Подорож Скруджа у різдвяну ніч. Переродження головного героя повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»

Автор: Чиж Оксана Миколаївна, учитель зарубіжної літератури Миротинської ЗОШ І – ІІ ступенів Здолбунівської районної ради Рівненської обл.
Презентація до уроку

Chij_Dikkens

Мета: підготувати учнів до сприйняття та розуміння змісту повісті, зорієнтувати їх у специфіці ідейного спрямування твору ; формувати вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати образне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення,навички виразного читання; виховувати гуманістичні ідеали.
Тип уроку: Урок – подорож.
Обладнання: підручники, новорічні іграшки та різдвяні зірки (принесені з дому), мультимедійна презентація.
Епіграф: Нехай буде над кожним з нас Боже благословення його любов та ласка.
Ч. Діккенс

Хід уроку

(демонстрація Слайду №1)
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На сьогоднішньому уроці нас чекає незвичайна подорож. Вона станеться у Святвечір – тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви знаєте, що Різдво – це велике свято, торжество добра, день очищення душі від усякого зла. У різдвяні дні відбуваються різні дива і ми в цьому разом з вами переконаємося.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
(демонстрація Слайду №2).
Сьогодні ми помандруємо разом з головним героєм, паном Скруджем,у часі і просторі, допоможемо героєві осягнути власне життя, зробити певні висновки, а головне, станемо свідками того дива, на яке здатне Різдво!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
(демонстрація Слайду №3)
(Д/з: дослідити, які помилки здійснив Скрудж, що привело його до деградації. Із поняттям «деградація» діти ознайомились на попередньому уроці).
(демонстрація Слайду №4)
ІV. Робота над темою.
(демонстрація Слайду №5)

Отже, разом із Скруджем, вирушаємо в першу подорож
«До втрачених ідеалів майбутнього».
1. Бесіда.
– Котрий із Духів з’явився першим? (Дух Минулого Різдва).
– Опишіть зовнішній вигляд гостя. Який завітав до Скруджа першим.
– Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва? (до школи).
– Кого герой там побачив? (самого себе в дитинстві).
– Яким був Скрудж у дитинстві? (бідним, забутим усіма хлопчиком).
– Чи були в маленького Скруджа друзі? (ні, його друзями були герої прочитаних книг).
– Чи були в нього рідні? (так, батько і сестра).
– Чи була у Скруджа кохана дівчина? (так, дівчина в жалобі яку він бачить під час подорожі).
– Чому Скрудж не одружився з нею? (Бо став багатим, а вона бідна і в неї не було посагу).
– Яким було майбутнє його коханої? (Щасливим, мала люблячого чоловіка, дітей).
2. Складання «грона» «Скрудж у Минулому».
(демонстрація Слайду №6)
3. Записати в зошит, які висновки робить для себе Скрудж після першої подорожі.

Подорож друга «У безглуздій самотній сучасності».

1. Бесіда
– Що ми довідались з тексту про цього Духа (учні зачитують опис Духа.)
– Із якою метою Дух завітав до старого? Як він про це говорить? (Щоб учити тебе. І хоче, щоб Скрудж скористався з його науки.)
– Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва? (Як люди святкують Різдво і яке в них було ставлення до цього свята.)
– Куди водив Скруджа Дух Теперішнього Різдва (У сім’ю Боба Кретчита та сім’ю племінника).

(демонстрація Слайду №7)
– Скільки осіб налічувала сім’я Кретчитів? Назвіть їх.
– Які страви були на їхньому святковому столі?
– Які стосунки панували в цій сім’ї? Доведіть це текстом.
– Про що дізнався Скрудж, спостерігаючи за родиною Кретчитів?
– Як ставляться до Скруджа в родині його племінника? (племінник жаліє дядька за те, що той не визнає Різдва.)
– Як змінюється настрій героя. Коли він спостерігає за сім’ями близьких йому людей (робимо разом висновок, записують до зошитів).

Подорож третя «До можливого майбутнього»
– Із якою метою Скруджа відвідує Дух Майбутнього Різдва? (Щоб показати тіні тих подій, що мають статися).
– Що відчуває Скрудж, побачивши Духа Майбутнього Різдва? (Злякався).
(демонстрація Слайду № 8)
Аналізуючи картину, яку демонструє нам цей Слайд, дайте відповіді на запитання?
– Що почув наш герой про себе? (нічого втішного.)
– Чи є хоч одна людина, яка за ним сумує? (Немає).
– Які видива Духа Майбутнього Різдва дуже налякали Скруджа? (цвинтар, могила, надгробний камінь з його прізвищем.)
– Чи є люди, які радіють його смерті? (Так, сім’я боржника).
Виразне читання в особах.
Уривок від слів «Духу. – скрикнув Скрудж» до слів «з цього могильного каменя».
– Який урок виніс наш герой із побаченого?
(висновок записуємо до зошитів).
От ми і перегорнули останню сторінку подорожей Скруджа.
– Чи змінився наш герой після цих подорожей? (так).
– Доведіть, що Скрудж зумів розірвати пута того «ланцюга», яким він був скований на початку твору і перетворив його на «гирлянду добрих справ». (відповіді учнів).
(демонстрація Слайду №9).

VІ. Підбиття підсумків уроку.
Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках – змінити життя на краще, жити у мирі та злагоді, бути добрими і милосердними. І тоді над кожним із нас завжди буде Боже благословення, його любов та ласка. Ці слова, сказані Ч. Діккенсом, є епіграфом нашого уроку, тому що ми знаємо: людське щастя не залежить від багатства. А лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті істинні радощі буття.

Творче завдання:
(демонстрація Слайду №10)
Наближається Новий рік, Різдво – світлі й радісні дні, Які приносять добро в наші душі.
Я пропоную всім нам на новорічних іграшках та різдвяних зірках, які ми принесли з дому, написати свої побажання насвята і подарувати їх один одному. Ними ми прикрасимо нашу різдвяну ялинку. (Учні озвучують побажання).

(демонстрація Слайду №11)
Слово вчителя. Я рада, що в нас в класі немає Скруджів, які не люблять Різдва. Дякую вам за такі гарні побажання. У всіх вони різні, але всі вони випромінюють добро, милосердя, щирість.
А це значить, що наш урок не був марним!
(демонстрація Слайду №12)

VІІ. Оцінювання учнів;
домашнє завдання: підібрати матеріал для створення презентації «Різдво в моєму житті».

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”