в школах України

Матеріали до уроків за романом Рейнбоу Ровелл «Елеанор і Парк»

Урок №1

Тема: Паралельний сюжет твору Рейнбоу Ровелл «Елеанор і Парк» як засіб утілення авторського задуму історії Ромео і Джульєтти сучасності

Урок №2

Тема: Динаміка образів Елеанор і Парка. Сенс зображення випробування їхнього кохання

Урок №3

Тема: Вічна тема кохання й вічні образи світової літератури (алюзивність роману Р. Ровелл «Елеанор і Парк»)

Мета й очікувані результати: ознайомити учнів з творчістю сучасної письменниці Рейнбоу Ровелл та її романом «Елеанор і Парк», проаналізувати її твір, визначивши особливості стилю письменниці, дослідити проблеми твору та втілення у романі теми кохання, розвивати навички вдумливого читання для виявлення актуальних проблем сучасного світу в романі, сприяти формуванню та розвитку читацьких смаків учнів, сприяти вихованню справжніх почуттів молодих людей.

Обладнання і корисні посилання: Ровелл Р. Елеанор і Парк / Рейнбоу Ровелл; пер. з англ. Світлани Колесник. — Харків : Віват, 2016. — 432 с.

Хід уроків

І. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів

ІІ. Первинний рівень сприйняття твору за допомогою бесіди:

  • Чи зацікавив вас прочитаний роман Рейнбоу Ровелл «Елеанор і Парк»? Чим («так» – «ні»)?
  • Розкажіть, як читався твір, легко чи важко? Поясніть свої стани під час читання роману.
  • Що саме справило на вас враження у романі? Які епізоди запам’яталися?
  • Чи задовольнив/заспокоїв вас кінець твору?
  • Як ви думаєте, чи може трапитися подібна історія насправді? А з вами?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Роман американської письменниці Рейнбоу Ровелл «Елеанор і Парк» став володарем Премії Майкла Л. Прінтца, визнаний кращою книжкою за версією New York Times, відзначений Indies Choice як краща книжка для підлітків. Окрім цього, роман «Елеанор і Парк» отримав 18 нагород з 2013 по 2015 рр. У 2016 році роман з’явився в українському перекладі у видавництві «Віват».

Чому ж такою популярністю користується цей роман, а відгуки про книгу можна прочитати у будь-яких книжкових обзорах-ревю? Чому автор одразу погодилась на екранізацію свого роману, переписавши його у сценарій, а в 2016 році повідомила, що фільм більше не знаходиться у розробці й повернула права на нього? Чи можливо написати історію сучасних Ромео та Джульєтти?

Ці питання та деякі інші стануть предметом нашого дослідження на уроках.

ІV. Знайомство з автором за допомогою Інтернет джерел

(повідомлення учнів)

Рейнбоу Ровелл (англ. Rainbow Rowell; 1973 року народження) — американська письменниця. Найбільш відома своїми підлітковими романами “Елеанор і Парк” і “Фанатка” (2013). Обидві книги потрапили в список кращих підліткових романів за той рік за версією The New York Times. Роман ” Елеанор і Парк” також був обраний однією з 10 кращих книг 2013 року до версії Amazon і був названий кращим підлітковим романом того ж року за версією Goodreads.

Книги для підлітків

2013 — “Елеанор і Парк” (англ. Eleanor & Park)

2013 — “Фанатка” (англ. Fangirl)

2015 — “Так тримати!” (Англ. Carry On)

Книги для дорослих

2011 — “Вірність” (англ. Attachments)

2014 року — “Дзвінок в минуле” (англ. Landline)

Розповіді

2014 року — “Північ” (англ. Midnights) в складі збірки “12 історій про справжнє кохання” (англ. My True Love Gave to Me: Twelve Holiday Stories)

2016 — “Спорідні душі” (англ. Kindred Spirits)

Комікси

2017 — “Втікачі” (англ. Runaways)

Застосування методу критичного мислення «Спрямоване читання й міркування»

  • Перед вами створений у Твіттері допис мовою емоджі, який пояснює зміст роману. Чи згодні ви з таким повідомленням? Аргументуйте свою відповідь.
  • Чи ви додали б щось ще? Можливо, прибрали б зайве?

