Матеріали до уроків за романом Рейнбоу Ровелл «Елеанор і Парк»
Урок №1
Тема:
Паралельний сюжет твору Рейнбоу Ровелл «Елеанор і Парк» як засіб утілення
авторського задуму історії Ромео і Джульєтти сучасності
Урок №2
Тема:
Динаміка образів Елеанор і Парка. Сенс зображення випробування їхнього кохання
Урок №3
Тема:
Вічна тема кохання й вічні образи світової літератури (алюзивністьроману Р. Ровелл «Елеанор і Парк»)
Мета й очікувані
результати:
ознайомити учнів з творчістю сучасної письменниці Рейнбоу Ровелл та її романом
«Елеанор і Парк», проаналізувати її твір, визначивши особливості стилю
письменниці, дослідити проблеми твору та втілення у романі теми кохання,
розвивати навички вдумливого читання для виявлення актуальних проблем сучасного
світу в романі, сприяти формуванню та розвитку читацьких смаків учнів, сприяти
вихованню справжніх почуттів молодих людей.
Обладнання і
корисні посилання:
Ровелл Р. Елеанор і Парк / Рейнбоу Ровелл; пер. з англ. Світлани Колесник. —
Харків : Віват, 2016. — 432 с.
Хід уроків
І. Оголошення
теми, мети та очікуваних результатів
ІІ. Первинний
рівень сприйняття твору за допомогою бесіди:
Чи
зацікавив вас прочитаний роман Рейнбоу Ровелл «Елеанор і Парк»? Чим («так» – «ні»)?
Розкажіть,
як читався твір, легко чи важко? Поясніть свої стани під час читання роману.
Що
саме справило на вас враження у романі? Які епізоди запам’яталися?
Чи
задовольнив/заспокоїв вас кінець твору?
Як
ви думаєте, чи може трапитися подібна історія насправді? А з вами?
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності
Учитель. Роман американської письменниці Рейнбоу
Ровелл «Елеанор і Парк» став володарем Премії Майкла Л. Прінтца, визнаний
кращою книжкою за версією New York Times, відзначений Indies Choice як краща
книжка для підлітків. Окрім цього, роман «Елеанор і Парк» отримав 18 нагород з
2013 по 2015 рр. У 2016 році роман з’явився в українському перекладі у
видавництві «Віват».
Чому
ж такою популярністю користується цей роман, а відгуки про книгу можна
прочитати у будь-яких книжкових обзорах-ревю? Чому автор одразу погодилась на
екранізацію свого роману, переписавши його у сценарій, а в 2016 році
повідомила, що фільм більше не знаходиться у розробці й повернула права на
нього? Чи можливо написати історію сучасних Ромео та Джульєтти?
Ці
питання та деякі інші стануть предметом нашого дослідження на уроках.
ІV. Знайомство з
автором за допомогою Інтернет джерел
(повідомлення
учнів)
РейнбоуРовелл (англ. Rainbow Rowell; 1973 року
народження) — американська письменниця. Найбільш відома своїми підлітковими
романами “Елеанор і Парк” і “Фанатка” (2013). Обидві книги
потрапили в список кращих підліткових романів за той рік за версією The New
York Times. Роман ” Елеанор і Парк” також був обраний однією з 10
кращих книг 2013 року до версії Amazon і був названий кращим підлітковим
романом того ж року за версією Goodreads.
Книги для підлітків
2013
— “Елеанор і Парк” (англ. Eleanor & Park)
2013
— “Фанатка” (англ. Fangirl)
2015
— “Так тримати!” (Англ. Carry On)
Книги для дорослих
2011
— “Вірність” (англ. Attachments)
2014
року — “Дзвінок в минуле” (англ. Landline)
Розповіді
2014
року — “Північ” (англ. Midnights) в складі збірки “12 історій
про справжнє кохання” (англ. My True Love Gave to Me: Twelve Holiday
Stories)
2016
— “Спорідні душі” (англ. Kindred Spirits)
Комікси
2017
— “Втікачі” (англ. Runaways)
Застосування методу критичного мислення «Спрямоване
читання й міркування»
Перед
вами створений у Твіттері допис мовою емоджі, який пояснює зміст роману. Чи
згодні ви з таким повідомленням? Аргументуйте свою відповідь.
