fbpx

в школах України

Чому міф став реальністю? (За збіркою оповідань Артура Конан Дойля «Записки про Шерлока Холмса»)

Автор: Мазур Оксана Леонідівна, вчитель ЗОШ I-III ступенів №28 м. Рівне, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель
Презентація до уроку

Mazur_Doyl

Рекламні постери_Собака Баскервілів А_Конан Дойля_Учнівські роботи

 

Відповідно до програми зі світової літератури (Зарубіжна література. 5–12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / Автори Ю. І. Ковбасенко, Г. М. Гребницький, Н. О. Півнюк, К. Н. Баліна, Г. В. Бітківська. Керівник авторського колективу Ю. І. Ковбасенко. За загальною редакцією Д. С. Наливайка. – К., Ірпінь: Перун, 2005.) запропонований урок є уроком позакласного читання після текстуального вивчення повісті А. Конан Дойля «Собака Баскервілів». З 2013 року його можна було проводити як урок підбиття підсумків після текстуального вивчення оповідань «Пістрява стрічка» та «Спілка рудих». Дослідження, запропоноване в конспекті уроку залишається можливим і на основі цих двох оповідань. В окрему групу можуть бути об’єднані діти, які додатково прочитають інші оповідання зі збірки і будуть доповнювати виступаючих.

Мета: – дослідити причину популярності образу Шерлока Холмса, аналізуючи звички, здібності, захоплення, зовнішність, характер героя, метод його розслідування;
– розвивати увагу до деталей, аналізуючи твори, удосконалювати вміння працювати з художнім твором, орієнтуватися у змісті твору, вибирати головне, характеризувати літературного героя, глибоко вживатися в образ, висловлювати і обґрунтовувати власні судження, робити узагальнення та висновки;
– сприяти вихованню позитивних рис характеру у дітей. Виховувати нетерпимість до зла та повагу до розумних, сильних людей, які активно втручаються в життя і невтомно борються зі злом.
Тип уроку: проблемний урок з елементами дослідницької роботи.
Форма уроку: урок-дослідження.
Методи: творчо-пошуковий, дослідницький.
Прийоми: слово вчителя, бесіда, робота в групах, колективне складання схеми.
Обладнання: мультимедійна презентація, рекламні постери до повісті А. Конан Дойля «Собака Баскервілів» (учнівські роботи).
Словник уроку:
Фізіогноміка – наука, що дозволяє описати характер людини, керуючись її зовнішністю: рисами обличчя, фігурою, осанкою, манерами.
Епіграф: Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але яка ніколи не помре.
Орсон Уеллс (американський актор і режисер).

Хід уроку
 
I. Робота над темою уроку.
1. Вступ.
Слово вчителя. На думку газети «Нью-Йорк Таймс» оповідання Артура Конан Дойля про Шерлока Холмса на третьому місці за кількістю читачів, які в XXI столітті не втратили цікавість до героя. Доказом служать і ваші рекламні постери, виконані після вивчення повісті А. Конан Дойля «Собака Баскервілів». (Дивитися:Рекламні постери. Собака Баскервілів А. Конан Дойля. Учнівські роботи. Файл PDF.)
Шерлок Холмс зацікавив вас і тому ми продовжуємо знайомство з ним, звертаючись до збірки оповідань «Записки про Шерлока Холмса».
В Шерлока Холмса продовжують вірити і через 125 років після його народження під пером А. Конан Дойля. 28 січня 2012 року у Ризі вперше відзначили день народження легендарного детектива. Точної дати народження свого героя Артур Конан Дойл не повідомив, але орієнтовно це січень. До того ж, саме на вуличках Риги сім років знімали радянський фільм «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона», в якому головну роль зіграв Василь Ліванов. Сама британська королева нагородила актора орденом Британської імперії як кращого Шерлока Холмса всіх часів.
Бажаючі відсвяткувати зібралися біля приміщення Академії мистецтв в центрі міста. В програмі свята хода «Шерлоків Холмсів», конкурс на кращу собаку Баскервілів, чаювання з місіс Хадсон та інші заходи. (Слайд №1, відеофайл).
Отже, міф став реальністю.
2. Оголошення теми уроку. (Слайд №2)
3. Епіграф уроку. (Слайд №3)
Ще в 60-х роках XXст. Орсон Уеллс, американський режисер і актор стверджував, що «Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але яка ніколи не помре».
Як ви розумієте ці слова? Що мав на увазі Орсон Уеллс?
Якщо людина не існувала- значить їй не загрожує фізична смерть. Але мова йде про літературного героя, для якого смерть- це забуття. Шерлок Холмс не помре не тому, що його не існувало, а тому що його не забудуть.
4. Актуалізація опорних знань. Запитання до учнів. (Слайд №4)
Пригадайте раніше вивчене в 6 класі поняття «міф». Яке з вказаних значень тлумачного словника української мови вам вже знайоме? Оберіть значення слова, яке підходить до нашого уроку. Поясніть свій вибір.
Так, образ Шерлока Холмса вигаданий, неіснуючий, прославлений, відомий всім. Крім того, він овіяний легендами, але легендами не сивої давнини, а тими, які складаються вже після смерті самого автора. На даний момент існує безліч художніх творів письменників і простих шанувальників детектива, які складають розповіді про нові пригоди героя.
5. Мотивація навчальної діяльності. Проблема уроку. (Слайд №5)
Чому міф став реальністю?:
Чому в існування Шерлока Холмса читачі повірили?
Чому досі він викликає цікавість?
Чим приваблює образ детектива в XXI ст. ?
Саме на уроці і спробуємо дослідити цю проблему.
6. Очікувані результати. (Слайд №6)
А шукати відповіді будемо, звертаючись до оповідань про Шерлока Холмса. Спробуємо розібратися якою людиною зобразив його автор: що він любив, чим захоплювався, як виглядав, який мав характер і як проводив розслідування.

