fbpx

в школах України

Причини деградації особистості Скруджа. Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя

Автор: Дейнека Тетяна Миколаївна, вчитель російської мови та зарубіжної літератури Новофедорівська ЗОШ І-ІІ ступенів Чутівського району Полтавської обл.
Презентація до уроку
Deyneka_Skrugj

Мета: розкрити причини деградації головного героя Скруджа;
формувати вміння аналізувати зміст художнього твору;
розвивати образне мислення, зв’язне мовлення учнів;
удосконалювати навички виразного читання тексту;
виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння
співчувати, повагу до людей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійні слайди, схеми, картки, роздатковий матеріал, ребус, кольорові олівці.
Епіграф: Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч.Діккенс

Хід уроку
 
I. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Вступне слово вчителя.
 
II. Актуалізація набутих знань.
Слово вчителя. ( Слайд 1.)
Ось уже декілька уроків ми з вами говоримо про найвидатнішого письменника XIX століття Чарльза Діккенса.
Багато хто з видатних письменників вважав його своїм учителем.
Так, відомий французький письменник-фантаст Жуль Верн писав про нього: «… найвище від усіх англійських письменників я ставлю Чарльза Діккенса… кілька разів перечитував Діккенса від палітурки до палітурки.
Цьому письменникові я багато чим зобов’язаний.
У нього можна знайти все: уяву, гумор, любов, милосердя, жалість до бідних та знедолених – одне слово, усе…».
Давайте і ми згадаємо про цього письменника.

1. Актуалізація знань біографії письменника.
Ø Прийом«Ланцюжок». Завдання:
Повторити біографію Ч.Діккенса з використанням мультимедійної презентації.
Учитель використовує комп’ютерні слайди
– біографія письменника (СЛАЙДИ №1; №2; №3; №4)
2. Актуалізація знань про історію написання оповідання «Різдвяна пісня у прозі».
Слово вчителя.
«У різдвяні дні 1843-го року він увійшов у будинки англійців… Сів з ними біля святкового вогнища, спробував їхньої фаршированої яблуками гуски й прикрашеного різдвяною гілкою гостролиста пудинга» – так було записано в статті «Приглашение в английскую детскую литературу» в 1996 р. про Ч.Діккенса.
– Прокоментуйте ці слова, як вони пов’язані з оповіданням «Різдвяна пісня у прозі».
(Розповідь учнів про історію написання оповідання).
(СЛАЙДИ №5; №6.)
3. Актуалізація знань змісту твору.
Слово вчителя.
Тепер ми з вами будемо говорити безпосередньо про саме оповідання. Перевіримо знання змісту за допомогою тестування, але тестування буде незвичайне, а у формі гри «Фанти».
Гра «Фанти».
Перед уроком учитель бере шкільні речі учнів для гри в фанти. Дістаючи з корзинки ручки, пенали, олівці учнів, учитель задає питання кожному фанту.
1. Ч.Діккенс — це… (англійськийписьменник).
2. Компанія Скруджа називалась…( Скрудж і Марлей)
3. До Скруджа з’явилося… (три духи Різдва)
4. Першого Духа Різдва звали…(Дух Минулого Різдва)
5. Компаньйона Скруджа, чий привид явився йому перед Різдвом, звали…(Марлей)
6. Другим до Скруджа прийшов … (Дух Теперішнього Різдва)
7. Скрудж у подорожі з третім Духом побачив…(власний похорон)
8. З одягу другого Духа Різдва вийшло двійко діточок, яких звали…(Темнота і Бідність)
9. «Тільки заради великого Свята хтось може пити за здоров’я такого скупого, злого, безжального чоловіка». Так сказала про Скруджа… (Пані Кретчитова)
10. Бідного хлопчика-каліку з родини Кретчитів звали…(Тані Тім)
11. На Різдво Скрудж наказав Бобу Кретчиту купити … (відерце вугілля).
12.Після Різдва Скрудж змінює ставлення до свого клерка Боба Кретчита і … (підвищує заробітну плату).

Прийом «Мікрофон»
Завдання:
Переказати оповідання «Різдвяна пісня» телеграфним стилем.
(Учитель роздає дітям аркуші паперу де телеграфним стилем записаний переказ оповідання, але порушена хронологія подій. Необхідно відновити хронологію.)

