в школах України

Сучасність поеми Данте Аліг’єрі «Божественна комедія»

Автор: Віталіна Вікторівна Козієва, вчитель зарубіжної літератури Іверської ЗОШ Олександрівського р-ну Донецької обл.
Презентація до уроку

Kozieva_Dante

Мета: дослідити актуальність проблем поеми «Божественна комедія» у наш час; розвивати вміння висловлювати та аргументувати власну точку зору; сприяти формуванню філософського світогляду; виховувати бажання самовдосконалення.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: тексти поеми «Божественна комедія», схеми, картки, ілюстрації до поеми, портрети Данте, аудіозапис «Аve Маріа», «Адажио», презентація.
Випереджувальні завдання:
1. Працюючи в парах, розкрити алегорії поеми Данте через власні асоціації.
2. Підготувати повідомлення про вплив особистості Данте та його поеми на інші види мистецтва у ХХІ ст.

Хід уроку
 
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя на фоні сонати Ференца Ліста”Після читання Данте”

«Дантеє найвищим виразом, поетичним вінцем та увічненням того, що називаємо середніми віками. Вся культура, всі вірування, всі муки та надії тих часів знайшли вираз у його поемі. Та рівночасно як людина геніальна, він усім своїм єством належить до новіших часів, хоча думками і поглядами коріниться у минувшині.»
І. Франко

«Був наш поет на зріст нижче середнього, а коли досяг зрілого віку, почав горбатіти, ходив завжди не поспішаючи, одежу носив найпростішу, як личило людям його віку. Лице в нього було трохи довгасте і смугляве, ніс – орлиний, очі – досить великі, вилиці також, нижня губа видавалася вперед; волосся – густе і чорне, як і борода, він був незмінно задумливий і сумний.»
Дж. Бокаччо

Перед вами постали три різні оцінки великого Данте Аліг’єрі: одна – з вуст його молодого співвітчизника Джовані Бокаччо, друга – від імені видатного українського поета і мислителя ХІХ ст. Івана Франка; третя – з погляду музичного та образотворчого мистецтва(фрагмент сонати угорського композитора ХІХ ст. Ференца Ліста та художника з Флоренції, що був сучасником великого Данте).
Наше знайомство з постаттю Данте та його геніальним витвором – «Божественною комедією» – доходить кінця. Тому мені цікава ваша оцінка, оцінка учнів ХХІ ст., яку ви висловите у ході проведення уроку.
Напередодні уроку ви отримали завдання, яке виконували в парах: згадати алегорії поеми Данте та пояснити їх через власні асоціації.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка випереджувального завдання – захист асоціацій, викликаних алегоріями поеми Данте: подорож Данте, Вергілій, ліс та хижі звірі, Чистилище, Беатріче, Рай, Пекло.
1. Подорож Данте.
(Слайд 1- портрет Данте).
2. Образ Вергілія.
(Слайд 2- портрет Вергілія).
3. Ліс та звірі.
(Слайд 3- картини-епізоди до поеми)
4. Чистилище.
(Слайд 4- Чистилище)
5. Беатріче
(Слайд 5- Данте та Беатріче)
6. Рай
(Слайд 6 – Рай)
7. Пекло
(Слайд 7- Пекло)
2. Узагальнення знань стосовно алегоричних образів поеми у ході проведення асоціативного тренінгу:
– Вергілій – …мудрість.
– Поет – …людська душа.
– Подорож Данте -…пошук.
– Беатріче – …кохання.
– Ліс – …життя людини.
– Звірі – …людські гріхи.
– Чистилище – …очищення.
– Пекло – …покарання.
– Рай – …винагорода.

ІІІ. Мотивація навчання.
Звернімося до епіграфу нашого уроку. Ним є вислів І. Франка: «Божественна комедія – це книга про Всесвіт і такою ж мірою про самого поета, яка завжди залишиться у віках.» Поему написано у ХІІІ ст., зараз – ХХІ. Чи є проблеми, порушені у поемі, актуальними у наш час, та чи можна назвати «Комедію» сучасною? Саме на ці запитання ми дамо відповіді у ході нашого уроку, тема якого «Сучасність поеми Данте Аліг’єрі «Божественна комедія» (назва теми записується на дошці).

