fbpx

в школах України

А.П.Чехов «Хамелеон»

Автор: Чижиковська Тетяна Валентинівна, вища категорія, старший вчитель, Охрімівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Якимівської районної ради Запорізької обл.
Презентація до уроку

Chijikovskaya_Hameleon

Тема уроку: А. П. Чехов «Хамелеон»
Головні засоби творення комічного та їхня роль у характеристиці персонажів і розкритті ідеї твору. Роль художньої деталі
Мета: розвивати в учнів навички аналізу художнього тексту через осмислення ролі комічного у оповіданні, функції художньої деталі; удосконалювати вміння переказувати епізоди твору, характеризувати персонажі; повторити ознаки оповідання, розкрити ідейний зміст твору, метафоричність його назви;
виховувати в учнів власну позицію щодо людських вад: підлабузництва, чиношанування.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійний проектор, екран

Хід уроку

І. Мотивація
Вправа «Мікрофон»: Поділіться, будь ласка, вашими враженнями, думками від оповідання А. П. Чехова «Хамелеон.»
А чи з`явилися у вас питання, на які ви не знайшли відповіді? Які?
Вчитель: Я дякую вам за бесіду, особливо за питання. Нехай вони розігрівають вашу зацікавленість та будуть рушійною силою нашого спільного руху до фіналу уроку. У мене теж є питання до вас по оповіданню: «Хто такий Хамелеон: хіба є такий персонаж у творі Чехова?»
Але спочатку перевіримо, як ми знаємо текст.

ІІ Актуалізація знань, вмінь та навичок
1. Тести по перевірці знань тексту оповідання. Вчитель читає тести та варіанти відповідей. Після того, як учні дають відповідь на питання, на екрані з`являється картинка відповідь. (Слайд 2. Кожний персонаж з`являється клацанням мишки після відповіді на кожний тест)

1. Дії оповідання «Хамелеон» відбуваються
А) у поліції;
Б) у будинку Хрюкіна;
В) на базарній площі.

2. Поліцейський Наглядач Очумєлов одягнений у
А) костюм;
Б) нову шинель;
В) накрохмалену сорочку й розстебнутий жилет.

3. Хто такий Єлдирін?
А) поліцейський наглядач;
Б) генеральський повар;
В) городовик.

4. Хто з персонажів оповідання каже: «Нехай мені заплатять, бо я цим пальцем, може з тиждень не поворухну»?
А) Хрюкін;
Б) Очумєлов;
В) генерал.

5. Чий це портрет: «В центрі натовпу, розчепіривши передні ноги й тремтячи всім тілом, сидить на землі сам винуватець скандалу»?
А) Хрюкіна;
Б) купця Пічугина;
В) собаки генерала.

Вчитель:
· Поглянемо на екран. Чи задоволені ви тим, як знаєте текст оповідання?
· Як би ви назвали ілюстрацію, яка з`явилася?
(Пропозиції учнів.)
· Реалістична чи надумана ситуація, яку намалював в творі Антон Павлович Чехов?
Відповіді учнів.

(Слайд 3) Вчитель: К. И. Чуковский оставил воспоминание о том, какое впечатление на него произвели чеховские произведения: «Такого тождества литературы и жизни я еще не наблюдал никогда. Даже небо надо мной было чеховское.. Читаешь чеховский рассказ или повесть, а потом глядишь в окошко и видишь как бы продолжение того, что читал. Все жители нашего городка — все, как один человек, — были для меня персонажами Чехова. Других людей как будто не существовало на свете. Все их свадьбы, именины, разговоры, походки, прически и жесты, даже складки у них на одежде были словно выхвачены из чеховских книг».
«Никаких сюжетов не нужно. В жизни нет сюжетов, в ней все смешано — глубокое с мелким, великое с ничтожным, трагическое с смешным..», — сказал однажды А. П. Чехов.

На екрані ви бачите портрет автора. Як ви розумієте, чому він посміхається? Спробуємо разом знайти смішне в оповіданні?
Перевірка домашньої роботи.
І група учнів називає, що таке комічне, називає його види та дає означення. (Слайд 4)
ІІ група учнів зачитує та називає приклади смішного в оповіданні. (Імена героїв, ситуація – суд над собакою, поведінка персонажів, їхня мова – незакінченість речень, грубість,лайка.)
Вчитель: що, на вашу думку, з цих понять є у творі «Хамелеон»?
Діти доходять висновку, що у творі є сатира та іронія. (Після клацання мишкою зникають поняття «гумор» та «сарказм»)

ІІІ. Робота над засвоєнням нового матеріалу.
1. Вчитель: Ви вже добре знаєте, що комічне, смішне буває різним: добродушним і злим, відкритим і прихованим. Давайте більш детально розглянемо, як А. П. Чехов малює своїх героїв.
· Перевірка випереджального індивідуального домашнього завдання:
· Які прізвища автор дав героям твору та чому саме такі?
(На екрані з`являються портрети героїв та їхні прізвища за текстом. Слайд 5)
2. Вчитель: Я хочу саме зараз нагадати вам, діти, своє питання, яке було оголошено на початку уроку:
· «Хто такий Хамелеон: хіба він є у творі?» – Ні.
· А хто такий хамелеон? (Якщо є учні, які знають, хто такий хамелеон, про його повадки, то вони розповідають.)
А зараз ми познайомимося з хамелеоном на фото. (Слайд 6) Погляньте на екран, прочитайте інформацію про нього. Що цікаве в повадках цієї тваринки? Може вона когось вам нагадує у оповіданні Чехова?
1. Спостереження за художньою деталлю у творі.
Перегляд фрагменту мультиплікаційного фільму «Очумєлов» (Слайд 7)
А) Інструктаж щодо виконання завдання:
Уважно переглядайте фільм, спостерігайте за поведінкою
І група –Очумєлова
ІІ група – Хрюкина
Зазначте виразні подробиці, деталі в їхній поведінці.
Б) Презентація роботи груп.
В) Підсумки:
· До яких висновків ми прийшли,спостерігаючи за художніми деталями створення Очумєлова і Хрюкіна? – (Відповіді учнів)
· Так хто в оповіданні Хамелеон? – (Відповіді)

ІV. Закріплення знань, вмінь та навичок.
· Ми знайшли відповідь на питання, ніби це радість. Але на екрані ви бачите портрет автора. Куди і чому зникла усмішка з його обличчя? Що він побачив у життєвій ситуації, яку описав? (Слайд 8)
· А тепер на екрані ви бачите перелік ситуацій та вчинків. Розділіть їх на 2 групи: сатира та іронія. (Слайд9)
· Слайд 10 – перевірка завдання.
Погляньте на Слайд 11 – що змінилося в житті і поведінці героїв? (Відповіді учнів)

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”