А. П. Чехов «Хамелеон». Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні

Автор: Сагайдак Луїза Михайлівна, учитель зарубіжної літератури Пшеничниківського НВК Долинського району Івано-Франківської обл.
Презентація до уроку

Sagaydak_Chexov

Мета: ознайомити учнів зі змістом оповідання А. П. Чехова «Хамелеон», вчити учнів визначати художні деталі і пояснювати їхні функції у прозі Чехова, розкрити у творі висміювання підлабузництва, чиношанування, підлабузництва, вчити аналізувати текст; розвивати навички виразного читання, виховувати зацікавлених і уважних читачів.
Обладнання. Мультимедійна презентація.

Хід уроку
 
І. Оголошення теми та мети уроку.
(Слайд 1)
(Скориставшись прийомом «Незакінчене речення», учні висловлюють свої побажання, щодо уроку) (Слайд 2)

ІІ. Створення емоційного настрою на уроці. Звернімося в «Банк позитивних емоцій» і візьмемо в позику хороший настрій. Побажайте один одному хорошого настрою.
(Слайд 3)

ІІІ. Актуалізація чуттєвого досліду та вивченого.
Бесіда за запитаннями. (Слайд 4)
– Що таке антитеза?
– Який жанр літератури ми називаємо оповіданням?
– Дайте визначення літературознавчому поняттю художня деталь.
– Які негативні явища висміює А. П. Чехов в оповіданні «Тонкий і товстий»?

