Ю.Гордера «Помаранчева дівчинка».
  • Звернути увагу на музичні твори, які зустрічаються на сторінках книги.
  • Запропонувати однокласникам музичний твір, який вам більше прийшовся до вподоби. Обґрунтувати свій вибір.
Слухові образи Роль слухових образів у тексті
«Гучний голос батька», «тонкий писклявий голос сина» прийом антитези (бас – дискант) підсилює вікову різницю між героями твору і, одночасно, надає теплоти і ніжності їхнім відносинам
Годинник відмірює час – кожному
Струмок течія життя
Дитячий садок майбутнє: життя завжди продовжується
Падіння розсипаних помаранчів зміни в житті
«Сміх пасажирів трамваю» життєрадісність, доброзичливість
«Биття серця» шаленство почуттів
«Помаранчевий вальс» коло життя, тепло, гра світла
Плач Помаранчевої Дівчинки настороженість, загадка, запитання
Гра на фортепіано («Місячна соната») філософія людського буття; «Місячна соната» – символ трагічної долі батька, боротьби Добра і Зла
Механічні ляльки торгового центру підняття і падіння людини вверх – вниз
«Дощ як із відра» оновлення
Хода Помаранчевої Дівчинки захоплення, грація
Органна музика Баха боротьба між життям і вічністю
Різдвяні дзвони свято душі, очищення, світло
«Старий фонтан, що б’є серед дерев» філософські роздуми про старість і молодість
«Політ джмеля» кохання, радість, щось інтимне, енергійне
«Босоноге шльопання Георга» домашність, дитинство
«Звук зумера» в телефоні поклик, нагадування
«Космічний політ» зв’язок людини з космосом
Висновки. Слухові образи Юстейна Гордера наповнюють твір життям, звуками музики, сміху, гамору, танцю. Читач опиняється то на землі, то у безмежних просторах Всесвіту, де звучить музика зір, музика космосу. Саме через звукові образи читачеві стає то по-домашньому затишно, то неспокійно на душі і на серці, то огортає сумовита задумливість над змінами життя. А життя – це «політ джмеля», якого Георг згадує в кінці твору.

Чому на початку роману юнак більше розмірковує над «Місячною сонатою» Бетховена, а в кінці – над «Польотом джмеля» Римського-Корсакова?

Автор пише, що «у музиці Бетховена багато і раю, і пекла». За словами Ференца Ліста, ІІ частина сонати – це «квітка між двома безоднями». А Георг називає її «веселою ляльковою виставою між двома трагедіями». Трагізм, думається, пов’язаний у тексті безпосередньо з невиліковною хворобою батька. Боротьба між життям і смертю була закінчена. Проте син дав відповідь на головне запитання батька за допомогою музики!

«Я знаю, що існує Зло, тому що чув третю частину «Місячної сонати» Бетховена. Але знаю також, що між цими двома безоднями ростуть прекрасні квіти і що з квітки скоро злетить життєрадісний джміль.

… Я роблю ставку на другу частину сонати. Є дещо, що називається жагою життя, а ті дві безодні я просто, просто обмину. Їх нема, їх не існує, вони не для мене.

… Мене раптом осяває, що я вирішив цю важку задачу з допомогою Ліста і особистої кмітливості».

Отже, ми робимо висновок: музика зіграла важливу роль у вирішенні головного питання для Георга. Вона ж відіграє і в нашому житті неабияку роль. Вона рятує і виводить людину на правильний шлях. Ми , як і Георг, віддаємо перевагу МУЗИЦІ ЖИТТЯ. Хай «Політ джмеля» дарує всім РАДІСТЬ, будить найкращі людські ПОЧУТТЯ, дає віру і, «мрію про нездійсненне, яка має свою назву», – надію.

 

Музична пауза. Творче прослуховування етюду з опери М.А.Римського-Корсакова «Політ джмеля» (слайд 4).

(За цей час записати в зошит одне запитання автору роману «Помаранчева дівчинка» Юстейну Гордеру).

ПРОЕКТ 4. «Смакові і нюхові образи»

Завдання:

  • Дослідити, чи є на сторінках «Помаранчевої дівчинки» образи, які ви могли б сприйняти на смак, нюх.
  • Поміркувати, чи допомогли вони вам у розумінні змісту роману.
  • Чи мандрували ви разом з Георгом і його батьком Яном Улавом тими містами і місцями, які стали для них дорогими?
Смакові образи:

«Пляшка коли», «помаранчеве желе», «помаранчевий сік», «соковиті помаранчі», «гіркі сльози», «тепла усмішка», «холодна сила», «солодкі помаранчі», «гіркі складки навколо рота», «віскі», «паління сигарети», «гаряча кава», «різдвяний пиріг», морепродукти, «тьонсбергзький салат».

