в школах України

Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі

Автор: Марчук Оксана Василівна, учитель зарубіжної літератури Слобідського НВК Коломийського району Івано-Франківської обл.
Презентація до уроку

Marchuk_Dikkens

Мета: формувати вміння аналізувати зміст художнього твору; удосконалювати навички виразного читання; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, вміння узагальнювати і систематизувати матеріал; виховувати людяність, доброту,милосердя, уміння співчувати.
Обладнання: підручники, сніжинки-оцінки, схема.
Тип уроку: урок-подорож.
Епіграф: У кожної людини душа не повинна бути замкнена…
Ч. Діккенс

Хід уроку
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. (Слайд1)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Визначення емоційної готовності учнів до уроку:
– Запитання до класу:
– Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «Різдво»?
– Які почуття ви переживаєте коли святкуєте це величне свято?
– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Актуалізація опорних знань і суб’єктивного досвіду учнів
–  Запитання до класу:
– Коли ми перераховували асоціації, пов’язані зі словом «Різдво», пролунало слово «диво». Про яке диво ми дізналися, прочитавши повість Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»?

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. (Слайд 2)
– Тема нашого уроку сьогодні «Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі». Ми проаналізуємо зміст твору, покращимо навички виразного читання; зрозуміємо, що до кожної людини треба ставитися по-доброму, з милосердям.

– Епіграфом уроку будуть слова Ч. Діккенса (записуємо в зошит) (Слайд 3)

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово учителя.
На свят вечір панує казка,
Та всілякі дива й пригоди…
На Різдво всі погратися прагнуть,
Добрі чари стають в пригоді…
(М. Бойко)

Щасливий фінал твору, у якому дія відбувається напередодні або під час святкування Різдва, коли людина під впливом дива змінюється на краще, «лікує» свою душу, характерний для різдвяних повістей, однією з яких є цей твір.
Ви, самі цього не розуміючи, вже зустрічалися з такими творами. Це й «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя, «Лускунчик» Е. Гофмана. Навіть один із найулюбленіших дітьми усього світу голлівудський кінофільм «Один дома» – це теж різдвяна історія про чудесні події, про духовне переродження людей (тут Скрудж став добрим. Там – хлопчик полюбив свою сім’ю) зі щасливим фіналом.
Отже, дива трапляються і у наш. Давайте ж спробуємо увімкнути свою уяву і разом зі Скруджем здійснити ще одну подорож у часі і просторі – у наше сьогодення
(Лунає англійська колядка)
– На цьому уроці на нас чекає незвичайна подорож. Вона відбудеться у Святвечір, тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі бажання, стають реальними найфантастичніші мрії.
Звертаю вашу увагу, що урок наш – незвичайна подорож – проходить узимку, герой подорожує в Різдвяну ніч, а оцінювати вашу роботу я буду не в балах, а в сніжинках. У кінці уроку порахуємо їх кількість.
2. Завдання учням.
— Що означає ім’я Скрудж (з англійської скнара)
– як у портреті героя автор відобразив його внутрішні якості(Слайд 4)

3. «Мікрофон»
– Як ви вважаєте, чи став Скрудж щасливим?
– Що втратив герой? Що отримав?
– Чи залежить щастя людей тільки від збагачення?

4. Вибіркове читання тексту (Слайд 5)
Спробуємо побачити, як жителі містечка святкували Різдво і чи траплялись дива у їхньому житті
Герої твору
Ставлення до Різдва
Фред небіж
«Я добре пам’ятаю, чим завжди були для мене Різдвяні святки. Їх я завжди сприймав як добру пору, як милий, любий момент всепрощення й милосердя. Різдво – то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди, чоловіки й жінки, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених…»«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»
Збирачі коштів для бідних
«У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості»
Рудокопи
«Усі вони були одягнені по-святковому»
Охоронці маяка
«Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали один одному веселого свята»
Клерк та його сім’я
«Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу, вдячні долі»
Тім
«Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати у перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити»
Ебізінер Скрудж
«Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тоді від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує: «Веселі святці!» – зварив би живцем у купі з начинкою»

