fbpx

в школах України

«Собака Баскервілів» – зразок детективного твору. Захоплива інтрига – основа детективного твору

Автор: Іщенко Лідія Дмитрівна, вчитель зарубіжної літератури, Гімназія м. Білої Церкви, Київської обл.
Презентація до уроку
Ischenko_Holmse

Мета: розширити уявлення учнів про особливості будови детективного твору; довести, що повість А.Конан-Дойля «Собака Баскервілів» є зразком детективного твору, що захоплива інтрига є основою даного детективу; розвивати навички аналізу детективного оповідання, усного мовлення,вміння логічно мислити,відповідати на поставленні запитання; виховувати творчо мислячого, вдумливого читача.
Обладнання: портрет письменника, тексти твору «Собака Баскервілів», мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф: Випадок зіткнув нас із дивною та втішною загадкою, та вирішити її – само по собі нагорода.
А.Конан-Дойль

Хід уроку
 
І. Актуалізація опорних знань.
Запитання і завдання вчителя.
Методичний коментар: для зручності роботи інформація висвітлюється на мультимедійному екрані.
– Поясніть значення слова «детектив».
– Що таке детективна література?
– Як ви розумієте поняття «інтелект», «дедукція», «логічне мислення»,
«інтрига»? (слайд 1)
– Кого вважають основоположником, «батьком» детективної літератури?

ІІ. Робота над темою уроку.
1. Презентація теми, мети.
Слово вчителя: «Батьком» детективної літератури називають американського письменника Е.По. Недаремно Еллері Куін казав:
«І сказав По: хай буде детектив. Тому що створив відразу класичну форму детективу. І форма ця була і залишається на всі часи істинною в цьому безмежному світі» (слайд 2). Саме на його творчість, на думку науковців, орієнтувалися Агата Крісті, Жорж Сіменон, Дешиел Хеммет (слайд 3).
На попередньому уроці ми вели мову про детективну літературу, А.Конан-Дойля, його захоплення, історію створення циклу творів про Шерлока Холмса та повісті «Собака Баскервілів». Ви повинні були прочитати твір, і тому сьогоднішнім нашим завданням є довести, що цей твір є яскравим зразком детективної літератури, а захоплива інтрига – його основа. Нам прийдеться розгадати своєрідну загадку будови детективних творів, тому не випадково до уроку підібрано епіграф: «Випадок зіткнув нас із дивною та втішною загадкою, та вирішити її – само по собі нагорода» (слайд 4). (Запис учнями у зошитах теми, епіграфу уроку).
Які ж ознаки характерні для детективного твору?
2. Робота над текстом і споглядання ознак детективного твору у повісті «Собака Баскервілів».
(Запис у зошитах протягом уроку основних ознак детективного твору у повісті А.Конан-Дойля «Собака Баскервілів»)
Сюжет твору – розкриття злочину, таємниці.
– Що знаходиться в основі сюжету повісті «Собака Баскервілів»?
(Розповідь учнів про таємничу смерть Чарльза Баскервіля, про легенду щодо собаки, яка є загрозою для роду Баскервілів» (слайд 5-6).
Місце злочину і його розкриття – відлюдне місце.
– Де відбуваються події у творі «Собака Баскервілів»?» (слайд 7)

Головні герої твору:

детектив – людина з надзвичайними інтелектуальними здібностями;
оповідач (товариш) – будує невірні припущення.
– Хто є головними героями повісті «Собака Баскервілів»?
(Учні розповідають про Шерлока Холмса та доктора Ватсона, опираючись на факти) (слайд 8)
– Холмс і Ватсон – класичний детективний дует. Як розподіляються в ньому ролі?
(зачитати початок глави ХІV– про характер Шерлока Холмса, який любив керувати…)
– А яку роль відведено доктору Ватсону?
– Що сказав Шерлок Холмс доктору Ватсону, коли вони зустрілися на болоті, про їхню спільну роботу щодо розшуку злочинця і розгадану таємницю? («Ми з вами, очевидно, йшли паралельним курсом»)
– Як Шерлок Холмс оцінив роботу доктора Ватсона з розслідування цієї справи і як він пояснив своє бажання бути відсутнім?
(«Ваша допомога для мене безцінна»; «Якби я був разом із сером Генрі і з вами, моя точка зору ні в чому не відрізнялася б від вашої»; «Завзятість і спостережливість, яку ви виявили в такій складній справі, гідні будь-якої похвали»)
Співдружність Шерлока Холмса та Ватсона можна
проілюструвати прислів’ям: «Одна голова добре, а дві голови краще».

· Центр сюжету – інтелектуальний процес пошуку істини.
– Які факти були взяті до уваги Ш.Холмсом після розповіді доктора Мортімера? (слайд 9)

· Захоплива інтрига – основа детективного твору.
Слово вчителя: Ш.Холмсу потрібно було вирішити чергову загадку, але ще у новелі «Золотий жук» Е.По писав:«Навряд чи розуму однієї людини надано загадати таку загадку, яку розум іншої, спрямований певним чином, не зміг би розкрити». (слайди 10-12) .
· Завдання розкрити таємницю ставиться і перед читачем.
Спробуємо разом із Ш.Холмсом розгадати цю таємницю
(слайди 10-12) .
– Чи повірив Холмс у легенду що до собаки?
– Чому детектив вирішив, що собака є реальною?
– Хто ж міг бути зацікавленим у смерті Чарльза Баскервіля? »

3. Складання логічного ланцюжка і його коментар (слайд 13).
Роджер Баскервіль (Південна Америка) – син – Англія – Ванделлер – робота у школі – натураліст – «брат і сестра» Степлтони – Девоншир – знайомство з Баскервілем –почута легенда про собаку – вивчення боліт – купівля собаки – виття – страх Баскервіля – смерть Баскервіля – Генрі –черевик –запах одягу – смерть каторжника – розчарування Степлтона – відвідини сером Генрі Степлтонів – напад собаки – втеча і загибель Степлтона.

 ІІІ. Підсумкова бесіда.
– Завдяки чому Холмс зумів розкриту таємницю смерті Чарльза Баскервіля? » (слайд 14).
– Що стоїть за логічним методом Холмса: знання, інтуїція чи досвід?
– Як ви вважаєте, чи можна розвинути в собі здібності, якими володіє Холмс?
Закон детективного жанру полягає в тому, щоб розплутати заплутану інтригу, зробити все зрозумілим, покарати винуватців, довести перемогу логічного мислення над підступами злочинців.

 ІV. Домашнє завдання (слайд 15):
· прочитати оповідання «Спілка рудих»;
· намалювати ілюстрацію до твору «Собака Баскервілів» (за бажанням);
· індивідуальне завдання: знайти відомості про прототипи образу Шерлока Холмса.

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”