в школах України

Поема «Енеїда» як літературна обробка римської легенди про троянця Енея — легендарного засновника Рима

Автор: Кусочкіна Світлана Григорівна, вчитель зарубіжної літератури Шосткинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №8, Сумська обл.
Презентація до уроку

Kusochkina_Vergiliy
Мета: розкрити значення творчості Вергілія як найвидатнішого римського поета, творця національного ге­роїчного епосу; показати, що «Енеїда» є літературною об­робкою римської легенди; розвивати навички переказу та виразного читання епічного твору; формувати цілісний світогляд учнів на основі міжпредметних зв’язків; про­буджувати у восьмикласників бажання вдосконалювати власні знання.
Обладнання: фотографія скульптурного зобра­ження Вергілія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і форму­вання на їхній основі вмінь і навичок.
Епіграф: Переможена Греція перемогла суворого пере­можця і внесла
мистецтво в грубий Лаціум.
Горацій
Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя. Сьогодні ми починаємо вивчати літературу Давнього Риму. Минуле цієї імперії не можна оцінити однозначно. Вона велика, монументальна, гран­діозна і одночасно страшна, жорстока, безпощадна.
II. Робота над темою уроку.
• Повідомлення теми, мети уроку.
• Актуалізація опорних знань.
• Із всесвітньої історії. Римська держава бере свій початок із маленької території в Лаціумі на західному узбережжі Апеннінського півострова. Із року в рік Рим розширював свою тери­торію шляхом завоювання чужих земель, доки із маленького містечка-поліса не перетворився на величезну державу від західних берегів Середземного моря до Кавказу. До її складу у 146 р. увійшла і Греція.
Вся історія, легенди, релігія Риму повинні були підтверджу­вати ідею військової могутності.
Родоначальником держави офіційно було визнано Енея, виходця із Іліона, сина троянця Анхіза і богині Венери. Легенда про походження Енея була покликана стверджувати в свідо­мості народу ідею божественного походження самої Римської держави.
· Із зарубіжної літератури (6 клас). «Турнір із греко – римської боротьби». Встановлення відповідності між іменами богів і ге­роїв давньогрецьких міфів із іменами давньоримської міфології:
Зевс
Посейдон
Персефона
Діоніс
Деметра
Афіна
Гермес
Афродіта
Гефест
Артеміда
Арес
Аїд
Геракл

Геркулес
Плутон
Міневра
Марс
Церера
Діана
Вакх
Вулкан
Прозерпіна
Меркурій
Нептун
Юпітер
Венера

vХвилинка ерудита. Боги Олімпу в Римському панте­оні посіли свої місця під чужими іменами. Своє грецьке ім’я зберіг лише бог мистецтва Аполлон. Зі «своїх» рим­ляни залишили дволикого бога дверей Януса, охоронців дому Пенатів.
vРобота над таблицею “Загальна характеристика родів і жанрів римської літератури періоду Республіки (кінця V — І ст. до н. е.)”.
Наслідування грекам

Переклади Гомера.
Комедії Лівія Андроніка.
Трагедії, комедії та історичний епос «Аннали»
Квінта Еннія в гомерівському стилі
Римська комедія

Комедії Плавта: «Хвалькуватий воїн», «Гор­щик», «Бранці», «Амфітріон»
Римська проза

Латинська проза Марка Порція Катона: «Про хліборобство», «Початки» – римська історіо­графія латинською мовою.
Ораторське мистецтво

Промови, листи, трактати Цицерона: «Про дружбу», «Про обов’язки»
Філософська поезія

