в школах України

Нащадок великого Езопа І.А.Крилов. Байка «Вовк і Ягня»

Автор: Сметюх Ольга Василівна, вчитель української мови і літератури та зарубіжної літератури НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. – дитячий садок» с. Здомишель, Ратнівський р-н, Волинська обл.
Презентація до уроку

Smetyux_Kriliv

Мета: поглибити поняття «байка», значення байки для культурного розвитку людства; ознайомити учнів з фактами життя і творчості Крилова як яскравого представника жанру байки в російській і світовій літературі; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і Ягня», формувати в шестикласників елементи навичок компаративного аналізу байок Езопа і Крилова; розвивати увагу, пам’ять, образне мислення, уміння висловлювати свої думки й обгрунтовувати їх; виховувати всебічно розвинену людину, особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.
Обладнання: портрет І.А.Крилова, виставка різних видань його творів, правила роботи в малих групах (для кожної з чотирьох груп), відеоряд до мультфільму за байкою «Вовк і Ягня» (створений дітьми), підручники, аудіозапис байки, листи опитування, схеми, таблиці, мультимедійний екран.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хронометраж уроку:
1. Організаційний момент (1 хв)
2. Актуалізація опорних знань
1) Гра «Пароль» (2 хв)
2) Вправа «Зірке око» (1 хв)
3) Інтелектуальна розминка (3 хв)
4) Байковий зоосад (1 хв)
3. Оголошення теми, мети, завдань уроку, очікуваних результатів.
Вправа «Ієрогліфи» (2 хв)
4. Мотивація пізнавальної діяльності учнів (1 хв)
5. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1) Виступ групи біографів (4 хв)
2) Прослуховування аудіозапису байки І. Крилова «Вовк і Ягня» (в оригіналі) (2.28 хв)
3) Виступ групи театралів. Інсценізація байки «Вовк і Ягня» (4 хв)
4) Аналіз байки. Виступ групи дослідників (8 хв)
5) Робота зі схемою (2 хв)
6) Виступ групи художників-мультиплікаторів (1 хв)
7) Хвилина відпочинку (1 хв)
8) Дослідницька робота. Порівняння байок Езопа і Крилова про Вовка та Ягня (5 хв)
6. Підсумки уроку (1 хв)
7. Рефлексія (1 хв)
8. Оцінювання діяльності мікрогруп та окремих учнів (2 хв)
9. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (2 хв)

Епіграф: Я їх вдруге народив
 І духом рідним збагатив.
М. Годованець

Хід уроку

І. Організаційний момент
– Доброго дня, друзі! Давайте доповнимо ці слова усмішкою, бо ніщо так не зближує співбесідників, як добре слово та щира усмішка. Але в цьому класі не тільки ми з вами, у нас багато гостей. Поверніться і з лагідною посмішкою побажайте їм доброго дня.

ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Пароль»
Привітавшись, учитель не пропоную учням сісти, а просить кожного назвати, не повторюючись (ланцюжком – один за одним), слово або словосполучення – своєрідний пароль, який стосується байки.

2. Вправа «Зірке око» (слайд 1)
На декілька секунд учням демонструється таблиця. Мета – прочитати девіз уроку, рухаючись зором за порядковими номерами.

3. Інтелектуальна розминка. «Продовжи речення»
Основоположником жанру байки був … (Езоп)
Байка – це … (невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту, героями якого виступають люди, тварини, рослини чи предмети)
У віршованій формі байки першим почав складати … (Федр)
Вираз «езопова мова» означає … (спосіб викладу думок з натяками та недомовками)
Байка складається з двох частин: … (розповіді і повчання (моралі))
Алегорія – це … (художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретний образ)

4. Байковий зоосад (слайд 2)
– Утворіть фразеологічні звороти, додавши до словосполучення назви птахів або звірів за їхніми алегоричними ознаками.

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку, очікуваних результатів
– Багато часу минуло відтоді,як жили Езоп, Лафонтен, Федр. Світ дуже змінився, реформувалися суспільні закони, розвинулися нові науки, поліпшився добробут. Лише внутрішній світ людини та її поведінка не змінилася.
Сьогодні ми продовжимо розмову про байку і перенесемось подумки з Франції до Росії в ХVІІІ ст. (слайд 3)

1. Вправа «Ієрогліфи» (слайд 4)
– Спробуйте дізнатись, творчість якого байкаря будемо вивчати на уроці. Кожному символові у лівому квадраті відповідає певна буква (у правому квадраті). Яке слово зашифроване у рамці?

