в школах України

Пауло Коельо. «Алхімік»

Автор: Діденко Олена Олексіївна, вчитель зарубіжної літератури Смілянського природничо-математичного ліцею Черкаської обл.
Презентація до уроку

Didenko_Koelyo

Мета:
– ознайомити учнів з одним із найпопулярніших у світі письменників сучасності та його творчістю;
– поглибити знання учнів про постмодернізм як літературну течію;
– розвивати навички аналізу самостійно прочитаних творів, навички уважного і вдумливого читання художніх творів;
– розвивати логічне мислення, критичне мислення,дослідницькі навички, творчі здібності школярів;
– виховувати повагу до духовних цінностей людства, прагнення до самопізнання та самовдосконалення.
Обладнання: комп’ютери, мультимедійний проектор, тексти твору.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку
 
І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повідомлення учнів про життєвий та творчий шлях П. Коельо.
2. Слово вчителя:
– Його книги перекладені на 67 мов і видані у 150 країнах світу. Він — Кавалер ордена Почесного легіону (Франція), особливий радник ЮНЕСКО з питання «Міжкультурного і міжрелігійного діалогу, член Бразильської Академії Мистецтв
У 2006 р. П. Коельо став Послом Миру ООН. Є володарем 25 міжнародних премій і нагород. І в той же час численні бразильські критики вважають його незначним письменником, чиї роботи занадто прості. Його роботи називають «комерційними» та орієнтованими на ринок. Його обрання до Літературної академії Бразилії заперечується багатьма бразильцями. Мабуть і не дивно, що девізом життя Паоло були слова: секрет життя в тім, щоб сім разів упасти. Але вісім разів піднятися. Притча «Алхімік» розкриває життєву філософію автора. Філософію, яку він відкривав для себе на протязі багатьох років. Можна з нею погодитись повністю або частково, або ж не погоджуватись з нею взагалі. Проте я впевнена, що кожен зможе знайти в ній щось важливе і для себе.
3. Бесіда:
· Які враження у вас склалися про твір П. Коельо?
· Який це твір за жанром? Доведіть свою думку.
· Які риси постмодернізму ви помітили в «Алхіміку»?

4. Повторення теоретичних понять:
1) Що таке постмодернізм? (Цілісний, багатозначний, динамічний, залежний від соціальних і національних особливостей комплекс мистецьких, філософських, науково-теоретичних уявлень. Твір П. Коельо відповідає цим ознакам).
2) Що називається притчею? (Притча — невелика повчальна алегорична оповідь, у якій опосередковано, приховано (підтекстово) присутня мораль).
3) Пояснити суть слова «алхімія». (Донауковий напрям у розвитку хімії, що виник у Єгипті у І- -ІІІ ст. до н. е., головною метою якого було здобуття Філософського каменя для перетворення неблагородних металів на золото і срібло і Еліксиру довголіття).
4) Що таке істина? (Моральний ідеал, справедливість (книжне); достовірне знання, що правильно відображає реальну дійсність у свідомості людей (філософське); положення, твердження, судження, перевірене практикою, досвідом).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. «Алхімік» – це філософська казка про мандрівного молодого пастуха, що йде земними шляхами в пошуках досвіду і шляхами духу в пошуках самовдосконалення. Це філософська казка про пошуки своєї дороги в житті. «Ким би ти не був, чого б не хотів, проте якщо чогось дуже сильно бажаєш, то неодмінно отримаєш, бо бажання народилось в душі Всесвіту. Це твоє призначення на Землі».
Ключове поняття, що лежить в основі розповіді про мандрівку пастуха Сантьяго, – це поняття «Власна Доля». Що ж таке «Власна Доля»?
Ключове запитання: Чи може людина сама обирати собі долю? Чи може змінити її? Що означає слідувати своїй долі?
Тематичні питання:
– Як історія пастуха Сантьяго розкриває поняття людської долі, сили Всесвіту над бажаннями, діями людини?
–  Які моральні уроки нам дає книга, у чому її повчальність?
– Чи може книга підтримати людину у тяжкі для неї часи?

