Життєвий і творчий шлях О.С.Пушкіна

Автор: Цера Альона Василівна, вчитель зарубіжної літератури Бобовецької ЗОШ I-III ступенів Сторожинецького району Чернівецької обл.
Презентація до уроку

Cera_Pushkin

Cera

Мета: ознайомити учнів з основними етапами життя і творчості О. Пушкіна, визначити основні теми його лірики;удосконалювати вміння аналізувати вірші; розвивати спостережливість, виховувати інтерес до поезії.
Обладнання: додаток (15 Слайдів),вислови сучасників про поета, виставка книг, додатки до уроку.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку
 
І. Мотивація навчальної діяльності учнів»
1. Вступне слово вчителя. Мабуть, немає серед вас жодного, хто з дитинства не був знайомий з цими чудовими казками. Я лиш розпочну їх читати, як ви мені скажете, з якої казки це уривок:
Три девицы под окном
Пряли поздно вечерком..
(«Казка про царя Салтана»)
Жил старик со своєю старухой
У самого синего моря;
Они жили в ветхой землянке
Ровно тридцать лет и три года..
(«Казка про рибалку та рибку»)
– Хто автор цих відомих казок? (О. Пушкін)
Він залишив нам чудову спадщину не лише казок, а й поем, романів, повістей,віршів, драматичних творів. Сьогодні на уроці ми спробуємо торкнутися глибини його літературних творів, відчути їхню красу, яку бачили видатні сучасники великого російського поета.
2. Оголошення теми і мети уроку. (Слайди 1-2)

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
1. Бесіда.
– Як же оцінювали сучасники, письменники наступних поколінь творчість О. Пушкіна?
Звернімось до висловів на дошці(або: додаток 1)
– Характерна риса генія Пушкіна – різноманітність.
(І. Пущин, ліцейський товариш О. Пушкіна)
– Пушкін явище надзвичайне.. це російська людина в кінцевому
розвитку, в якому вона, можливо, з’явиться за двісті років.
(М. Гоголь, письменник)
– Восстал он против мнений света
Один, как прежде.. и убит!
(М. Лєрмонтов, поет)
– За часів реакції одна лише дзвінка й широка пісня Пушкіна звучала в
долині рабства і страждань. Ця пісня продовжувала минулу епоху,
сповнювала мужніми звуками сучасне і посилала свій голос віддаленому майбутньому.
(О. Герцен, письменник)
– Що цінували сучасники у творчості О. Пушкіна?