II. Оголошення теми, мети уроку.
III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.  Попередній урок у нас з вами був теж незвичайний, це був урок-подорож, а подорожували ми з вами в просторі і в часі разом зі Скруджем та трьома привидами.
Сьогодні на уроці ми спробуємо аналізувати все побачене і з’ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем, чому він став таким.
Отже, тема нашого уроку:
«ПРИЧИНИ ДЕГРАДАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ СКРУДЖА ТА ЙОГО ПЕРЕРОДЖЕННЯ ЯК НАСЛІДОК ОСМИСЛЕННЯ СВОГО ЖИТТЯ»
(СЛАЙД №7)
(запис у зошити)
Наше завдання сьогодні буде провести дослідження причин деградації особистості Скруджа та дослідити мотиви його переродження.
Результати наших досліджень оформимо у вигляді схем.
Словник.
Деградація (франц.) – поступове виродження, занепад, рух назад.
(СЛАЙД №8)
2 Бесіда за змістом оповідання.
(СЛАЙД №9)
– Головний герой повісті – Скрудж. Який він?
– Знайдіть і зачитайте портрет Скруджа (строфа 1).
– Чому, на вашу думку, герой відкликається на будь-яке ім’я? Що цим підкреслює автор?
(Абсолютна байдужість Скруджа до всіх і всього, навіть до своєї особистості).
– Що про нього говорили в місті?
(Учні зачитують виписані вдома цитати в зошити).
– Зверніть увагу на схему на дошці.
– Зробіть висновок.
Висновок.
(Як бачите, ніяких позитивних емоцій Скрудж ні в кого не викликає).
– Хто винен у тому, що сталося з героєм? (Тільки він сам).
– Як це могло статися, давайте запитаємо в самого Скруджа.
3.Інсценізація: Прийом «Рольова гра».
Учень, переодягнений у Скруджа, розповідає про своє дитинство.

Продовження бесіди.
– Подумайте і скажіть, у чому криється причина душевного холоду? (У дитинстві хлопчик був позбавлений батьківського тепла, піклування, родинного кола. Він був дуже самотній, тому неначе охолов).
– Що ж привело Скруджа до самотності?
– Які помилки він зробив у своєму житті?
4. Дослідницька робота. «Ланцюжок помилок Скруджа».(Запис у зошит).
Завдання: дослідити які помилки здійснив Скрудж у своєму житті, що привели його до деградації? А результати нашого дослідження оформимо у вигляді схеми.
Вчитель працює з комп ‘ютерними слайдами. (СЛАЙД №10)
Дослідження № 1.
– Що для Скруджа було найголовніше? (Гроші).
– Чи приносили вони йому щастя?
(Ні. «Один, як перст, на всьому білому світі» – такий сумний висновок минулого).
Висновок: Помилка перша:ЖАГА ДО ГРОШЕЙ (СЛАЙД №11)
Дослідження № 2
– Як він поводився зі своїми грошима?
(Економив на всьому і на всіх, нічого не дозволяв навіть собі).
– Яке слово для Скруджа було «найлиховіснішим»? (щедрість).
– Які ланцюги скував Скрудж для себе за життя? (жадібність, жорстокість).
Висновок: Помилка друга:ЖАДІБНІСТЬ. (СЛАЙД №12)
Дослідження № 3
– Чи вірне моє твердження: «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом завжди допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить». («Ні»).
– Як він ставиться до оточуючих? Знайдіть підтвердження з тексту.
Висновок: Помилка третя:БАЙДУЖІСТЬ ДО ОТОЧУЮЧИХ.(СЛАЙД №13)
Дослідження № 4.
– Племінник Скруджа Фред сказав: «Але ж те зло, що він робить, карає його самого».
Чи погоджуєтесь ви з цим?
– Підтвердіть словами з тексту, що Скрудж був жорстоким.
Висновок: Помилка четверта:ЖОРСТОКІСТЬ У СТОСУНКАХ. (СЛАЙД №14)
Дослідження № 5.
– Як Скрудж відноситься до свого племінника?
– Чи є у повісті люди, яких він любив?
– Чи були у нього друзі, кохана?
Висновок: Помилка п’ята: ЗРАДА У КОХАННІ, ДРУЗІВ.(СЛАЙД №15)
Дослідження № 6:
– Чи здійснилася мрія Скруджа стати багатим? (Так).
– Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. Він багатий, але самотній).
Висновок: Втрата людських почуттів привела до деградації.
САМОТНІСТЬ.

