fbpx

в школах України

Пророчий зміст формули Ф.Достоєвського «Змирись, гордлива людино!»

Автор: Олійник Ірина Геннадіївна, викладач філологічних дисциплін (українська мова, українська література, зарубіжна література) Індустріального технікуму Державного вищого навчального закладу «Криворізький національний університет» Дніпропетровська обл.
Презентація до уроку + Технологічна карта відкритого заняття

Oliynik_Dostoevsky

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ

СЛАЙД №1
ТРИЄДИНА МЕТА ЗАНЯТТЯ:
НАВЧАЛЬНИЙ АСПЕКТ: систематизувати й узагальнити вивчений матеріал,допомогти студентам глибше усвідомити ідейно-художні особливості роману Ф. Достоєвського «Злочин та кара», простежити пошуки джерела оновлення світу письменником, показати значення роману як філософсько-психологічного твору.
РОЗВИВАЛЬНИЙ АСПЕКТ: формувати навички самостійної дослідницької роботи, розвивати навички узагальнення, виділення головного й деталей, висловлювання своєї думки та її доведення.
ВИХОВНИЙ АСПЕКТ: виховувати гуманізм, високі моральні якості: любов до ближнього, співчуття, терпіння.
ТИП ЗАНЯТТЯ: узагальнення та систематизація знань
ФОРМА ЗАНЯТТЯ: дебати по формату Карла Поппера «Страждання потрібні людині»
ОБЛАДНАННЯ: портрет Ф. Достоєвського, портрет Карла Поппера, текст роману «Злочин і кара»,мультимедійний проектор, картки для голосування, технологічна карта відкритого заняття, фрагмент зі стрічки «Брати Карамазови», фрагмент зі стрічки «26 днів з життя Ф. Достоєвського», відсоткова таблиця, мікрофон
ЕПІГРАФ: Дивіться на страждання з цікавістю.
Через них ви пізнаєте себе.
Страждання – це ви. І більше ніхто.
Це ваш портрет
(Ільяс Еркенов)

Хід уроку

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (3 хв).

· Слово викладача. Вітаю вас шановні присутні.
· Доповідь старости про кількість відсутніх на занятті.
· Слово викладача. Шановне студентство,пропонуюВам налаштуватися на позитивне спілкування шляхом вправи «Добрий день».

· Соціально-психологічний тренінг як засіб підвищення комунікативної компетентності. Вправа «Добрий день». Починає один учасник заняття. Звертаючись до сусіда ліворуч, з почуттям радості від зустрічі промовляє: «Добрий день,. . . », виражаючи своє ставлення до нього і голосом, і жестом, і посмішкою.

· Слово викладача. Шановне студентство, для того щоб краще зрозуміти філософську поетику роману «Злочин та кара» та розкрити пророчий зміст формули Ф. Достоєвського «Змирись, гордлива людино!», пропоную вам взяти участь у дебатах.
Отже, групу заздалегідь поділено на три команди: команда ствердження, яка переконана в тому, що страждання потрібні людині;команда заперечення, яка впевнена, що страждання не потрібні людині; журналісти, які не підтримали жодної точки зору.
Команди ствердження та заперечення отримали випереджальне завдання: розглянути КЕЙС аспектів страждань – морально-психологічний та соціально-економічний та дібрати переконливі аргументи для підтвердження власної позиції, спираючись на текст роману.
Задачу журналістів визначено в об’єктивній оцінці процесу спілкування під час дебатів. У разі непереконливого доведення аргументів учасниками команд, вони мають право вносити свої корективи формулюванням провокаційних питань.
Чи зможуть нас переконати учасники дебатів у правильності своїх думок, ми з вами, шановні присутні, з’ясуємо упродовж заняття.

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2хв).

· Слово викладача. Шановне студентство, зараз пропонується до вашої уваги перегляд кінофрагменту зі стрічки «Брати Карамазови» за романом Ф. Достоєвського.

СЛАЙД №2

· Перегляд фрагменту з кінофільму «Брати Карамазови».

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ:
«Над якими істинами замислився Федір Петрович Карамазов, людина малокультурна та малоосвічена?»
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

(питаннями про Бога, душу, духовність та безсмертя)

3. СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (10хв).
· Слово викладача. Навряд Федір Павлович Карамазов, малокультурний і малоосвічений, читав “Критику чистого розуму” Канта – головний і дуже складний добуток великого німецького філософа. А якби прочитав те, довідався б, що не він один мучився питаннями про бога, душу, духовність і безсмертя.
СЛАЙД №3

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Іммануїл Кант на 72-му році життя писав: «… Библия самое ценное сокровище, без которого я был бы в жалком положении. Все прочитанные мною книги не дали мне того утешения, какое дало слово Божье в Библии: «Если я пойду и долиною смертной тени, не убоюсь зла, потому что Ты со мною» (Пс. 22,4)».

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Ісаак Ньютон стверджував, що: «Библия содержит в себе больше признаков достоверности, чем вся светская история».

