в школах України

Антон Чехов. «Хамелеон». Висміювання підлабузництва у творі. Головні засоби комічного та їх роль у характеристиці персонажів і розкритті ідеї твору

Автор: Бойків Марія Дмитрівна, вчитель зарубіжної літератури Марківської ЗОШ І-ІІІ супенів, Коломийського р-ну Івано-Франківської обл.
Презентація до уроку

Boykiv_Chexov

Мета: вчити учнів за ситуацією та вчинками персонажа визначати риси його характеру, опрацьовувати теоретичні питання; розвивати навички продуктивного пошуку деталей, елементів на підтвердження своєї думки; виховувати в учнів шанобливе ставлення до людей.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: картки настрою, портрети А. Чехова, шкільний підручник, ілюстрації до твору, мікрофон, мультимедійний комплекс, аудіоматеріали.

Хід уроку
 
І. Організаційний момент
1. Слово вчителя
Добрий день у добрий час!
Рада бачити я вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас проготувався,
На перерві постарався.
Щоб не було нам мороки,
Всі готові до уроку?
Тож гаразд часу не гаймо
І урок вже починаймо.
2. Визначення настрою
На такій оптимістичній ноті, я думаю, наш настрій буде який? (Веселий)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, сьогодні ви переконаєтесь у тому, щоб бути майстром пера, не обов’язково писати великі за обсягом твори, головне – вкласти у твір важливий зміст. Письменник про якого ми говоритимемо, із сумом нагадує нам про забуту людську гідність. Він ставить цікаві питання – якою є людина і якою вона має бути. У цьому піднесеність і величність реальності прози А. П. Чехова.

ІІІ. Основна частина уроку
1. Оголошення теми (Слайд 1), епіграфа уроку (Слайд 2)
Моя мета – правдиво намалювати
життя і показати, наскільки
це життя віддаляється від норм.
А. П. Чехов
2. Повідомлення учнів про А. П. Чехова (Слайд 3)
Народився письменник неподалік від України – в невеличкому місті Таганрозі на березі Азовського моря. Його батько мав маленьку крамничку, де Антоші разом з братами доводилось годинами обслуговувати покупців. У той час як однолітки бавилися на вулиці, хлопчик відчував себе в’язнем нецікавого дорослого життя. Незважаючи на таке безрадісне становище, Антоша не втрачав оптимізму. Він завжди знаходив час на дотепні витівки, жарти, що додавали яскравих фарб у сірі картинки його життя.
Літературна творчість Антона Чехова розпочалася у Москві.
Коли Антону виповнилося 19 років, він переїхав до столиці і вступив до медичного факультету Московського університету. На той час сім’я Чехових бідувала, і юному студенту довелося забезпечувати матір і батька, платити за освіту молодших брата і сестри. Антон Чехов почав заробляти на життя літературною діяльністю. Свої короткі історії, опубліковані в російських гумористичних журналах, письменник підписував різними псевдонімами, а найчастіше – «Антоша Чехонте». Так студент-медик став відомим письменником.
3. Доповнення вчителя
Згадуючи роки дитинства Антон Чехов пише: «У дитинстві у мене не було дитинства», а жартівливе прізвисько (Антоша Чехонте) дав йому один з учителів Таганрозької гімназії, який уже тоді помітив у своєму учневі дивовижний талант.
«Він був по – особливому скромним. Ненавидів все мерзенне, брудне. Його ворогом була потворність, жадібність, підлабузництво. Він все життя боровся з людськими вадами, висміював їх, нищив гострим пером.» (М. Горький)
4. Робота з теорії літератури (Слайд 4)
Вчитель подає відомості про оповідання як жанр та художню деталь і її значення у творі.
Оповідання – прозовий художній твір невеликого обсягу, в якому зображено одну або кілька подій з життя персонажа (або кількох персонажів).
Художня деталь – виразна подробиця, яка допомагає уявити зображену автором картину, предмет чи характер.
Письменник не описує все, що бачить, а певними штрихами робить натяки, за якими уважний і вдумливий читач може уявити значно більше, ніж сказано словами.
5. Прослуховування тексту (аудіоматеріали) мовою оригіналу
6. Бесіда
– Які враження у вас від почутого твору?
7. Словникова робота (Слайд 5)
Вчитель пояснює учням значення незрозумілих слів (городовик, мировий, хамелеон…)
8. Робота з епіграфом
– Давайте, діти, повернемося до епіграфа.
– Як показує нам Чехов життя?
– Яким би ви хотіли бачити життя?
9. Фізкультхвилинка
За допомогою нашої фізкультхвилинки ми не тільки відпочинемо, але й повторимо як треба себе вести на уроці.
Заходить вчитель – треба встати,
Коли він дозволить – тихо сядь.
Спитати хочеш – не гукай,
А тільки руку піднімай.
У школі парту бережи.
І на парті – не лежи.
Щоб урок пройшов – не марно,
Треба сісти – рівно, гарно.
Не скрегочи на уроках,
Як папуга чи сорока.
10. Запитання до учнів
– Яке правило найважче виконати?
– А чи згодні ви з такими правилами?
11. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення» (Слайд 6)
Події відбуваються…
Очумєлов – це…
На площі присутні…
Нова шинель і клуночок у руці свідчать про…
12. Характеристика персонажа або «Усне малювання образу Очумєлова» (робота у групах)
1 група – «Фарби»
Доберіть цитати до характеристики героя.
2 група – «Пензлі»
Напишіть твір-мініатюру для характеристики цього ж героя.
– А тепер погляньмо на ілюстрації, що прикріплені на дошці, можу сказати, що ви дуже близькі до істини.
13. Проблемне питання (Слайд 7)
– Ось погляньте, діти, який на дошці великий знак питання, та ще і якесь запитання. Що це може означати? (Діти дають відповідь на проблемне запитання)