– Так, ми ознайомимось із життям і творчістю видатного російського поета-байкаря І.А.Крилова, сюжетом його байки «Вовк і Ягня», будем вчитись її аналізувати та порівняємо з байкою Езопа. Запишіть у зошити тему уроку та очікувані результати, продовживши речення: «Після цього уроку зможу я … » (слайд 5)

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів (слайд 6)

– Подивіться на портрет І.Крилова. Ми бачимо відкриту особу, з добрими і проникливими очима мудрої людини – таким і був насправді поет. Як він став відомим? Чому байки Крилова знаходять свого читача і сьогодні? У чому секрет його успіху? Виникло так багато запитань. Тому наш урок побудуємо як пошук розгадок тих таємниць, які залишив нам байкар.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Виступ групи біографів (слайд 7)
Завдання: розповісти біографію Крилова, користуючись лише символами (метод ейдотехніки)

2. Прослуховування аудіозапису байки І. Крилова «Вовк і Ягня» (в оригіналі) (слайд 8)

– А зараз послухайте виразне читання байки І. Крилова в оригіналі у виконанні відомого російського читця-актора Олексі Грибова
3. Виступ групи театралів. Інсценізація байки «Вовк і Ягня» (в українському перекладі)
– Чи справились наші актори із поставленим завданнм? Українською мовою переклад байки зробив Микола Терещенко. Чи зберіг перекладач мову твору? (Так, він досить точно відтворив авторську мову та інтонацію)
4. Аналіз байки.
1) Якою мовою написаний твір? (Віршованою.)
2) Визначте головних персонажів.(Вовк і Ягня.)
3) Яка побудова байки? (Мораль – на початку твору, а потім іде оповідна частина.)
4) Зачитайте слова, що є мораллю байки. («У сильного безсилий винен завсігди».)
5) Де відбувається дія? Коли? (На березі струмка, влітку.)
6) Яку мету поставив Вовк, а яку – Ягня? (Вовк хоче з’їсти Ягня, а воно намагається врятуватись.)
7) Знайдіть у тексті фрази, що підтверджують безневинність Ягняти. Доведіть, що вони дійсно справедливі. (Ягня ще досить молоде, щоб зробити стільки зла.)
8) Як розвивається «боротьба» між персонажами? (На всі напади Вовка Ягня наводить докази своєї невинності. Це дратує Вовка. Він гнівається, кричить і врешті-решт, коли здається, що вже ось-ось Ягня переможе, називає справжню причину звинувачень: «Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти».)
Виступ групи дослідників
1) Називають дієслова, що характеризують поведінку Вовка і слова, які використовує Вовк, звертаючись до Ягняти. Роблять висновки
2) Називають дієслова, що характеризують поведінку Ягняти і слова, які використовує Ягня, звертаючись до Вовка. Роблять висновки
3) Визначають позиціяю автора. Як він ставиться до своїх персонажів? Який з цього можна зробити висновок?

5. Робота зі схемою (слайд 9)
– В образі Ягняти показано позитивні риси, а в образі Вовка – негативні. Парадокс: позитивний герой страждає, а негативний живе далі, як і раніше. Чому? (Сила втілює владу, гроші, соціальне становище).
Крилов вказує на поширеність подібного явища: «Цих прикладів в Історії ми досить знаєм». Чи знаєте ви приклади із життя, які підтверджують слова байкаря?

6. Виступ групи художників-мультиплікаторів (слайд 10)
– Ми, діти, дуже любимо дивитися різні мультфільми. На попередньому уроці ми отримали завдання – створити відеоряд до мультфільму за байкою І. Крилова «Вовк і Ягня». Оцініть нашу роботу!

7. Хвилина відпочинку (слайд 11)
Учитель використовує таблицю для зняття зорової втоми. Учні слідкують за вказаними стрілками або в довільному порядку. А потім на декілька секунд заплющують очі.

8. Дослідницька робота. Порівняння байок Езопа і Крилова за планом (слайд 12)
1) Що спільне у творах цих байкарів? (Місце дії: «боротьба» між персонажами, діалог між ними, трагічна кінцівка, мораль)
2) Відмінності:
Мова прозова (Езоп) – віршована (Крилов).
Лаконічний діалог (Езоп) – значно розширений діалог (Крилов).
Немає художньої виразності, переважають дієслова, прості речення (Езоп) – широке
використання різних частин мови, наявність епітетв, різноманітність синтаксичних
конструкцій (Крилов).
Мораль наприкінці твору (Езоп) – мораль на початку твору (Крилов).
Констатація соціальних проблем (Езоп) – загальнолюдська проблематика (Крилов).

 VI. Підсумки уроку (слайд 13)
– Що ви дізнались про російського байкаря І.Крилова?
– Як ви розумієте епіграф уроку? У чому секрет успіху поета? (Байка І.Крилова «Вовк і Ягня» – оригінальний твір, а не переклад байки Езопа)

VІІ. Рефлексія
Вправа «Закінчи речення» (слайд 14)

VІІІ. Оцінювання
(Учні заповнюють листи оцінювання)

Лист оцінювання
…………………………..
(прізвище, ім’я)

Вид роботи

Бали
1
2
3
4
5
6

Гра «Пароль»
Інтелектуальна розминка
Байковий зоосад
Аналіз байки
Робота в групах
Порівняння байок Езопа і Крилова

ІХ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (слайд 15)

Заключне слово вчителя
– Дякую вам, діти за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, впевненішими в собі. Адже цього хотів І. Крилов, для цього він й писав свої твори
Через віки, із давнини
Прийшла до нас, щоб вчити,
Як жити-бути на землі,
І як не слід робити.
У байці Вовк і Ягня
Поводяться, як люди,
Впізнає, може, хтось себе
Й урок цей не забуде.
Черпайте мудрість із байок,
Вони ж бо – скарб нетлінний,
Живуть і житимуть завжди
Минулого дар цінний.

Черговий номер

Без имени-2

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”