Автор: Гриценко Олена Григорівна, учитель зарубіжної літератури та російської мови Мироцької ЗОШ І-ІІ ступенів Києво-Святошинського району Київської обл.
Презентація до уроку
Мета уроку: з’ясувати, які життєві цінності А. де Сент-Екзюпері вважає головними; розвивати читацький інтерес школярів, творчу уяву, монологічну та діалогічну мову; виховувати самостійну особистість, повагу до загальнолюдських цінностей.
Обладнання: художній текст, виставка малюнків учнів до казки «Маленький принц», аудіозапис пісні М. Таривердієва та М. Добронравова «Маленький принц», картки з завданнями для груп, мультимедійний проектор.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок
Епіграф: Щоранку думай про людей, про яких тобі треба дбати, про квіти у вазонах, які треба полити.
Жуль Ренар
Хід уроку
І. Організаційний момент. Розподіл класу на групи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. На фоні аудіозапису пісні М. Таривердієва та М. Добронравова «Маленький принц» слово вчителя.
Ви діти, мабуть, так як і я, коли падає зірка з неба, намагаєтесь загадати бажання і вірите в те, що воно обов’язково здійсниться. І, напевне, дивлячись на усіяне зірками небо, задумувалися над питанням: чи є життя на цих незвичайних небесних тілах? Чи є у жителів зоряного неба проблеми, як у нас, землян? Людина весь час перебуває у пошуку. Перед початком Другої світової війни Антуан де Сент-Екзюпері часто малював один і той же малюнок: маленький хлопчик із крильцями і без них, що здивовано дивиться з-за хмар на землю. Цей дивовижний хлопчик дедалі більше не давав спокою письменникові, льотчикові, бійцеві. Подорож Маленького принца – це шлях до пізнання світу, шлях до істини.
Музика продовжує тихо звучать, учитель читає вірш В. Шефнера.
Мы все как боги рядом с небом,
Живем на лучшей из планет.
Она дождем кропит и снегом,
Порой нам заметает след,
Но облачное оперенье,
Вдруг сбрасывают небеса,
И сквозь привычные явленья
Проглядывают чудеса.
И лунный свет на кровлях зданий,
И в стужу, будто на заказ,
Рулоны северных сияний
Развертываются для нас.
И памятью об общем чуде
Мерцают звезды в сонной мгле,
Чтобы не забывали люди,
Как жить прекрасно на Земле.
– На що поет звертає нашу увагу? (Як прекрасно жити на планеті Земля)
– А які асоціації виникають у вас зі словосполученням «планета Земля»? (Куля, світ, подорож, природа, дім, друзі, рідний край.)
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Сьогодні на вас чекає пошук, який ми, дорослі, називаємо сенсом життя, а ви, діти, – мрією. От і Маленький принц любить мріяти, шукає справжнього друга і ті життєві цінності, які служитимуть йому дороговказом. Ми допоможемо принцу в його пошуках, а наш герой допоможе нам створити макет нашої планети – мрії, адже Екзюпері стверджував, що Земля – планета непроста.
(Учні записують у зошити тему уроку, епіграф)
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Постановка і обговорення проблемних питань:
– А чи є на вашій омріяній планеті добро і зло, любов і ненависть, вірність і зрада?
– Як же стати щасливим на своїй планеті?
2. Робота в групах. Учні отримують картки із завданнями. Учитель дає інструкції щодо роботи в групах:
1. Активно та зосереджено працювати, прислухаючись до думки своїх товаришів.
2. Чітко висловлювати власну думку.
3. Бути доброзичливими.
1 група:
1. Підготувати розповідь про планету Маленького принца. Чому автор нас застерігає від баобабів? Чим вони небезпечні?
2. «Прибрався сам – прибери свою планету», – навчає нас Маленький принц. Доведіть правомірність цих слів, використовуючи текст казки.
3. Втіленням чого є Троянда? Як описує її автор? Знайдіть в тексті. Підготуйте виразне читання за ролями розмову Маленького принца і Троянди (розділ VІІІ).
2 група:
«Ці дорослі – такі дивні люди», – говорив собі Маленький принц, подорожуючи планетами. Чи згодні ви з ним? Підтвердіть свою думку прикладами з тексту. Які почуття викликають у вас Король, Честолюбець, Пияк, Бізнесмен, Географ?
3 група:
Подумайте, для чого потрібен Ліхтарник на планеті, де поміщається тільки він і ліхтар?
4 група:
1. «Земля – планета не проста!» Чи згодні ви з цим твердженням? Доведіть. Що чекало Принца на цій планеті?
2. Яку істину, забуту людьми, нагадує Лис Маленькому принцу? Що значить приручити? Розіграйте зустріч Маленького принца і Лиса.
3. Обговорення виконаних завдань. Питання до всього класу.
– А яку б назву ви дали б нашій планеті Земля? (Дитинство, Віра, Злагода, Мудрість, Єдність, Мир, Мрія тощо)
– Виберіть із запропонованих цитат слова, які б могли стати девізом для нашої планети.