ІІІ. Робота над засвоєнням нового матеріалу.
1. Лекція з елементами бесіди.
Методичний коментар: під час лекції учні повинні фіксувати в зошитах
положення, етапи життєвого і творчого шляху О. Пушкіна, записувати назви творів.
1) Етапи життя і творчості О. Пушкіна. (Слайд 3).
2) Дитячі роки поета. Життя в домі батьків. (Слайд 4).
3) О. Пушкін-ліцеїст. (Слайди 5).
– Які риси характеру юного Пушкіна підмітив художник Е. Гейтман ?
4) Післяліцейські часи – щасливі роки життя поета. О. Пушкіна видно у петербурзьких салонах, на засіданнях літературно-політичного гуртка «Арзамас», серед членів товариства «Зелена лампа». Він дружить з відомими людьми свого часу.
5) У 1820 році О. Пушкін пише свою першу поему «Руслан і Людмила». Поет В. Жуковський подарував свій портрет Олександру Пушкіну з написом: Переможцю-учню від переможеного вчителя», визнаючи таким чином, що поема молодого О. Пушкіна краще його поем. К. Батюшков, відомий поет того часу, вважав, що поема О. Пушкіна «сповнена красот і надій». її характеризували як богатирську, чарівну, жартівливу. Сам поет називав поему«сказкой, повестью забавной», «легким вздором», «преданьями старини глубокой».
– Який уривок з поеми «Руслан і Людмила» ви вчили у 5 класі?
6) Політична лірика О. Пушкіна 1817 – 1820 рр. стала яскравим втіленням ідей декабристського руху. За словами царя Олександра І, «Пушкин наводнил Росию возмутительними стихами; вся молодежь наизусть их читает.. Пушкина надббно сослать в Сибирь..». Заступництво письменників М. Карамзіна,В. Жуковського врятувало поета.
– Хто такі декабристи?
– Чи був О. Пушкін декабристом?
7) Вірш «До Чаадаєва» (мовою оригіналу – додаток 2)
– Які ідеї проголошує О. Пушкін у вірші?
– До якої теми творчості поета, можна віднести цей вірш?
(Волелюбна тематика)
8) Південне заслання О. Пушкіна проходило в Україні та Молдавії, крім того,разом з родиною генерала М. Раєвського Олександр Пушкін відвідав Кавказ і Крим.
– Період творчості південного заслання О. Пушкіна можна назвати романтичним. Його поеми «Цигани», «Брати-розбійники», «Бахчисарайський фонтан», «Кавказький бранець» належать до цього літературного напрямку. Які особливості романтичних творів ви знаєте?
– Хто із зарубіжних поетів писав романтичні поеми?
9) Під час південного заслання поет тривалий час жив в Одесі, бував у Києві, Тульчині, Василькові, Білій Церкві. Природа та історія України відображена у його поемі «Полтава»,баладі «Пісня про віщого Олега». У планах О. Пушкіна було написати нарис про історію України, до цього нарису він склав план і написав вступні сторінки. (Слайд 6).
10) Заслання у село Михайлівське. Перегляд відео. (Слайд 7).
11) «Мой первый друг, мой друг бесценный..» Цей вірш поет присвятив своєму ліцейському товаришеві Івану Пущину, який відвідав О. Пушкіна у засланні, підтримав його. Коли поет дізнався,що Іван Пущин – декабрист і разом з іншими революціонерами засланий до Сибіру, він написав і передав другові свій вірш, який можна назвати подвигом вірності у дружбі.
Звучить вірш (мовою оригіналу), (Слайд 8).
– Чому О. Пушкін назвав Пущина «другом безцінним»?
12) Перебуваючи у Михайлівському, О. Пушкін зустрівся з колишньою знайомою – Анною Петрівною Керн. З’явився вірш «Я мить чудову пам’ятаю», пізніше покладений на музику знаменитим композитором М. Глінкою.
Звучить романс «Я помню чудное мгновенье». (Додаток 3) (Слайд 9).
13)Болдінська осінь. (Слайд 10). Цей період охоплює осінь 1830 року, коли О. Пушкін, отримавши згоду на шлюб з Наталією Миколаївною Гончаровою, вирушив до Нижегородської губернії у батьківський маєток Болдіно, поблизу якого було невеличке село, виділене батьком синові. Олександр Сергійович сподівався уладнати справи за кілька днів і повернутися до нареченої в Москву. Але у Москві почалася епідемія холери. Поет мусив три місяці залишатись в Болдіно. Цей період був дуже плідний для творчості О. Пушкіна.
– Читання сонету «Мадонна». (Додаток 4)
– Який жанр лірики називають сонетом?
– Якій темі здебільшого присвячувались сонети?
– Чому поет називає кохану Мадонною?
14) У 1829 році О. Пушкін написав чудовий вірш «Я вас кохав». Порівняйте оригінал та переклад вірша. (Додаток 5)
– У чому психологічна складність і моральна бездоганність почуття ліричного героя?
– Як ви вважаєте, чому цей вірш називають поетичним шедевром?
15) Останні роки життя поета. (Слайд 11).
1834 рік став важливим у житті О. Пушкіна: з’являються філософські теми, поет замислюється над сенсом життя, пише «Маленькі трагедії», «Повісті Бєлкіна». Світське товариство не прощає поету його геніальності Його цькували. Усе йшло до кривавої розв’язки.
У Петербург приїжджає француз Ж. Дантес, який залицявся до
Н. Пушкіної. 27 січня 1837року на Чорній річці відбулася дуель. (Слайд 12).
16). Смертельно поранений поет помер 29 січня. Похований у Святогорському монастирі на Псковщині неподалік села Михайлівського. (Слайд 13).
17). Напередодні рокового дня поет створив вірш «Я пам’ятник собі поставив незотлінний» Звучить вірш (мовою оригіналу) у виконанні В. Яхонтова. (Додаток 6). (Слайд 14).

IV. Підсумок уроку.
1. Учитель пропонує переглянути складені учнями конспекти і розподілити записані вірші за темами у таблиці(або: правильно з’єднати стрілками – додаток 7)
Основні теми лірики О. С. Пушкіна
Тема Назви віршів
Патріотична лірика «Пісня про віщого Олега»
Волелюбна лірика «До Чаадаєва»
Тема поети і призначення «Пророк», «Пам’ятник»
його поезії
Тема дружби «Мой первый друг, мой друг
бєсценный»
Тема кохання «Я вас кохав», «Я мить чудову
пам’ятаю», «Мадонна»
2. М. Гоголь високо оцінив пушкінську поезію: «Тут немає красномовства, тут одна поезія жодного зовнішнього блиску, усе просто, усе сповнене внутрішньої довершеності,що розкривається не одразу. Слів небагато, проте вони такі точні, що означають усе. У кожному слові безодня простору; кожне слово несхоже, як поет».

V. Домашнє завдання. (Слайд 15).
Для всіх учнів.
1. До уроку виразного читання вивчити один з віршів на вибір.
Завдання за творчими групами.
1. Рецензентам підготуватися до рецензування виразного читання однокласників, повторивши засоби виразного читання (логічний наголос, інтонація, темп, пауза, мовленнєвий такт).
2. Групі «допитливих» скласти запитання до запропонованих до вивчення віршів, до тематики творчості О. Пушкіна.