«Любов багато терпить, милосердствує, любов не зрадить, любов не підноситься, не пишається, не шукає свого, не дратується, не мислить зла, не радіє насправді, а втішається істиною, все покриває, усьому вірить, на все сподівається, все переносить. Любов ніколи не закінчується… Тепер є ці три: віра, надія, любов; але любов з них найбільша» – так говориться в Біблії, Книзі Книг (1-е Посланння до коринфіян 13; 4-13). Людство виробило багато істин і ці істини укладені в моральних законах: «Не обманюй», «Возлюби ближнього як самого себе», «Не вкради», «Не вбивай»…

СЛАЙД №4

Ще за кріпацтва під час каторги в Омській фортеці
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

«… лежа на нарах, в тяжелую минуту грусти и саморазложения…» Федір Михайлович замислив написати твір з психологічним звітом про злочин. Але згадав… Згадав про релігійно-етичну книжку…

У 1850 року в Тобольську, перед засланням дружини декабристів подарували Достоєвському Євангеліє. Федір Достоєвський згадує: «Они благословили нас в новый путь и перекрестили. Четыре года эта книга пролежала под моей подушкой на каторге».
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Це була єдина книга, яку дозволяли читати в острозі.

Ф. Достоєвський писав: «Господи! Что за книга это Священное Писание, какое чудо и какая сила, данные с нею человеку!. . И сколько тайн разрешённых и откровенных! Люблю книгу сию! Гибель народу без Божьего Слова, ибо жаждет душа сего слова и всякого прекрасного восприятия».
Після заслання Федір Достоєвський переконує себе в тому, що Христос – це втілення чистоти та правди, ідеал страдника, який врятував людство ціною власного життя.
У романі «Злочин і кара» в образі головного героя Раскольникова Ф. Достоєвський звернувся до духовних шляхів шукань, які вели до Христа. Отже, філософія роману спрямовувалася на розкриття головного завдання через співвіднесення з Євангеліє – воскресіння Родіона Раскольникова, позбавлення «надлюдини» від злочинної теорії та залучення її до світу духовності через страждання.

СЛАЙД №5

· Перегляд фрагменту зі стрічки «26 днів з життя Ф. Достоєвського».

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ (після перегляду фрагменту):
«Через що, на думку Ф. Достоєвського, повинно пройти людство, аби позбутися гордощів і зрозуміти правду істинного життя?»
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

(ВАРІАНТ ВІДПОВІДІ: через страждання)

· ГОЛОСУВАННЯ.
Шановні присутні, давайте з Вами визначимося щодо проблеми: «ЧИ ПОТРІБНІ ЛЮДИНІ СТРАЖДАННЯ?».
Проведення голосування:
v хто погоджується з думкою Ф. Достоєвського і вважає, що людині потрібні страждання?
v хто вважає, що страждання не потрібні людині?

4. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (60 хв).
СЛАЙД №6

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Слово викладача. Надається слово команді ствердження для представлення кейсу аспектів страждань.

· КОМАНДА СТВЕРДЖЕННЯ (2 хв).
Ми вважаємо, що страждання потрібні людині.
Словник С. І. Ожогова дає таке визначення: “Страдание – физическая или нравственная боль, мучение”.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Стисла філософська енциклопедія за редакцією Є. Ф. Губського, Г. В. Кораблевої, В. А. Лутченка додає ще до цього визначення таке: “состояние горя, страха, тревоги, тоски”.

· КОМАНДА СТВЕРДЖЕННЯ (3 хв).
– До вашої уваги перший аргумент морально-психологічного аспекту: страждання загартовують людину, роблять її морально стійкою, яка може здолати будь-які труднощі.
Можливий варіант відповіді
Яскравий приклад – доля Федора Достоєвського: народився в лікарні для бідних, перші хвилини життя визначають його місце в житті: у приниженні поряд із занедбаним прошарком суспільства по сусідству з муками, стражданнями та смертю. До останніх хвилин життя Достоєвський перебував у цьому оточенні: все життя страждає епілепсією; жахіття смертного вироку; чотири роки каторжних робіт; вічні нестатки; смерть у робочому кварталі, в убогій квартирі.
Тільки через страждання Достоєвський став сильним, навчився долати перешкоди на своєму шляху, створив геніальні твори.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Другий аргумент морально-психологічного аспекту:страждання спіткають людину до духовного зростання, вчать її любити, розуміти людей та співчувати їм.
Можливий варіант відповіді
Доля Соні Мармеладової. Убоге життя: спочатку “проходная комната”, яку винаймають батько та мачуха, потім кімната у господарки Капернаумовой: “Сонина комната походила будто на сарай, имела вид весьма неправильного четырехугольника, и это придавало ей что-то уродливое. <…> Бедность была видимая; даже у кровати не было занавесок”.
Наперекір власному бажанню, моральним та релігійним переконанням змушена жити за жовтим квитком. За словами батька, Семена Захаровича Мармеладова: “много ли может … бедная, но честная девица честным трудом заработать? … Пятнадцать копеек в день … не заработает”. ГрошіСоня заробляє для молодших звідних сестер та брата. Саме фізичні та моральні страждання роблять Соню добрішою, людяною, здатною співчувати іншим. Навіть їде за Раскольниковим на каторгу, щоб розділити навпіл страждання.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– До вашої уваги перший аргумент соціально-економічного аспекту: страждання є однією з причин соціально-економічного розвитку.
Можливий варіант відповіді
З 1991-2000 р. становище у соціальній сфері кілька років поспіль залишалося напруженим. Люди страждали від хронічної невиплати заробітної плати, пенсій. У той же час інфляційні процеси у своїй більшості нівелюють зростання доходів громадян. За роки незалежності стрімко зростало безробіття. Наслідком соціальної кризи, невирішеності багатьох питань в економіці стало поширення страйкового руху та інших форм протесту. Тяжкої шкоди суспільству і особистості завдавала злочинність.
2000 р. став переломним, коли в економіці стали спостерігатися тенденції до стійкого зростання. Вагомим досягненням економіки України до початку XXI ст. стала певна стабілізація грошової одиниці — гривні і створення приватного сектору економіки. Позитивні тенденції в розвитку економіки держави пов’язують з припиненням падіння промислового виробництва. Стабілізація відбувається в основному за рахунок експорт орієнтованих та базових галузей. Важливим чинником виходу сільського господарства з кризи стало прийняття нового Земельного кодексу, який закріпив право приватної власності на землю, що в свою чергу прискорило земельну реформу.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– До вашої уваги другий аргумент соціально-економічного аспекту: страждання згуртовують людей, є підґрунтям братства.
Можливий варіант відповіді
Страждання на цьомусвіті не даремні, вони матимутьвинагороду в майбутньомужитті. До релігії часто звертаються люди, обтяжені земними негараздами, хворобами, особистими трагедіями, бо навіть сам характер проведення культових дійств заспокійливо діє на людину. Люди організовуються в релігійні об’єднання для моральної і матеріальної підтримки тих, хто зазнав трагедії.