Нюхові образи:

«Рибний магазин», «помаранчева шкірка», «фруктовий базар», «жарені сосиски з салатом із раків», «бульйонні кубики», «помаранчевий запах», «волосся пахло лимоном», «кілька ковтків шампанського», «біляве волосся

(Георга) пахне мандарином», «булочки з кокосом».

Висновки. Перш за все, ми дослідили, що на сторінках роману норвезького письменника чимало смакових і нюхових образів, які допомогли нам у розумінні змісту тексту. Ми разом із головними героями потрапляли то в холодну Норвегію (м.Осло), то в гарячу країну Іспанію (м.Севілья), екзотичну країну, у якої яскрава самобутня культура, свої звичаї, традиції, своє розмірене життя, будні якого наповнені різними наїдками, відпочинком, переживаннями. А головне – це країна цитрусових, які приваблюють неповторним ароматом і які приємні на смак, соковиті. А колір їх – символ доброти і оптимізму! Недарма саме ця гаряча країна об’єднала Веруніку і Улава в одне ціле. Веруніка продовжувала малювати свої помаранчі у школі живопису в Севільї, а Ян чекав кохану в Осло.

Пізніше, по поверненні дівчини в Норвегію, вони стали сім’єю і з гордістю і щастям вимовляли слово – МИ! Отже, помаранчі подарували двом РАДІСТЬ ЗУСТРІЧІ, ЩАСТЯ ЛЮБОВІ, а пізніше – ГІРКОТУ вічної РОЗЛУКИ. Проте батько і син так ведуть свою оповідь, що цієї гіркоти не відчувається. Навпаки, хочеться радіти життю і куштувати такі смачні і соковиті помаранчі!

 

Хвилинка насолоди. Мрії збуваються! Та й як обійтися без запашних помаранчів?Перед вами – бажані цитрусові. Що б ви хотіли з ними зробити? (Учнівські відповіді). Більшість хотіла б подарувати їх найдорожчій людині – і це добре. По закінченні уроку помаранчі будуть у вашому розпорядженні, а зараз продовжимо нашу роботу.

ПРОЕКТ 5. «Кольоропис»

Завдання:

  • Дослідити, які кольори використовує автор на сторінках свого роману.
  • Дати відповідь на питання, створенню якого настрою вони сприяють.
  • Подумати, яку ідею несе в собі кольорова гама Ю.Гордера.
Кольоропис роману
«Жовтий шкіряний диван», «зелене крісло-гойдалка», «червоний гоночний автомобіль», «золоті кучерики Георга», «галактики з чорними дірами», «білий халат», «синій трамвай», «помаранчева спортивна куртка», «темне волосся», «карі очі», «рожева дитяча перинка», «золоті помаранчеві сонця», «золотисті апельсини», «помаранчева пляма», «біла машина», «жовта палатка», «білий ведмідь», «срібна пряжка», «полум’яно-червоне плаття», «жовтий метелик», «червоне вино», «червона нитка», «мертвий білий голуб», «глибоке синє світло з очей Веруніки», «рожеві фламінго», «білий пейзаж за вікном», «жовтий диван», «чисте поле».
Висновки. Кольорова гама роману Ю.Гордера «Помаранчева дівчинка» дуже багата. Однак кидається у вічі, що основні кольори – жовтий (тепло, доброта, безпосередність, оптимізм), червоний (любов, сила волі, збудженість, активність), золотий (світло, чистота, багатство почуттів, високі мрії, потяг до небесних сфер), білий (нейтральний, але символізує чистоту почуттів Веруніки і Яна Улава). Саме ці основні кольори, на наш погляд, не дивлячись на те, що син отримує листа від померлого батька і його це непокоїть, оповідь і сама історія Помаранчевої Дівчинки несуть з собою світло, надію, оптимізм і безмежне тепло. Складається враження, що немає місця для смутку. Кольорова гама, використана автором, утверджує важливу ідею: КОХАННЯ ПЕРЕМАГАЄ ВСЕ, НАВІТЬ СМЕРТЬ.

 

  • Хто ж така Помаранчева Дівчинка? (Слайд 5)

“Не така, як усі”, “білка”, “фея з казки”

“таємниця”, “загадка”, “незнайомка”

Помаранчева дівчинка “ясновидиця”, “Білосніжка”

“Попелюшка”, “Спляча красуня”

для батька – дружина, мати його дитини

для сина – мама!

Проблемне запитання (слайд 6). З якою метою батько розповів синові історію Помаранчевої Дівчинки і залишив йому листа?