V. Аналітико-інтерпретаційне дослідження за змістом роману

Ключові завдання і запитання

  • Рейнбоу Ровелл написала свій твір дещо незвично. Як ведеться оповідь, що особливого ви помітили, читаючи роман?
  • Чому автор використовує паралельний сюжет? На чому робить акцент? Чи ускладнюється читання роману за допомогою такого прийому?
  • Назва твору завжди підказує його тему. Письменниця свідомо називає роман іменами героїв. Чому і навіщо?
  • Як відбулося знайомство героїв твору?
  • Назвіть спільне та відмінне в характеристиці героїв. Підтвердьте цитатами з тексту.
  • Використавши метод «Запитання до автора», складіть власні питання автору, які виникли в процесі читання (Наприклад, яким ми бачимо героя на початку твору? Яким він став? Що призвело до змін?)
  • Як розвивається історія кохання Елеанор і Парка? Чи схожа вона на історію кохання Ромео й Джульєтти? Наведіть аргументи «так» і «ні».
  • Парк майже одразу зізнається в коханні до Елеанор. Але вона не дає відповіді навзаєм. Чому? Що вона пише в листівці? Якщо вона зізнається, то чому так довго чекала?
  • Як автор повідомляє нам про те, що підлітки починають закохуватися?
  • Спочатку дівчина висміює любов Ромео та Джульєтти. Чи змінила вона думку про їх кохання? Що вплинуло на Елеанор?
  • Молоді люди майже одразу закохалися, але вони не знали про це. Чи можливо таке?
  • Батьки Парка й досі закохані. Чи допомагає це зрозуміти хлопцю, що він кохає Елеанор? Чому дівчина не вірить у кохання Парка?
  • Окрім теми кохання Рейнбоу Ровелл торкається ще однієї вічної теми світової літератури – темі родини, стосунків у родині, взаємин батьків і дітей. Проаналізуйте фрагменти святкування Різдва у двох родинах.
  • Навіщо авторці знову наголошувати на очевидних фактах різниці у сім’ях Елеанор і Парка?
  • Бідність є також проблемою сім’ї Елеанор та причиною її страждань. Як це показано в тексті? Які деталі говорять про таку серйозну проблему?
  • Як Парк почувається у себе вдома? Чи «вписується» він у свою сім’ю?
  • Які відмінності бачить дівчина між будинком Парка та її родини? Як це на неї впливає? ( Автор показує нам, що дім може бути і в голові Елеанор – коли вона з Парком, вона відчуває себе більше вдома, ніж будь-де, його родина має теплі родинні стосунки (любов, повага, щирість, правда) – це головне.)
  • Чому Елеанор відмовляється від цього, вирішивши поїхати до дядька?
  • Спочатку сім’я Парка не схвалює присутності Елеанор, але згодом змінює свою думку. Чому?
  • Чи змінюються стосунки Елеанор з меншими братами та сестрою впродовж роману?
  • Елеанор – самотня? Доведіть або спростуйте цей факт (Тема самотності (покинутості) більше стосується Елеанор (дитинство з батьком, який нею не займався, рік провела в чужій родині, Річі вигнав її з будинку і вона винить себе у цьому, гадаючи, що мати її кинула; живучи в родині з Річем, майже завжди отримує повідомлення, що вона не член родини (немає місця для сну, можливості прийняти ванну, більша частина її речей зникла).
  • Як Елеанор почувала себе, коли жила у чужій родині? Чому мати перестала телефонувати їй? Чи це Елеанор винна в цьому? Як це вплинуло на їх стосунки в подальшому?
  • Як ви гадаєте, Елеанор і Парк – сильні особистості? (Сміливість та відвага притаманні героям для того, щоб протистояти поганим людям, а іноді просто не дозволити їм перемогти).
  • Елеанор демонструє свою сміливість, коли її цькують? Чи просить вона про допомогу? Чому вона поводиться саме так? Яка важлива проблема міжособистісних стосунків підлітків відображена в романі? (Булінг.) Поміркуйте, чому Елеанор стала предметом знущань ровесників?
  • Парк приймає деякі сміливі рішення. Що саме він робить? Як це його характеризує?
  • Кого з героїв твору ще можна назвати хороброю людиною? Чому? (Батько хлопця, коли дозволяє відвести Елеанор до дядька у безпечне місце.) Чи важко йому було бути сміливим?
  • Іноді потрібно більше мужності, щоб відпустити людей, ніж тримати їх при собі. Рішення героїні залишити Парка вимагало від неї неабиякої мужності, але у неї не було вибору. Чи правильно вона вчинила?
  • Стосунки між підлітками не завжди залежать тільки від зовнішніх факторів. У чому ще може бути проблема молодих людей? (Це – зовнішність. Саме соціальним статусом вона й підкреслюється. Елеанор одразу уникає питання своєї зовнішності, однокласники Парка часто нагадують йому, що він не схожий на мешканців міста.)
  • Діти не хочуть позбавляти себе індивідуальності, самовираження. Як це описано у романі? (Вони виражають себе через одяг (макіяж), таким чином, підкреслюють свою зовнішність та свої відмінності. Автор підкреслює певні риси зовнішності всіх героїв, зосереджуючись на деталях: Елеанор носить чоловічі краватки, Парк користується підводкою для очей; Елеанор ненавидить макіяж, Парк не займається спортом (окрім тхеквондо.)
  • Чи можна стверджувати, що вони ідеально підходять одне одному?
  • Елеанор соромиться того, що вона товста, але носить яскраві, незвичні аксесуари та великий «чоловічий» одяг. Про що це говорить?
  • Що Парку подобається в його зовнішності, а що ні?
  • Наскільки важливий зовнішній вигляд у середовищі цих підлітків?