Тіт Лукрецій Кар (послідовник Епікура): «Про природу речей»
Лірична поезія

Любовна лірика Гая Валерія Катулла
Слово вчителя. Імператор Август добре розумів значення мистецтва у житті суспільства і тому прагнув поставити на службу Імперії художнє слово. Йому вдало­ся зробити літературу частиною державної ідеології. Під його опікою вона пишно розцвіла. Кінець І ст. до н. е. називають «золотим віком» римської літератури. Цю гучну назву доба отримала завдяки творчості таких яскравих і талановитих поетів, як Вергілій, Горацій та Овідій.
vПрезентація фотографії скульптурного зображення Вергілія.
— Які враження справила на вас скульптура?
— Чи можна за скульптурою сказати, якою люди ною був Вергілій ?
vКоментар до скульптури. «. . . Високого зросту, міцної статури, обличчям смаглявий, схожий на селянина. . . коли він приїздив зрідка у Рим, з’являвся там на вулиці й люди починали ходити за ним по п’ятам і показувати на нього, він ховався від них у найближчому будинку». (Светоній — римський історик).
vПоетична пауза. Виразне читання вчителем сонета М. Зерова «Вергілій».
vБесіда за запитаннями.
• Які риси характеру Вергілія підкреслює поет у своєму сонеті?
• Що, за словами українського поета, підняло Вер­гілія до вершин слави, зробило безсмертним?
vПовідомлення підготовленого учня про життя і творчість Вергілія.
vЗадум поеми «Енеїда». Коментар «Міфологічна основа поеми».
vВиразне читання уривків поеми Вергілія.
vБесіда за запитаннями.
• З чого починається поема?
• Чи є у поемі традиційне звертання до Музи?
• Який шлях мав пройти Еней?
• Які боги та міфічні герої згадуються в зачині?
• Як у поему входить мотив долі, традиційний для античної літератури?
III. Підбиття підсумків уроку.
• Установлення послідовності написання Вергілієм творів:
1 А«Енеїда»
2 Б «Буколіки»
3 В «Георгіки»

• Установлення відповідності між творами Вергілія та поняттями, які він у них уславлює:
1«Енеїда» А мистецтво
2 «Буколіки» Б важка праця землеробів
3 «Георгіки» В мирна праця
Г героїчні подвиги
• Міні-тест.
1. Як називається період творчості Вергілія, Горація та
Овідія, що збігається з часом правління Октавіана Августа:
а)«золотою добою»;
б) «срібним століттям»;
в) (архаїчним періодом;
г) літературою доби Імперії?

2. У якому рядку всі названі твори належать Вергілію:
а) «Іліада», «Одіссея», «Енеїда»;.
б) «Прометей закутий», «Антігона», «Георгіки»;
в) «Всі шляхи богам відкриті. . . », «Іліада», «Одіссея»;
г) «Енеїда», «Георгіки», «Буколіки»?

3. Що покладено в основу Вергілієвої «Енеїди»:
а) оригінальний авторський задум;
б) документальна історія про засновника Рима — Енея;
в) замовлення твору римською владою;
г) літературна обробка римської легенди про троянця Енея?

4. Хто є головним героєм «Енеїди»:
а) Еней;
б) Дідона;
в) Октавіан Август;
г) Римська імперія?

5. Яке місто, за Вергілієм, було батьківщиною Енея:
а) Афіни;
б) Спарта;
в) Троя;
г) Рим?

6. Гнів кого із богів спричинив труднощі на шляху Енея:
а) 3евса;
б) Венери;
в) Юнони;
г) Юпітера?

Домашнє завдання. Опрацювати матеріали статті підручника про життя та творчість Вергілія, прочитати уривки з книги 6 («Пороцтво Анхіза в Аїді про майбутню славу Риму») та 8 («Щит Енея»);
· Підготувати повідомлення «Поема Вергілія «Енеїда» та Україна.

Черговий номер

Без имени-1

[contact-form-7 id="3827" title="Замовлення вебінарів"]

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”

13 березня о 19.00 відбудеться вебінар Ольги Гузь
«5 наукових, 5 методичних і
5 практичних секретів вивчення творів постмодернізму в школі
»

1.     Що потрібно знати вчителю про постмоденрізм як спосіб мислення та художній напрям розвитку світової літератури?
2.     Яку інформацію необхідно донести до учнів? Як це зробити просто і зрозуміло?
3.     Коли варто починати говорити з дітьми про явище постмодернізму?
4.     В яких творах, що вивчаються в загальноосвітній школі з 5 класу наявні ознаки постмодерністської літератури? (Постмодерністські мітки в книгах Роальда Дала, Пауля Маара, Діани Вінн Джонс, Корнелії Функе).
5.     Місце і роль творів Михайла Булгакова в передбаченні ситуації постмодернізму в історико-культурному розвитку людства.
6.     Сходинки до вивчення текстів постмодернізму в 11 класі: фентезі, театр абсурду й твори магічного реалізму як перехідний етап до виникнення літератури постмодернізму.
7.     Знакові імена й тексти літератури постмодернізму. Шкільний ракурс: Хуліо Кортасар «Менади», Милорад Павич «Скляний равлик», Даніель Пеннак «Усе для людожерів». Набір секретних засобів впливу на учнів для прочитання й осмислення творів постмодернізму.
8.     Системний аналіз роману «Дім дивних дітей» Ренсома Ріггза як постмодерністського фентезі.

Реєструйтеся на вебінар