Причини деградації Скруджа та його моральне переродження

Автор: Угринчук Галина Миколаївна, вчитель Нижньовербізької ЗОШ І-ІІІ ст. Коломийського району, Івано-Франківської обл.
Презентація до уроку

Ugrinchuk_Chij_Dikkens

Мета: простежити та проаналізувати причини деградації та причини переродження Скруджа на матеріалі ІІ-ІV строфи; розвивати творчу уяву, вміння аналізувати художній образ, навички виразного читання; виховувати людяність, доброту та милосердя.
Обладнання: портрет Чарльза Діккенса, тексти твору, малюнки учнів до повісті, мультимедійна презентація, листівки з різдвяними малюнками, плакат із зображенням ялинки.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф: Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.
Ч. Діккенс

Хід уроку
 
І. Організаційна частина уроку
Звучить колядка «У Вифлиємі днесь Марія».

ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Дорогі діти! Тільки що ми прослухали колядку і з радістю подумали, що дуже скоро до нас завітає святий Миколай, а трохи пізніше – Новий рік та Різдво – свята, котрі приносять у наші душі добро, надію, очищають наші серця від зла, адже Різдво – це народження Ісуса Христа, а Ісус Христос – це любов і всепрощення.
2. Вправа. «Асоціативний ряд»
А зараз кожен із вас назве слово, яке асоціюється зі словом Різдво:
добро, любов, колядки, радість, свята вечеря, молитва, церковні дзвони, віншування колядників, сніг, мороз, ялинка, подарунки, сміх, дива і несподіванки, зірка.
Усі названі вами слова говорять про те, що ви любите Різдво і з нетерпінням чекаєте його приходу. Адже в цей день у кожній домівці панує атмосфера любові, доброти, миру та спокою. У велику силу Різдва вірив і англійський письменник Ч. Діккенс, який вважав, що саме на Різдво люди повинні замислитися над тим, чи сповнені їхні серця тією любов’ю, яку приніс на землю Син Божий. А ще письменник був упевнений, що його повість змусить побачити біди інших людей та допомогти їм.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні ми помандруємо зі Скруджем у просторі і часі. Під час цієї мандрівки ми постараємось збагнути, що може довести людину до такого стану, в якому живе наш герой. І що може заставити людину задуматись над своїм життям та зробити певні висновки.
Підбираючи асоціативний ряд, ви назвали слово ялинка. Різдва без ялинки, звичайно, не буває. І сьогодні на уроці ми також прикрасимо ялинку кульками та зірочками, на яких вкажемо риси характеру Скруджа після подорожі з трьома Духами.

ІV. Актуалізація опорних знань.
(Клас об’єднується у групи «Гості минулого Різдва», «Гості теперішнього Різдва», «Гості майбутнього Різдва»)
1. «Мозковий штурм»
· Чому повість Ч. Діккенса називається «Різдвяна пісня у прозі»?
· Яким ми бачимо Скруджа на початку твору?
· Як ставився Скрудж до своїх підлеглих
· Чи допомагав бідним?
· Як Скрудж відносився до Різдва?
· Чому Фред щороку перед Різдвом запрошує Скруджа до себе в гості?

2. Інсценізація уривка «Розмова Скруджа з племінником»
– Будьте здорові зі Святим вечором, з веселим Різдвом, дядечку! Щасти вам, Боже!
– Що за дурниці!
– Різдво дурниці, дядечку?! Ви, звичайно, так не думаєте?
– Думаю. «Веселе Різдво!» Яке ти маєш право веселитися? З якої речі тобі радіти? Ти, здається, доволі вбогий…
– Ну, та не гнівайтеся, дядечку!
– Як же мені не гніватися, коли той світ, де я живу, заселений такими дурнями, як ти! «Радісне Різдво!»
– Не говори мені такого. На Різдво платять борги без грошей, воно показує, що чоловік став на рік старший і ні на одну годину не став багатший; це той час, коли треба лічити по книгах і бачити, що кожна стаття за всі 12 місяців була проти нас. Коли б я міг робити так, як бажаю, то я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в серце!
– Дядечку!
– Племіннику, святкуй собі Різдво по-своєму і не заважай мені святкувати його, як я хочу.
– Хіба це святкування! В тім-то й річ, що ви його зовсім не святкуєте!
– Ну, то не заважай мені зовсім про нього не думати. Нехай воно тобі буде щасливе!

3. Робота з епіграфом.
· Охарактеризуйте ставлення до Різдва племінника і Скруджа.
· В епіграфі до уроку Ч. Діккенс висловлює власні переконання чи спостереження над життям?
· З чиїми поглядами на свято Різдва збігаються погляди автора?