Отже, ми намагалися довести, що страждання потрібні людині.

· Слово викладача. Чи є в команди заперечення контраргументи щодо морально-психологічних та соціально-економічних аспектів команди ствердження.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

· КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ.
– Контраргументи щодо морально-психологічних аспектів команди ствердження:
· Заперечення першого аргументу морально-психологічного аспекту команди ствердження: страждання загартовують людину, роблять її морально стійкою, яка може здолати будь-які труднощі.
Можливий варіант відповіді
Ф. Достоєвський дійсно видатний письменник, але не через страждання, а наперекір їм: він мав дар божий. Окрім того, на початку творчого шляху молодого письменника підтримав Микола Некрасов та критик Віссаріон Белинський. Значну роль у долі письменника мали, як не дивно, сильні та добрі жінки, які вміло протистояли важкому характеру та цінували в ньому людину – а це є вагомим фактором у житті кожної людини.

· Заперечення щодо деталі, яка робить Соню Мармеладову чистою, здатною на духовне оновлення.
Можливий варіант відповіді
Що стосується Соні, то не страждання зробили її доброю, людяною, а сильна віра в Бога: на вопрос Раскольникова: “Так ты очень молишься богу-то Соня?” – она ответила: “Что ж бы я без бога-то была?”

СЛАЙД №7

· І РАУНД ПИТАНЬ
ВИКЛАДАЧ

КОМАНДА СТВЕРДЖЕННЯ
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Питання
Можлива відповідь

НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Чи правильно ми вас зрозуміли, що навіть за умови відсутності страждань, їх необхідно створювати для того, щоб людина загартовувалася та ставала сильнішою?

Ми вважаємо, що відсутність страждань є тільки видимістю, не виникає необхідності їх створювати, вони існують в тому чи іншому ступені. Тому необхідно їх навчитися долати, щоб стати сильніше.

Чи потрібно людині змінювати заможне життя на убоге, щоб відчути страждання для духовного зростання?

Згадаймо твір Марка Твена «Принц та убогий»: Принц на деякий час вирішив змінити своє заможне життя на убоге – подався до лондонських нетрів, а з часом, переосмисливши цінності життя, стає кращим королем Англії. З іншого боку Лужин, який, досягнувши матеріального благополуччя, втрачає здатність до співчуття.
· Слово викладача. Чи виникли в журналістів питання до команди ствердження.
ЖУРНАЛІСТИ

СПІКЕР КОМАНДИ СТВЕРДЖЕННЯ
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Питання
Можлива відповідь

Дозвольте спитати, чи намагалася Соня Мармеладова заробити гроші чесним шляхом?

Семен Захарович Мармеладов зауважив: “много ли может … бедная, но честная девица честным трудом заработать? … Пятнадцать копеек в день … не заработает”.
Ф. Достоєвський довів роль випадку в житті людини – Соня потрапила в ситуацію «тупика, безвиході»: батько пропив останні гроші, мачуха у відчаї («при плаче детей не евших…»). Соня переступає через себе, бо змушена торгувати собою в будинку повій Дар’ї Францівни, аби утримувати Катери­ну Іванівну та її дітей. Соня є жертвою власного рішення стати по­вією. Вона соромиться свого ремесла, щиро визнає його гріхом і відчуває з цього приводу каяття.
Отже, страждання не треба створювати, але ті, які випадають на долю людини, необхідно навчитися долати, щоб стати духовно вище.

· Слово викладача. Чи згодна команда заперечення з думкою опонентів, що страждання потрібні людині?

СЛАЙД №8

· КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ.
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Ми не згодні з позицією наших опонентів і вважаємо, що страждання не потрібні людині.

Ми приймаємо «страждання» як ключове поняття, визначене опонентами. Проблему страждання ми будемо розглядати через аспекти: морально-психологічний та соціально-економічний.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

· Слово викладача. Надається слово команді заперечення для представлення кейсу аспектів страждань.

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

· КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ.
– Пропонує перший аргумент морально-психологічного аспекту: страждання роблять людину слабкою, нестійкою, яка не здатна долати труднощі.
Можливий варіант відповіді
Прикладом тому є Семен Захарович Мармеладов, титулярний радник. Його життя не склалося: звільнення з посади зломило людину, шлях порятунку для радника в чарці вина – а це вияв слабкості.
Отже, страждання не загартували Мармеладова, а навпаки позбавили здатності протистояти ударам долі. Семен Захарович навіть не скористався єдиним шансом поліпшити становище своєї родини:
“Полтора года уже будет назад, как очутились мы, наконец, после странствий и многочисленных бедствий, в … столице. И здесь я место достал… Достал и опять потерял… по собственной вине потерял, ибо черта моя наступила…” (С. Мармеладов).
Убоге життя в «прохідній кімнаті»; «немає куди йти»; хвороба дружини; плач дітей; життя дочки за жовтим білетом – грошима, які заробляла Соня гріховним ремеслом, користуються всі:
«Какой колодезь, однако ж, сумели выкопать! и пользуются! Вот ведь пользуются же! И привыкли. Поплакали, и привыкли… …и нет никаких преград…“.
Усі ці страждання роблять Семена Захаровича слабким.

