fbpx

в школах України

Г. К. Андерсен. «Снігова Королева»

Автор: Сікорака Неля Іванівна, вчитель української мови та літератури, зарубіжної літератури Докучаєвської ЗШ І-ІІІ ст. Устинівського р-ну Кіровогадської обл.
Презентація до уроку

Sicoraka_Svitova

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про казку Г. К. Андерсена «Снігова Королева»; допомогти учням осягнути велич внутрішньої краси людини; розвивати мовлення, мислення, творчість; намагатися виховувати любов, доброту, чуйність, сильну особистість, що не пасує перед труднощами.
Обладнання: троянди-загадки, сніжинки, малюнки, кросворд.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань з використанням інтерактивних технологій.
Епіграф: Мені здається, може, я не знаю,-
 Було і буде так у всі часи,
 Любов, як сонце, світу відкриває
 Безмежну велич людської краси.
В. Симоненко

Хід уроку
 
І. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку. Постановка ключового питання
Слово вчителя. Сьогодні ми завершуємо розглядати твір видатного данського казкаря Ганса Крістіана Андерсена «Снігова Королева». На уроці ми будемо намагатися підсумувати все сказане щодо героїв, особливостей цієї казки, а також розкриємо значення слів «конфлікт» та «символ», і спробуємо з’ясувати, у чому справжня краса людини.
А почнемо наш урок питанням, відповідь на яке зможемо дати лише
наприкінці:
«Снігова Королева»–зимова казка чи розповідь про силу почуттів?

ІІ. Актуалізація опорних знань
1. «Логічний ланцюжок»
Відновити шлях, подоланий Гердою у пошуках Кая:
* Фінка
* Маленька розбійниця
* Ворон і ворона
* Принц і принцеса
* Чаклунка
* Палац Снігової Королеви
* Лапландка
* Річка
* Олень
2. Хто допомагав і хто заважав Герді у пошуках Кая? Чому?
* Чаклунка
* Ворон і ворона
* Принц і принцеса
* Маленька розбійниця
* Олень
* Лапландка
* Фінка

ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого
(робота в групах)
1. «Мозковий штурм»

* Чому саме Каєві потрапив шматочок скла в око і в серце?
* Навіщо Сніговій Королеві знадобився Кай?
* У царстві Снігової Королеви панує розум. Чого в ньому немає?
* Як повів би себе Кай, якби на його місці опинилася Герда?
* Чи варта людина того, щоб за неї боротися?
2. «Кола Вена»

Чим схожі і чим різняться Герда і Кай?

3. Висловіть своє ставлення

Маленька розбійниця, звертаючись до Кая, сказала: «Хотіла б я
знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали світ за очі».
4. Як ви розумієте слова фінки про Герду?

«Я не можу дати їй більше сил, ніж у неї є зараз. Їй підкоряються і люди, і тварини. Адже вона боса обійшла півсвіту. Не в нас позичати їй сили. Сила—в її серці.»
5. Асоціативне гроно

Які асоціації викликає у вас слово «КРАСА»?

Зовнішня Внутрішня
Герда ?
Кай ?
Снігова Королева ?
6. Прокоментуйте слова В. Симоненка:
Мені здається, може, я не знаю,–
Було і буде так у всі часи,
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.

7. Словникова робота
Антитеза –різке протиставлення образів, понять для посилення враження.
8. Знайти приклади антитези в тексті
9. Словникова робота
Символ—умовне позначення якогось предмета, поняття або явища; художній образ, який умовно відбиває яку-небудь думку, ідею, почуття.
10. Символами (ознаками) чого є:
– сльози
– троянди
– сніжинки?
11. Гра «Загадки троянд»
У трояндах між пелюстками сховані листочки з репліками із казки. Назвати, хто і про кого сказав слова.
12. Презентація творчого проекту (див. Додатки)

ІV. Рефлексія (підсумок)
З’ясування ключового питання

V. Домашнє завдання
1 група: Як, на твою думку, будуть далі розвиватися події. Допиши.
2 група: Чому Герда пішла шукати Кая? Написати міні-твір.
3 група: У чому краса душі людини? Написати твір-міркування.