4. Робота в групах. Коментоване читання фрагментів твору.
Чим головний герой відрізняється від свого оточення? Знайти у тексті цитати, які характеризують Скруджа.
· Група «Гості минулого Різдва» – опис помешкання, де живе Скрудж.
«Він жив у тій домівці, що колись належала його покійному товаришу. Це був ряд темних кімнат у здоровенному домі, що стояв у самому кінці маленького двора, де йому було дуже тісно… Тепер цей дім був такий старий та понурий, що, окрім Скруджа, ніхто в ньому не жив… Двір був такий темний, що Скрудж хоч і звик до нього, а все ж мусив іти по ньому навпомацки»

Теорія літератури.
Інтер’єр – зображення в живописі чи літературному творі внутрішнього вигляду приміщення, в якому живуть персонажі чи відбувається дія твору.

· Група «Гості теперішнього Різдва» – опис зовнішності Скруджа та риси його характеру.
«Це був старий грішник – заздрий, жадний, твердий і гострий, як кремінь… скритний, потайний та самостійний, як той слимак.
Через холод душі і вся постать його немов заморозилась: ніс загострився, щоки зморщились, хода стала скутою, очі почервоніли, тонкі губи посиніли…
Холодний іній лежав у нього на голові, на бровах і на сухім підборідді. Скрудж всюди носив із собою той холод. Ніяка спека не могла зігріти Скруджа, ніякий холод не морозив його.»

· Група «Гості майбутнього Різдва» – ставлення Скруджа до людей та людей до нього
«Ніхто на вулиці, зустрівшись з ним, не спинявся, щоб привітно спитати в нього: «Як ся маєте, пане Скрудже? Коли ви зайдете до мене?» Старці ніколи не сподівалися від нього милостині, діти ніколи не питали в нього, котра година; ніхто ніколи за все його життя… не попросив його показати дорогу.
Скрудж не звертав на все те ніякої уваги. Йому навіть подобалося протовплюватися дорогами людського життя, нехтуючи людським співчуттям».

V. Застосування та розвиток літературних знань
1. Літературна вікторина (Слайд)
1) Як звали племінника Скруджа?
2) Прізвище компаньйона Скруджа
3) Що найбільше любив Скрудж у дитинстві?
4) Ім’я Скруджа
5) Предмет, біля якого намагався зігрітись Боб.
6) Яке свято Скрудж називає дурницею?
7) Для чого щороку Фред запрошує дядька до себе?
8) Що тягнула за собою Марлеєва тінь?
9) Хто не сподівався від Скруджа милостині?
10) Чого не було, на думку Скруджа, у Марлея за життя?
Словникова робота
Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось властивостей.

2. Вправа «Сенкан»
(Група «Гості минулого Різдва») (Група «Гості теперішнього Різдва»)
Скрудж Скрудж
Заздрісний, скупий Жорстокий, жадібний
Нехтує, працює, ненавидить Наглядає, гнівається, проганяє
Герой носить з собою холод Герой ненавидить Різдво і людей
Жмикрут Скнара

3. Колективна характеристика Скруджа. (Слайд)
Назвати риси характеру, властиві Скруджеві до зустрічі з Духами: самотність, заздрість, жадібність, ненависть, злість, зневага, байдужість, холодність, скритність, скупість.
4. Бесіда
· Як Фред намагається допомогти дядькові?
· Що мав на увазі Марлей, коли сказав: «Я ношу ланцюг, який сам собі скував за життя»?
· Чому Марлей хоче допомогти Скруджеві?
Подорож з Духом минулого Різдва
(Група «Гості минулого Різдва»)
1. Евристична бесіда.
· Які словосполучення використовує автор, змальовуючи Духа минулого Різдва? (Дитяча постать, біле волосся, свіже обличчя, біла сорочка, блискучий пояс, літні квіти, широке пасмо світла)
· Яке символічне значення має зміна пейзажу на початку подорожі? «Зникли туман і темрява, був ясний холодний зимовий день і земля була вкрита снігом».
· Що відчув Скрудж, коли разом із Духом минулого Різдва потрапив на сільську дорогу?
2. Рольова гра «Інтерв’ю з героєм»
– Шановний Скрудже, яким було ваше дитинство?
– Що було єдиною вашою втіхою, коли ви залишались самі в школі?
– Що ви любили в дитинстві, що цінували найбільше?
– Чи змінились ваші погляди у зрілі роки?
– Що стало найголовнішим у вашому житті та зробило вас злим і жадібним?
– Які почуття охопили ваше серце, коли ви побачили себе такого самотнього у стінах школи? Кого в той час ви згадали?
3. Висновок
Саме Дух минулого Різдва допомагає з’ясувати причини деградації Скруджа. Серед них – відсутність батьківської любові, самотність. Єдиною метою життя стали гроші, і мрійливий хлопчик перетворився на черствого, жорстокого скнару.
Чи відбулися зміни в душі героя після зустрічі з Духом минулого Різдва? Які? (Учасники першої групи прикріплюють на ялинку кульки із написами «Родинні почуття», «милосердя»)
Подорож з Духом теперішнього Різдва
(Група «Гості теперішнього Різдва»)
1. Евристична бесіда
· Які словосполучення використовує автор, змальовуючи Духа теперішнього Різдва? (Добре обличчя, веселий голос, ласкаве серце, очі блищали, прихильність до вбогих.)
· Що дізнався Скрудж від Духа теперішнього Різдва?
· Як святкувала Різдво родина Кретчитів? Чи була ця сім’я щасливою?
· Прокоментуйте думку Скруджа: «Подумайте собі тільки! Боб брав усього 15 шилінгів на тиждень, – і, незважаючи на це, Дух Різдва поблагословив його маленьку домівку»
· Чи змінив Скрудж своє ставлення до Боба Кретчита після того, як познайомився з його сім’єю?
· Як святкував Різдво Фред?