II. Характеристика Шерлока Холмса.
1. Робота в групах. Розподіл завдань.
Завдання діти отримали наперед: весь клас був поділений на 4групи. В склад кожної групи входять діти, які читали різні оповідання із збірки: «Пістрява стрічка», «Спілка рудих», «Етюд у яскраво-червоних кольорах», «Остання справа Шерлока Холмса», «Порожній будинок», «П’ять апельсинових зерняток» та ін. На уроці кожна група систематизує вибрані учнями дома цитати, доповнює вибране, готує виступ. Кожна група повинна на аркушах паперу схематично зобразити відповідь на запитання та висновок, до якого вона дійшла. Під час представлення своєї роботи кожен висновок аргументується цитатами із тексту. На обговорення вибраного матеріалу між собою в групі, систематизацію та підготовку до виступу – 5-7хвилин.
На презентацію результатів роботи – не більше 5хв.
Розподіл завдань.
I група- Хто він? (Ім’я, вік, рід занять, місце проживання, сімейний стан, звички, здібності, захоплення).
II група- Який він? (Зовнішній вигляд, одяг).
III група- Риси характеру. (На основі вчинків героя).
IV група- Дедуктивний метод розслідування. (На основі розслідувань Шерлока Холмса.)
2. Результати роботи в групах.
Готуючись до виступу, кожна група орієнтується на запитання та завдання, які вона отримала в друкованому вигляді.

Запитання до бесіди для I групи.
Який вік героя?
Як Шерлок Холмс сам визначав рід своєї діяльності?
Місце проживання?
Знаннями з яких галузей наук володів?
Які мав звички?
Які захоплення?
Якими видами спорту займався?

Користуючись фотографіями з музею Шерлока Холмса в Лондоні, скажіть
як інтер’єр будинку характеризує господаря? За свідченнями А. Конан Дойля Шерлок Холмс прожив в цій кімнаті 23роки. Кімната повністю відповідає опису вітальні за творами А. Конан Дойля про Шерлока Холмса. (Слайд №7)

Висновок: Любив все, що порушує звичайність і буденність, багатогранна особистість, інтелектуал.

Запитання до бесіди для II групи.
Яким був зріст Шерлока Холмса?
Що незвичного було у зовнішності героя?
Зачитавши цитати, які описують зовнішній вигляд героя, скажіть який з кіногероїв, на вашу думку, найближче до авторського Шерлока Холмса? Який з них вам подобається найбільше? Чому?(Слайди №8, 9)

Висновок:«Навіть сама його зовнішність привертала увагу усіх, хто його бачив». Зовнішність не типова для англійця. Не схожий ні на кого, оригінальний.

Запитання до бесіди для III групи.
Чи можна назвати Шерлока Холмса ідеальним?Чому?
Назвіть риси характеру героя і прочитайте цитати, на основі яких ви зробили висновки.
Які риси характеру викликають захоплення?
Ватсон сказав про Шерлока Холмса: «Безжалісний, розумний, завжди готовий діяти». Чи дійсно це так?
Як характеризують героя його слова: «Окрім вас у мене немає друзів, а гості до мене не ходять», «У мене сталеві нерви»?

Висновок: чесний, порядний, справедливий, турботливий, добрий товариш благородний, величезна працездатність, уміє зберігати таємниці, мислитель і людина дії одночасно, людина з великою душею.

Слово вчителя. Для того, щоб перевірити, чи ми правильно розібралися у характері Шерлока Холмса, звернемося до наукових даних, як це робив дуже часто наш герой. Існує така наука фізіогноміка. (Слайд №10)
Про що нам говорять особливості зовнішності героя, риси його обличчя, фігури? Згадаємо ще раз цитати, вибрані учнями II групи і прочитаємо якою є за характером людина з такими рисами. Чи підходить даний опис до Шерлока Холмса?
Чи правильно ми визначили головні риси характеру, керуючись лише вчинками детектива? (Слайди №11, 12)
Дані фізіономіки.