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Пропонуємо другий аргумент морально-психологічного аспекту:страждання породжують зло, ненависть, бажання знущатися з беззахисних та слабких.
Можливий варіант відповіді
Епізод «Сон Раскольникова». Він бачить себе в дитинстві. Картина жаху постає перед ним: компанія на підпитку з головуючим Миколкою, господарем коня, сідають на віз і змушують бідну савраску швидко пересуватися. Коняка не в змозі швидко пересуватися, тому господар Миколка її вбиває. Дивує реакція учасників видовища: сміх, лютість, нездатність до співчуття. А ці люди вихідці з убогих родин, щоразу відчувають приниження.
Отже, страждання породжують зло, ненависть, бажання знущатися з беззахисних та слабких.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Пропонуємо перший аргумент соціально-економічного аспекту:страждання не створюють умови соціально-економічного захисту.
Можливий варіант відповіді
Гідне місце в глобальній економіці може посісти лише країна, яка здатна забезпечити якісне життя своїм громадянам. Українське суспільство хворе. Хвороба називається бідністю, хоча в офіційному переліку захворювань (тобто в чинному законодавстві) така навіть не згадується. Українська бідність має цілу низку специфічних особливостей:
1) низький рівень життя населення в цілому;
2) психологічне неприйняття економічної нерівності;
3) украй висока питома вага людей, котрі вважають себе бідними (67%);
4) поширеність бідності серед працюючого населення.
Бідність в Україні перетворилася на один з найістотніших чинників, який постійно ініціює зростання соціальної напруги в суспільстві і сприяє соціальному-економічному регресу.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Пропонуємо другий аргумент соціально-економічного аспекту: страждання роз’єднують людей, породжують зло, спричиняють війни, насилля.
Можливий варіант відповіді
У Ф. Достоєвського в романі два Петербурги:
– Палаци, пам’ятники, розкішні будинки, сади – культурне багатство, яким пишається Північна Пальміра, де відсутні страждання.
– Сінна площа, нетрі, тісні вулиці і про­вулки, переповнені байдужою й безжалісною юрбою, яка грубо сміється, лається, йде по трупах у боротьбі за життя. Вуличні сце­ни агресивні й непривабливі: перед зором проходять бійки, самогубства, смерть пияка під копитами коней. У місті багато «кутів» – між яким міст, який не об’єднує, а роз’єднує культурне багатство та нетрі величного Петербурга.

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Отже, людині не потрібні страждання.

Слово викладача. „Бідність породжує сором. Той, хто соромиться, втрачає мужність. Боягуз страждає від принижень. Принижених всі зневажають. Зневажений впадає у відчай. Зневірений втрачає розум. ожевільний гине. Так, бідність — джерело всіх бід” (Давньоіндійська мудрість)
· Слово викладача. Чи є в команди ствердження контраргументи щодо морально-психологічних та соціально-економічних аспектів команди заперечення?
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

· КОМАНДА СТВЕРДЖЕННЯ.
– Контраргументи щодо морально-психологічних та соціально-економічних аспектів команди заперечення:
· Опоненти стверджують, що страждання зробили Семена Захаровича Мармеладова слабкою людиною, а чи в дійсності він є слабкою людиною?
Можливий варіант відповіді
Уміння бачити в людях їх кращий бік, розуміти, а не звинувачувати – це хіба не прояви сили характеру? Слабка людина іншого не зрозуміє, не буде виявляти співчуття.

· Вбивство савраски – це наслідок страждання людей.
Можливий варіант відповіді
Вбивство савраски – це наслідок не страждання людей, а їх станом алкогольного сп’яніння, яке паморочить розум людини, створює стан ейфорії.

· Опоненти стверджують, що влада держави сприяє соціально-економічному розвитку, але українське суспільство має хворобу – бідність.
Можливий варіант відповіді
Страждання людей змушують владу удосконалювати економіку. Україна – це країна з перехідною економікою. Отже, незавершеність базових трансформаційних перетворень, слабкість окремих важливих ринкових інституцій створюють сприятливі умови для небезпечних зривів зростання добробуту.

· Головні враження від Петер­бурга Достоєвського — бруд, злочин, байдужість до інших, егоїзм і жорстокість.
Можливий варіант відповіді
Ф. Достоєвський навмисно здійснює подорож темними, понурими кварталами, влаштовує зустрічі з людьми, які страждають, щоб нагадати владі про необхідність соціально-економічних змін.

СЛАЙД №9

· ІІ РАУНД ПИТАНЬ ДО КОМАНДИ ЗАПЕРЕЧЕННЯ
ВИКЛАДАЧ

КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Питання
Можлива відповідь

Чому Ф. Достоєвський не дозволяє читачу відвідати інший бік мосту, де є розкіш та достаток?
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Страждання більшості населення гальмують соціально – економічний розвиток суспільства.

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Командо заперечення, уточніть, яких моментів у житті Ф. Достоєвського було більше: світлих чи понурих?