І- . Організація роботи в проекті
І група – «Скептики»
«Усе у світі має свою ціну»
Завдання:
1. Дати відповідь на запитання:
– Яку плату називають циганка і Мелхіседек? Що вона означає?
– Чи варто обіцяти те, чим ще не володієш? Чи не ризикуєш ти у такому випадку самим правом на володіння?
– Чи варто було Сантьяго вирушати у небезпечну подорож, щоб кінець кінцем повернутися на попереднє місце?
2. Вибрати з тексту вислови, у яких робляться висновки цілком реальні, що відповідають реаліям нашого сучасного життя.
3. Скласти п’ять запитань до мрійників, які могли б спростувати їх філософські переконання.
4. Створити комп’ютерну презентацію текстуального дослідження «Є лише один шлях осягнути розумом — діяти».

ІІ група – «Мрійники»
«Ніколи не відмовляйся від своєї мрії»
Завдання:
1. Дати відповідь на запитання:
– Що у творі символізує чорний кришталь?
– Що символізують Провідник каравану та Пустеля?
– Який висновок зробив Сантьяго, прочитавши книги, що їх дав йому Англієць?
– Яку роль відіграє зустріч Сантьяго з Блакитними Вершниками?
2. Вибрати з тексту вислови, у яких робляться висновки цілком реальні, що підтверджують думку всемогутності та всесильності людського бажання.
3. Скласти п’ять запитань до психологів, які могли б спростувати переконання, що любов – це велика рушійна сила у житті людини.
4. Створити комп’ютерну презентацію текстуального дослідження «Життя насправді щедре до того, хто йде слідом за Своєю Долею».

ІІІ група – «Психологи»
«Любов – це сила, яка трансформує і вдосконалює Світової Душі»
Завдання:
1. Дати відповідь на запитання:
– Що зрозумів юнак при зустрічі з Фатьмою?
– Що таке любов за розумінням Сантьяго?
– Чи може людина бути щасливою без почуття любові?
2. Вибрати з тексту вислови, у яких робляться припущення всесильності людської лобові.
3. Скласти п’ять запитань до «релігієзнавців», які могли б спростувати думку, що книга «Алхімік» про релігійні переконання автора.
4. Створити комп’ютерну презентацію текстуального дослідження «Люблять, тому що люблять. Любов доказів не визнає».

І-  група – «Релігієзнавці»
«Усі ми частинки Світової Душі»
Завдання:
1. Дати відповідь на запитання:
– Пункт відправлення Сантьяго в мандрівку — зруйнована церква. Що вона символізує?
– Де Алхімік порадив Сантьяго шукати скарби? Де, на вашу думку, може заплакати серце людини?
– Чому саме з ризниці виросло дерево, під яким знайшов скарби Сантьяго?
2. Вибрати з тексту вислови, які підкреслюють релігійні переконання автора і спростовують думку, що твір «Алхімік» є антирелігійним.
3. Скласти п’ять запитань до скептиків, які могли б спростувати їх філософські переконання.
4. Створити комп’ютерну презентацію текстуального дослідження «Душа Світу — частина Душі Бога, а Душа Бога — моя власна душа».

– . Групове виконання завдань

– І. Презентація виконаних завдань

– ІІ. Підсумок уроку
1. Творче завдання
Створіть діаманту на тему «Алхімік» – «істина життя» за схемою:
1) «Алхімік»
2) означення (два прикметника)
3) дія (три дієслова або дієприкметника)
4) асоціації (чотири іменники – асоціативного ряду)
5) дія (три дієслова або дієприкметника)
6) означення (два прикметника)
7) істина життя
2. Вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
– Після цього уроку я зрозумів…
– Як же я міг не знати…
– Сьогодні на уроці мої очікування.
3. Висновки:
У кожного – своя істина і свій шлях до неї. Якщо людина йде по життю з любов’ю в серці і молитвою на вустах, вона обов’язково її знайде. Так говорить нам автор притчі, і сьогодні ми в цьому ще раз переконалися.
Читайте твори Паоло Коельо і збагачуйте свої серця, шукайте свій Філософський камінь.

– ІІІ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «Моя істина через призму істини Сантьяго». Прочитати інші твори Пауло Коельо («Щоденник мага», «Бріда», «П’ята гора», «Вероніка вирішує померти» та ін.) за власним вибором.

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”