2. Висновок.
Саме Дух теперішнього Різдва намагався показати, що насправді є найціннішим в житті людини. Скрудж зрозумів, що його багатство ніщо в порівнянні з тими цінностями, якими володіють бідні люди. Лід у його душі продовжує танути.
Записати, якими духовними цінностями збагачується герой після подорожі з Духом теперішнього Різдва?
(Учасники другої групи прикріплюють на ялинку кульки із написами «взаємоповага», «доброта», «любов», «співчуття», «людяність»)
Подорож з Духом майбутнього Різдва
(Група «Гості майбутнього Різдва»)
1. Евристична бесіда
· З якою метою у творі з’являється Дух майбутнього Різдва?
· Що нагадує вам «примара величезного зросту, покрита чорною шатою», яка сповняла душу Скруджа жахом?
· Хто і з якою метою приходить до квартири Скруджа після його смерті?
· В якому епізоді ми бачимо остаточне переродження Скруджа?
· Які висновки зробив герой?
2. Підсумок
· Хто і що допомогло Скруджу переродитися?
· Чому саме на Різдво змінюється наш герой?
· Якими духовними цінностями збагатився Скрудж після зустрічі з Духом майбутнього Різдва?
Учасники третьої групи прикріплюють на ялинку кульки із написами «щедрість», «привітність», «радість», «щирість»).

VІ. Узагальнення знань
1. Слово вчителя. Подорож Скруджа закінчилася, і сонячного різдвяного ранку герой подивився на світ новими очима. Ебенезер зрозумів, що сенс людського життя не в багатстві, а в тому, щоб творити добро, жити з людьми і для людей, дарувати їм радість і любов. «Тепер я вже не той чоловік, що був раніше. Я шануватиму у своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік. Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім. Усі три Духи будуть завжди зі мною. Я не забуду їхньої науки», – таку обіцянку дає герой і дотримує свого слова.

2. Вправа «Гронування»
Вживає пестливі слова
Має веселий і ласкавий вигляд
Спілкується з Фредом
Жертвує велику суму грошей для бідних
Підвищує платню Бобу
Дарує індичку Бобу Кретчиту
Турбується про Тайні Тіма
Іде до церкви

Привітний до дітей і старців

Добрий друг, господар, людина

3. Вправа «Сенкан»
(Група «Гості майбутнього Різдва»)
Скрудж
Ласкавий, веселий
Радіє, перероджується, допомагає
Шанує у своєму серці Різдво
Людина

VІІ. Підсумок уроку
1. Слово вчителя. Саме в різдвяну ніч Скрудж врятував душу від вічних страждань, повернувся до християнських цінностей. Різдвяній зірці вдалося розтопити лід його душі та відродити почуття в його холодному серці. Святкова ялинка засяяла такими чудовими прикрасами, а на душі у нас стало легко і радісно: народилась нова людина. Отож, вірте в дива! Чекайте Різдва. Творіть добро. Нехай над кожним з вас буде Боже благословення, його любов та ласка.
2. Вправа «Незакінчені речення»
«Різдвяна пісня в прозі» змусила мене задуматися над…
Людина буде щасливою тоді…
Збагачення і жадібність не приносять щастя тому, що…

VІІІ. Домашнє завдання
Твір-роздум «Різдво – це свято душі»

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”