На перший погляд дійсно можна дійти висновку, що доля Достоєвського сповнена понурості. Для кожної людини існують свої визначення «світла» та «темноти». Перебуваючи на межі бідності, письменник знаходить кошти на від’їзд за кордон:літні місяці 1862 і 1863 pp. письменник провів за кордоном, відвідавши Німеччину, Англію, Францію, Італію та ін. країни; Задля поліпшення здоров’я восени 1865 р. письменник поїхав за кордон і там, у курортному німецькому містечку Вісбадені, розпочав роботу над романом «Злочин і кара». На сучасному етапі не кожен може дозволити собі таку розкіш. Окрім того, головне для письменника – це його творіння. Це є те саме «світло», яке дає відчуття натхнення, задоволення, радість, але не страждання. Отже, «світлих» моментів у Достоєвського більше.

Прокоментуйте афоризми Ф. Достоєвського:
«Я страждаю – отже, я існую»;
«Я щасливий – отже, я помер»

Причина страждань розкривається в Біблії – це тіло. Людина отримала від Бога все для розвитку духовного життя і повинна була через смиренність досягнути гармонії.
Відмова від Бога, вияв гордощів спричинив втрату людської цілісності. Моральне та фізичне життя недосконале через непослух людини по відношенню до Бога. Віра в Бога – це життя, це засіб виправлення гріховної людської природи, засобом подолання нещасть та страждання.

· Слово викладача. Чи є в команди ствердження додаткові аргументи на користь позиції: страждання потрібні людині?

СЛАЙД №10

· КОМАНДА СТВЕРДЖЕННЯ.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Додаткові аргументи команди ствердження на користь позиції: страждання потрібні людині.

– Катерина Іванівна Мармеладова, дружина Семена Мармеладова, через страждання навчилася жити в нелюдських умовах: виховувати дітей, вибачати чоловіку-п’яниці, захищати Соню від несправедливих звинувачень та протистояти нападам квартирної господарки – через її упертість, силі духу родина не залишилась на вулиці.
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

ОТЖЕ, страждання загартовують людину.

– Свидригайлов – злочинець, цинік. Моральні страждання пробуджують совість. Свидригайлов найбільше здійснює добрих вчинків: влаштовує поховальну церемонію Катерини Іванівни та долю її дітей-сиріт; дає три тисячі Соні, щоб вона подалася за Раскольниковим; не скористався наївністю та довірливістю своєї молоденької нареченої, залишивши їй у спадок 15 тисяч рублів, щоб запобігти ще одній спробі матері продати доньку. Сни Свидригайлова – це нагадування про скоєні злочини, це кара за гріхи та одночасно засіб позбавлення від них, за Євангелієм.
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

ОТЖЕ, страждання спіткають людину до духовного зростання, вчать її любити, розуміти людей та співчувати їм.

– Разуміхін – бідний студент, на деякий час залишає навчання в університеті, але страждання навчили його пристосовуватися до життя, у таких нелюдських умовах він знаходить шлях до чесної праці: дає приватні уроки, робить переклади, а в кінці роману ми дізналися, що організував видавницьке діло і зароблені гроші хоче витратити на підтримку засудженого Раскольникова – брата дружини.
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

ОТЖЕ, страждання сприяють соціально-економічному розвитку. Страждання об’єднують людей.

– Раскольников страждаючи,
· Сон про знущання коня;
· Переживає за долю матері та сестри Дуні;
· Віддає гроші сім’ї Мармеладових;
· Допомагає хворому товаришеві та його батькові:
“в бытность свою в университете, из последних средств своих помогал одному своему бедному и чахоточному университетскому товарищу и почти содержал его в продолжение полугода. Когда же тот умер, ходил за оставшимся в живых старым и расслабленным отцом умершего товарища, поместил, наконец, этого старика в больницу и, когда тот тоже умер, похоронил его” (цитата из романа “Преступление и наказание”).
ОТЖЕ, страждання об’єднують людей.

СЛАЙД №11

· ІІІ РАУНД ПИТАНЬ
ВИКЛАДАЧ

КОМАНДА СТВЕРДЖЕННЯ
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Питання
Можлива відповідь

Шановна командо ствердження, ми уважно заслухали ваші докази і хотіли б отримати уточнення: щоб бути сильним, достатньо тільки розуміти, вибачати і любити людей? А чи потрібна дієва допомога людям?
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Семену Захаровичу Мармеладову не вистачило дієвої допомоги людям. Але суспільству потрібні різні люди: активні – Раскольников, Разуміхін; пасивні – Мармеладов. Вміння розуміти інших – це своєрідна форма допомоги людям.

Родіон наділений позитивними якостями: розумом, добротою, чуйністю. Як оцінити той факт, що страждання породжують антигуманну теорію Раскольникова, яка побудована у своїй основі на нерівності людей, на вибраності одних і приниженні інших. І вбивство старої лихварки задумане як життєва перевірка цієї теорії на приватном уприкладі.

Ми згодні, що теорія Раскольникова антигуманна: бажання зробити світ краще, позбавити його від несправедливості, перетворює Родіона на вбивцю. Убивство породжує моральні страждання Раскольникова, не дає спокою совість. Доброта, віра в людей та Бога Соні Мармеладової допомагають Родіону відмовитися від антигуманної теорії. Раскольников розуміє, що всі люди однакові і мають право на щастя, до якого мають прагнути, допомагаючи іншим. Він щиро відмовляється від своєї теорії, визнає християнські цінності, розуміє, що щастя не можна будувати на злочинності. Готовність моральними стражданнями залагодити свою провину – це засіб морального вдосконалення та порятунку.

