в школах України

Життя і творчість фінської художниці і казкарки Туве Янсон

Автор: Боліла Юлія Володимирівна, вчитель-методист зарубіжної літератури Помоклівського НВО «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» Переяслав-Хмельницького району Київської області.
Презентація до уроку

Bolila_Ylia_ Yansson

Тема: Туве Маріка Янсон «Капелюх чарівника». Життя і творчість фінської художниці і казкарки Туве Янсон. Чарівний світ Муммі-долу
Мета уроку: ознайомити учнів з головними подіями життя та творчості Туве Янсон, допомогти зрозуміти своєрідність образів головних героїв казки «Капелюх чарівника»; розвивати усне мовлення учнів, вчити висловлювати судження про головні проблеми, порушені письменницею; виховувати віру любов до читання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: мандрівка в казковий світ.
Обладнання: мультимедійна презентація життя та творчості Туве Янсон, ілюстрації до твору «Капелюх чарівника».
Епіграф: Кожна дитяча книжка має містити в собі стежку, перед якою дорослі зупиняються, а дитина йде далі.
Туве Янсон

Хід уроку
 
І. Емоційне введення до уроку.
1. Вчитель зачитує фрагмент з казки Туве Янсон «Капелюх чарівника» (Слайд 4)
«Перший сніг ліг на Муми-діл похмурим ранком. Він підкрався, густий і безмовний, і за декілька годин вибілив усю долину.
Мумі-троль стояв на ганку, дивився, як зима сповиває землю у свій білий саван, і думав спокійно: “Увечері ми зануримося в сплячку”.
Адже усі мумі-тролі роблять так в листопаді (і, по правді сказати, це дуже розумно, якщо хто не любить холоду і темряви). Він закрив двері, нечутним кроком підійшов до мами і сказав:
– Йде сніг.
– Знаю, – відповіла мама. – Я вже приготувала для вас найтепліші ковдри. Можеш лягти вгорі в західній кімнаті разом зі Сниффом.
– Снифф страшенно хропе, – сказав Мумі-троль. – Можна я ляжу разом з Снусмумриком?
– Як хочеш, – відповідала Мумі-мама. – Тоді влаштуємо Сниффа в східній.
Мумі-сімейство, усі його друзі і знайомі готувалися до довгої зимівлі серйозно і докладно.
Мумі-мама накрила стіл на веранді, але в чашці у кожного були лише хвойні голки.
(Абсолютно необхідно, щоб шлунок був набитий хвойними голками, якщо належить проспати цілих три місяці підряд.)
Після обіду всі трохи серйозніше звичайного побажали один одному доброї ночі, і Мумі-мама звеліла усім вичистити зуби. А Мумі-тато обійшов увесь будинок, закрив усі двері і віконниці і обернув люстру сіткою від комарів, щоб не запорошилася. Потім кожен заліз у своє ліжко, влаштував у ній затишну ямку, сховався з головою під ковдрою і став думати про щось приємне. І тільки Мумі-троль із зітханням сказав:
– Яку силу-силенну часу ми втрачаємо даремно!
– Анітрохи! – відгукнувся Снусмумрик. – Нам сняться сни. А коли ми прокинемося, вже буде весна..
– Мм.. – пробурмотів Мумі-троль, вже занурюючись у похмурий світ сновидінь.
А на дворі сипав сніг, дрібно, але густо. Він вже завалив ганок і огрядними шапками звішувався з даху, з наличників вікон. Увесь Мумі-будинок скоро повинен був перетворитися на суцільний пухкий замет. Одні за іншими переставав цокати годинник – прийшла зима.»
2. Бесіда за прочитаним.
– Діти, які емоції у вас виникли?
– Як ви гадаєте, про що буде ця казка?
– Якими ви уявляєте її героїв?
– Тільки що ви почули вступ до казки фінської письменниці та художниці Туве Маріки Янсон «Капелюх чарівника». Казкарка заселила чарівний світ Мумі-долу цікавими і незвичними героями, речами і пригодами. Сьогодні ми познайомимось з ними та їхньої авторкою.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Виступи підготовлених дітей-біографів про життя і творчість Туве Янсон з використанням мультимедійної презентації (Слайди 5-8).
Біограф 1. Туве Маріка Янссон зростала у творчій атмосфері. Її батько Віктор Янссон був відомим скульптором. Мати Туве — Сігне Гаммартсен була дизайнер-графік. Можна сказати, шлях майбутньої письменниці був визначений ледь не з перших її кроків. А ще у Туве була надзвичайна тітонька, особа винятково енергійна та активна. Її оптимізм і непосидючість передавалися всім. Вона страшенно любила ліпити з гіпсу різноманітні чудернацькі фігурки. Хто знає, можливо, з легкої руки саме цієї тітоньки і з’явилися на світ чарівні герої книг Туве Янссон. Що й казати, з такими батьками і такою тітонькою дитинство Туве було, звичайно, безхмарним. Вона так і не змогла розлучитися з ним, коли стала дорослою і, навіть, коли трішки постаріла.