…)и приклад

ДОДАТКИ
І. Запитання із троянд
«Сніжинка раптом почала рости все більше й більше і стала, нарешті, молодою жінкою, закутаною в найтонший білий серпанок, зітканий з мільйонів зірчастих сніжинок.» (Снігова Королева)
«- Ти все мерзнеш? – спитала вона і поцілувала його в лоб.» (Снігова Королева До Кая)
– Ай!-закричала вона раптом. Її вкусила за вухо власна донька, що сиділа у неї за спиною і була така свавільна та дика, просто страх!» (Розбійниця і її донька)
«Щовечора я лоскочу його під шиєю моїм гострим ножем,-він дуже цього боїться.» (Маленька розбійниця про оленя)
«Ти можеш утекти в свою Лапландію, але за це ти мусиш віднести до палацу Снігової Королеви цю дівчинку.» (Маленька розбійниця до оленя)
«Я напишу кілька слів на сухій рибі-трісці, паперу в мене немає, а ви віднесете її фінці, яка живе в тих місцях і краще за мене навчить, що треба робити.» (Лапландка)
«Я не можу дати їй більше сил, ніж у неї є зараз.» (Фінка про Герду)
«Якщо ти складеш це слово, ти будеш сам собі володар.» (Снігова Королева до Кая)
«Бач, бродяга! Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали на край світу!» (Маленька розбійниця до Кая)
«Доброго ранку, мій любий козлику!» (Маленька розбійниця до оленя)
«Шніп-шнап-шнуре-басселюре-от і казці кінець!» (Маленька розбійниця)

ІІ. Творчий проект
Історія північного Оленя
Я народився і виріс в засніженій Лапландії. Це чудова країна!
Щодня ми з друзями влаштовували веселі перегони засніженою долиною. Вітер свистів у вухах, різьблені сніжинки кидалися врозсип, перехоплювало подих, здавалося, що виросли крила і зараз я полечу.
Та одного разу, захопившись, я не помітив, що набагато випередив друзів, і необачно потрапив у сільце. З усіх боків мене оточили розбійники, накинули на шию ланцюг і я не зміг вирватися. Так я став невільником маленької розбійниці. Сподіватися на звільнення я не міг. Тільки завдяки зворушливій розповіді Герди, що зуміла розтопити холодне серце маленької розбійниці, я одержав можливість повернутися на батьківщину.
Рідна Лапландія повернула мені волю, а Герді—любого Кая.
Катерина Кошова

Снігова пригода
Віхола снігом закидала
Кущики ніжних троянд
І холодом вуcт крижаних
Кая лишила спогадів дорогих.
Через сніги, замети
Прямує до мети
Дівча маленьке—Герда.
Щоб Кая їй знайти.
Лапландія, Лапландія!
Далека сторона!
Ось вежа королеви!
А Кая в ній нема?
Він тут! Це він!
Герда його обійма.
Сльози гарячі на груди впали
Й розтала крижана пітьма.
Карина Матусевич

Герда
Герда—дівчинка маленька,
Хоч маленька, а мудренька.
Хоч дівчатко ще маленьке,
А сердечко величеньке.
З нею трапилась біда:
Кая геть ніде нема.
І вона і там, і там
Все шукає по куткам.
Раптом щастя—
Кай знайшовся!
І від радості такої
Сльози ринули рікою.
І цілує, обіймає—
Меж їх радості немає!
Марія Оліфірова

Кая Герда покохала.
Помагала як могла.
Ну а потім його вкрала
Королева Снігова.
Повезла його далеко,
Серце льодом облила.
Але Гердине кохання
Подолало кригу зла.
Анастасія Круглова

Я сплю спокійно, бо Сніжна Королева
Вночі до мене в гості не прийде.
Бо ця холодна і недобра пава
Лиш в казці Андерса живе.

Кріогенеза-злюка Кая спанувала,
Морозом лютим хоче вирвать з серця доброту.
Та добра Герда також не дрімала
І з Королевою вступила в боротьбу.
Фінал історії цієї теж логічний:
Пропала злюка, Кай знов подобрів.
Перемогло знов добре й вічне.
Хто казку цю читав, той помудрів, я знаю.
А хто ще не читав, хай візьме й прочитає
І зразу помудрішає він сам, і Андерсен це знає.
Юлія Бродовська

Кросворд
По горизонталі:
2. До кого послала Лапландка Герду?
3. Подарунок принцеси Герді.
6. Автор казки «Снігова Королева».

По вертикалі:
1. На чому Лапландка написала послання?
4. Квіти-символ дружби Герди і Кая.
5. Головна героїня казки.
7. Кратер якої гори Снігова Королева називала чорним котлом?
8. Куди потрапили шматочки скла Каєві?
9. Яке слово ніяк не міг скласти Кай?

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”