в школах України

І. Крилов. Байка «Вовк і Ягня»

Автор: Качур Любов Михайлівна, вчитель зарубіжної літератури вищої категорії Катеринопільського ліцею Катеринопільської районної ради, Черкаська обл.
Презентація до уроку
Kachur_Krilov

Мета: продовжити ознайомлення учнів з жанром байки; формувати навички знаходити її ознаки, порівнювати байки різних авторів, розвивати навички виразного читання, характеристики героїв, аналізу художнього тексту; виховувати кращі людські якості.
Обладнання: підручник, презентація «І. А. Крилов. Байка «Вовк і Ягня».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Актуалізація опорних знань.
Прийом «Так чи ні» (слайд 3)

Байка – невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту (так)
Основоположником жанру байки є Лафонтен (ні, Езоп)
Алегорія – художній засіб, у якому за допомогою образів рослин, тварин, предметів відображено риси людських характерів (так)
Жанр байки розвивався в Україні завдяки творчості Федра (ні, Сковороди, Глібова, Гулака-Артемовського)
Езоп проживав на території Франції в 6 ст. до н. е. (ні, в Давній Греції)
Лафонтен створив байку «Зачумлені звірі» (так)

Прийом «Гронування» (слайд 4)
Допоможіть Буратіно згадати ознаки байки. (Невелике віршоване оповідання, алегоричність, повчальність, мораль, герої – люди, тварини, рослини, складається з розповіді і повчання)

Мотивація навчальної діяльності.

Світова література складається з національних літератур. Кожна країна може гордитися своїми майстрами-байкарями. Ми сьогодні познайомимося з представником Росії.

Вивчення нової теми.
Слово вчителя про тему і мету уроку, презентація портрета І. А. Крилова (слайд 5)
Повідомлення підготовленого учня про І. Крилова. Народився Іван Крилов у Москві в родині армійського офіцера в 1769 році. Після смерті батька родина жила в злиднях, тому малому Іванові доводилося працювати «підканцелярником» (підточував гусячі пера для письма, переписував тексти, розносив пакети). Він не мав можливості ходити до школи, тому самотужки вивчав мови, математику і став високоосвіченою людиною.

Більше тридцяти років Крилов служив у Петербурзькій публічній бібліотеці, де знайомився з новинками літератури. Писати байки Іван Крилов почав майже в сорок років. До цього були вірші, твори для театру, захоплення журналістикою. Першу книгу – «Байки Івана Крилова» – було видано в 1809 році. Всього було створено і видано 9 збірок байок. 1823 року Крилов був нагороджений золотою медаллю «на знак великої од його байок користі російській мові і слави вітчизні». За життя байкар отримав світове визнання: його байки перекладали на іноземні мови (французька, італійська, потім німецька, англійська, інші)Помер байкар в 1844 році.
3. Слово вчителя. Байки Крилова складаються переважно з двох частин: розповіді і моралі на початку або наприкінці твору. Мораль зазвичай Крилов формулює стисло й точно. В своїх творах байкар змальовував багатьох тварин, висміюючи людські вади. Пропоную вашій увазі байку «Вовк і Ягня»
4. Читання байки «Вовк і Ягня» російською мовою вчителем.
5. Читання байки учнями мовчки українською мовою.
6. Бесіда:
– Скільки частин ви помітили в байці? (2 – мораль і розповідь)
– Доведіть, що твір Крилова є байкою. (Є мораль і розповідь, невеликий твір, герої – тварини – є алегорія)
– Яким голосом ви б прочитали слова автора? Слова Вовка? Слова Ягняти?
7. Виразне читання в особах.
8. Робота в групах.
Допоможіть Буратіно охарактеризувати героїв (слайд 6, 7)
1 група характеризує Вовка
Злий, жадібний, грубий, жорстокий, несправедливий, сильний перед слабким.
2 група характеризує Ягня
Довірливе, слабке, недосвідчене, беззахисне, завжди жертва.
9. Робота в парах :
Порівняйте байки «Вовк і Ягня» Езопа і Крилова – ст. . 46, 60 підручника.
Висновок. Спільне: місце дії, протистояння героїв, діалог між героями, трагічна кінцівка, мораль є. Відмінне:
У Езопа

У Крилова
Написано прозою, лаконічний діалог, відсутні епітети, перевага дієслів, прості речення, мораль в кінці

Написано віршем, повніший діалог, використання епітетів, різних частин мови, різноманітні синтаксичні конструкції, мораль на початку
10. Робота з ілюстрацією російського художника Олексія Лаптєва (слайд 9)
– Яким зобразив художник Вовка?Чи таким ви його собі уявили?
– Яким художник зобразив Ягня? Чи таким ви його побачили?
– Чи вдалося художнику передати зміст байки Крилова?
4. Підсумок уроку.
Прийом «Мікрофон»
Я на сьогоднішньому уроці відкрила(в) для себе….

Домашнє завдання:
Вивчити байку напам’ять, підготуватися до виразного читання, прочитати ст. 57 -59 в підручнику.

Черговий номер

Без имени-1

[contact-form-7 id="3827" title="Замовлення вебінарів"]

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”

13 березня о 19.00 відбудеться вебінар Ольги Гузь
«5 наукових, 5 методичних і
5 практичних секретів вивчення творів постмодернізму в школі
»

1.     Що потрібно знати вчителю про постмоденрізм як спосіб мислення та художній напрям розвитку світової літератури?
2.     Яку інформацію необхідно донести до учнів? Як це зробити просто і зрозуміло?
3.     Коли варто починати говорити з дітьми про явище постмодернізму?
4.     В яких творах, що вивчаються в загальноосвітній школі з 5 класу наявні ознаки постмодерністської літератури? (Постмодерністські мітки в книгах Роальда Дала, Пауля Маара, Діани Вінн Джонс, Корнелії Функе).
5.     Місце і роль творів Михайла Булгакова в передбаченні ситуації постмодернізму в історико-культурному розвитку людства.
6.     Сходинки до вивчення текстів постмодернізму в 11 класі: фентезі, театр абсурду й твори магічного реалізму як перехідний етап до виникнення літератури постмодернізму.
7.     Знакові імена й тексти літератури постмодернізму. Шкільний ракурс: Хуліо Кортасар «Менади», Милорад Павич «Скляний равлик», Даніель Пеннак «Усе для людожерів». Набір секретних засобів впливу на учнів для прочитання й осмислення творів постмодернізму.
8.     Системний аналіз роману «Дім дивних дітей» Ренсома Ріггза як постмодерністського фентезі.

Реєструйтеся на вебінар