Біограф 2. У радісну пору дитинства Туве родина Янссон майже по півроку жила в будиночку рибалки на невеличкому острівці у Фінській затоці Балтійського моря. Як же чудово було гуляти в лісі, де звідусіль чулися шурхіт та шелестіння, уявляючи, що з-за стовбурів дерев дивляться маленькі сяючі очі, а на гілках сидять деревні феї, розчісуючи своє довге волосся! Що ще потрібно було пустотливій дівчинці з невгамовною уявою? Якось казкарка зізналася, що «…без щасливих дитячих років, проведених біля моря…», вона «…ніколи б не почала писати».
Закінчивши середню школу, Туве Янссон вивчала художнє мистецтво у Гельсінкі, Стокгольмі, Флоренції, Парижі. Її живописні роботи було представлено на багатьох виставках Фінляндії і Швеції, а першу персональну виставку було відкрито у Гельсінкі у 1943 р. Вона любила англійську літературу і тому з особливим запалом працювала над малюнками до книг Льюїса Керролла та Джона Толкієна.
Біограф 3. Одного разу Туве Янссон сперечалася про щось зі своїм братом Ларсом і, передражнюючи його, намалювала на стіні маленького бегемотика. Ось він. Маленька Туве тоді й не знала, що зватимуть його — Мумі-троль, і згодом він стане найвідомішим казковим персонажем.
Вчитель.
– Чи такими ви уявляли героїв казки Туве Янсон?
– Які вони? Якими рисами характеру наділила їх письменниця і художниця?
Біограф 4. У 1938 письменниця написала і проілюструвала свою власну книгу — казкову повість «Малюк троль та велика повінь» (1942) — і, нарешті, «…відчула справжню свободу, коли сама почала виконувати обидва види роботи». Але перша книга ще нікому не відомої письменниці побачила світ лише через три роки (1945). Як тільки це сталося, Т. Янссон зрозуміла, що просто не в змозі назавжди забути про мумі-тролів, до яких пройнялася щирою симпатією. І вона написала ще одну книгу — «Мумі-троль і комета» (1946), згодом ще одну — «Диво-капелюх»(1949), і ще, і ще… Так з’явилося чимало надзвичайних книг з витонченими, оригінальними малюнками.
У 1953–1960 рр. Туве Янссон малювала комікси для лондонської газети «The Evening News».
Біограф 5. Популярність письменниці дуже швидко вийшла за межі її рідної Фінляндії. Книги про мумі-тролів були написані шведською мовою. Нині вони відомі у всьому світі, оскільки їх перекладено більше ніж 30 мовами. (Дев’ять книг про мумі-тролів, виданих Видавництвом Старого Лева (Львів) тепер можуть читати рідною мовою й діти України. Переклад здійснила Наталія Іваничук, викладач норвезької мови та Директор Центру країн північної Європи при університеті імені Івана Франка у Львові). Саме книги про мумі-тролів принесли письменниці загальне визнання.
Неждано на Туве Янссон посипався «золотий дощ» різноманітних премій і нагород, найголовніша з яких — Міжнародна золота медаль імені Г. К. Андерсена (1966). На початку 1978 року за бажанням польських дітей письменницю було нагороджено Орденом Посмішки.
2. Коментоване читання фрагментів першої глави казки Туве Янсон «Капелюх чарівника»
3. Бесіда з учнями.
– Чи зустрічали ви у літературних творах, кінофільмах образи тролів? Які вони?
(Так, тролі за скандинавськими переказами та легендами великі, страшні, вайликуваті чудовиська)
– Чи схожі мумі-тролі з казкової країни Туве Янсон на фантастичних і потворних істот із скандинавського фольклору?
4. Пошукова робота.
Дослідження елементів чарівної казки у творі Янсон (Слайд 9)
– Згадайте, які ознаки має чарівна казка?
– Які вигадані істоти (герої) діють у казці Туве Янсон?
– Чи є чарівні предмети, події у творі?
– Чи є чудеса і перетворення у казці?
– Спробуйте довести, що казка Туве Янсон має елементи чарівної казки.

ІV. Узагальнення вивченого (Слайд 10)
– На дошці записані слова Туве Янсон. Вони є епіграфом нашого уроку. Як ви їх розумієте?
– Чи сподобались вам герої казки Туве Янсон?

V. Домашнє завдання (Слайд 11)
Прочитати казку Туве Янсон «Капелюх чарівника». Намалювати власні ілюстрації до казки.

Черговий номер

Новини

Copyright © Журнал "Зарубіжна література в школах України"

Розробка сайтів студія “ВЕБ-СТОЛИЦЯ”