в школах України

ЗВЕРНЕННЯ ВЧИТЕЛІВ

Президенту

Національної академії педагогічних наук України

КРЕМЕНЮ ВАСИЛЮ ГРИГОРОВИЧУ

ЗВЕРНЕННЯ  ВЧИТЕЛІВ

щодо проєкту Державного стандарту базової середньої освіти (2019)

Шановний Василю Григоровичу!

Учительство України знає Вас як видатного науковця, який багато років розвиває традиції вітчизняної педагогічної науки й прокладає шлях у майбутнє для нашої освіти.

Засвідчуючи Вам високу повагу і всенародну вдячність, вчителі з різних регіонів України звертаються до Вашої мудрості з проханням захистити українську мову, українську літературу і зарубіжну літературу від небезпечних тенденцій, що пропонує новий проєкт Державного стандарту базової середньої освіти (2019), опублікований на сайті МОН України для громадського обговорення 12 червня 2019 р.

Ми підтримуємо реформи в українській освіті, але не можемо погодитися з тими новаціями, які погіршують стан викладання мов і літератур в Україні, а відповідно перешкоджають самоусвідомленню нації в сучасному світі. Тому маємо велику надію, що Ви почуєте й підтримаєте нас і допоможете виправити небезпечну ситуацію. 

Українська мова, українська література, зарубіжна література за часів Незалежності виконують важливу світоглядну й україноцентричну роль для нашої молоді. У той час, коли Україна опинилася в ситуації кризи й військового конфлікту, мова і література (українська та зарубіжна) є духовним порятунком для школярів від зневіри, занепаду моралі й культури. Тому дуже важливо, щоб наші учні добре знали й любили мову, мали стійкий інтерес до читання найкращих книжок українських і зарубіжних авторів.

Але що пропонує нам новий проєкт Державного стандарту базової середньої освіти (2019)?

У ньому закладена ідея широкої інтеграції предметів, зокрема мовно-літературного циклу. Такої галузі, як ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА, взагалі НЕМАЄ ані в основному тексті проєкту, ані в додатках – у Базовому навчальному плані!

Виникає питання: невже книжки зарубіжних авторів не потрібні сучасній Новій українській школі? Чому в проєкті немає слів «зарубіжна література», «художній твір», «читання літературних творів українських і зарубіжних авторів» і т. п.?

Припускаємо, що інтеграція предметів може бути корисною в інших галузях, але в галузі мови і літератури (української та зарубіжної) це абсолютно недоречно, адже значно скорочує і обсяг вивчення мови, і обсяг читання літературних творів.

Замість того, щоб забезпечити досконале вивчення українськими школярами мови й читання ними цікавих книжок, проєкт Державного стандарту базової середньої освіти (2019) пропонує звуження мовного і літературного простору для юних громадян України. Це закономірно призведе до збіднення їхнього мовлення і мислення, до духовного зубожіння і культурного обмеження.

Проти інтеграції широка громадськість виступила ще в 2015 – 2017 роках. Тоді були численні звернення в МОН проти Типових навчальних планів для 10-11 класів, де була запропонована інтеграція української мови, української та зарубіжної літератур. Представники НАН України, десятки університетів, тисячі вчителів, учнів, батьків звернулися в МОН України з проханням скасувати інтеграцію у Типових навчальних планах. Тоді міністерство пішло назустріч широкій громадськості і відмінило інтеграцію мови і літератур (української та зарубіжної).

А тепер ця інтеграція мови і літератур знову закладена в проєкті Державного стандарту базової середньої освіти (2019). Це загрожує знищити вітчизняні традиції в галузі викладання мов і літератур, що розвивалися за часів Незалежності.

Звертаємо Вашу увагу на те, що ідея інтеграції української мови, української літератури, зарубіжної літератури не підтверджена експериментально. Тому навіщо узаконювати непродуманий експеримент з інтеграції мов і літератур в масштабах всієї України?

«Мовно-літературна галузь» в проєкті Державного стандарту базової середньої освіти (2019) створена без участі фахівців, науковців, методистів, учителів. Громадське обговорення проєкту відбувається непрозоро і з численними порушеннями процедури, зокрема безпідставне скорочення терміну обговорення зазначеного проєкту. 

