в школах України

ХМАРКА СЛІВ

Вільна енциклопедія Вікіпедія визначає хмару тегів (хмара слів, або зважений список, представлена (-ий) візуально) як візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо). Зазвичай використовується для опису ключових слів (тегів) на веб-сайтах, або для представлення неформатованого тексту. Вперше про це явище згадує Дуглас Коупленд у своєму романі «Раби Майкрософту» (1995). Згодом перші теги з’явились на відомих веб-сайтах, пов’язаних здебільшого із зберіганням та розповсюдженням цифрових фотографій. Минуло не так багато часу і це явище проникло в інші сфери людської діяльності і зараз активно використовується в навчально-виховному процесі. Вивчення літератури відповідно до шкільної програми вимагає часу, зосередженості і наполегливості (наприклад, дочитати твір до кінця і не скористатись критикою). Цей трудомісткий процес (а для декого з учнів просто непідйомний!) стає в рази цікавішим, якщо залучити ПК та інтернет-ресурси. Але про все по порядку.

Отож, що являє собою так звана хмара слів і як її можна застосувати у вивченні літературного твору? Кольорова хмара зі слів приковує погляд до об’єкта і змушує нас зосередиться на матеріалі. Хмара містить в собі як візуальну інформацію (наприклад, форма хмари), так і смислове навантаження – сам текст. Власне форму можна обирати яку завгодно. Хмара слів краще запам’ятовується. Таким чином, будь-який урок не мине для учня безслідно, а надовго залишатиметься в пам’яті. З іншого боку, дасть можливість спробувати самим учням через певні ресурси всесвітньої павутини створити свою власну хмарку. А для цього необхідно опрацювати матеріал, який подавався на уроці.

Для створення хмар зі слів педагогам-мовникам допомагають інтернет-сервіси: Ward Art (колишній Tagul), Imagechef, Wordle, Word It Out, Tagxedo. Ward Art – це автоматичний веб-сервіс, що дозволяє створити хмару слів з тексту, взятого із зазначеного URL (адреси веб-сторінки) або введеного (скопійованого) користувачем. Imagechef – мозаїка із слів або символів. Wordle – сервіс автоматично генерує хмару із слів введеного тексту. Word It Out – створює хмару з тексту, який вводить (або копіює) користувач. Tagxedo – сервіс дозволяє генерувати як статичну картинку потрібного розміру хмари, так і коди для вставки в блог, сайт, конспект самої інтерактивної хмари.

Розглянемо один із варіантів такого сервісу. Отож, щоб створити цікаву та креативну хмаринку, потрібно зайти на сайт за адресою Ward Art. Те, що ви зайшли за поданною адресою ще не означає, що хмарка вже створена. Спочатку необхідно зареєструватись (або можна не реєструватись – але тоді ваші «хмаринки» не збережуться), а відразу перейти до create. Потім необхідно ввести слово або словосполучення, або фразу, або текст, або ярлик, мітку, тегу, ключові слова. Може бути так, що слово кирилицею сервіс не сприйматиме. Тоді необхідно клікнути мишкою fonts і обрати інший шрифт. Або клікнути add fonts і додати, приміром, шрифт Adana script deco. Наступний етап – це дизайн. Тут сайт пропонує безліч варіантів власне форми: хмаринка, дерево, квітка, геометричні фігури, тварини, обриси людей, кухонні приналежності, меблі – і ще дуже багато усього, чого душа забажає! Також пропонується обрати колір, в який будуть пофарбовані літери, і що дуже важливо – шрифт. Варто обрати ті шрифти, які, по-перше, підтримуються кирилицею, по-друге – мають привабливий візуальний ефект і щоб усі слова гарно промальовувались. Але і це ще не все: можна побавитись із напрямом літер у безпосередньо обраній фігурі, а також обрати колір фону. Слова можуть розміщуватись горизонтально, вертикально, по діагоналі. Колір також можна обрати до кожного слова окремо за допомогою палітри кольрів. Відтінків також пропонується безліч. Хмарка може бути анімованою, а можна залишити у статичному вигляді. Після того, як робота над обраною хмаринкою уже завершена, необхідно її зберегти. За бажанням можна завантажити цей результат на google+, поділитись у соціальних мережах, надіслати електронною поштою другові чи учителю (у вигляді посилань), можна завантажити також у вигляді векторної графіки, вбудувати у блог або сайт. Найпростіший спосіб – зберегти хмаринку у вигляді картинки. До того ж, потім буде простіше її роздрукувати. Робота на сервісі Ward Art ведеться англійською мовою.