Результат ДЕГРАДАЦІЯ.(СЛАЙДИ №16, №17)
Слово вчителя.
Отже, ми з вами дослідили і побачили шлях Скруджа до самотності. Я сподіваюсь, що у вашому житті ви ніколи не підете цим шляхом.

5. Бесіда з учнями за прочитаним.
– У чому особливість композиції оповідання «Різдвяна пісня у прозі»?
– Чому розділи оповідання автор називає строфами?
– Перша строфа розповідає про подорож Скруджа з Духом Минулого Різдва.
Назвіть, де побували Скрудж і Дух Минулого Різдва? (містечко, школа, зустріч з сестрою, оптова крамниця, втрата кохання).
– Навіщо автор здійснює подорож у минуле?
Коментар учителя.
Саме в минулому криється причина деградації Скруджа. Злиденне напівголодне дитинство, важка праця підлітком, страх бути гіршим за інших, а головне – він не відчував любові батька і тому не навчився любити сам, гроші стали єдиною метою його життя.
Продовження бесіди
– Що побачив Скрудж під час подорожі з Духом Теперішнього Різдва?
(Своє теперішнє життя, своє ставлення до оточуючих та їх ставлення до себе).
– Хто був останнім гостем Скруджа?
– Де побували вони?
– Що найбільше вразило Скруджа?
6.Постановка проблемних запитань.
– Як ви вважаєте, що сприяло переродженню Скруджа?
(Страшне видовище власної смерті і відкриття того, що вона не викликала ні в кого співчуття).
– Яким шляхом йшов Скрудж до переродження
(Потрясіння від побаченого підштовхнуло його до прозріння й розбудило давно забуте відчуття каяття. А спокута гріхів веде до очищення).
Коментар учителя.
Смерть Скруджа ні в кого не викликала жалю та співчуття, його навіть ніхто не назвав по імені, усім було байдуже.
Дух показує нам ще смерть малого Тіма Таймера. Але про нього вся численна родина Кретчитів згадує, як про живого.
Разом з тим, Скрудж повністю змінився, усвідомив, що смерть забере у нього можливість жити іншим життям, творити добро.
Його життєві цінності змінилися завдяки мандрівці в часі й просторі, він зміг побачити своє життя ніби збоку, оцінити його, визначити помилки.
Тепер духовне і матеріальне помінялось місцями.
Над цим слід замислитися кожному!
Ось що хотів сказати автор:
«Устигайте робити добро, поки ви ще живі.
Творіть добро у реальному житті, і врятована буде душа ваша.»
10.Робота з текстом
– З яким благанням звертається Скрудж до Духа Майбутніх Свят? Зачитайте.
– Чи дотримався свого слова Скрудж?
– Складіть список добрих справ Скруджа. (За змістом останньої строфи).

11.Складання схеми «Шлях Скруджа до щастя»
(СЛАЙД №18)

Коментар до схеми.
На початку твору ми мали чорне, скам’яніле серце головного героя.
Скам’яніле від душевного холоду, воно було здатне на вияв лише негативних рис: похмурість, жадібність, жорстокість.
Очищення від зла, що панувало в його душі, відродило і серце героя.
Під впливом різдвяної подорожі воно стало здатним на добро, милосердя, співчуття, щедрість, людяність. І тільки тепер Скрудж відчув себе щасливим.
IV. Робота з епіграфом уроку.
Слово вчителя.
А Ч.Діккенс прийшов до геніального висновку, який зашифрований на слайді.(СЛАЙД № 19, 20 )
Розгадайте, який вислів Діккенса зашифровано на слайді.
(Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.)
Саме ці слова я взяла епіграфом до уроку. Переродження Скруджа відбувається під час Різдва – світлий період Добра і Радості. І не дивно, що саме в ці дні, за словами самого Ч. Діккенса « принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на щонайневдячніші обставини і тяжкі перепони». Сам письменник дуже любив це свято і так писав про нього: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення, це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, – навіть у тих хто не має ні грошей, ні долі, – таких самих людей, як вони самі.»
Скрудж зумів стати щасливою людиною, бо зумів змінитися. Пам’ятайте, людина завжди може змінитися. Тож поспішайте творити добро і вірте в те, що все і всі зміняться на краще, особливо в різдвяну ніч.
V. Підведення підсумків уроку.
1. Узагальнююче слово вчителя
2. Оцінювання учнів.
VI. Домашнє завдання.
Дібрати матеріал про традиції святкування Різдва в Англії, США, Україні.,

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”