1. «Висока, худорлява фігура»
Легко орієнтується в екстремальних ситуаціях, які вимагають рішення інтелектуальних завдань.
Честолюбність і підозрілість, схильність до самотності, особливо в тяжкі хвилини.
Самоконтроль міміки.
Надмірна чутливість до болю.
Тихий голос.
Прагнення уникати шуму.
Схильність міркувати.
Відрізняється надзвичайною увагою.
2. «Широке квадратне підборіддя»
Ці люди, як правило, дуже ревниві, підозрілі, підступні.
3. «Орлиний ніс»
Властиве бажання захищати близьких.
Це люди милосердні і не дозволяють собі образити беззахисних людину чи дитину.
4. «Холодні, тонкі пальці»
Людина дуже далека від практичного життя.
Носій вищої правди, який приносить людям, його оточуючих, радість.
Мало пристосований до боротьби за матеріальні блага.

Запитання до бесіди для IV групи.
Пригадайте, у чому полягала сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса?
Які справи потрапляли до героя?
Чому він займався розслідуванням злочинів?
Чи були люди, яких Шерлок Холмс не міг перемогти?
Що допомагало Шерлоку зосередитися і направити свою увагу на справу, яку він розслідує?

Висновок: Шерлок Холмс – аматор, а не не офіційний слідчий. Іноді його дії суперечать букві закону. Він приходить на допомогу слабкому, хто потрапив у складну ситуацію. Для нього головне справедливість: іноді, зловивши винного, відпускає його, тому що вважає його не злочинцем, а жертвою обставин. Працює не заради грошей. Завжди готовий допомогти.

III. Підведення підсумків уроку.
А. Рефлексія. Складання схеми «Міф став реальністю, тому що…».
Під час обговорення та аналізу прочитаного, кожна група зробила висновки. Саме вони і стали відповіддю на проблемні запитання нашого уроку. Оформимо їх в одну схему. (Слайд№13)
Б. Слово вчителя.
На даний момент у світі існує 357 товариств Шерлока Холмса у різних країнах. Всі вони об’єднують тисячі шанувальників детектива-аматора.
У гімні одного з товариств Шерлока Холмса в Англії, який виконують, як і небхідно виконувати гімн, стоячи, вказані також причини чому міф став реальністю для більшості людей планети. (Слайд№14)

Гімн
О, Великий Шерлоку! Як хочемо ми,
Напруживши наші уми,
Пригоди твої розділити,
Що інші не в змозі розкрити.

В наш вік неспокійний ти радість несеш
Хлопчині, що марить тобою,
І літній людині, що, стрівши тебе,
Відразу стає молодою.

Ти, Холмсе, – надії незгасний вогонь!
Ти славен навіки-віків,
Улюблений, мудрий, безстрашний герой
З Британських старих берегів.

Конан Дойл не просто показав через Шерлока Холмса безмежні можливості людського розуму, не просто популяризував нові методи розслідування злочинів. Він збагатив населення планети Земля ще однією людиною, яку читачі в усьому світі вважають живою. Саме про особливе місце Шерлока Холмса у світі людей і сказав Орсон Уеллс. «Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але яка ніколи не помре».

IV. Домашнє завдання. (Слайд№15)
Залежно від рівня підготовленості та здібностей учнів рекомендую завдання різної складності. Дітям пропоную обрати один вид роботи:
1. Письмово в робочому зошиті написати монолог (твір-мініатюра) «Мій Шерлок Холмс».
2. Підготувати рекламний постер до улюбленого оповідання зі збірки «Записки про Шерлока Холмса» Артура Конан Дойля.
3. Створити титульну сторінку до улюбленого оповідання зі збірки «Записки про Шерлока Холмса» Артура Конан Дойля.

Використані джерела:
1. Шерлок Холмс. Міф чи реальність //
Режим доступу: http://lm.livememory.net/post121045050/
2. Шабуров О. Живіше всіх живих. Нотатки про Шерлока Холмса //
Режим доступу: http://lib.rus.ec/b/349973/read#t3
3. Воронова Н. Шерлок Холмс //
Режим доступу: http://bibliogid.ru/articles/1075
4. Шерлок Холмс. Хроніки Надії Чернецької //
Режим доступу: http://holmes.region38.ru/n/a-17.html
5. Лондон. Стежками Шерлока Холмса //
Режим доступу: http://too-too.net/page/2/?s=%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%BE%D0%BD
6. Музей Шерлока Холмса //
Режим доступу: http://lifeglobe.net/blogs/details?id=684
7. Урок за творчістю А. Конан Дойля. Сайт Чернівецької спеціалізованої школи I-III ступенів №41 з вивченням єврейського етнокультурного компоненту. Гімн шанувальників Шерлока Холмса //Режим доступу: http://www. jewschool41.com/index.php?option=com_content&view=article&id=60:2011-04-21-21-09-35&catid=51:2011-04-21-20-53-15&Itemid=56
8. Сухарєв В. Характер. Здоров’я. Доля. – Мінськ, 1993. – С. 5-25.
9. Тлумачний словник української мови /укл. Кусайкіна Н., Цибульник Ю. -Харків, 2010. – С. 349.
10. Словник української мови в 11 томах. – Т. 10. – Київ, 1979. – С. 588 // Режим доступу: http://sum.in.ua/s/fizionomika
11. Шаблон до презентації // Режим доступу: http://fotoramochki.com/fon/fon-2.png

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”