Артур Конан Дойль. «Собака Баскервілів». Захоплююча інтрига – основа детективного жанру

Автор: Нагорна Алла Григорівна, вчитель зарубіжної літератури Снячівської ЗОШ І-ІІІ ст. Сторожинецького району Чернівецької обл.
Презентація до уроку

Nagorna_Konan Doyl

Мета: ознайомити учнів із фактами життя і творчої діяльності письменника; домогтися засвоєння поняття про детектив як літературний жанр; розвивати навички переказу твору, його аналізу, виразного читання; виховувати любов до художнього слова, моральні якості учнів.
Обладнання: портрет письменника, виставка його книг, скрипка, валіза з наліпкою, мультимедійна презенація, музика та кадри з кінофільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона».

Епіграф: Шерлок Холмс – це людина, яка ніколи не жила, але ніколи і не помре.
американський актор і режисер Уеллс

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.
(Звучить фрагмент увертюри В. Дашкевича.)
(Слайд № 1)
Мабуть, не існує людини, яка б не чула про легендарного детектива Шерлока Холмса, якого створив англійський письменник – Артур Конан Дойль. Епіграфом до нашого уроку я обрала слова відомого англійського актора та режисера Уеллса. Якщо з другою частиною цього твердження погодиться кожен, то в правдивість слів «…людина, яка ніколи не жила», – вперто не бажали вірити чимало сучасників Артура Конан Дойла.
Якось на екскурсію до Лондона приїхала велика група французьких школярів. На запитання екскурсовода, з чого вони бажають почати ознайомлення зі столицею Англії, всі дружно відповіли: «Покажіть, будь ласка, де на Бейкер-стріт живе Шерлок Холмс?»
Насправді на момент написання твору, такої адреси в Лондоні взагалі не існувало. Пізніше, при продовженні вулиці цей номер виявився в числі номерів з 215 по 229, привласнених будівлі товариства «Еббі Білдінг» (англ. Abbey National). Протягом багатьох років ця установа була змушена приймати кореспонденцію, і навіть ввести посаду спеціального секретаря для обробки тисяч листів, які постійно приходили за адресою Бейкер-стріт, 221б на ім’я Шерлока Холмса. Що ж нам відомо про автора цього улюбленця читачів? (Слайд № 2)

 ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота з портретом письменника. Словесний портрет (Слайд №3).
Сучасники говорили, що Артур Конан Дойль важив понад 100 кг, був високим на зріст (майже 2 метри), мав руде волосся. Любив спорт, якому все життя приділяв велику увагу. Говорив голосно, сміявся басом, розумними очима дивився на світ, намагаючись розгадати його таємниці.
2. Перевірка домашнього завдання: повідомлення підготовлених учнів про життя і творчість письменника. (Слайд № 4)
Перший учень:Артур Конан Дойль народився 22 травня 1859 року в Единбурзі. Батько його був художником. Мати – знавцем французької мови, геральдики та історії свого давнього роду. У сім’ї існувала традиція вголос читати, яку дітям привила мати. (Слайд № 5) Уже в 10 років маленький Артур заворожував однолітків мистецтвом тримати напруженість розповіді.
Навчався майбутній письменник на медичному факультеті Единбурзького університету, після закінчення якого займався лікарською практикою. У 1885 році здобув ступінь доктора медицини. Як військовий лікар брав участь в англо-бурській війні.
Другий учень: У 32 роки захопився оповіданнями Е. По й сам спробував писати. (Слайд № 6) 1879 року побачило світ його перше оповідання «Таємниці долини Сесасса». Згодом з-під пера вийшли такі пригодницькі та історичні романи, як «Вигнанці» (1893), «Подвиги бригадира Жерара» (1894-1895),
«Родней Стон» (1896). Широку популярність письменникові принесли науково-фантастичні романи «Втрачений світ» (1912), «Отруєний пояс» (1913), пов’язані образом ексцентричного ученого – професора Челленджера, а також «Маракотова безодня» (1929).
Третій учень: Детективні ж твори сера Артура Конан Дойля мали величезний успіх. Його «Етюд в ясно-червоних тонах» вперше ознайомив читача з образом детектива-любителя Шерлока Холмса. Пізніше він стане героєм таких повістей, як «Знак чотирьох» (1890), «Собака Баскервілів» (1901-1902), «Долина жахів» (1914-1915) та багатьох інших. У 1892 році було видано першу збірку оповідань «Пригоди Шерлока Холмса». А потім таких збірок було видано ще чотири.
Шерлок Холмс став улюбленцем читачів. Незвичайна логіка, спостережливість, увага до найдрібніших деталей, порядність і шляхетність привертали увагу читачів різного віку. Цікаво, що в оповіданні «Остання справа Холмса» автор вирішив попрощатись зі своїм персонажем. Убивцею героя став професор Моріарті, який був блискучим і розумним злочинцем.
Четвертий учень: Спалахнув справжній скандал. Читачі Америки і Англії називали Артура Конан Дойла вбивцею, оплакували героя, тримали будинок автора в облозі, просили оживити детектива, погрожували. Навіть сама королева Вікторія просила за улюбленого Шерлока. Американське книжкове видавництво пропонувало 5000 долларів за оповідання, яке правдоподібно пояснить, як Холмсу пощастило врятуватись. Та Конан Дойл був невблаганний. Майже десять років геній детективного жанру не написав про Холмса жодного слова. Протягом цього періоду А. К. Дойль писав книги з історії англо-бурської і Першої світової війн, вивчав епоху наполеонівських завоювань, став автором «Історії спіритизму». І лише у 1902 році письменник здався, написавши повість «Собака Баскервілів».
П’ятий учень: (Слайд № 7) У 1930 році, уже прикутий до ліжка недугою, він із зусиллям встав зі свого ліжка й пішов до саду. Коли його знайшли, він лежав на землі із проліском у руці. Артур Конан Дойл помер 7 липня 1930 року в оточені своєї родини. Його останні слова перед смертю були адресовані його дружині. Він прошепотів: “Ви чудові”. Артур Конан Дойл похований на кладовищі Мінстед Хемпшір.
На могилі письменника висічені слова, що він особисто заповів:
«Меня не поминайте с укоризной,
Если увлек рассказом хоть немного
И мужа, насмотревшегося жизни,
И мальчика, пред кем еще дорога…»
А в Лондоні на Бейкер-стріт 221б була організована меморіальна квартира-музей Шерлока Холмса. Знаменитий кабінет на другому поверсі, що вікнами виходить на Бейкер-стріт, досі зберігся у тому вигляді, що і у Вікторіанську епоху.