VІ. Рефлексія

  • У чому полягає популярність роману «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл?
  • Виберіть цитати з твору, які характеризують основну думку роману та його проблеми:
  • Бути собою!
  • От би в мене була така родина…
  • Я завжди за тобою сумую…
  • Зберися. Не даруй їм ані дрібки задоволення.
  • Я перетну Всесвіт заради тебе.
  • Адже світ довкруж нього (Парка) ставав кращим.
  • Я… дійсно не хочу прощатися з тобою…Ніколи!
  • Спробував згадати, як це сталося – як вона перетворилась із незнайомки на головну людину в його житті.
  • Він єдиний такий.
  • Парк був сонцем..
  • Він урятував її життя. Не лише вчора – він рятував її практично щодня, відтоді, як вони зустрілися…
  • Парк ніколи не кохатиме її більше, ніж того дня, коли вони попрощалися. А вона б не витримала, якби він кохав її менше.
  • Вони сходились у найважливіших питаннях і сперечалися щодо всяких дрібниць.
  • Мені тебе бракує…
  • Ти мені не подобаєшся, ти мені потрібна.
  • Я навіть дихати не можу, коли ми не разом…
  • Вона скидалася на витвір мистецтва, а мистецтво не має бути ідеалом краси – воно має пробуджувати почуття.

– Поясніть за постером ключові моменти, символи та знаки роману:

Самостійна творча робота

Завдання. Написати мініесей на одну із запропонованих тем:

1)      Вічна тема кохання й особливості її втілення в романі «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл.

2)      Чи схожі Елеанор і Парк на Ромео і Джульєтту?

3)      Чим мене схвилювала історія Елеанор і Парка?

4)      Проблема батьків і дітей в романі «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл?

5)      Чи можливе світле кохання в сучасному світі? (за романом «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл)

VІІ. Аргументація й виставлення оцінок

VІІІ. Домашнє завдання:

Усім: підготуватися до дискусії за вивченими творами сучасної зарубіжної літератури для юнацтва.

За бажанням: зробіть переклад інфографіки українською мовою.

Рябуха Наталія Василівна,

вчитель зарубіжної літератури НВО №22,

місто Кропивницький

Черговий номер

58281963_6115398729691_4931406545037557760_n.png

ЗВЕРНЕННЯ ВЧИТЕЛІВ

Президенту Національної академії педагогічних наук України КРЕМЕНЮ ВАСИЛЮ ГРИГОРОВИЧУ ЗВЕРНЕННЯ  ВЧИТЕЛІВ щодо проєкту Державного стандарту базової середньої освіти (2019) Шановний …

Read More

Зміст № 4, 2019

Фокус на дитинуНаталія Рудницька. Персональний бренд, творення медіа-іміджу, або Практичні поради від «чайника». . .4 Учитель …

Read More

Зміст № 3, 2019

Конкурс підручників – 2019Вірмо в силу слова і дбаймо про майбутнє!Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Ніколенко. . …

Read More

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”