Ми, вчителі-практики, звертаємося до Вас, Учителю учителів, із проханням захистити українську мову, українську літературу, зарубіжну літературу як окремі галузі! Не дамо відібрати у наших дітей можливість читати найкращі книжки України і світу! Просимо стати на захист такого  популярного серед молоді предмета, як зарубіжна література, і ввести його в перелік складників «Мовно-літературної галузі» і в Базовий навчальний план.

Надсилаємо Вам за дорученням громадськості спецвипуск журналу «Зарубіжна література в школах України» (№ 6, 2019), де опубліковані Відкрите звернення педагогічної громадськості щодо проєкту Державного стандарту базової середньої освіти (понад 2000 підписів), зауваження, пропозиції від трудових колективів освітян, науковців, учителів, методистів.

Сподіваємося, що зарубіжній літературі знайдеться місце в Державному стандарті базової середньої освіти (2019). Інакше втрати будуть непоправні. Людина, яка не читає, розплачується за це своїм життям. Нація, яка не читає, розплачується за це своєю історією. 

 

Наперед дякуємо і покладаємося на Вашу мудрість.

З пошаною – 

Ольга Гузь, учитель зарубіжної літератури НВК №26 міста Кропивницького, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, відмінник освіти України, лауреат Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2004» в номінації «Зарубіжна література», член банку методичних ідей України, керівник Школи творчого словесника вчителів зарубіжної літератури при Кіровоградському обласному інституті післядипломної освіти імені Василя Сухомлинського, постійний лектор курсів підвищення кваліфікації вчителів зарубіжної літератури при Кіровоградському та Черкаському інститутах післядипломної педагогічної освіти, автор методичних посібників для вчителів та учнів із зарубіжної літератури, автор і ведуча Всеукраїнських вебінарів для вчителів, член методичної ради журналу «Зарубіжна література в школах України»

Олена Пітерська, учитель зарубіжної літератури Білоцерківської ЗОШ І-ІІІ ступенів №18 Білоцерківської міської ради Київської області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, дипломант Всеукраїнського етапу конкурсу «Учитель року – 2014» в номінації «Зарубіжна література»

Леся Сич, учитель зарубіжної літератури НВК №1 м. Немирова Вінницької області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, методист-кореспондент та лектор Вінницької академії неперервної освіти, адміністратор ФБ-групи «Методичні родзинки уроків зарубіжної літератури» з більш як 18000 учасників.

Надія Загуменнова, учитель зарубіжної літератури Свалявської гімназії Свалявської районної ради Закарпатської області, заступник директора, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист

Тетяна Тимошенко, учитель зарубіжної літератури Замглайської ЗОШ    І-ІІІ ст. Ріпкинського району Чернігівської області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, дипломант Всеукраїнського етапу конкурсу «Учитель року – 2014» в номінації «Зарубіжна література»

Жанна Костюк, учитель зарубіжної літератури комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №3 Хмільницької міської ради Вінницької області», спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, лауреат Всеукраїнського етапу конкурсу «Учитель року – 2014» в номінації «Зарубіжна література»

Любов Малигіна, учитель зарубіжної літератури Черкаського фізико-математичного ліцею (ФІМЛІ), спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, лауреат Всеукраїнського етапу конкурсу «Учитель року – 2008» в номінації «Зарубіжна література», лауреат обласної Педагогічної премії ім. Василя Захаренка

Світлана Кострець,  учитель зарубіжної літератури та української мови Копашнівської ЗОШ І-ІІІ ст. Хустської районної держадміністрації Закарпатської області, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель

Адріана Химинець, учитель зарубіжної літератури, української мови та літератури Мукачівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 20 ім. О.Духновича, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, кандидат філологічних наук

Лариса Тонкошкурова, учитель зарубіжної літератури, української мови та літератури Мукачівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 20 ім. О.Духновича спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель

Аліна Корнійчук, учитель зарубіжної літератури, української мови та літератури комунального закладу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №2 Хмільницької міської ради Вінницької області», спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Контактна особа – Олена Пітерська, учитель зарубіжної літератури Білоцерківської ЗОШ І-ІІІ ступенів №18 Білоцерківської міської ради Київської обл.

 

Черговий номер

58281963_6115398729691_4931406545037557760_n.png

Поправки до Додатку 1 на підставі звернень громадськості_25.07.2019

                                               (узагальнила проф. О.О. Ісаєва) ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ базової середньої освіти Додаток 1до Державного стандарту ВИМОГИдо обов’язкових результатів навчання …

Read More

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”