ІV. Робота над темою уроку.
1. Словникова робота.
(Слайд 5)
Поясніть лексичне значення слів:
Конфіскований, городовик, хорт, поліцейський, мировий, шельма, стерво, хамелеон.
2. Звіт творчої групи біологів. (Слайд 6) (Повідомлення учнів про хамелеона).
Хамелеон – ящірка, яка здатна змінювати забарвлення шкіри при роздратуванні, страху, зміні кольору навколишнього середовища. Назва “хамелеон” походить від імені міфічної істоти, що змінює свою зовнішність. Більш цікаву тварини, ніж хамелеон, важко собі уявити. Ящірка, сильно схожа на маленького дракона, некваплива в рухах. Але найцікавіше – ящірка здатна швидко і невимушено змінювати колір тіла, часом фарбуючи його в складні різнокольорові візерунки, стаючи схожим на папугу. Тривалий час вважалося, що таке пристосування до навколишнього середовища використовується хамелеоном тільки для маскування від ворогів і на полюванні. Але останні дослідження показали, що основна причина зміни забарвлення – страх, гнів, втома, голод, спрага. До акваріума, де знаходився хамелеон, підносили різнокольорові аркуші паперу, таким чином намагалися примусити його змінити колір, але він залишався незворушний. Та тільки до акваріуму піднесли змію – і хамелеон вмить змінив своє забарвлення.
Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо переносне значення слова «хамелеон» та дамо відповідь на проблемне питання «Від яких хвороб лікує суспільство Чехов-письменник?» (Слайд 7)
3. Робота з текстом.
– Які епізоди вам найбільше сподобалися?
– Чи було щось незрозуміле, коли читали твір?
¨ Словесне малювання: «Що я побачив на базарній площі?»
¨ Створення асоціативної павутинки до слова «поліцейський». Якими якостями характеру має бути наділений поліцейський, щоб відповідати посаді, яку займає. Створіть асоціативний ланцюжок до слова «поліцейський» (Слайд 8)
– Знайдіть в тексті деталі, які характеризують Очумєлова і Єлдиріна – представників влади.
– Яка пора року зображена в оповіданні?
– Як ви думаєте, чому Очумєлов в шинелі?
– На що вказують деталі «конфіскований аґрус» та «з клуночком в руці».
– Яка подія порушила сонну тишу базарної площі?
¨ Робота з ілюстрацією М. М. Вишеславського. (Слайд 9)
– Якому фрагменту тексту відповідає ілюстрація?
– Чи співпадають ваші уявлення з зображенням на ілюстрації?
– Як художнику вдалося передати літній спекотний день?
¨ Інсценізування уривка з твору. (Слайд 10)
Очумєлов. З якої нагоди тут? Чому тут? Це навіщо палець? Хто кричав?
Хрюкін. Іду я, ваше благородіє, нікого не займаю, про дрова з Митрієм Митрієвичем, і раптом це стерво (показує на собаку) з доброго дива за палець… Ви мене пробачте, я людина, котра робоча… Робота у мене дрібна. Нехай мені заплатять, бо я цим пальцем, може, з тиждень не поворухну. Цього, ваше благородіє, і в законі нема, щоб від тварюки терпіти.
Очумєлов. Гм! Гаразд…Гаразд. (кашляє)Чий собака? Я цього так не залишу. Я покажу вам, як собак розпускати! Пора звернути увагу на таких панів, що не бажають підкорятися постановам! Як оштрафую його, мерзотника, то він дізнається в мене, що означає собака і всяка інша бродяча худоба! Я йому нажену холоду. (до Єлдиріна) Єлдирін, дізнайся, чий цей собака, і складай протокол! А собаку знищити треба. Негайно! Він, напевно, скажений…Чий собака, питаю?
Голос з натовпу. (Учень, що сидить за партою) Це, здається, генерала Жигалова!
Очумєлов. Генерала Жигалова? Гм. ! Зніми-но, Єлдирін, з мене пальто… Страшенно жарко! Мабуть, що дощ… (до Хрюкіна) Одного я тільки не розумію: як він тебе міг вкусити? Хіба він дістане до пальця? Він маленький, а ти ж он який здоровило! Ти, мабуть, розколупав пальця цвяшком, а потім і спала на думку тобі ця ідея, щоб здерти. Ти ж… відомий народ! Знаю вас, чортів.
Голос з натовпу. (Учень, що сидить за партою). Він, ваше благородіє, цигаркою йому в морду для сміху, а він, не бувши дурним, і хапнув…Дурнувата людина, ваше благородіє!
Хрюкін. Брешеш, сліпий! Не бачив, то навіщо брехати? Їх благородіє розумний пан і розбирають, якщо хто бреше, а хто по совісті, як перед Богом… А якщо я брешу, то нехай мировий розсудить. У нього в законі все сказано…Нині всі рівні… У мене самого брат у жандармах ходить…щоб ви знали…
Єлдирін (розмірковуючи, глибокодумно). Ні, це не генеральський. У генерала таких нема. У нього все більше лягаві.
Очумєлов. Я й сам знаю. У генерала собаки дорогі, породисті, а це – чорт знає що! Ні шерсті, ні вигляду…стерво, та й годі. І отакого собаку тримати? Де ж у вас розум? Ти, Хрюкін, постраждав і діла цього не лишай… Треба провчити! Пора…
Єлдирін (розмірковуючи, глибокодумно) А може, і генеральський. На морді не написано… Оце якось у дворі в нього такого бачив.
Голос з натовпу. (Учень, що сидить за партою). Звісно, генеральський!
Очумєлов. Гм… Надінь-но, брат Єлдирін, на мене пальто…Щось вітер подув…Морозить…Ти одведеш до генерала і спитаєш там. Скажеш, що я знайшов і прислав… І скажи, щоб не випускали на вулицю… Він, може, дорогий, а якщо кожна свиня в ніс цигаркою тикатиме, то може й зіпсувати. Собака – ніжна тварина… А ти, бовдуре, опусти руку! Нема чого свого дурного пальця виставляти! Сам винен!
Голос з натовпу. (Учень, що сидить за партою). Кухар генеральський іде, його спитаємо…(до Прохора, що наближається до натовпу)Гей, Прохоре! Ходи-но, голубе, сюди! Поглянь на собаку… (показує на собаку) Ваш?
Прохор. Вигадав! Таких у нас зроду не було!
Очумєлов. І питати тут довго нема чого. Він бродячий! Нема чого тут довго балакати… Якщо сказав, що бродячий, виходить бродячий… Знищити – от і все.
Прохор. Це не наш. Це генералового брата, що оце приїхав. Наш не охочий до хортів. Брат їхній охочий.
Очумєлов. Та хіба братик їхній приїхали? Володимир Іванович? Ох, ти, Господи! А я й не знав!. Погостювати приїхали?
Прохор. В гості…
Очумєлов. Ох, ти, Господи… Скучили за братиком… А я ж і не знав! То це їхній собачка? Дуже радий… Візьми його… Собаченятко нічого собі… Метке таке… хап цього за палець! Ха-ха-ха… Ну, чого тремтиш? Ррр…Ррр… Сердиться, шельма… цуцик отакий. (Запинаючись шинеллю, іде базарною площею, повертаючись до Хрюкіна, погрожуючи пальцем). Я ще доберусь до тебе!