ІV. Сприйняття та засвоєння матеріалу.
• Щоб визначитися зі своєю позицією стосовно сучасності поеми, треба для початку визначити світобачення самого Данте. Для цього пропоную поділитися на дві групи.
Завдання групам: через досліджені алегоричні образи створити систему поглядів Данте на світ (на виконання відводиться 5 хв.).
1 група – через рольову гру «Я – Данте».
2 група – через схему-опору.
(Під час підготовки груп звучить музика «Аве Марія» – молитва до Богородиці).
• Захист робіт.
• Щойно ви озвучили проблеми, які порушував Данте. А чи є актуальними вони в наш час – час техногену?
Поділ на малі групи. На протязі п’яти хвилин розглянути деякі з них в аспекті сучасності:
– першоосновою життя є кохання;
– найстрашніший гріх – зрада;
– рушій Всесвіту – високі моральні цінності.
(Під час підготовки учнів звучить музика «Адажио»)
• Відповіді учнів.
• Висновок: поема Данте не втратила своєї актуальності й досі.
• Пропоную продовжити ланцюжок доказів сучасності поеми на прикладі сучасного мистецтва. Напередодні проведення сьогоднішнього уроку вам було запропоновано додаткову літературу, у тому числі сайти мережі Інтернету з теми «Данте Аліг’єрі «Божественна комедія».
• Відповіді учнів.
(Слайд 8)
1. Сучасною є не тільки поема, а й сам автор – Аліг’єрі. Так, у 2007 р. групою болонських учених з Пізанського університету відтворене комп’ютерне трьохмірне зображення справжнього вигляду Данте за зліпками з черепа геніального італійського мислителя. За словами дослідників, у Данте вигляд людини, яка страждала від невдач і суму.
(Слайд 9)
2. У травні 2007 р. у венеціанській лагуні між Венецією та островом Сан-Мікеле російський скульптор Георгій Франгулян встановив незвичайний пам’ятник Данте і Вергілію. Він являє собою двотонну скульптурну композицію заввишки 3,5 м., завдовжки 5 м, що зображує Данте та Вергілія, які вирушають у подорож. Бронзовий пам’ятник має вигляд великого човна. Постаті Данте та Вергілія схожі на його вітрила.
(Слайд 10)
3. Починаючи з 2007 р., композитор-священник з Ватикану монсеньйор Марко Фрізіна здійснює постановку своєї опери за мотивами «Божественної комедії». В опері поєднано кілька музичних стилів. Подорож Данте та Вергілія супроводжується розмаїтою музичною палітрою, що включає джаз, панк, метал, симфонічні уривки та оперні арії. Оригінальні декорації доповняють проекції на 150 гігантських екранах.
(Слайд 11)
4. Данте та його герої – улюблені образи сучасних поетів.
Виразне читання поезій А. Ахматової «Данте» та Ю. Клена «Беатріче».
Слово вчителя.
Дозвольте і мені, вчителю ХХІ ст., висловити своє ставлення до творчості Данте:
Спасибі, Данте, за твої уроки.
За те, що шлях до Раю нам вказав.
За те, що зупинив гріховні кроки.
В коханні поєднатися скликав.

Спасибі, Данте, за Чистилище та Пекло.
За вибір між безчестям та життям.
За заклики до людяності серця.
За те, що нас, людей, людьми назвав.

Спасибі, Данте, вже за те, що жив,
Спасибі за служіння Богу.
Спасибі, що ім’я Людини звів
До піднебесся та до Божого престолу.

Спасибі, Данте, за твої уроки.

V. Підсумок уроку.
Епіграфом нашого уроку стали слова І. Франка. Я дозволю процитувати ще один його вислів щодо поеми Данте: «Се віковічна повість кожного з нас, кожного, хто думав, любив, помилявся, падав духом і знов підносився».
Пропоную і вам дати оцінку поемі Данте одним лише ключовим словом.
На дошці початок: «Данте, твоя поема – це …)
Учні пишуть слова на картках, що вішають на дошці, утворюючи «асоціативний кущ».

VІ. Оцінювання.
І на пам’ять про наш урок хочу кожному з вас подарувати картку з висловлюванням А. Бахути:

Хто хоче світу – стань собою,
Хто хоче Бога – йди у храм,
Хто хоче друга – йди з юрбою.
Хто хоче істини – йди сам.

Візьміть ці слова як побажання бути Людьми.

VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати матеріали до твору-роздуму «Над чим я задумався, читаючи «Божественну комедію» Данте Аліг’єрі».

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”