3. «Сьогодні я прийшов для того, щоб сказати, що ти ще можеш мати надію минути моєї долі. Я допоможу тобі.» (Слайд 6)
– Хто звертається з цими словами(Дух Марлея)
– До кого звернені ці слова? (До Ебінізера Скруджа, героя повісті Діккенса.)
– Що надзвичайного сталося з героєм різдвяної ночі? (Він вирушив у подорож.)
Отож, ми помандруємо разом із Скруджем. А побуваємо ми у Минулому, Теперішньому та Майбутньому.
Вчитель.
– (Слайд 7) Що показав дух Минулого Скруджеві? (Він показав його минуле. Яким був Ебінізер у дитинстві, юності)
Підтвердіть відповідь цитатою з тексту.
Минуле (запис у зошитах) (Слайд 8)
– Що дізнався Скрудж від Духа Теперішніх свят?(Як святкують Різдво: Фред, Боб Кретчит, що говорять вони і члени їхніх родин про Скруджа.)
– (Слайд 9) Теперішнє (запис у зошити)
– Як на вашу думку ці подорожі вплинули на героя? (Він ніби подивився на себе і на оточуючих збоку, дізнався про те, чого раніше не знав. Побачив, як бідно живуть, але залишаються оптимістами його племінник і клерк.) (Слайд 10)
– Чому видиво Духа Майбутнього дуже налякало Скруджа? (Він зрозумів, що після смерті його ніхто не згадає добрим словом, а він же міг когось зробити щасливим.) (Слайд11)
– Зачитайте благання Скруджа, звернені до останнього Духа (стор. 97)
– Що було в житті Ебінізера найголовнішим?
Доведіть (Гроші. Не дав ні цента збирачам коштів для бідних. Наказував племіннику більше працювати. Економив на всьому.)
5. Як ти гадаєш, що підштовхнуло героя звернутися з благанням до Духу Майбутніх Свят? Зачитайте ці слова. (Самотнє життя і байдужість оточуючих так вразили Скруджа, що він звернувся з благанням: «Я спокутую своє Минуле Нинішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені!»)
6. Подумай, для чого Скруджеві посилалися подорожі. (З метою виправлення помилок життя.)
7. Як переплітаються у творі реальність і фантастика?

4. Коментар учителя.
– У творі досить тісно переплітається реальне і фантастичне. Поряд із незвичайними подорожами, Духами, привидами автор зображує важке життя бідного люду, їхніх злиднів, горя, голоду, страждань. Однак, саме вони володіють найбільшим багатством – мають добру душу, щирість, милосердя, співчуття. І в цьому виявляється людяність великого письменника.
5. Робота з текстом.
– Діккенс був не тільки доброю людиною, а ще й ліриком. Знайдіть у тексті описи пейзажів (строфи І і V). (Тим часом туман і пітьма за вікном іще густішали,.. с. 69 (К))
– А знайдіть, як почувався Скрудж у той вечір. (Скрудж з’їв свій похмурий обід…с. 69 (К).
– Чи однаковий стан героя і стан природи? Які вони? (Похмурі)
– З якою метою автор використовує такі описи? (Вони допомагають розкрити внутрішній світ героя.)
– Такий прийом називається паралелізм (записати визначення в зошит до літературознавчого словничка). (Слайд 13)
Паралелізм – співставлення на основі однакових ознак предметів, явищ, почуттів. Це слово грецького походження: «паралельний» – той, що знаходиться або йде поруч. Паралелізм здавна використовувався у народній поезії, особливо – паралельні образи з життя природи та людини. Діккенсу цей прийом дає можливість підкреслити зміни, що відбуваються у житті героя.
6. Робота з епіграфом
Що сталося з душею Скруджа?
Чи змінився Скрудж після цієї ночі?

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Рефлексія. (Слайд 14)
– Що хотів сказати своїм твором автор?
– У чому ж полягає виховне значення повісті?
– Що корисного почерпнули для себе?
– Що сподобалося на уроці?
– Що найбільше запам’яталося?

2. Підсумок уроку.
– Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках – змінити життя на краще, жити у мирі та злагоді, бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба виправляти завжди вчасно. Так думав письменник, який бажав бачити всіх людей щасливими, він змушував їх замислюватися над власним життям.
– Які асоціації викликають у вас слова:серце, промінь, світло, дух, Різдво, любов, милосердя, добро ?
– Вустами Духів Діккенс показує цілу програму дій для тих, кому ще відкрито шлях до спасіння на євангельському шляху милосердя і співчуття
– Можна було б на дарувати Скруджеві подорож і залишити все так, як воно було, але. богу не потрібна смерть грішника. Для кожного є шлях до спасіння. головне – бажання цей шлях пройти …

3. Оцінювання.
Різдвяна сніжинка – не просто оцінка.
Це щастя бажання, досягнень в навчанні!
Сміливих думок, дарунків мішок,
Щоб справдились мрії, найкращі надії.
У кожній оселі ялинка багата
Осяяла б тихе родиннеє свято.

– Порахуйте свої сніжинки. Всі, хто їх отримав – заробив високий бал.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: (Слайд 15) Ілюструвати улюблені епізоди твору. Переказ подорожі Скруджа з духом Майбутнього.
Індивідуальне завдання. Цитати до образу героя. Написати твір-роздум на тему «Чи вірю я в Різдвяні дива?».

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”