Сервіс Imagechef пропонує масу графічних шаблонів, які дозволяють додавати окрім свого тексту ще й фотографії. Також сервіс доступний російською мовою, що значно спрощує роботу для новачків ПК а також для тих, кому іноземна мова дається дуже важко.

Створюйте свої власні хмаринки, залучайте до їх створення своїх учнів – це цікаво, весело, захоплююче, а головне – інтернет-ворог перетворюється на справжнього друга-помічника!

Розглянемо кілька прикладів як саме можна використати таку хмару. У 6-му класі вивчається твір Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі». Учням пропонується відповісти на питання: «З чим у вас асоціюється Різдво?» Вчитель заздалегідь може зробити заготовки – хмаринки у вигляді Різдвяної ялинки, подарунка чи гостролиста.

Одна із ключових фраз твору «Майстер і Маргарита» М.Булгакова «Я частка тої сили, що робить лиш добро, прагнучи лиш злого…» дуже ефектно виглядатиме в такій хмаринці:

Ще один глибокий філософський зміст прихований у творі «Гобсек» Оноре де Бальзака. Оскільки оповідання вивчається у старших класах, після його опрацювання учням пропонується вкласти в хмарку-образ своє бачення із певними ключовими словами (фразами) з тексту. Для прикладу: «Пазуриста лапа невідворотності…».

Франц Кафка «Перевтілення». Надзвичайно складний для розуміння твір, часто залишається осторонь з боку учнів, адже усе незрозуміле викликає природне бажання не акцентувати увагу і не «завантажувати» уяву. Зацікавте дітей прочитати цей твір, зробивши кілька креативних хмаринок. Запропонуйте дітям проявити своє бачення перевтілення.

Побавтесь самі і дайте таку можливість своїм учням. Адже запам’ятовувати щось граючись набагато легше, ніж штудіювати ненависний підручник і з великим нентерпінням чекати перерви. Впевнена, учні вас здивують як самими хмаринками, так і засвоєним матеріалом.

Горбаль Іванна Володимирівна,
учитель зарубіжної літератури
СЗШ І-ІІІ ст. № 41 м. Львова

Черговий номер

Без имени-1

[contact-form-7 id="3827" title="Замовлення вебінарів"]

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”

13 березня о 19.00 відбудеться вебінар Ольги Гузь
«5 наукових, 5 методичних і
5 практичних секретів вивчення творів постмодернізму в школі
»

1.     Що потрібно знати вчителю про постмоденрізм як спосіб мислення та художній напрям розвитку світової літератури?
2.     Яку інформацію необхідно донести до учнів? Як це зробити просто і зрозуміло?
3.     Коли варто починати говорити з дітьми про явище постмодернізму?
4.     В яких творах, що вивчаються в загальноосвітній школі з 5 класу наявні ознаки постмодерністської літератури? (Постмодерністські мітки в книгах Роальда Дала, Пауля Маара, Діани Вінн Джонс, Корнелії Функе).
5.     Місце і роль творів Михайла Булгакова в передбаченні ситуації постмодернізму в історико-культурному розвитку людства.
6.     Сходинки до вивчення текстів постмодернізму в 11 класі: фентезі, театр абсурду й твори магічного реалізму як перехідний етап до виникнення літератури постмодернізму.
7.     Знакові імена й тексти літератури постмодернізму. Шкільний ракурс: Хуліо Кортасар «Менади», Милорад Павич «Скляний равлик», Даніель Пеннак «Усе для людожерів». Набір секретних засобів впливу на учнів для прочитання й осмислення творів постмодернізму.
8.     Системний аналіз роману «Дім дивних дітей» Ренсома Ріггза як постмодерністського фентезі.

Реєструйтеся на вебінар