«Ми з тобою однієї крові…» Редьярд Кіплінг та його повість – казка «Мауглі»

Автор: Соломка Людмила Анатоліївна, вчитель зарубіжної літератури та російської мови, заступник директора з навчально-методичної роботи, категорія вища, вчитель – методист. Місце роботи – НВК «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 1 – Покровський ліцей», Покровський район, Дніпропетровська обл.
Презентація до уроку

Solomka_Kipling

Мета уроку:
– ознайомити учнів з життям та творчістю Редьярда Кіплінга, зацікавити особистістю письменника та його творчістю;
– розпочати знайомство зі змістом казки – повісті «Мауглі»;
– розвивати навички виразного читання та творчого сприйняття тексту;
– вчити висловлювати своє ставлення до твору та героїв;
– розвивати вміння виділяти в тексті ключові фрази;
– розвивати навички усних відповідей на запитання за змістом прочитаного, творчу уяву;
– виховувати любов і повагу до природи, бережливе ставлення до неї.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Д. Р. Кіплінга, виставка книги Р. Кіплінга «Мауглі» у різних виданнях, ілюстрації до казки «Мауглі», карта світу, мультимедійна презентація.
Теорія літератури: акровірш; казка – повість; реальне та фантастичне у творі.
Епіграф: Запитуй про мене лише у моїх книг…
Д. Р. Кіплінг

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань (усне опитування).
– Ми з вами продовжуємо знайомитися літературними казками. Давайте пригадаємо, що таке казка?
– Чим відрізняється народна казка від літературної?
Слайд 1.
Зачитайте акровірша і відгадайте про кого йдеться у ньому?

Слово вчителя. Так, діти, це дійсно про Мауглі. А що допомогло вам так швидко відгадати цього героя? (Детальний опис, бо бачили мультфільм про цього хлопчика чи читали книгу та і виділені букви підказали).
Ви почули нове слово – акровірш. Я не випадково виділила перші букви.
Словникова робота.

Слайд 2.
Акровірш (грец. ακρος — крайній і грец. ατιχος — віршований рядок) — вірш, в якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення, найчастіше — ім’я того, кому присвячується акровірш.
– А можливо хтось із вас і автора цього твору знає?
Так, це Джозеф Редьярд Кіплінг, відомий англійський письменник, лауреат Нобелівської премії, народився в Індії, в Бомбеї, і саме цій країні присвячено більшість його творів.
Слайд 3.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Слайд 4.
(Біогрфічний відеофільм).
Тож на сьогоднішньому уроці ми з вами відправимося до Індії. Очима письменника побачимо величну красу природи цієї країни, познайомимося з усіма жителями джунглів. Не випадково епіграфом нашого уроку є слова самого Кіплінга, які взяті із його вірша.
Слайд 5.

Давайте відмітимо на нашій карті місця, які пов’язані з Кіплінгом, бо він подорожує до Канади, Австралії, Єгипту, Бразилії, досконало знає все, про що пише (це ми робимо з початку вивчення літературних казок).
Слайд 6.

– Робота з підручником. Читання статті про Кіплінга.
– Але все ж найбільше любить Індію. Кіплінг писав про Індію і у великих романах, і в коротких новелах і віршах, однак особливою популярністю користуються ті, що увійшли до «Книги джунглів». Його хвилюють проблеми природи та цивілізації, місце людини в природі.
Слайд 7.

Слово вчителя. Чимало в світі є казок, дійовими особами в яких виступають звірі – особливо це стосується казок народних. А от серед літературних – не так вже й багато. Але “Мауглі” – одна з тих літературних казок, які знають практично всі діти у всьому світі. І люблять по-справжньому. Книга Д. Р. Кіплінґа “Мауглі” – мудра і повчальна казка. Дивовижна історія маленького хлопчика, вихованого вовками, розкриває споконвічні закони природи, примушує замислитися над цінностями людського життя.
Людське дитинча, опинившись у джунглях, не загинуло, бо знайшло вірних і надійних друзів. Друзі ці – звірі. Але Кіплінґ не наділяє їх рисами людей, як це буває в народних казках. Усі вони – мислячі істоти і діють залежно від обставин відповідно до законів природи.
Найбільше захоплення у всіх маленьких читачів викликає з часом саме Мауглі. Він, який все дитинство та юність прожив життям вільного вовка – таки стає справжньою людиною. Людиною чесною, сміливою, розумною, благородною – здатною на безстрашні вчинки, на щиру любов та жертовність. Крім того, є ще один цікавий момент. Мауглі – людина, і він перемагає. Мені здається, що, з огляду на сьогодення, ця казка має викликати абсолютно певну думку. А саме – що людина, як найсильніша істота в світі, відповідає за цей світ.
Тому й пропоную вам таке проблемне питання:
«Протиставлення світу джунглів і світу людей», на яке ми дамо відповідь, познайомившись з казкою «Мауглі» протягом кількох уроків. А про популярність цієї казки свідчить те, що вона виходить із друку великим тиражем, різними мовами, приваблює своєю актуальністю у вирішенні багатьох питань.

Слайд 8.

За «Книгою джунглів» Р. Кіплінга створено мультфільми, художні фільми, вистави.
Слайд 9.

Слайд 10.

А сьогодні ми будемо вести нашу розмову про «Книгу джунглів».
Слайд 11.

Робота з підручником.
Виразне читання розділу «Брати Мауглі».
– Що таке джунглі? (Джунглі – важкопрохідні деревно-чагарникові хащі, перевиті ліанами. Поширені в місцевостях з воло­гим тропічним кліматом і заболоченими ґрунтами.)
– Як виявилося, майже всі герої вам відомі, тому я думаю, що ви легко розберетеся хто тут друзі Мауглі, а хто вороги.

Слайд 12.

VІ. Закріплення матеріалу.
Інтерактивний метод «Мікрофон»
Що ж повчального у казці «Мауглі» ви знайшли для себе? Свої відповіді розпочинайте так:
Я думаю…
Мені було цікаво…
Я зрозумів …

Слово вчителя. Твори Кіплінга читають. Крилаті вислови й афоризми часто використовують при поясненні того чи іншого вчинку людей, бо як говориться у Старому Заповіті:
“Ви вищі за риб, птахів, тварин, рослин!
Маєте піклуватись про них”
Із деякими з них ми зараз познайомимося й спробуємо визначити, що ж повчального закладено в цих рядках.
Слайд 13.

Зверніть увагу на останній афоризм. Закони були й будуть завжди. Але про закони джунглів ми поговоримо на наступному уроці.
Домашнє завдання:
Слайд 14.

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”