· Слово викладача. Чи виникли питання в журналістів до команди ствердження?
ЖУРНАЛІСТИ

СПІКЕР КОМАНДИ СТВЕРДЖЕННЯ
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Питання
Можлива відповідь

Ви вважаєте, що страждання сприяють соціально-економічному розвитку суспільства. Як пояснити, що у XXI столітті є соціально убогі версти населення?

Відсутність економічної нерівності так само небезпечна для суспільства, як і її надмірність. Саме наявність заможних людей — за умови, звісно, що широкі верстви населення вірять у «праведність» їхнього добробуту — є важливим стимулом до активізації життєвої позиції, прагнення максимально використовувати наявні шанси. Достоєвський вважав, що земний рай – це омана, яка народжується з гордині людини. У реальному житті прагнення забезпечити повну рівність для всіх провокує утриманські настрої, знижує мотивацію інтенсивної трудової діяльності й зайнятості взагалі.

Отже, страждання сприяє розвитку суспільства, воно необхідне.

· Слово викладача. Чи згодна команда заперечення з аргументами команди ствердження?

· КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ.
Ми уважно заслухали позицію наших опонентів. Але дещо не згодні з аргументами команди ствердження.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Контраргументи команди заперечення до додаткових аргументів команди ствердження на користь позиції: страждання потрібні людині:
· Опоненти стверджують, що Катерина Іванівна Мармеладова, дружина Семена Мармеладова, через страждання навчилася жити в нелюдських умовах.
Можливий варіант відповіді
Давайте згадаємо Катерину Іванівну: чи не страждання зломили її, довели до фізичної смерті? Вмираючи, Катерина Іванівна вимовляє: «Бог сам знає, як я страждала…». Окрім того, Катерина Іванівна змушує страждати своїх дітей, публічно принижуючи (Соня).

· Опоненти стверджують, що страждання спіткали Свидригайлова до духовного зростання, навчили любити інших, розуміти людей та співчувати їм.
Можливий варіант відповіді
Чи не занадто пізно прокинулась совість у Свидригайлова, недарма Ф. Достоєвський змушує свого героя піти шляхом самогубства, щоб лишити його можливості морально воскреснути.

· Опоненти стверджують, Разуміхін – бідний студент, але страждання навчили його пристосовуватися до життя, у таких нелюдських умовах він знаходить шлях до чесної праці.
Можливий варіант відповіді
Разуміхін знаходить шлях до існування не завдяки стражданням, а завдяки своєму розуму, діловитості, організаторським здібностям, знанням та первинному капіталу.

· Опоненти стверджують, що Раскольников страждаючи, допомагав чахоточному університетському товаришу, утримуючи його до смерті півроку, а потім доглядав за його батьком. Отже, опоненти вважають, що страждання об’єднують людей.
Можливий варіант відповіді
Раскольніков, скоївши злочин, не йде до людей, а тікає від них. Хіба не Родіон говорить страшними словами про своїх рідних людей: «О, как я… ненавижу их всех!”. Отже, страждання роз’єднують людей.

·Слово викладача. Чи може команда заперечення надати додаткові аргументи на користь позиції: страждання не потрібні людині.

СЛАЙД №12

· КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ.
– Додаткові аргументи команди заперечення на користь позиції: страждання не потрібні людині.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Додаткові аргументи щодо морально-психологічного аспекту: страждання роблять людину слабкою, нестійкою, яка не може долати труднощі.
Можливий варіант відповіді
Згадаймо, скільки людей у романі скінчили життя самогубством: принижена Свидригайловим дівчинка, його кріпосний лакей Філіп, сам Свидригайлов; спроба дівчини, яка випадково зустрілася Раскольникову на мості, скінчити життя самогубством. Думки про самогубство були в Родіона Раскольникова и навіть Соня, яка живе за релігійними канонами, також замислювалася над самогубством. Те, як загинули Катерина Іванівна та Мармеладов, наводить на думку, що вони шукали смерті, саме смерть була виходом із ситуації тупика.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Додаткові аргументи щодо морально-психологічного аспекту: страждання породжують зло, ненависть, бажання знищити беззахисних та слабких.
Можливий варіант відповіді
Страждання породжують у Родіоні Раскольникові ненависть до оточуючих: до Альони Іванівни, Порфірія Петровича, Лужина, Свидригайлова. Деградує почуття жалості: під час зустрічі із Сонею він свідомо знущається над нею, нагадуючи про її гріх – шлях розпусти, пророкує страшне майбутнє її родичам. Надавши допомогу Мармеладовим, сп’янілій дівчині, сумнівається щодо правильності своїх вчинків, ставлячи цинічне питання: «Навіщо?».
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Додаткові аргументи щодо соціально-економічного аспекту: страждання не створюють умови соціально-економічного захисту.
Можливий варіант відповіді
Найбільш яскраве ставлення сильних до принижених та ображених виражає теорія Лужина: “Наука же говорит: возлюби, прежде всех, одного себя, ибо все на свете на личном интересе основано. Возлюбишь одного себя, то и дела свои обделаешь как следует и кафтан твой останется цел. Экономическая же правда прибавляет, что чем более в обществе устроенных частных дел и, так сказать, целых кафтанов, тем более для него твердых оснований и тем более устраивается в нем и общее дело…”. Таким чином, щоб розвивалося суспільство потрібні люди, які не страждають, а які чогось досягають.
Окрім того, сильні мира цього використовують страждання інших людей заради своєї мети: Лужин хоче одружитися з дівчиною бідною: «вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею владарювати»; «Якщо мені, приміром, до цього часу говорили: «розлюби», і я розлюбив, то що з цього виходило? Виходило те, що я розривав жупан навпіл, ділився з ближнім, і обидва ми залишалися наполовину голими за російським прислів’ям: «Поженешся за двома зайцями, жодного не спіймаєш».
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