3. Слово вчителя.
Давайте зараз здійснимо віртуальну подорож до Англії і завітаємо до музею легендарного сищика, що на Бейкер-стріт 221б. (Звучить фрагмент увертюри В. Дашкевича). (Слайд № 8).
Нас привітно зустрічає секретарка, яка ввічливо відповідає всім, хто прийшов по допомогу чи пораду, що містер Шерлок Холмс перебуває на заслуженому відпочинку на своїй фермі в Сассексі, де як і раніше, розводить бджіл. Зайшовши у затишну вітальню музею, побачимо крісло Холмса – детективу великому на зріст, воно було трохи замалим і не дуже зручним, однак він його дуже любив. А ось крісло-качалка Ватсона, третє – пропонувалось відвідувачу. У кутку кімнати на столику з пропаленою кислотою стільницею – хімічна лабораторія Холмса. Поблизу – знамениті люлька та лупа, купа листів з різних куточків світу. Здається ось-ось відчиняться двері і до кімнати увійдуть її господар зі своїм приятелем.

4. (Слайд № 9) Гра «Які речі належать Холмсу?»
Читання учнями-перекладачами справжнього листа мовою оригіналу, який було відправлено маленьким американським хлопчиком Шерлокові Холмсу.
(Слайд № 10)

Слово вчителя. На згадку про нашу віртуальну подорож, прийміть від мене у подарунок ось ці квитки, які створені на основі справжніх квитків музею Шерлока Холмса.

4. Словникова робота. (Слайд № 11)
Детектив (англ. todetect– розвивати, знаходити)- один з різновидів пригодницької літератури, в якому описуються події, пов’язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину.
Представники цього жанру: Едгар По, В. Коллінз, А. Конан Дойль, Агата Крісті та ін.
Інтрига (лат. іntricare- заплутувати):
1). таємні зловмисні дії, наклепи;
2). у літературних творах – конфлікт, основна ситуація, навколо якої розгортається дія.
Дедукція (лат. deduction– виведення, доведення) – спосіб розмірковування, при якому нова думка, або висновок, виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками, фактами.
Дедуктивний метод — спосіб дослідження, при якому окремі положення логічно виводяться із загальних положень (аксіом, постулатів, законів). У літературі його започаткував Е. По.

4. Інсценізація «Дедуктивний метод»:
Перший учень: Артур Конан Дойль приїхав у Париж. На пероні його зупиняє таксист:
Другий учень: Куди вам, мсьє Конан Дойль?
Третій учень: Звідки ви мене знаєте?
Другий учень: Я застосував ваш дедуктивний метод, сер. Перш за все, згадав, що газети писали про ваше перебування на французькій Рів’єрі, а ви зійшли з марсельського потяга; покрій костюма у вас англійський, та й манера триматись, як у лікаря; на вказівному пальці вашої правої руки помітна чорнильна пляма, відповідно, вам доводиться багато писати.
Третій учень: Та ви справжній Шерлок Холмс! (посміхається).
Перший учень: І таксист додав, скромно потупивши очі:
Другий учень: Існує ще одна невелика деталь, сер. На вашій валізі є наліпка. На ній написано “Конан Дойль”.

5. Бесіда за змістом прочитаного:
– Що відомо про сера Генрі Баскервіля?
– Які події трапились з ним у Лондоні?
– Чому поведінка Беррімора здавалася Холмсу дивною?
– Як на вашу думку, чому ХІІІ розділ називається «Сіті розсавлені»?
– Чому, на вашу думку, Степлтон розробив такий страшний план?

6. Коментар вчителя.
Отже, Шерлок Холмс використовував у своїй практиці дедуктивний метод. Давайте проаналізуємо і створимо своєрідний ланцюжок здогадок відомого детектива: (Слайд № 12)
Записка черевики, що зникли чоловік з бородою таємничий лист від Л. Л. смерть каторжника портрет Хуго Баскервіля обід у Степлтонів розв’язка.
(Слайд № 13) В основі детективного жанру лежить захоплююча інтрига, навколо якої і розгортається дія.
У центрі детективу – опис загадкової події та епізод переслідування злочинця.
Зазвичай, у творі діють три персонажі: детектив, злочинець та жертва.

ІІІ. Підсумкова бесіда.
– Чи подобався вам твір?
– Чим захопив вас цей твір?
– Хто з героїв сподобався і чим саме?
– Які ще твори Артура Конан Дойля ви читали?
(Слайд № 14)

IV. Домашнє завдання (Слайд № 15):
Прочитати оповідання «Пістрява стрічка»; створити ілюстрації до твору (за бажанням).

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”