Дослідницька робота. (Слайд 11).
«Знайти винного і покарати». Проведіть розслідування разом з Очумєловим, Дослідіть, які рішення приймає Очумєлов, чим керується і результати досліджень занесіть в таблицю.

Хто винен?
Рішення
Чим керується?
собака
знищити
бродячий

Хрюкін
він маленький
генеральський
собака
треба провчити
бродячий

Хрюкін
ніжна тварина
генеральський
собака
знищити от і все
скажений

Хрюкін
то це їх собака
генералового брата

Фізкультхвилинка. Ви добре працювали, заслуговуєте на відпочинок. Поверніться один до одного і зобразіть грізного поліцейського, та вираз обличчя людини, яку вкусив собака. (Слайд 12)
¨ Бесіда
– Чому міняє свою думку головний герой?
– В літературі часто використовується прийом «промовисті прізвища». Що на вашу думку може сказати прізвище Очумєлов? (Чумний – 1. Який утратив здатність нормально мислити; очманілий. 2. Той, що знаходиться за межами здорового глузду.)
– Яку байку ми нещодавно вивчали, в якій теж говорилось про чумних героїв?
– Пригадайте мораль байки. Чи можемо ми мораль байки «Зачумлені звірі» Жана де Лафонтена вкласти у вуста Очумєлова? Чому?
¨ Феєрверк думок. (Слайд 13).
Ось ми і підійшли до фіналу твору. Очевидно, ви звернули увагу на останні репліки Очумєлова в тексті 3 крапки в кінці речення. Це означає, що той, хто пише, робить велику паузу. Фактично вони означають мовчання.
¨ Розіграйте сцену мовчання Очумєлова. Озвучте передостанню репліку.
– Яку невідповідність між думками і словами, промовленими вголос ви помітили?
– «Чому автор назвав оповідання «Хамелеон»? Запишіть самостійно переносне значення цього слова.
¨ Створення асоціативного ланцюжка до слова Очумєлов. (Слайд14) порівняйте з асоціативним ланцюжком до слова «поліцейський». Чи відповідає Очумєлов вашим уявленням про представника закону? Доведіть свою думку.
4. Підсумок. Підведіть підсумок уроку, дайте відповідь на проблемне питання:
– Від який хвороб лікує суспільство Чехов-письменник?
– Чи досягли ми поставленої мети? (Слайд15)
5. Домашня робота. (Слайд16) Варіативне домашнє завдання.
1. Від яких хворіб лікує суспільство Чехов-письменник.
2. Охарактеризуйте Очумєлова.

Література
1. Братко В. О. «Такі смішні сумні історії». Матеріали до вивчення гумористичних оповідань А. Чехова. Зарубіжна література 1999 №3
2. Бітківська Г. В. та ін. Зарубіжна література: Книга для вчителя: календарно-тематичне планування та розробки уроків. 6 клас 12-річної школи. – К.: Грамота, 2006. – 344с.
3. Ніколенко О. М. «Собака дорожчий за людину». Оповідання А. Чехова «Хамелеон». Зарубіжна література. 1999 №3.
5. Теплинський М. В., А. Гладишев В. В. Пономаренко В. А. П. Чехов «Товстий і тонкий», «Хамелеон». Матеріали до варіативного вивчення. Всесвітня література. 2000 №3
6. Хорошилова А. В. Усі уроки світової літератури. 6 клас. – Харків.: Основа, 2007.

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”