– Додаткові аргументи щодо соціально-економічного аспекту: страждання роз’єднують людей, породжують зло, спричиняють війни, насилля.
Можливий варіант відповіді
Зазвичай страждання породжують антигуманні теорії, які спричиняють війни, насилля. Прикладом того є Раскольников на каторзі:
“Люди убивали друг друга в какой-то бессмысленной злобе <…> дрались и резались. Начались пожары, начался голод. Все и все погибало”.
Людина, яка страждає, намагається захистити себе, стає ризиком для суспільства, може навіть вбити людину принижену, ображену, страдницьку. Згадаймо вбивство Лизавети Іванівни.

• Слово викладача. Не дарма О. Пушкін у повісті «Капітанська донька» висловлює геніальну думку: “Не приведи бог видеть русский бунт, бессмысленный и беспощадный!”

Отже, ми намагалися довести думку, що СТРАЖДАННЯ НЕ ПОТРІБНІ ЛЮДИНІ.

СЛАЙД №13

· IV РАУНД ПИТАНЬ
ВИКЛАДАЧ

КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Питання
Можлива відповідь

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Чи не здається вам, що причиною самогубств людей на сторінках роману є не страждання, а гординя?

Думка про самогубство – вияв гордощів, бо людина йде проти Бога, бо за християнськими канонами людина не має права лишити себе жити, бо «не во власти идущих их шаги». Але коли людина замислюється над самогубством – це відповідь на образи та приниження, тобто слабка людина не може протистояти стражданням. Ми проти страждань, але з точки зору християнських канонів людині Бог дає стільки випробувань, скільки вона може здолати. Людині вкрай потрібна віра в Бога.

Порфирій Петрович виразив цікаву думку: «Страждання…велика річ…У стражданні є ідея. . . ». Чи є Лужин, який створив теорію «розумного егоїзму», людиною, яка зазнала страждань?

Лужин не страждав, бо тоді б і не існувало теорії «розумного егоїзму». Згадаймо роман Н. Чернишевського «Что делать?». Персонажі Н. Чернишевського, які створили теорію «розумного егоїзму», роблять щасливими інших людей, створюють умови їх матеріального благополуччя. Ф. Достоєвський дещо спотворює цю теорію, оскільки не сприймає Лужина: «Возлюби, перше за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі основане» (згадаймо Гобсека!).
· Слово викладача. Чи виникли питання в журналістів до команди заперечення?
ЖУРНАЛІСТ

СПІКЕР КОМАНДИ ЗАПЕРЕЧЕННЯ
НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ
Питання
Можлива відповідь

Чому не з’явилася антигуманна теорія в Соні, Дуні, Разуміхіна, які страждали?

У них не з’явилися антигуманні теорії тому, що Соня знаходила втіху у вірі до Бога, Дуня – у любові до брата та матері, Разуміхін – у коханні до Дуні.
Як зазначив Семен Захарович Мармеладов: «Треба, щоб у кожної людини було місце, де б її пожаліли».

СЛАЙД №14
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Слово викладача. Шановна командо ствердження, ви уважно вислухали ваших опонентів, які стверджували, що страждання не потрібні людині. Чи вважаєте ви свою позицію сильнішою?

· КОМАНДА СТВЕРДЖЕННЯ. Формулювання висновків.
Ми уважно вислухали опонентів. Отже, проблему «Чи потрібні людині страждання?» ми розглядали за одними аспектами, але аргументи були протилежними. Ми стверджували, що страждання загартовують людину, роблять її сильною; команда опонентів стверджувала протилежне, що страждання роблять людину слабкою. Ми вважаємо, що страждання вдосконалюють людину, а опоненти заперечують нашу думку і стверджують, що страждання породжують ненависть та озлоблюють людей. Ми вважаємо, що страждання сприяють соціально-економічного розвитку суспільства, але опоненти стверджують, що страждання не створюють умови соціально-економічного захисту. Ми побачили страждання як засіб об’єднання людей, а опоненти – як причину роз’єднання.
Наша команда та команда заперечення говорили про різну природу страждання. Є страждання, які викликані гординею, матеріальною неблагополуччям – це страждання егоїста. Але інші страждання – у рамках християнської релігійної традиції – це засіб позбавлення від гріха, а відчувати гріх здатна лише тільки жива душа. Саме про страждання, шляхом яких людина очищується, стає кращою, пише Ф. Достоєвський. Отже, страждання, за Ф. Достоєвським, включають у себе і каяття, і кару, і самовдосконалення. З ним погоджуються філософи: Шпенглер вважає, що страждання – критерій та змістовність істинної духовності, Ніцше – страждання – це засіб звеличення душі. У Шопенгауера ґрунтом моралі є співчуття, за якого моральність перемагає сильні егоїстичні прояви. Сам письменник знаходить порятунок для своїх героїв у здатності співчувати, у релігії. Родіон Раскольніков прозрів та з’єднався з людьми лише тоді, коли зрозумів іншу правду – правду, яка криється в любові до всього людства. Оскільки ми говорили про ті самі страждання, що і Ф. Достоєвський, християнські, тому наші аргументи сильніші, особливо в морально-психологічному аспекті.
У соціально-економічному аспекті також маємо сильніші аргументи: на сучасному етапі суспільство звертається до Бога, а навернення до християнської моралі звеличує людину, робить її гуманнішою. Гуманне суспільство здатне до співчуття, здатне турбуватися про обездолених, створювати для них захист.
Ми вважаємо нашу позицію сильнішою. Отже, ми довели, ЩО СТРАЖДАННЯ ПОТРІБНІ ЛЮДИНІ.