Врятуйте цю землю безкраю
У грізний чорнобильський час,
І пісню про вас заспівають,
І казку розкажуть про вас.
І. Бердник
Між сипучих пісків зла й буденної сірості
Бредемо, ну а душі все мріють про злет…
Н. Маринчук
Сили дай нам злетіть, милий зоряний хлопчику,
Мудрість дай зрозуміть, нащо ми на землі,
Шлях в дитинство вкажи, бо ми вірити хочемо:
Не у Всесвіті дім твій, а в храмі людської душі.
Н. Маринчук
Я знаю, как на свете жить:
Хочу я всех людей сдружить.
Л. Озеров
Осудите сначала себя самого,
Научитесь искусству такому,
А уж после судите врага свого
И соседа по шару земному.
Б. Окуджава
4. Творча робота
– Якби ви малювали портрет Маленького принца, які б кольори переважали в його портреті? Поясніть. (Червоний – колір серця, любові, фантазії; білий – чистоти душі; голубий – мрії, душі; зелений – життя, дружби; рожевий – вміння бачити прекрасне у житті)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з епіграфом.
– Як ви розумієте слова французького письменника Жуля Ренара, які є епіграфом до уроку? (Між людьми мають бути чисті, добрі, щирі, душевні стосунки. Людина – частинка природи. Тому вона повинна турбуватися і про рослин, і про тварин).
2. Колективна робота. Поради землянам «Як зберегти свою планету»
– Маленький принц побачив нашу планету, на якій він відчув розгубленість, розчарування. Люди тут завжди кудись поспішають, намагаються зекономити час. А те, що дає природа, використовують недоцільно. Тож давайте колективно дамо поради землянам про те, як зберегти нашу планету.
Поради «Як зберегти свою планету»
1. Прибрався сам – прибери свою планету.
2. Наповнюй душу світлом, а серце – теплом.
3. Тримай в чистоті свою душу.
4. Будь вірним у дружбі й любові.
5. Не залишайся осторонь того, що відбувається в світі.
6. Не будь байдужим до зла.
7. Кожен відповідає не лише за свою долю, а й за того, кого приручив.
Поет Л. Озеров теж знає, як жити на нашій планеті:
Хочу я всех людей сдружить,
Чтоб каждый, кто сейчас живёт,
Не цифрой – сердцем брался в счёт.
Чтоб даже с двух концов земли
Друг друга две души нашли,
Чтоб слышался из тишины
Душевной радиоволны
Далёкий гул, знакомый звон,
Чтоб шла любовь со всех сторон…
Я знаю, как на свете жить:
Хочу я всех людей сдружить.
3. «Скарби душі» Маленького принца
– На шляху Маленького принца зустрічалися герої, які сповідували різні життєві цінності. Але ми з вами визначили, що найцінніше у житті – це любов, дружба, відданість, відповідальність, праця тощо. Маленький принц відкриває нам скарби своєї душі, ділиться з нами тими висловами, які свого часу зрозумів він сам і наповнив ними своє життя.
«Скарби душі» Маленького принца
1. Усі дорослі були колись дітьми, але мало хто з них це пам’ятає.
2. Якщо йти вперед, далеко не зайдеш.
3. Встав уранці, умився, привів себе до ладу – відразу ж упорядкуй свою планету.
4. Я родом з дитинства, як з якої-небудь країни.
5. Треба було судити не за словами, а за справами.
6. Судити себе набагато важче, ніж інших.
7. Якщо ти зумієш правильно судити себе, значить, ти дійсно мудрий.
8. Марнославні люди глухі до всього, крім похвали.
9. Що за дивний народ ці дорослі!
10. Вода буває потрібна і серцю.
11. Бачить одне лише серце. Найголовнішого очима не побачиш.
12. Ти завжди відповідальний за тих, кого приручив.
13. Нема нічого досконалого на світі.
14. Люди усі однакові.
15. Добре, коли друг є, навіть якщо треба вмерти.
16. Треба бути терплячим.
VI. Підсумки уроку
Маленький принц залишив нам частинку себе, бо він відчував світ серцем, а не розумом. А ми, земляни, заклопотані своїми проблемами, живемо самі по собі. І тільки тоді наша планета стане кращою, коли на ній запанує доброта, милосердя, духовність і ви, діти, засвоїте нехитрі істини людського щастя.
– Що найбільше запам’яталось на уроці?
– Що вам найбільше вдалося виконати на уроці? А іншим учням?
VIІ. Домашнє завдання
1. Написати листа Маленькому принцу, у якому розповісти про те, якою ви бачите в майбутньому нашу планету.
2. Підготуватися до диспуту «Чому Маленький принц не залишився на жодній планеті?», використовуючи метод «ПРЕС».
3. Намалювати на згадку Маленькому принцові малюнок, як колись це для нього зробив пілот (за бажанням).
Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”