Чи
ви додали б щось ще? Можливо, прибрали б зайве?
V.
Аналітико-інтерпретаційне дослідження за змістом роману
Ключові завдання і запитання
Рейнбоу
Ровелл написала свій твір дещо незвично. Як ведеться оповідь, що особливого ви
помітили, читаючи роман?
Чому
автор використовує паралельний сюжет? На чому робить акцент? Чи ускладнюється читання
роману за допомогою такого прийому?
Назва
твору завжди підказує його тему. Письменниця свідомо називає роман іменами
героїв. Чому і навіщо?
Як
відбулося знайомство героїв твору?
Назвіть
спільне та відмінне в характеристиці героїв. Підтвердьте цитатами з тексту.
Використавши
метод «Запитання до автора», складіть власні питання автору, які виникли в
процесі читання (Наприклад, яким ми бачимо героя на початку твору? Яким він
став? Що призвело до змін?)
Як
розвивається історія кохання Елеанор і Парка? Чи схожа вона на історію кохання
Ромео й Джульєтти? Наведіть аргументи «так» і «ні».
Парк
майже одразу зізнається в коханні до Елеанор. Але вона не дає відповіді навзаєм.
Чому? Що вона пише в листівці? Якщо вона зізнається, то чому так довго чекала?
Як
автор повідомляє нам про те, що підлітки починають закохуватися?
Спочатку
дівчина висміює любов Ромео та Джульєтти. Чи змінила вона думку про їх кохання?
Що вплинуло на Елеанор?
Молоді
люди майже одразу закохалися, але вони не знали про це. Чи можливо таке?
Батьки
Парка й досі закохані. Чи допомагає це зрозуміти хлопцю, що він кохає Елеанор?
Чому дівчина не вірить у кохання Парка?
Окрім
теми кохання Рейнбоу Ровелл торкається ще однієї вічної теми світової
літератури – темі родини, стосунків у родині, взаємин батьків і дітей.
Проаналізуйте фрагменти святкування Різдва у двох родинах.
Навіщо
авторці знову наголошувати на очевидних фактах різниці у сім’ях Елеанор і
Парка?
Бідність
є також проблемою сім’ї Елеанор та причиною її страждань. Як це показано в
тексті? Які деталі говорять про таку серйозну проблему?
Як
Парк почувається у себе вдома? Чи «вписується» він у свою сім’ю?
Які
відмінності бачить дівчина між будинком Парка та її родини? Як це на неї
впливає? ( Автор показує нам, що дім може бути і в голові Елеанор – коли вона з
Парком, вона відчуває себе більше вдома, ніж будь-де, його родина має теплі
родинні стосунки (любов, повага, щирість, правда) – це головне.)
Чому
Елеанор відмовляється від цього, вирішивши поїхати до дядька?
Спочатку
сім’я Парка не схвалює присутності Елеанор, але згодом змінює свою думку. Чому?
Чи
змінюються стосунки Елеанор з меншими братами та сестрою впродовж роману?
Елеанор
– самотня? Доведіть або спростуйте цей факт (Тема самотності (покинутості)
більше стосується Елеанор (дитинство з батьком, який нею не займався, рік
провела в чужій родині, Річі вигнав її з будинку і вона винить себе у цьому, гадаючи,
що мати її кинула; живучи в родині з Річем, майже завжди отримує повідомлення,
що вона не член родини (немає місця для сну, можливості прийняти ванну, більша
частина її речей зникла).
Як
Елеанор почувала себе, коли жила у чужій родині? Чому мати перестала
телефонувати їй? Чи це Елеанор винна в цьому? Як це вплинуло на їх стосунки в
подальшому?
Як
ви гадаєте, Елеанор і Парк – сильні особистості? (Сміливість та відвага
притаманні героям для того, щоб протистояти поганим людям, а іноді просто не
дозволити їм перемогти).