· Слово викладача. “Смотрите на страдания с интересом. Через них вы узнаете себя. Страдания – это вы сами. И больше никто. Это ваш портрет” (Ильяс Эркенов)
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

· Слово викладача. Шановні команда заперечення, ви уважно вислухали опонентів, які стверджували, що страждання потрібні людині. Чи вважаєте ви свою позицію сильнішою?

· КОМАНДА ЗАПЕРЕЧЕННЯ. Формулювання висновків.
Шановні опоненти, ми із задоволенням вислухали ваші твердження. Ми погоджуємося, що проблему «Чи потрібні людині страждання?» розглядали за одними аспектами, але аргументи наші протилежні. Однак ми вважаємо нашу аргументацію сильнішою.
Команда ствердження дотримується, на наш погляд, романтичного погляду на природу страждань, тим самим створюючи ідилічну картину світу, зі світом ілюзій та недосяжних мрій.
Ми розглядаємо оточуючу дійсність реалістично. Страждання створюють людям повсякденні речі, наприклад, не облаштованість життя, низьке матеріальне забезпечення, приниження людської гідності. Навряд страждання, які викликані вище зазначеними причинами, ушляхетнять людину. Краще позбавитися від причин страждань.
Якщо приймати до уваги аргументи наших опонентів, здається дивним те, що треба скоїти злочин – вбивство, аби людина духовно возвеличилася. Парадокс, щоб не говорити про абсурдність ситуації.
Окрім того, уявіть собі, що буде, якщо кожного з нас поставити в умови вічно принижених та ображених. За прикладом далеко не треба йти. Згадаймо оповідання А. П. Чехова «Палата №6», зокрема доктора Рагіна. Опинившись у ситуації страдницької людини, він не возвеличився морально, а, навпаки, почав відчувати до оточуючих ненависть, озлобився; а як наслідок цієї ситуації – фізична смерть. Мабуть з цієї причини австрійський письменник Стефан Цвейг порівнює світ Достоєвського з «лікарнею для душевно хворих».
Ми впевнені, що страждання можуть спричиняти повстання, війни, кровопролиття. Щоб цього не трапилось, на думку російського філософа І. Ільїна: “нужно решить три упреждающие задачи: нельзя допускать, чтобы в народе накапливалась социальная ненависть; нельзя, чтобы она перерастала в отчаяние; нельзя, чтобы отчаяние приводило к развязыванию гражданской войны. Не стоит ли считать счастливой ту страну, в которой верно решены эти задачи?”. Кожна країна повинна прагнути до кращого, стати країною без принижених, ображених, страдницьких, тоді моральне та економічне зростання буде забезпечено.
Отже, мі впевнені, що довели: СТРАЖДАННЯ НЕ ПОТРІБНІ ЛЮДИНІ.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Слово викладача. Але я хочу вам нагадати слова Іссаріона Григоровича Белинского:
«. . . Не знаючи страждання- не знають і блаженства…».

5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ (4хв).

· ГОЛОСУВАННЯ.
Шановні присутні, упродовж заняття ми намагалися з’ясувати питання «ЧИ ПОТРІБНІ ЛЮДИНІ СТРАЖДАННЯ?».
Проведення голосування:
v хто вважає, що людині потрібні страждання?
v хто вважає, що страждання не потрібні людині?

· Слово викладача. Ф. Достоєвський стверджує: «Світ необхідно змінити, почнемо з себе…Я вважаю, що світ потрібно змінити, але…перший крок у тому, щоб почати з себе».

СЛАЙД №15

· Слово викладача.
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Федора Достоєвського можна по праву вважати художник-пророк.

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Він глибинно та сумно розмірковував над найважливішими проблемами часу. Достоєвського цікавили, перш за все, моральні наслідки повсюдного збіднення, зростання злочинності й народного пияцтва, спричинені реформою 1861 року й подальшим розгулом капіталістичного хижацтва.

Він передбачив трагічну ситуацію, у якій опинилося людство та сучасний світ. Письменника лякає все: влада грошей, занепад моралі, численні злочини. Тільки сьогодні, коли увесь світ опинився на межі безодні, коли відомо, що будь-яке насильство у будь-якій формі може спричинити катастрофу, призвести до припинення життя на Землі, для нас стає зрозумілим пророчий зміст формули Ф. Достоєвського «Змирись, гордлива людино!».
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Любити людей можнатількивіруючи в їхперетворення, віруючи в Бога. Шукайте Бога! Бо людське життя неможливе без Бога!
– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА «МІКРОФОН» (до журналістів). Закінчити речення:

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Я вважаю, що життя без Бога …

– НАСТУПНИЙ ФРАГМЕНТ НА СЛАЙДІ

Твір Ф. Достоєвського близький сьогоденню тим, що…

– Дуже хотілось б …
• Слово викладача. “Исправьте общество, и болезней не будет”, – вважає реаліст, а до того ще й нігіліст Базаров (И. С. Тургенев. “ Отцы и дети”). Дякую всім за роботу на занятті!
· КОМЕНТУВАННЯ ОЦІНОК.
6. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (1 хв).

– Написати твір «Злочин і кара в романі Ф. Достоєвського та в сучасному житті».

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”