– Чи можна підлабузника вважати справжнім другом?

14. Робота на дошці
Доберіть до слів, які записані на дошці, антоніми
самоприниження
\ підлабузництво
егоїзм
жорстокість
корисливість
(Слайд 8 можна використати для перевірки)
15. Щоденник-огляд головних подій оповідання (Слайд 9)
16. Словникова робота (Слайд 10)
Вчитель пояснює учням значення таких понять як сміх, сатира, викривальний сміх, антитеза та наводить приклади.
Сатира – різке осміяння суттєвих суспільних вад.
Антитеза – різке протиставлення двох протилежних думок, образів, якостей, явищ тощо.
17. Слово вчителя
Вчитель нагадує дітям, що ідея – це вищий смисл, в якому художній твір переконує читача і яким збагачує його духовно.
– Діти, а яка ідея твору? (Висміювання підлабузництва, засудження чиношанування).
– Чи вдалося автору здійснити задумане?

ІV. Підсумок уроку. Оцінювання
1. Робота з епіграфом (Слайд 11), слово вчителя
Автор показав нам таке явище суспільства як «хамелеонство». Чехов сміхом лікує душі людей і дає урок моралі для всіх, хто схиляється перед лицемірством. А ліки від цієї хвороби є: треба залишатися самим собою, бути людиною.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (Слайд 12)
«Сьогодні, я зрозумів, що…»
3. Визначення настрою класу
– Чи задоволені ви результатами своєї праці?
– Який малюнок виберете, щоб передати свій настрій?

V. Домашнє завдання (Слайд 13)
1. Написати твір, шляхом коментування ключових фраз головного героя, на тему: «Аморальність, підлабузництво і самоприниження» (за оповіданням А. П. Чехова «Хамелеон»)
2. Прочитати оповідання «Товстий і тонкий».
3. Підготувати повідомлення «Чехов і Україна» (індивідуальне завдання).

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”