Елеанор
демонструє свою сміливість, коли її цькують? Чи просить вона про допомогу? Чому
вона поводиться саме так? Яка важлива проблема міжособистісних стосунків
підлітків відображена в романі? (Булінг.) Поміркуйте, чому Елеанор стала
предметом знущань ровесників?
Парк
приймає деякі сміливі рішення. Що саме він робить? Як це його характеризує?
Кого
з героїв твору ще можна назвати хороброю людиною? Чому? (Батько хлопця, коли
дозволяє відвести Елеанор до дядька у безпечне місце.) Чи важко йому було бути
сміливим?
Іноді
потрібно більше мужності, щоб відпустити людей, ніж тримати їх при собі.
Рішення героїні залишити Парка вимагало від неї неабиякої мужності, але у неї
не було вибору. Чи правильно вона вчинила?
Стосунки
між підлітками не завжди залежать тільки від зовнішніх факторів. У чому ще може
бути проблема молодих людей? (Це – зовнішність. Саме соціальним статусом вона й
підкреслюється. Елеанор одразу уникає питання своєї зовнішності, однокласники
Парка часто нагадують йому, що він не схожий на мешканців міста.)
Діти
не хочуть позбавляти себе індивідуальності, самовираження. Як це описано у
романі? (Вони виражають себе через одяг (макіяж), таким чином, підкреслюють
свою зовнішність та свої відмінності. Автор підкреслює певні риси зовнішності
всіх героїв, зосереджуючись на деталях: Елеанор носить чоловічі краватки, Парк
користується підводкою для очей; Елеанор ненавидить макіяж, Парк не займається
спортом (окрім тхеквондо.)
Чи
можна стверджувати, що вони ідеально підходять одне одному?
Елеанор
соромиться того, що вона товста, але носить яскраві, незвичні аксесуари та
великий «чоловічий» одяг. Про що це говорить?
Що
Парку подобається в його зовнішності, а що ні?
Наскільки
важливий зовнішній вигляд у середовищі цих підлітків?
VІ. Рефлексія
У
чому полягає популярність роману «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл?
Виберіть
цитати з твору, які характеризують основну думку роману та його проблеми:
Бути
собою!
От
би в мене була така родина…
Я
завжди за тобою сумую…
Зберися.
Не даруй їм ані дрібки задоволення.
Я
перетну Всесвіт заради тебе.
Адже
світ довкруж нього (Парка) ставав кращим.
Я…
дійсно не хочу прощатися з тобою…Ніколи!
Спробував
згадати, як це сталося – як вона перетворилась із незнайомки на головну людину
в його житті.
Він
єдиний такий.
Парк
був сонцем..
Він
урятував її життя. Не лише вчора – він рятував її практично щодня, відтоді, як
вони зустрілися…
Парк
ніколи не кохатиме її більше, ніж того дня, коли вони попрощалися. А вона б не
витримала, якби він кохав її менше.
Вони
сходились у найважливіших питаннях і сперечалися щодо всяких дрібниць.
Мені
тебе бракує…
Ти
мені не подобаєшся, ти мені потрібна.
Я
навіть дихати не можу, коли ми не разом…
Вона
скидалася на витвір мистецтва, а мистецтво не має бути ідеалом краси – воно має
пробуджувати почуття.
–
Поясніть за постером ключові моменти, символи та знаки роману:
Самостійна творча робота
Завдання. Написати мініесей на одну із
запропонованих тем:
1) Вічна тема кохання й особливості її
втілення в романі «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл.
2) Чи схожі Елеанор і Парк на Ромео і
Джульєтту?
3) Чим мене схвилювала історія Елеанор і
Парка?
4) Проблема батьків і дітей в романі «Елеанор
і Парк» Рейнбоу Ровелл?
5) Чи можливе світле кохання в сучасному
світі? (за романом «Елеанор і Парк» Рейнбоу Ровелл)
VІІ. Аргументація
й виставлення оцінок
VІІІ. Домашнє
завдання:
Усім: підготуватися до дискусії за вивченими
творами сучасної зарубіжної літератури для юнацтва.
За бажанням: зробіть переклад інфографіки українською
мовою.