Учитель. Розповідь Яна Улава про Помаранчеву Дівчинку – це життя, а воно «схоже на гігантський лотерейний квиток, у якому явними стають тільки виграші». Який виграш отримав Ян? Кохання, Помаранчеву дівчинку, яка стала йому дружиною, матір’ю його дитини. Для нього – це справжнє ЩАСТЯ. Це – ЖИТТЯ! Недаремно, на мій погляд, на сторінках роману Ю.Гордера цитуються слова датського поета. Вони є ключовими до розуміння головної думки і проблематики твору.

Читання та коментування учнями епіграфа уроку.

Батько Георга задає ще маленькому, трирічному, синові головне запитання: який би вибір зробив він між життям і небуттям? Він запрошує сина зробити власний вибір. Отже, питання і проблема вибору – головна у творі норвезького письменника. Ваші терези на картині якраз і зважували ЖИТТЯ і НЕБУТТЯ. А життя включає в себе ті слова, поняття, які літали під час релаксації навколо вас.

Для Яна Улава любов – це його вибір. І тому син, довго розмірковуючи, вагаючись, інколи засуджуючи батька і за листа, і за таке важке підступне запитання, рішуче робить власний вибір: Георг вибирає життя, яке б воно не було! Бо він уже знає добро, бачить світ, вивчає Всесвіт, планує, мріє, закохується, живе – і підтвердженням цьому є слова Піта Хейна.

ЗРОБИ ПРАВИЛЬНИЙ ВИБІР – закликає автор читача – І ТИ БУДЕШ ЩАСЛИВИЙ, ти зустрінеш свою Помаранчеву Дівчинку. Як ми проживемо наше життя, залежить від нас самих, від нашого власного вибору.

Ще одне цікаве відкриття можна зробити із прочитаного, якщо звернути увагу на сльози Веруніки при Яну Улаву. Згадайте, чому вона плакала в Іспанії під час зустрічі з коханим? Тому що він її, сусідку «з Хюмлевейєна чи Ірісвейєна», не впізнав! Вони обоє – родом з дитинства! Отже, ЩАСТЯ ЗАВЖДИ ПОРУЧ. Треба тільки вчасно його роздивитися.

Крім того, Веруніка, будучи художником, говорила коханому: «Як немає двох однакових помаранчів, так немає другої Веруніки. Вона – одна-єдина! І ти за мною поїхав в Іспанію!» Знову ж таки, автор підкреслює неповторність, унікальність кожної людини. Знайти свою половинку – завдання не з легких, але необхідних.

Завдання: додати всі дослідження і, спираючись на текст роману, вивести формулу вибору Георга (слайд 7):

ДОБРО + ВІРА + НАДІЯ + ЛЮБОВ = ВИБІР -> ЖИТТЯ

  • Чи довели ми з вами, що проблема вибору – головна проблема роману Ю.Гордера «Помаранчева дівчинка»?
  • Які ж проблеми порушує автор у своєму творі? Наскільки вони вам близькі? Чим саме?
  • Чи радите ви прочитати цю книгу своїм одноліткам?

Колективна робота в зошитах. Проблематика твору (слайд 6):

  • Проблема вибору
  • Проблема добра і зла
  • життя і смерті
  • самовизначення
  • людини і природи
  • необхідності мати надію
  • часу
  • пізнання Всесвіту
  • ускладнення людиною найпростіших речей
  • кохання з першого погляду.

«Вічні питання» у творі:

  • «Що таке час?»
  • «Що таке людина?»
  • «Навіщо піддаватися грі уяви?»
  • «Що являє собою Всесвіт?»
  • «В чому сила природи?»
  • «Чи можна звикнути до того, що тебе скоро не буде на землі?»
  • «Чи можна бути впевненим у тому, що після земного існування більш нічого нема?»
  • «Що таке доля?»
  • «Що таке життя?»

Висновок. У «Помаранчевій дівчинці» історія кохання двох молодих людей переплітається з філософськими роздумами над «вічними питаннями», які роблять твір глибоким за змістом і не таким простим, як декому здається. Незвична форма оповіді відразу насторожує читача, проте не викликає почуття страху і пригніченості.

Автор досить філософськи і романтично розкриває проблему вибору через історію кохання. Захоплююче і вражаюче!

Думаю, що терези часто будуть поставати перед вами. Вам неодноразово прийдеться робити вибір – таке життя! Не помиляйтеся. Зробіть правильний власний вибір – і будьте щасливі!

  1. VI. Рефлексія.
  2. Колективне створення відео кліпу за прочитаною книгою (слайд 8,9).
  3. Озвучення запитань Ю.Гордеру, записаних під час музичної паузи (за бажанням).

VII. Оцінювання (слайд 10).

Домашнє завдання. Творча робота за рік «Візьму з собою в дорогу». Індивідуальне завдання – написати відгук на роман Ю.Гордера «Помаранчева дівчинка».

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”