 Додаток 1
– Характерна риса генія Пушкіна – різноманітність.
(І. Пущин, ліцейський товариш О. Пушкіна)
– Пушкін явище надзвичайне.. це російська людина в кінцевому розвитку, в якому вона, можливо, з’явиться за двісті років.
(М. Гоголь, письменник)
– Восстал он против мнений света
Один, как прежде.. и убит!
(М. Лєрмонтов, поет)
– За часів реакції одна лише дзвінка й широка пісня Пушкіна звучала в долині рабства і страждань. Ця пісня продовжувала минулу епоху, сповнювала мужніми звуками сучасне і посилала свій голос віддаленому майбутньому.
(О. Герцен, письменник)

 Додаток 2
К ЧААДАЕВУ
Любви, надежды, тихой славы
Недолго нежил нас обман,
Исчезли юные забавы,
Как сон, как утренний туман;
Но в нас горит еще желанье,
Под гнетом власти роковой
Нетерпеливою душой
Отчизны внемлем призыванье.
Мы ждем с томленьем упованья
Минуты вольности святой,
Как ждет любовник молодой
Минуты верного свиданья.
Пока свободою горим,
Пока сердца для чести живы,
Мой друг, отчизне посвятим
Души прекрасные порывы!
Товарищ, верь: взойдет она,
Звезда пленительного счастья,
Россия вспрянет ото сна,
И на обломках самовластья
Напишут наши имена!
1818

 Додаток 3
Я помню чудное мгновенье:
Передо мной явилась ты,
Как мимолетное виденье,
Как гений чистой красоты.
Шли годы. Бурь порыв мятежный
Рассеял прежние мечты,
И я забыл твой голос нежный,
Твои небесные черты.
В глуши, во мраке заточенья
Тянулись тихо дни мои
Без божества, без вдохновенья,
Без слез, без жизни, без любви.
Душе настало пробужденье:
И вот опять явилась ты,
Как мимолетное виденье,
Как гений чистой красоты.
И сердце бьется в упоенье,
И для него воскресли вновь
И божество, и вдохновенье,
И жизнь, и слезы, и любовь.
1825

 Додаток 4
Мадонна
Сонет
Не множеством картин старинных мастеров
Украсить я всегда желал свою обитель,
Чтоб суеверно им дивился посетитель,
Внимая важному сужденью знатоков.
В простом углу моем, средь медленных трудов,
Одной картины я желал быть вечно зритель,
Одной: чтоб на меня с холста, как с облаков,
Пречистая и наш божественный спаситель –
Она с величием, он с разумом в очах –
Взирали, кроткие, во славе и в лучах,
Одни, без ангелов, под пальмою Сиона.
Исполнились мои желания. Творец
Тебя мне ниспослал, тебя, моя Мадонна, –
Чистейшей прелести чистейший образец.

 Додаток 5
«Я вас кохав»
Співставте оригінал і переклад

Оригінал
Я вас любил; любовь еще, быть может,
В душе моей угасла не совсем;
Но пусть она вас больше не тревожит;
Я не хочу печалить вас ничем.
Я вас любил безмолвно, безнадежно,
То робостью, то ревностью томим;
Я вас любил так искренно, так нежно,
Как дай вам Бог любимой быть другим.

Переклад
Я вас кохав; в душі моїй ще, може,
Кохання пал і досі не погас,
Та хай воно вас більше не тривоже, –
Не хочу я нічим журити вас.
Я вас кохав мовчазно й безнадійно,
Боявся вас і потай ревнував;
Я вас кохав так ніжно і так мрійно,
Як дай вам Бог, щоб інший вас кохав!
(Переклад М. Черняхівського)

 Додаток 6
Exegimonumentum.
Я памятник себе воздвиг нерукотворный,
К нему не зарастет народная тропа,
Вознесся выше он главою непокорной
Александрийского столпа.
Нет, весь я не умру – душа в заветной лире
Мой прах переживет и тленья убежит –
И славен буду я, доколь в подлунном мире
Жив будет хоть один пиит.
Слух обо мне пройдет по всей Руси великой,
И назовет меня всяк сущий в ней язык,
И гордый внук славян, и финн, и ныне дикой
Тунгус, и друг степей калмык.
И долго буду тем любезен я народу,
Что чувства добрые я лирой пробуждал,
Что в мой жестокий век восславил я свободу
И милость к падшим призывал.
Веленью божию, о муза, будь послушна,
Обиды не страшась, не требуя венца;
Хвалу и клевету приемли равнодушно,
И не оспоривай глупца.
1836

 Додаток 7
Основні теми лірики О. С. Пушкіна
Правильно з’єднати стрілками:
Тема Назви віршів
Патріотична лірика «Мой первый друг, мой друг бєсценный»
Волелюбна лірика «Я вас кохав», «Я мить чудову пам’ятаю», «Мадонна»
Тема поети і призначення «Пророк», «Пам’ятник» його поезії
Тема дружби «Пісня про віщого Олега»
Тема кохання «До Чаадаєва»

Черговий номер

Зміст №6, 2018

Редакційна вітальня «Мене надихають діти». Ексклюзивне інтерв’ю Ольги Горобченко. . . . . . .2 Фахові проблеми Практика роботи …

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”